Skrevet av Emne: 6 nye uker med RYP  (Lest 5971 ganger)

Utlogget salta89

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

6 nye uker med RYP
« : 27. mars 2011, 19:54 »
Hei der ute..

Skal starte opp med 6uker med EM. Har nå hat grunnprog og ferdig med det, og hat go framgang i styrken ! Der eg har merket det mest. Skal prøve meg med 6uker EM nå å se korleis det blir..

Har tenkt å legge til markløft,nedtrekk og tåhev. Er dette gunstig? går det bra liksom?

Da blir det

-Knebøy
-Benkpress
-Roing bredt
-Arnold press
-Bicepscurl
-Tricepspress
-Mage
-Markløft
-Nedtrekk
-Tåhev

Kan eg kjøre etter den rekken der ? eller har dere noen andre tips på va eg skal begynne/slutte med ?

Takk takk for alle tips ! TRENGER det  biggrin

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: 6 nye uker med RYP
« #1 : 27. mars 2011, 20:05 »
Ser ikke helt poenget med å legge til markløft eller tåhev.
Leggen vil få mer enn nok trening fra knebøy, og rekkefølgen din er ikke helt logisk heller. Hvor skal du samle energi til å trenge markløft i slutten av økten når både hele kroppen er sliten og core din er sliten?

Rekkefølgen bør være

Knebøy
markløft
benkpress (ville tatt skråbenk med hantler, slik som i originalen)
Roing bredt (ville tatt fremoverbøyd roing eller pull-ups)
evt
Pull-ups for lats / ter. major
og fr roing med relativt smalt grep for trapz og romb.
Arnold press (ville tatt vanlig skulderpress eller militærpress)
bicepscurl
Tricepspress
mage

Mtp at knebøy og markløft er rimelig intensive øvelser ville jeg nok også kunne heller foreslått at du tar annenhver gang knebøy / markløft (evt dropper fr roing når du tar markløft for å ikke overbelaste ryggen) eller at du istedet for knebøy OG markløft tar knebøy og glut-ham raise eller frontbøy og markløft / frontbøy og strak mark / markløft og utfall / Markløft i trap-bar og glut-ham raise eller annet.

Ville helst sett noe slikt

Knebøy
Glut-ham raise
Skråbenk m hantler
Pull-ups
Fr roing
Skulderpress / militærpress
bicepscurl
tricepspress
mage

Tyngste øvelser først (eksplosiv aller først, dvs clean and jerk kommer foran markløft, knebøy og frontbøy), og mage alltid sist evt i supersett etter øvelser som krever mye core.

Med tanke på settene som skal kjøres og progresjonsbelastningen, så vil det være mindre gunstig om du kjører ditt oppsett kontra det originale. Du vil bli overbelastet og det vil mest sannsynlig føre til skade.

Utlogget salta89

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 313

Sv: 6 nye uker med RYP
« #2 : 27. mars 2011, 20:12 »
Markløft vil eg ta med si det er 1 av di basic.

mn tusen takk for goe tips ! skal gå igang på mandag så skal se over det du har sakt då å prøve meg på dei andre øvelsane som du har sakt Smiley setter stor pris på det, trenger alt av info/kunskap eg kan få eller finne c",)

Ja trodde ikke det første oppsette eg satt opp var noe bra, så derfor uten å prøve selv. Så spørte eg bare her på TF om noen hadde tips til mg. Å det hadde du! Smiley

Gleder mg til å komme i gang med det imåra!!

Gå til:  

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201964

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191818

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.