Skrevet av Emne: Splittvending og splittrykk  (Lest 4036 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Splittvending og splittrykk
« : 18. mars 2011, 22:39 »
Er det noen som har noe særig erfaring med splittrykk og splittvending? Kan det være noe for noen som ikke trener så mye vektløfting, og sliter og komme seg ned i sitten? Sitterykk er jo utrolig vanskelig. Sittevending er vel ikke umulig, men ikke det letteste heller. Tenkte å splitte kunne være enklere.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Splittvending og splittrykk
« #1 : 18. mars 2011, 22:47 »
Tja, min erfaring fra før jeg fikk skikkelig instruksjon er at splittrykk var lettere å få til, ikke pga sitten, men pga tilslaget..

Sitten er... tja, kanskje ikke det viktigste (at den er dyp altså), først må man få hele bevegelsen til å stemme. Hvert moment fra stanga forlater gulvet må stemme. Når det gjør det, så kommer sitten av seg selv tror jeg.
Så lenge du er myk nok til å sitte dypt i OH bøy, og frontbøy, så er sitten kun et spørsmål om teknikk.

Så til syvende å sist: du trenger teknisk hjelp i form av en skikkelig instruktør.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Splittvending og splittrykk
« #2 : 18. mars 2011, 23:10 »
splitt rykk er sikkert lettere og utføre, hvis du sammen ligner en stående variant av splitt rykket med et sitte rykk. Men hvis du sammenligner sånn splitt rykkene var på konkuranser ved max løft i gamle dager, ser jeg ikke for meg at det var noe enklere og lære eller utføre.

på denne liken finner du varianter av splitt vending og splitt rykk, slik det ble utført på konkuranser før.
http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles015.html

og det er mange flere bilder på google

så jeg mener at det ikke er noe lettere og lære høye splitte rykk en vanlig styrke rykk. Og jeg tror ikke det kan være lettere og lære dype splitte rykk sammenligna med dype sitte rykk.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Splittvending og splittrykk
« #3 : 18. mars 2011, 23:13 »
Tja, min erfaring fra før jeg fikk skikkelig instruksjon er at splittrykk var lettere å få til, ikke pga sitten, men pga tilslaget..

Sitten er... tja, kanskje ikke det viktigste (at den er dyp altså), først må man få hele bevegelsen til å stemme. Hvert moment fra stanga forlater gulvet må stemme. Når det gjør det, så kommer sitten av seg selv tror jeg.
Så lenge du er myk nok til å sitte dypt i OH bøy, og frontbøy, så er sitten kun et spørsmål om teknikk.

Så til syvende å sist: du trenger teknisk hjelp i form av en skikkelig instruktør.


Snakker og trener med vektløftere av og til, men har ikke tid å gjøre det regelmessig. Men vil en som ikke har en trener og ikke er så teknisk stødig klare mer med splitt enn med styrkerykk og styrkevending?

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Splittvending og splittrykk
« #4 : 18. mars 2011, 23:19 »
du får skrive en master på emnet, så får du det mest nøyaktige svaret Grin

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Splittvending og splittrykk
« #5 : 18. mars 2011, 23:24 »
splitt rykk er sikkert lettere og utføre, hvis du sammen ligner en stående variant av splitt rykket med et sitte rykk. Men hvis du sammenligner sånn splitt rykkene var på konkuranser ved max løft i gamle dager, ser jeg ikke for meg at det var noe enklere og lære eller utføre.

på denne liken finner du varianter av splitt vending og splitt rykk, slik det ble utført på konkuranser før.
http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/library/farticles015.html

og det er mange flere bilder på google

så jeg mener at det ikke er noe lettere og lære høye splitte rykk en vanlig styrke rykk. Og jeg tror ikke det kan være lettere og lære dype splitte rykk sammenligna med dype sitte rykk.

Takk for linken. Driver og leser den nå. Slår av TVen. Fin fredagsunderholdning:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!