Skrevet av Emne: Hvilken del av latsen...  (Lest 4825 ganger)

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
SV: Hvilken del av latsen...
« #15 : 28. mai 2004, 01:34 »
tror grunnen til mye av forvirringen er at mange "muskler" egentlig er muskelGRUPPER. Ved å trene f.eks fremsiden av låret ( som består av flere muskler) på forskjellige måter, kan man endre utseendet på den muskelGRUPPEN ved å bruke øvelser som f.eks går mest på den ytre delen av låret.

en muskel kan ikke endre fasong, men prioritering av enkelte muskler INNENFOR en muskelgruppe vil naturligvis gi en muskelgruppe som fremside lår en annen fasong.

an annen ting, er så hjertens enig med Tricepsman. Traps og ellers øvre rygg er et sørgelig syn hos de aller fleste. Disse musklene sammen med nærmest ikke-eksisterende korsrygg og hamstrings fører til at folk ser store ut forenifra, men "forsvinner" på en måte når de snur seg. Har aldri skjønt dette, ingenting ser så bra ut som en rygg med skikkelig tykkelse. Det å være sterk i tillegg til å "se sterk ut" er vel heller ikke dumt.
question everything

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvilken del av latsen...
« #16 : 28. mai 2004, 08:29 »


Tror du misforstod litt her, du sier jo selv at du roterer med 3 forskjellige øvelser, ergo trener du forskjellige øvelser og ikke bare en.

Ja, dersom man roterer mellom ulike øvelser for hver muskelgruppe fra økt til økt kan trening med en øvelse per økt selvsagt fungere. Det blir da en kritisk avveining mellom treningsfrekvens og -intensitet for å kunne skape vekst. Angående det sistnevnte finnes det selvsagt flere måter å finne en balanse på. For de viderekomne (mer enn 18 til 24 måneders systematisk, progressiv trening) vil jeg likevel hevde at det blir problematisk for de største muskelgruppene kun å trene en øvelse per -gruppe per økt, med mindre man trener hyppig. Personlig mener jeg dette særlig gjelder rygg. Sistnevnte trenger stimuli både for "bredde" og "dybde", selvsagt (for de som når et meget høyt nivå er det derfor blitt mer og mer vanlig å trene to forskjellige økter med rygg i hver treningssyklus, en spesielt myntet på bredde, en på dybde).
Dette er et interessant, praktisk problem som de fleste treningsprogram forholder seg til. DC-opplegget kjenner jeg ikke godt nok til å ha noen bastant mening.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvilken del av latsen...
« #17 : 28. mai 2004, 09:03 »
Så er det bare å finne ut hva som passer best for hver kropp, eller finnes det et fasitsvar på dette. Tenker på om en kan forme en muskel med f eks incline press.

Vi er alle utstyrt med samme muskler og muskelgrupper, selv om størrelse og lengde på disse kan variere fra person til person. Det er forsåvidt riktig at en muskel ikke kan manipuleres til et spesielt utseende utover størrelse, men en muskelgruppe kan formes utfra hvilke muskler innen gruppen som trenes. Når det gjelder bryst gjelder dette særlig pectoralis major og pectoralis minor, men tildels også "øvre" ( Upper Pecs eller Clavicular Head) og nedre del (pectoralis major) av bryst. Endelig er det selvsagt slik at enkelte øvelser aktiviserer flere muskler innen hver muskelgruppe, men ikke alle musklene like mye...
For de som ikke har kikket så mye på hva de forskjellige muskelgruppene består av, anbefaler jeg på det varmeste å ta en kikk innom:

www.exrx.net/Lists/Directory.html

For de som ikke har trent så lenge kan det være svært nyttig å se på muskel-anatomi, og deretter sammenholde dette med eget treningsprogram.  Smiley

Utlogget beinar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 314
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 314

SV: Hvilken del av latsen...
« #18 : 28. mai 2004, 09:45 »
Takker for bra svar og en glimrende link! Honnør!

Utlogget Sixton

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

SV: Hvilken del av latsen...
« #19 : 28. mai 2004, 13:00 »
Takk for svar!

