Skrevet av Emne: Framtid innen styrkeløft?  (Lest 5177 ganger)

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

SV: Framtid innen styrkeløft?
« #30 : 20. juli 2005, 01:28 »
Dette løfta du uten utstyr?

Og du fikk opp totalt 492,5kg med utstyr?

Jeg skjønner at jeg undervurdert utstyret.. Selvom jeg visste det hjalp en god del.


Du må ikke overvurdere utstyret, de løftene var hva jeg tok på første treninga i klubben hvor styrkeløftstreneren skulle se an hvordan stil, teknikk og styrke var. Persene mine var høyere enn det som står i akkurat det innlegget (om vi ser bort ifra marken), dessuten hadde jeg så to eller tre måneder (husker ikke helt) med rein styrkeløft-trening, i motsetning til kroppsbyggin som jeg trente før, før første stevne.

Så man må ikke overvurdere utstyret.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Framtid innen styrkeløft?
« #31 : 21. juli 2005, 14:01 »
Utstyr gir masse hjelp om du trener med det over lang tid, det kreves tilvenning + at du må stole på bind og drakt når du prøver deg på en tung bøy. Samme med benk og mark.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Framtid innen styrkeløft?
« #32 : 21. juli 2005, 14:33 »
Min erfaring, helt uten unntak, er at de som er sterkest med utstyr er også sterkest uten  Smiley

Og hadde styrkeløft vært en utstyrs fri idrett ville våre beste styrkeløftere løftet langt mer uten utstyr enn det de gjør nå.
Det har med hvordan de legger opp treningen sin  Smiley

Dette er de fakta jeg forholder meg til, gidder ikke bekymre meg over at noen får mer på utstyret enn andre.
Det betyr bare at de er flinkere med utstyr, og de har også utviklet bedre teknikk.
Og det er jo det idrett handler om.
Å gjøre det best mulig med gitte hjelpemidler  2thumbsup


Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
SV: Framtid innen styrkeløft?
« #33 : 21. juli 2005, 17:57 »
Dette er flaut Einar og topp for deg Tyson.

Jeg begynte å løfte i styrkeløft i august 1991 godkjente treningsløft uten utstyr  var 120 kg i knebøy, 72 kg i benkpress og 140 kg i markløft på 71 kg kroppsvekt.I februar 1992 gjorde jeg 97,5 kg i benkpress og 190 kg godkjent i knebøy på 82,5 kg kroppsvekt på U-NM. I 1995 ble det 235-135-230 på Junior NM i 90 og på Nord Norsk i Alta i 100 277,5kg-135- bom (tre forsøk på 235 kg) Nå klarer jeg 210 i bøy til benk i ola bukse 5 kg på 100 kg i benk og knapt 200 i mark alt uten utstyr og uten trening på 112 kg kroppsvekt. Prat om forfall. Til Einar det er moro å se en man som deg ha kommet så langt.

Til Tyson, du har mange år forran deg på alle måter. Hvis du nå er 17 år og du skal løfte til du er 30 kanskje 40 kan du selv regne på hvor sterk du blir med 30-50 kg økning i året som er realistisk uten å bli fanatisk på 10 år med 30 kg øning er 300, dvs at du gjør 800 kg på 75 kg kroppsvekt, da blir du nesten kongepokal vinner. Skulle du øke mer gjør du oppmot 1000 kg og kan veie nesten så mye du vil å vinne kongepokal. Poenget mitt er at den som tilsslutt står uskadetr igjen er  vinneren. Gode eksempler på å lykkes er Sigve Valentinsen (løftet i 20 år), Inger Blikra (Løftet i 18? år), Frode Rui (Løftet i 12? år), Asbjørn Randen (løftet i 10 år) og mange flere.




Jeg har trent med vekter siden 1993 da jeg startet på helsestudio som 16-åring. De første 5 årene drev jeg med kroppsbyggertrening, før jeg i april 1998 startet og trene styrkeløft (men hadde trent de tre store seriøst før dette også).

Før jeg begynte på treningsstudio tok jeg ca. 52 kg i benkpress på omtrent samme kroppsvekt i en alder av 15 år. Da jeg var 16 år trente jeg bare maskiner i ca. 1 år før jeg begynte med frivekter. Klarte 10 reps på 55 kg som 16.5-17 åring. Max på 70 kg tok det lang tid før jeg klarte. I benkpress tok jeg kanskje 100 kg for første gang da jeg var 19 år. I 1997 hadde vi en benk-konkurranse på treningsstudioet og jeg hadde ingen mulighet på å løfte 125 kg på mine tre forsøke Smiley I 1998 var jeg 21 år og løftet 115 kg (med ca. 5 kg i reserve) i mitt første stevne som styrkeløfter. Da veide jeg 96-100 kg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!