Skrevet av Emne: Round Back Good Mornings - Trygt?  (Lest 1320 ganger)

Utlogget solomson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

Round Back Good Mornings - Trygt?
« : 13. mars 2011, 12:46 »
Heisann. Jeg begynte å trene 5/3/1 denne uka, og det virker som Good Mornings er en veldig god øvelse..(?) Problemet er at jeg er veeeeldig stiv i kroppen, så om jeg skal holde meg rett i ryggen mens jeg gjør en Good Morning så sier baksiden av lårene fort stopp...

Så fant jeg en øvelse på EliteFTS som ligner på vanlige good mornings, men med krummet rygg, er dette trygt? Er det ikke farlig å løfte tungt på ryggen med en krummet rygg?

Her er et eksempel på øvelsen:
http://www.youtube.com/watch?v=dC4g2B-Qfes#noexternalembed&feature=player_embedded

Takker på forhånd for svar

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Round Back Good Mornings - Trygt?
« #1 : 13. mars 2011, 12:51 »
NEI!
Det finnes alltid noen mennesker som er unntak fra regelen, noen kan røyke hele livet og dø av noe annet, noen kan være heronister og dø av alderdom, men unntakene er få og det er langt melleom de.
Ryggen har ikke godt av slik belastning.

Er du ikke myk nok, så bli det eller finn deg en annen øvelse.

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Round Back Good Mornings - Trygt?
« #2 : 13. mars 2011, 13:03 »
Njaa... I beg to differ.

Rounded back exercises er bra saker. Men her som alle andre steder er det snakk om tilvenning.

Man ryker ikke direkte på 180 kg i RBGM. Men man ødelegges ikke av å ta 40 til 90 kg i denne øvelsen. Det er faktisk befriende å kjenne ryggen "åpne" seg slik den gjør under og etter en rounded back øvelse.

Min anbefaling er likevel rounded back steinløfting. Bøy deg over steinen med krum rygg og dra den kontrollert løs fra bakken. Da får man strekt store deler av ryggen og kan lett slippe hvis det blir for tungt. Smiley

Utlogget solomson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

Sv: Round Back Good Mornings - Trygt?
« #3 : 13. mars 2011, 13:23 »
Takk for svar.  Smiley Tenker jeg kjører denne med lett vekt i knebøyøkta mi i kveld.

Synd at jeg ikke har noen passende steiner til steinløfting, jeg får vel grave meg nedover i bakken til jeg finner en passende stein.. haha!  Grin

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Round Back Good Mornings - Trygt?
« #4 : 13. mars 2011, 14:13 »
Problemet er at jeg er veeeeldig stiv i kroppen, så om jeg skal holde meg rett i ryggen mens jeg gjør en Good Morning så sier baksiden av lårene fort stopp...

Det finnes folk som har ekstremt god peiling på rygg som mener at øvelser med krumma rygg er virkelig lite lurt.

Jeg klarer ikke se for meg hvordan du får til å gjøre knebøy når du ikke får til å gjøre good mornings. Gjør du good mornings riktig? Husk at du kan bøye knea, og du trenger ikke gå helt fram. Hvis du er veldig stiv kan det å gjøre good mornings, med rett rygg, eller strakmark være med på å tøye ut hamstringsene - noe det kan virke som du trenger sårt.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Round Back Good Mornings - Trygt?
« #5 : 13. mars 2011, 14:19 »
Jeg ville ikke anbefale noen som er så stiv i hoftene at han knapt kan bøye seg fremover med rett rygg å kjøre rounded back øvelser.
Steinløft hvor man kan legge steinen på knærne og få frem hofte blir ikke det samme Egil.

Og om man på død og liv vil tøye korsryggen, så kan man fint gjøre det uten ekstra belastning!
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget solomson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

Sv: Round Back Good Mornings - Trygt?
« #6 : 13. mars 2011, 15:07 »
Hmm. Gjorde akkurat et forsøk. Tok en Good Morning stående og en sittende på kne. Når jeg gjør GM med rak rygg stående er det beina som stopper meg, jeg greier fint å holde meg rett i ryggen, men ca på baksiden av knærne kjennes det at det ikke går mer... I knestående greide jeg å komme meg noe lengre ned, med fortsatt å ha en nogen lunde form på ryggen (Ikke rak, ikke krummet). Men, men dette viser vel bare at jeg trenger å tøye mye...

@arehb Jeg greier ikke å utføre knebøy med noe særlig vekt med god teknikk nei... Jeg satt og så på "So you think you can squat" fra EliteFTS i går, og om det er 'perfekt' teknikk så er jeg ikke i nærheten av å greie det med kroppsvekta en gang...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!