Skrevet av Emne: Progresjon Styrketrening - Hvor mye?  (Lest 1398 ganger)

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Progresjon Styrketrening - Hvor mye?
« : 28. mars 2011, 21:30 »
Hei.
Jeg begynte med stronglift for ca 1,5 mnd siden. Begynte kun med stangen så vanskelig for meg å se hva min progresjon har vært da jeg har klart 5 hele veien. Vel helt til nå nylig :p

Det jeg lurer på er hva jeg bør forvente av fremgang. Hvor mye er det vanlig å øke i f.eks. kneby, benkpress, militærløft i mnd?

Takker for svar Smiley

Utlogget Cyrux

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 123
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 123

Sv: Progresjon Styrketrening - Hvor mye?
« #1 : 29. mars 2011, 18:52 »
bump :p

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Progresjon Styrketrening - Hvor mye?
« #2 : 29. mars 2011, 21:14 »
2,5-5 kg.

Utlogget MurerDeg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Progresjon Styrketrening - Hvor mye?
« #3 : 29. mars 2011, 21:50 »
2,5-5 kg er så og si riktig. men dette er ikke noe du burde regne med..... du kommer garantert til å ha perioder der du øker mye på kort tid, men også perioder der økningen kommer saktere enn vanlig. det som du burde fokusere mest på er at du gjør øvelsene riktig, øker i antall repetisjoner og at du ikke trener en øvelse for ofte.

men såklart, det som er gøy med treningen er at du kan løfte mer etterhvert Smiley så fokuser på å øke, men ikke forvent for mye Wink
Benk: 105x1
Mark: 120x1
kne-bøy: 100x3

Utlogget TehKris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Progresjon Styrketrening - Hvor mye?
« #4 : 29. mars 2011, 21:58 »
I henhold til Stronglifts 5x5 er det absolutt viktigste at teknikken blir jobbet godt inn på de lettere vektene. Når vektene øker og man begynner å slite mer er det lett å la det gå utover teknikken, noe som ikke er heldig. Dette betyr dog ikke at du ikke kan få "slitereps" eller at det kan bli tungt, det betyr bare at du (som sannsynligvis nybegynner) holder fokuset selv om vektene øker.

Videre vil jeg si at 5 kg økning i bøy og mark er greit, blir dette for tungt kan du f.eks. ta 3x8 på samme vekt neste trening i stedet for 5x5 (får da trening på flere reps på samme vekt). I benk og militærpress kan det være greit å øke med 2,5 kg, spesielt på sistnevnte. Videre er det viktig å huske at progresjon kan komme på flere måter; kortere pauser, flere reps, "striktere" teknikk etc.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!