Skrevet av Emne: for mye proteiner i et måltid?  (Lest 4139 ganger)

Utlogget treningssnabben

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 624
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 624

for mye proteiner i et måltid?
« : 20. mars 2011, 21:22 »
Er det sånn at kroppen ikke greier å ta i bruk alt av proteiner den får inn, om det kommer for mye inn i et måltid? Om jeg feks finner ut en dag at jeg har fått i meg altfor lite proteiner, og da kjører på med en boks kesam blandet med 2scoops prot.pulver, med en 2scoop-shake ved siden av. Vil dette regnes som et inntak på, um, ca 25x4 + 36 kesam, 136g proteiner?(om jeg ikke tar helt feil der? Tongue) eller vil bare deler bli tatt opp, så jeg MÅ fordele det utover dagen?

Utlogget treningssnabben

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 624
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 624

Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #1 : 20. mars 2011, 22:55 »
any1?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #2 : 21. mars 2011, 10:15 »
Sålenge du får i deg nok næring i løpet av dagen, så spiller det liten rolle om du inntar det i 2 eller 12 måltider Smiley
Smiley

Utlogget treningssnabben

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 624
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 624

Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #3 : 21. mars 2011, 10:17 »
Sålenge du får i deg nok næring i løpet av dagen, så spiller det liten rolle om du inntar det i 2 eller 12 måltider Smiley

Ok Smiley, hadde bare lest et sted at kroppen maks greide å ta til seg 50g proteiner i timen ellernoe slikt.

Utlogget BL3NDER92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #4 : 21. mars 2011, 10:39 »
Ja, det er sant at kroppen tar opp så og så mye proteiner i løpet av en time dvs. 5 - 8g. Men spiser du mer proteiner vil det rett og slett bare ta lengre tid. Proteinet kan jo ikke bare forsvinne (Eller med andre ord, kalorier/energi blir bare ikke borte.)
19år, mann.
74kg, fordelt på 175cm.
Trener RYP - Ekstrem Muskelvekst m/myoreps kombinert med IF (Periodisk Faste) - Biorytme dietten er genial!

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #5 : 21. mars 2011, 10:52 »
Ja, det er sant at kroppen tar opp så og så mye proteiner i løpet av en time dvs. 6 - 10g. Men spiser du mer proteiner vil det rett og slett bare ta lengre tid. Proteinet kan jo ikke bare forsvinne (Eller med andre ord, kalorier/energi blir bare ikke borte.)
Refranser på at kroppen bare tar opp 6-10 gram i timen?
Proteiner kan ikke forsvinne, men det kan forbrukes som energi istedetfor å brukes til vekst. Dermed er "effekten borte".

Utlogget treningssnabben

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 624
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 624

Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #6 : 21. mars 2011, 10:54 »
Så om jeg hadde stappet i meg all næringen i et måltid, og i måltidet var det blant annet 200g proteiner.. ville det bare tatt lengre tid å ta opp, men jeg kan regne det som 200gproteiner? Tongue

Utlogget marmor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #7 : 21. mars 2011, 11:06 »
Det er en veldig informativ tråd øverst på dette delforumet:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0

Les igjennom den (litt lang), og du får svar på det du lurer på her.

Utlogget BL3NDER92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #8 : 21. mars 2011, 11:07 »
"The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5  to 8 g/h) when compared to that of other macronutrients, with fatty acids at 0.175 g · kg · h  (~ 14 g/h) and glucose 60 to 100 g/h (0.8 to 1.2 g carbohydrate · kg · h ) for an 80 kg individual."

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152
19år, mann.
74kg, fordelt på 175cm.
Trener RYP - Ekstrem Muskelvekst m/myoreps kombinert med IF (Periodisk Faste) - Biorytme dietten er genial!

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #9 : 21. mars 2011, 11:10 »
Dermed er "effekten borte".
Hvordan da?
Du kan ikke selv velge hva næringsstoffene du inntar skal brukes til. Så lenge du inntar nok, ok sammensatt og av god nok kvalitet er det fint lite du får gjort.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #10 : 21. mars 2011, 11:19 »
Ja, det er sant at kroppen tar opp så og så mye proteiner i løpet av en time dvs. 6 - 10g. Men spiser du mer proteiner vil det rett og slett bare ta lengre tid. Proteinet kan jo ikke bare forsvinne (Eller med andre ord, kalorier/energi blir bare ikke borte.)
dvs at om man veier 120 kg , vil man bruke 260g protein (+/-), som man må innta jevnt over 26-40t? (260g/10g pr/t=26t) (260g/6g pr/t=43,333t) (120kg =ja litt på spissen men reelt)

Men rent teoretisk vil dette f.eks gjøre periodisk fasting veldig ugunstig?

Selv har jeg lest i flere sammenhenger at opptaket ligger på 30g pr/t plussminus, men har aldri vært personlig noe nazi på dette, istedet bare sørget for å spise jevnt og trutt der jeg har en viss mengde med ønskelig næringstoffer som jeg vet på slutten av dagen vil komme opp med et tall som fyller behovet.  Som Bjørn nevner over her så er det viktigere at du tilfredstiller næringsbehovet, enn selve fordelingen.


