Skrevet av Emne: Hvilken del av latsen...  (Lest 4832 ganger)

Utlogget Sixton

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Hvilken del av latsen...
« : 27. mai 2004, 13:49 »
Hei!

Lurte på følgende:
Er det slik at smalt grep i f.eks nedtrekk el roing går på nedre del av latsen mens
bredt grep går på øvre del(rett oppe ved armhulen)?

Sixton

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Hvilken del av latsen...
« #1 : 27. mai 2004, 14:06 »
Stemmer det Smiley

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

SV: Hvilken del av latsen...
« #2 : 27. mai 2004, 15:27 »
Og hvilket grep bruker man? Curl?

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Hvilken del av latsen...
« #3 : 27. mai 2004, 16:35 »
Mange variable her. Tar man f.eks nedtrekk/chins bak nakken med albuen rett ned så tar den i noe større grad langt ned på latsen, med stanga mot haka og albuene bakover så tar den i større grad noe høyere opp, og i tillegg midtre og nedre del av trapsen.
Smal nedtrekk tar bedre relativt høyt opp på ryggen samt teresene mm.
Sittende roing er tilsvarende uoversiktilig ved at et underhandsgrep i større grad belaster nedre del av trapsen og rhomboideus, mens et overhandsgrep  i større grad belaster teresene og midtre del av trapsen. Standard smaltgrep med hendene mot hverandre isolerer i mye større grad latsens øvre del.

osv osv - det er derfor etter min mening for enkelt å snakke om kun smalt og bredt grep siden vinkelen på draget er mye viktigere mht belastningen


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

SV: Hvilken del av latsen...
« #4 : 27. mai 2004, 16:56 »
Hva med sittende roing med hendene mot hverandre?

Utlogget jossiii

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 101

SV: Hvilken del av latsen...
« #5 : 27. mai 2004, 18:00 »
IKke et svar på emnet, men i stedet et nytt spørsmål;
hvordan trene latsen på best mulig måte? For å øke muskelmassen i latsen generelt.
;-_-;

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

SV: Hvilken del av latsen...
« #6 : 27. mai 2004, 20:32 »
Det er vel sikkert å variere mellom øvelsene. Vet ikke helt... Men det gir jo mening Smiley

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
SV: Hvilken del av latsen...
« #7 : 27. mai 2004, 20:38 »
Én kan ikke trene deler av en muskel. Én kan kjenne at enkelte øvelser, pga. vinkler etc. tar på ulike måter, men en kan ikke forandre formen på en muskel. Den muskelen man er født med er den man fortsatt har. Muskelen blir bare større. Det er derfor ikke mulig å trene øvre eller nedre lats. Trener man lats, altså muskelen Musc. Lattisimus Dorsi, så trener man hele denne muskelen. Ikke deler av den.

En muskel kan sammenlignes med ett strikk. Det er umulig å strekke ett strikk fra ytterpunkt til ytterpunkt uten at alle punkter i mellom blir strukket. På samme måte er det umulig å kontrahere deler av en muskelfiber.

Det er veldig mange myter ute og går i treningsmiljøer, og den største av dem alle er akkurat denne: at man kan forme en muskel. Det prates om indre, ytre, nedre og øvre bryst. Peak, tykkelse, lengde på biceps. Øvre, midtre og nedre mage etc.

Pecdeck for indre bryst, flyes for ytre bryst, decline benk for nedre bryst, incline benk for øvre bryst, konsentrasjonscurl for peak, scottcurl for lengde, stangcurl for tykkelse, benhev for nedre mage etc.

Disse mytene er skapt pga. kroppsbyggerblader skal eksistere. De fleste kroppsbyggere har sin "utdanning" via disse bladene og fører også mytene videre. For mannen i gata er også disse mytene ganske logiske fordi man kjenner de ulike øvelsene på forskjellige måter på kroppen (ulike steder på samme muskel).

