Skrevet av Emne: lengden på en god styrkeøkt  (Lest 5653 ganger)

Utlogget PatCon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

lengden på en god styrkeøkt
« : 22. mars 2011, 17:06 »
Hei!

Har trent 1 time 5-6 ganger i uka med middels intensitet, men føler ikke jeg får gjordt allt det jeg skal i løpet av økten.. er effektiv men tiden flyr ...Ville det vært for mye å holt på 1,5 til 2 timer? eller går det fin? what
Trener hjemme så får fylt opp med energi halveis samt spist i det jeg dropper vektene.




Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #1 : 22. mars 2011, 17:16 »
Spiser du halveis i treningsøkten, og mellom settene? Eller misforstår jeg veldig nå?
Om du føler du må trene i 1,5timer for å få trent det du skal, burde du kanskje revurdere treningsprogrammet ditt? Smiley
Personlig foretrekker jeg mellom 20min - 45min Smiley
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Utlogget asdf123

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #2 : 22. mars 2011, 17:47 »
Hmm, lurer egentlig litt på det samme. Selv så trener jeg 1-2 timer, 4 ganger i uken, varrierer litt men sånn ca. Har gjort det sånn det siste året, og vil si det fungerer fint.
Train-eat-sleep-repeat.

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #3 : 22. mars 2011, 18:02 »
Jeg kan fort få en økt opp mot halvannen time, hvis vektene jeg skal løfte er tunge nok. Er nok ingen fasit på hvor lang en treningsøkt skal være.

Har du et langt / stort program ?

Jeg for min del trener og er glad, så lenge jeg løfter tungt ^^
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget PatCon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #4 : 22. mars 2011, 21:26 »
Med fylle på så mener jeg at jeg står en meter unna kjøleskapet... så fyller på med raske karbs via energidrikke/ blåbær drikke halveis inn.. Å har tilenglig mat  i det jeg er ferdig.

Utlogget PatCon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #5 : 22. mars 2011, 21:35 »
trener litt letter vekter og flere reps har fått litt dilla på følsen når musklene er fulle av blod... kanskje jeg burte ta tyngre vekter = tyna musklene raskere ... slipper jeg så mange sets. Føler ikke at jeg har fått gitt alt når 1 time er omme.

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #6 : 22. mars 2011, 21:44 »
Vel, som jeg alt har sagt før på andre tråder (nå forkorter jeg det veldig)
Mange reps / lav vekt = Aktivering av Type I fibrer i musklene = utholdende muskler / ikke så sterke
Få reps / høy vekt = Aktivering av Type IIA og IIX (veldig tung vekt) = Sterke muskler / ikke så utholdende.

Sammenligningen jeg har brukt til nå er en maratonløper (Type I fibrer) kontra en 100m-sprinter (Type IIA og IIX fibrer)

Så du ser selv. Er nok ikke noe galt i at en økt tar lang tid, selv om konsentrasjonen synker ergo kan teknikken bli noe svakere
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget PatCon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #7 : 23. mars 2011, 08:14 »
takk for tilbakemeldingene  Smiley

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #8 : 23. mars 2011, 08:47 »
En treningsøkt bør ikke overskride 45-60 min. Korte, effektive og tunge økter er definitivt mest effektivt. Om du ikke rekker igjennom på en time har du enten for lange pauser eller for mange sett/øvelser i programmet noe som heller ikke er noen god ting.

Oda har skjønt det Smiley

Utlogget Budd

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #9 : 23. mars 2011, 13:58 »
Mine treningsøkter ligger på 45-60min. Alt over dette her tafr jeg en 10min pasue med mat, for å fylle opp glykogenlagrene i kroppen Cheesy

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #10 : 23. mars 2011, 14:25 »
Mine treningsøkter ligger på 45-60min. Alt over dette her tafr jeg en 10min pasue med mat, for å fylle opp glykogenlagrene i kroppen Cheesy

Du får kanskje ut litt sukker i blodet som kan brukes som energi, men den karboen du spiser mitt i treningen vil nok ikke rekke å finne veien til glykogenlagrene før lenge etter treningen er over. Glykogenlager er "sukker"lager.