"For det første kan man ikke ta opp mer en ca 30 gram protein pr måltid, så hvis man ønsker å få i seg store mengder f.eks. ved styrketrening, så må mengden protein fordeles på ALLE dagens 5-6 måltider. En tommelfingerregel ved tung styrketrening er 2-3 gram pr kg kroppsvekt.
Det viktigste tidspunktet for proteininntak er etter treningen.
Dette kalles "the window of opportunity", da er musklene maksimalt mottagelige for å pakke inn protein i dem. Dette dreier seg om perioden fra 30-90 minutter etter treningen. Du øker videre opptaket av protein etter trening, ved at det første du gjør etter trening, dvs innen minutter etter du har avsluttet treningen, er å innta karbohydrater med høyest mulig Glykemisk indeks. Dvs en f.eks. drikk med glukose eller maltodextrin, les innholdsfortegnelser. Dette får insulinnivåene i kroppen til å øke dramatisk, hvilket fremmer proteinopptaket i muskelcellene deretter, når du så inntar proteinshaken noe senere. En annen grunn til å innta raske karbohydrater umiddelbart etter trening, er at da er glykogenlagrene i musklene helt tomme, og trenger å fylles opp igjen, hvilket man oppnår med disse raske karbohydratene. "


(sitat fra lommelegen.no's tidligere spørsmål)

men nå skal jeg ikke kalle denne informasjonen for god fisk, da dette temaet ser ut til å ha spredte meninger.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #11 : 21. mars 2011, 11:36 »
"For det første kan man ikke ta opp mer en ca 30 gram protein pr måltid

Dette er en feiltolkning som har blitt gjengitt så mange ganger at den har blitt til en vedtatt sannhet.

Det er ikke snakk om opptak, men om at man ikke trenger mer enn ca 30 g protein fra "vanlig mat" i et måltid for å stimulere proteinsyntesen maksimalt de nærmeste timene etter måltidet. For muskelvekst er det dog fler faktorer enn akutt proteinsyntese som spiller inn.

http://www.adajournal.org/article/S0002-8223(09)00769-X/abstract
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79447.0



Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #12 : 21. mars 2011, 12:29 »
Hvordan da?
Du kan ikke selv velge hva næringsstoffene du inntar skal brukes til. Så lenge du inntar nok, ok sammensatt og av god nok kvalitet er det fint lite du får gjort.
Skjønner godt at du misforstod slik jeg formulerte meg. Jeg siterte det han sa med at proteinene blir tatt opp uansett, det tar bare lengre tid hvis du spiser mye proteiner. Det jeg mente var at vi som trener for å bygge kropp benytter oss av proteinkilder fordi vi ønsker at de skal brukes til vekst. Han skriver at proteinene ikke kan forsvinne, det jeg ville få frem var at nei det kan de ikke, men inntar vi for mye proteiner så brukes det ikke til vekst. Da kunne de like godt bare forsvunnet da, hvis du skjønner. Spiller jo ingen rolle om de blir tatt opp hvis de brytes ned til acetyl koa og brukes til energi, da kunne en like godt spist en banan istedet for kyllingfileen. Finnes ikke noe lagringssted for proteiner i kroppen, sett bort ifra muskulaturen i seg selv.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #13 : 21. mars 2011, 12:32 »
Skjønner godt at du misforstod slik jeg formulerte meg. Jeg siterte det han sa med at proteinene blir tatt opp uansett, det tar bare lengre tid hvis du spiser mye proteiner. Det jeg mente var at vi som trener for å bygge kropp benytter oss av proteinkilder fordi vi ønsker at de skal brukes til vekst. Han skriver at proteinene ikke kan forsvinne, det jeg ville få frem var at nei det kan de ikke, men inntar vi for mye proteiner så brukes det ikke til vekst. Da kunne de like godt bare forsvunnet da, hvis du skjønner. Spiller jo ingen rolle om de blir tatt opp hvis de brytes ned til acetyl koa og brukes til energi, da kunne en like godt spist en banan istedet for kyllingfileen.
Der må jeg nesten arrestere deg litt. 'Overflødig' protein vil mette mer enn bananer. Gunstig i kontekst av kaloriunderskudd. Men jeg ser poenget ditt.

Kanskje ikke helt relevant til tråden siden trådstarter foretrekker å drikke maten sin, så han har vel neppe problemer med sult.
Refranser på at kroppen bare tar opp 6-10 gram i timen?
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.msg917711#msg917711

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: for mye proteiner i et måltid?
« #14 : 21. mars 2011, 13:04 »
Spiller jo ingen rolle om de blir tatt opp hvis de brytes ned til acetyl koa og brukes til energi, da kunne en like godt spist en banan istedet for kyllingfileen. Finnes ikke noe lagringssted for proteiner i kroppen, sett bort ifra muskulaturen i seg selv.

Et forholdsvis høyt proteininntak vil dog påvirke og stimulere til muskelvekst på flere og mer dypgående måter enn akutt proteinsyntese eller energiforbruk der og da.

Finnes ikke noe lagringssted for proteiner i kroppen, sett bort ifra muskulaturen i seg selv.

Du glemmer magesekken og tarmene.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!