En kan imidlertid forandre fasongen på en kropp pga. at man kan manipulere proposisjonen mht. størrelsesforholdet på de ulike musklene. Musklene forandrer imidlertid ikke fasong utover det den genetisk er "kodet" til. Se på ungdomsbilder av kroppsbyggere og se om musklene har forandret fasong 10-15 år senere. Se om alle har "lange", fulle biceps med bra peak og ingen kløft mellom brystmusklene. Grunnen til at kroppene er så ulike som de er, selv for proffe kroppsbyggere, er ikke fordi de trener så ulikt - men fordi alle har forskjellige genetiske forutsetninger.

Selv trener jeg en Nautilus magemaskin for framside mage (Muscl. Rectus Abdominalis). Denne kjenner jeg mest i "øvre" mage, men jeg er likevel VELDIG sterk i "nedre" mage. Har endel med tunge markløft og knebøy å gjøre dette, men disse øvelsene styrker nok mere den transverse magemuskelen som ligger under den rette. Jeg trener aldri skråbenk men kan plassere f.eks.  ølglass med letthet på øvre bryst.   

Jeg er sikker på at myten om at man kan trene forskjellige deler av en muskel fortsatt vil eksistere - myten vil nok aldri dø. Håper imidlertid noen klarer å se forbi kroppsbyggerbladene og lære noe nytt av dette.

Mvh,
Einar B. Gilberg
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Hvilken del av latsen...
« #8 : 27. mai 2004, 21:49 »
Prøv å se for deg en strikk med to ender. Den ene enden er festet nokså konsentrert i ett punkt la oss si oppe på overarmen. Den andre enden er festet langs en lang stripe som strekker seg 30-40 cm - la oss si skrått fra hoften og innover mot midten av ryggenet godt stykke lenger oppe.. Det er altså en strikk som er er festet på et område på omlag 5-10 cm2 i den ene enden og kanskje med 30-40 cm2 i den andre enden

Tenk deg så at du langs den lange stripen som den ene enden er festet i har måleinstrumenter som måler strekket i strikkfestet for hver cm.

Tror du belastningen i festet langs stripa er javnt fordelt oppover uansett i hvilken retning du strekker i den delen som er festet i ett punkt?

Poenget med dette bildet - dersom det er mulig å se det for seg...- er at en ikke kan sammenligne latsen og brystet som har denne type innfesting, med f.eks biceps eller qudriceps som har muskelmager som enkelt sagt er festet i hvert sitt lille punkt i begge ender.

For min del er jeg mer opptatt av vinkler i belastningen enn selve grepsbredden. Der holder jeg simpelthen slik jeg føler er mest behagelig og der jeg greier å løfte tyngst, og har tro på at det har størst betydning.

Dessuten er det slik som jeg ymter frampå i mitt svar litt over at latsen bare er en av flere viktige ryggmuskler for en komplett rygg. Å ha overfokus på latsen blir derfor helt galt. Selv synes jeg for eksempel at det viktigste og mest forsømte området på de fleste rygger er den øver delene (teresene, rhomboideusene, infraspinatus og hele trapsen generelt).
Se bare på ryggene til de fleste styrkeløftere - de er på ingen måte komplette siden latsen stort sett ikke er all verden, men de har ofte imponerende øvre rygg - spess traps som totalt overskygger svakheten mht bredden. Ryggstrekkerne er seff gode på de beste. Årsaken er seff fokusen på makløft

mvh
Tric


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvilken del av latsen...
« #9 : 27. mai 2004, 22:11 »
For min del er jeg mer opptatt av vinkler i belastningen enn selve grepsbredden. Der holder jeg simpelthen slik jeg føler er mest behagelig og der jeg greier å løfte tyngst, og har tro på at det har størst betydning.

Dessuten er det slik som jeg ymter frampå i mitt svar litt over at latsen bare er en av flere viktige ryggmuskler for en komplett rygg. Å ha overfokus på latsen blir derfor helt galt. Selv synes jeg for eksempel at det viktigste og mest forsømte området på de fleste rygger er den øver delene (teresene, rhomboideusene, infraspinatus og hele trapsen generelt).
mvh
Tric

Honnør er overbragt tricepsman. Dette var veldig saklig om et emne hvor mange er på villspor.