Utlogget pewpew93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #11 : 23. mars 2011, 15:11 »
Mine økter er opp mot 2 timer på det meste, er veldig nøye på oppvarming så det tar en god stund. Bedre å ta seg litt bedre tid å gjøre kroppen klar enn å bli ferdig fortest mulig imo.

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #12 : 23. mars 2011, 15:41 »
Følger opp med nytt frägan :

jeg trener ryp, med intervall-jogg, baseøvelser og noen isolasjonsøvelser.
Med intervallen på 21min vil økta komme opp i halvannen time minimum, så det jeg leser her ga meg nå litt kalde føtter.

Programmet er:

Benkpress 3x8
Skråbenk3x8
Skråflyes3x8
Militærpress2x8
Sidehev2x8
Markløft2x8
Chins3x8
Knebøy2x8
Fotpress2x8
Leg-ext.2x8

kanskje jeg tar noen isolasjonsøvelser på armer i ny og ne.
vil dette være overkill sammenlagt? isåfall vil store forandringer skje.

og vil gjerne vite hvorfor dette ikke er optimalt.

Mvh C.M

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #13 : 23. mars 2011, 15:48 »
En treningsøkt bør ikke overskride 45-60 min. Korte, effektive og tunge økter er definitivt mest effektivt. Om du ikke rekker igjennom på en time har du enten for lange pauser eller for mange sett/øvelser i programmet noe som heller ikke er noen god ting.

Oda har skjønt det Smiley

Det er godt mulig dette stemmer, men hvorfor er et slik? Er det en fysiologisk grunn til at økter bør være forholdsvis korte? Eller dreier det som det psykiske, altså at man kan bli lei, få dårlig teknikk, miste fokus?

Jeg mener det er viktig å skille mellom disse to tingene med tanke på både selve treningen og spisingen. Jeg har ikke orket å lese artikkelen som heter "å veie maten er bare tull", men når den skriver at "å veie maten på kjøkkenvekten før man spiser den er ikke sunt" vil jeg tro denne uttalelsen utelukkende er basert på psykiske grunner. Det er godt mulig 90% av dem som veier all maten sin sprekker på dietten sin, men det betyr ikke at de 10% siste som ikke sprekker, ikke bør veie maten de spiser.

Utlogget Oda

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 083
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 083

  • Webern
Sv: lengden på en god styrkeøkt
« #14 : 23. mars 2011, 16:03 »
Det er godt mulig dette stemmer, men hvorfor er et slik? Er det en fysiologisk grunn til at økter bør være forholdsvis korte? Eller dreier det som det psykiske, altså at man kan bli lei, få dårlig teknikk, miste fokus?

Jeg mener det er viktig å skille mellom disse to tingene med tanke på både selve treningen og spisingen. Jeg har ikke orket å lese artikkelen som heter "å veie maten er bare tull", men når den skriver at "å veie maten på kjøkkenvekten før man spiser den er ikke sunt" vil jeg tro denne uttalelsen utelukkende er basert på psykiske grunner. Det er godt mulig 90% av dem som veier all maten sin sprekker på dietten sin, men det betyr ikke at de 10% siste som ikke sprekker, ikke bør veie maten de spiser.
Å trene tunge baseøvelser i to timer er for meg uaktuelt. Det tror jeg det er for de fleste..
Nå vet jeg ikke hvordan trådstarter trener.. Men rein hard styrketrening i to timer går vel mer ut på det fysiske fremfor det psykiske når det kommer til de negative.
Den psykiske biten når det gjelder hva man foretrekker av treningslenge er jo like individuelt og skiftene fra dag til dag, som fra menneske til menneske. Og jeg ser ikke helt sammenhengen med dette og artikkelen du refererer til? Da denne utelukkende er basert på det negative dette kan skape med tanke på besettelse ang mat,vekt og kalorier.
Min Logg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104919.0

Søsters Blogg
Trening, bodyfitness og fordommer
http://www.kriweb.no/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!