Sixton  Markløft

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

SV: Hvilken del av latsen...
« #20 : 28. mai 2004, 14:44 »
Men, hva med markløft, er det den beste øvelsen for en stor rygg? Nå har det seg slik at jeg har en dårlig korsrygg, hvordan burde jeg da gå fram når det gjelder markløft? Og, er strake markløft bedre enn vanlige?

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Hvilken del av latsen...
« #21 : 28. mai 2004, 14:49 »
Strake markløft er hovedsaklig en bakside lår øvelse. Tren vanlig markløft LETT så du lærer teknikken skikkelig og ikkje ødelegger ryggen. Suppler med rygghev med vektbelastning for ytterligere trening av korsryggen. Etterhvert som korsryggen blir sterkere kan du øke belastningen. Markløft er den beste ryggøvelsen når du er i stand til å trene den tungt. Stangroing er også bra.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

SV: Hvilken del av latsen...
« #22 : 28. mai 2004, 14:53 »
Jeg trener rygghev, kjenner godt at korsryggen blir sterkere... Men, er stående roing bedre enn markløft? Jeg tror stående roing ville ha gjort mer vondt for korsryggen enn markløft...

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Hvilken del av latsen...
« #23 : 28. mai 2004, 14:54 »
Du kan også forsøke deg påmark fra blokker. Mange opplever mindre korsryggproblemer da, men vær like forsiktig her som ellers når du prøver deg fra. Rygghev er i følge mange fysioterapeuter en killer på korsryggen, og jeg er blandt de som har problemer med den øvelsen. Kjører du stangroing og partielle mark så holder det i bøtter og spann for nedre rygg.
kjører du i tillegg en "shrugs-bevegelse" på toppen av hver mark-repp så får du litt ekstra trim av trapsen også.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Hvilken del av latsen...
« #24 : 28. mai 2004, 14:55 »
Markløft er best. Stående roing er et veldig godt supplement og ved siden av chins/nedtrekk så får du trent heile ryggen.

Stående roing skal ta relativt lite på korsryggen om du trener riktig uten å jukse. Dvs uten å kaste på vektene men rolige bevegelser opp og ned.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

SV: Hvilken del av latsen...
« #25 : 28. mai 2004, 15:01 »
Jau! Vi får se Wink Skal hvertfall lære meg teknikken i dag, hvis veilederen min kan den da! Tipper han ikke vet hva markløft er engang...

Men kan jeg få din mening om noe? En jeg kjenner trente i går BARE bryst i TO timer! Med 2-3 min pause mellom hvert sett. Jeg syns det er vanvidd... Men han vil jo ikke høre på meg.

Han har trent på den måten i TRE år, og ser ut som en fisle...

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Hvilken del av latsen...
« #26 : 28. mai 2004, 15:04 »
Da burde han jo kanskje våkne opp snart. Har han aldri lurt på dem som kommer på gymmet, trener bryst i 20 min-halvtime og drar igjen, og vokser som bare det?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Hvilken del av latsen...
« #27 : 28. mai 2004, 15:08 »
Men kan jeg få din mening om noe? En jeg kjenner trente i går BARE bryst i TO timer! Med 2-3 min pause mellom hvert sett. Jeg syns det er vanvidd... Men han vil jo ikke høre på meg.

Han har trent på den måten i TRE år, og ser ut som en fisle...
Det er jo berre idiotisk!!
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

SV: Hvilken del av latsen...
« #28 : 28. mai 2004, 15:13 »
Jeg sier akkurat det samme! Men han nekter! Han har hvertfall et stort ego! Han liker ikke å trene rygg, så det går mest på bryst, skuldre og armer. Og dette gjør han 5 dager i uka, 2-3 timer hver gang! Ille!

Er visstnok kameraten hans som har rådet han til dette, han har visst peiling sier han! Hadde noen råda meg til det der, så hadde jeg KLUKKA til han!  Tongue


Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Hvilken del av latsen...
« #29 : 28. mai 2004, 15:32 »
Fik til de kameratene dine fra meg!hehe... Trener kun bryst,rygg og armer ja... det er jo veien til resultater det!
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!