Av alle idiotiske påstander som jeg har hørt gjentatt stadig oftere de siste årene er det at det ikke er noen vits i å trene mer enn en øvelse per muskelgruppe, og at muskelgruppen ikke ser annerledes ut avhengig av øvelsesutvalget. Hvor stammer disse fullstendig feilaktige påstandene fra. Alle som er opptatt av å utvikle en best mulig fysikk må trene flere øvelser per muskelgruppe. Å hevde noe annet skyldes uvitenhet eller at man er opptatt av å promotere et sub-optimalt treningsopplegg.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

SV: Hvilken del av latsen...
« #10 : 27. mai 2004, 22:42 »
Veldig bra!

Er markløft den beste øvelsen for å få en stor øvrerygg?

Utlogget beinar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 314
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 314

SV: Hvilken del av latsen...
« #11 : 27. mai 2004, 23:01 »
Nå ble jeg forvirret! Over står det to gode og seriøse svar fra to stk som kan mye om trening. Og disse stemte jo ikke overens. Så er det bare å finne ut hva som passer best for hver kropp, eller finnes det et fasitsvar på dette. Tenker på om en kan forme en muskel med f eks incline press.

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Hvilken del av latsen...
« #12 : 27. mai 2004, 23:25 »
25årstrening:

nå veit ikke jeg hva du mener med "må trene mer enn en øvelse per muskelgruppe", om du mener tre øvelser for bryst samme dag, eller en forskjellig hver økt.

DC tar utgangspunkt i tre øvelser, som det roteres blant. gang 1 (bryst): øvelse 1 (kun 1), gang 2 (bryst): øvelse 2 osv.

mener du dette er helt hinsides all fornuft? jeg forstår ikke hva du legger i det jeg poengtere over. kan du utdype det litt mer?

om du skulle mene at dette ikke fungerer vil jeg si du tar feil. det kan man se av resultatene folk (meg selv inkludert) har med dette opplegget (opplegg fordi det er mer enn kun et treningsprogram).

dersom du mener at en øvelse er for lite for å utvikle definisjon, kan jeg dessverre ikke komme med fakta som viser at en øvelse holder til dette, da jeg ikke har prøvd dette programmet på langt nær lenge nok.

Utlogget OHK JS 2005

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • OHK JS2005 personal trainer
SV: Hvilken del av latsen...
« #13 : 27. mai 2004, 23:57 »
Trening av latsen med best resultat krever at man utfører øvelsene i korrekt bane slik at man ikke kobler inn andre muskler til å gjøre jobben for den. Total utmattelse i muskelen, reps setter man opp som mal. Står det 8 reps i programmet, ikke stopp der! Kjør altid til utmattelse, juster vekta etter dagsform og styrke. Når det gjelder utførelse så er det best å kjøre muskelen i hele dens lengde,det krever at man setter seg inn i anatomi. Mangen liker å trene når muskelen er kort og sammen dratt for det gir veldig følelse av pump, greit av og til men bruk hele bevegelsen mest! Wink

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Hvilken del av latsen...
« #14 : 28. mai 2004, 01:21 »
25årstrening:

nå veit ikke jeg hva du mener med "må trene mer enn en øvelse per muskelgruppe", om du mener tre øvelser for bryst samme dag, eller en forskjellig hver økt.

DC tar utgangspunkt i tre øvelser, som det roteres blant. gang 1 (bryst): øvelse 1 (kun 1), gang 2 (bryst): øvelse 2 osv.

mener du dette er helt hinsides all fornuft? jeg forstår ikke hva du legger i det jeg poengtere over. kan du utdype det litt mer?

om du skulle mene at dette ikke fungerer vil jeg si du tar feil. det kan man se av resultatene folk (meg selv inkludert) har med dette opplegget (opplegg fordi det er mer enn kun et treningsprogram).

dersom du mener at en øvelse er for lite for å utvikle definisjon, kan jeg dessverre ikke komme med fakta som viser at en øvelse holder til dette, da jeg ikke har prøvd dette programmet på langt nær lenge nok.

Tror du misforstod litt her, du sier jo selv at du roterer med 3 forskjellige øvelser, ergo trener du forskjellige øvelser og ikke bare en.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!