Skrevet av Emne: Bulking: Et par spørsmål  (Lest 6917 ganger)

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #15 : 17. april 2011, 14:17 »
En beregning for bulk er:

([Din kroppsvekt i kg] x 30-33 kcal) x 1,2

Dette blir da ditt totale kaloriinntak for dagen og så bestemmer du selv hvor mange måltider per dag som er praktisk for deg (3-6 måltider per dag er vanlig).

Bestem deg for et kaloriinntak og spis slik en uke og juster etter hva vekta viser.

Størsteparten av karbohydratene bør inntas før og etter trening.

Et usunt måltid 1-2 ganger i måneden er lov. Slike måltider kan du belønne deg selv med for eks. når du har nådd spesifikk delmål.
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Utlogget BBflex

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #16 : 17. april 2011, 16:21 »
nei de trenger lik menge proteiner for å bygge opp musklene
Akkurat. Da er vi jo enige.  Og til deg "underattack" eller hva det var du het som skrev om hvordan det ikke har noe å si om du spiser alle proteinene for en dag på en gang eller fordelt utover 4-5 måltid, fordi du bare bruker lenger tid på å fordøye det.. Haha er det vits i å diskutere med en person som kan påstå dette da?   Med den logikken så kan man jo like godt bare spise et måltid hver dag. Hva tror du forresten skjer hvis du drikker en proteinshake med 100g protein, tror du kroppen bruker 4-5 timer på å fordøye den shaken, eller tror du du tar opp ca 40-50g protein, og så pisser ut resten? 

Måltidsfrekvens i forhold til forbrenning er en ting, men du må ikke blande inn proteinopptak.  Selvfølgelig er det begrenset hvor mye protein du kan ta opp innenfor en gitt tidsperiode (eller per måltid, som det ofte blir forenklet til).

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #17 : 17. april 2011, 17:06 »
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #18 : 17. april 2011, 17:09 »

PhilLynott har gode poenger, hør på ham. Det handler om hvor mye penger du er villig til å bruke.

Du sier du holder vekta ganske greit på det kostholdet du har der, men du vil opp i vekt. Da er det ganske enkelt bare å øke mengden av det du spiser. Ingen grunn til å legge på deg store mengder med fett. Ta det heller i et rolig og pent tempo, slik du føler det er best, for om du legger på deg for fort kan du fort føle deg feit, og hva er hensikten med å være tjukk når du bruker penger på treningssenter, mat og kosttilskudd, for ikke å nevne tiden? Da kan du liksågodt se bra ut også, så både du og andre ser at ressursene du bruker faktisk fører til noe bra!

Jeg spiste meg fort opp, og det skal jeg ikke igjen. Vet ikke hva målet ditt er til slutt, men om du skal finne frem vaskebrettet til badet i bekken tar det unødvendig lang tid å komme i den formen. I morgen har jeg vært ti uker på diett, og nye ti uker skal det bli. Så ille skal det ikke bli en gang til, for å si det sånn.

En tommelfingerregel som mange bruker er den Big-P nevner, men igjen, dette avhenger av aktivitetsnivå og så videre.

Øk mengden mat, proteiner, karbohydrater og fett. 40/40/20 (p/k/f - 100% energifordeling delt på tre av de fire energikildene, med unntak av alkohol som er den fjerde) på treningsdager og 40/30/30 treningsfri. Til og med de tallene der avhenger av hva du vil oppnå og være fornøyd med. Meningene er mange rundt de tallene der, men du skal trives  med det du spiser. Til tross for dette er det ingen grunn til å bulke på grandiosa. Sett deg delmål, og sov godt. Det er når du sover at musklene får tilstrekkelig med hvile.

Om du ikke gidder å telle kalorier: Gå på vekta, spis mer en uke, gå på vekta. Har du gått opp? Hvor mye? Spis mer eller mindre avhengig av hvordan du føler deg. 250-500 g opp i kroppsvekt per uke burde holde, kanskje enda mindre. Overskuddet vil enten lagres som fett eller proteiner. Individuelt hvor mye muskler eller fett du vil legge på deg, avhengig av alder, stoffskifte, antall år du har trent. En nybegynner vil øke raskt i styrke og muskler, mens en mer erfaren vil legge på seg muskler mye saktere. Forskjell på en som har trent i to uker og en som har trent i ti år. Jo saktere du går opp i vekt, jo mer sikker kan du være på at en større andel av vekta du legger på deg er muskler.

Handler mest om å prøve deg fram. Noe fungerer for andre og noe fungerer for deg Wink
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #19 : 17. april 2011, 17:52 »
Spørsmål 1: Bulking = spise så mye mat man orker (så lenge maten er sunn)?

For noen så er det tydeligvis slik. Men andre bør passe seg. Jeg har ingen problemer med å legge på meg et par kg i uka hvis jeg virkelig går inn for det. Men jeg blir jo feit som faen av det, da. Bulking er å gå opp i vekt i den hensikt å legge på seg muskelmasse.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!