Skrevet av Emne: Bulking: Et par spørsmål  (Lest 6903 ganger)

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Bulking: Et par spørsmål
« : 01. april 2011, 11:00 »
Heisann godt folk!

Jeg har ikke holdt på så veldig lenge med trening/kosthold. Men med tanke på mitt langsiktige mål må jeg nå konse om og bygge muskler, MASSE muskler. I den sammenheng skal jeg begynne med 5x5 til mandagen, men jeg må jo også ha kostholdet på plass. Så her kommer det par spørsmål:

Spørsmål 1: Bulking = spise så mye mat man orker (så lenge maten er sunn)?
Spørsmål 2: Burde jeg ta med et "mellommåltid" på jobb? (se kostholdet mitt nederst i tråden)
Spørsmål 3: Usunn mat (pizza/burger osv) Er det greit og ta dette av og til (1-2 ganger i mnd)?

Mitt nåværende kosthold:
Frokost, klokken 06:30:
2-300g havregrøt med melk

Lunsj, klokken 11 ish:
4-6 grove brødskiver med banan eller skinke

Middag, klokken 17ish:
ca 300 g kylling eller karbonadeig og 125 g ris med saus.

Før trening, klokken 1830 ish:
Kreatin shake

Etter trening, klokken 2030 ish:
Protein shake

Kvelds, klopkken 21ish:
4-5 egg, piska sammen som eggerøre
4 toasta brødskive med smør på

Meg:
Alder: 27 vintere gammel
Høyde: 177 ish
Vekt: 86kg

Med dette kostholde holder jeg med ganske jevnt på samme kg nivå. Skal jeg legge til enda litt til for og bygge muskler, eller skal jeg holde dette?
Jeg mener, min kroppsform er jo ikke akkurat buff for tiden. Har litt ekstra og være glad for og si det sånn. Så skal jeg bruke det for og bygge musklere eller skal jeg kjøre på og gjøre samboern enda mer glad i meg?  Tongue

Håper på gode svar

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #1 : 03. april 2011, 03:57 »
Vil ikke akkurat si at å spise så mye som man orker selv om det er sunt er smart. Poenget er å få i seg nok proteiner og ligge i et moderat proteinoverskudd, kanskje et sted mellom 200-400 kalorier ekstra per dag. Mer enn dette vil legge seg som unødvendig fett på kroppen, og er helt unødvendig etter min mening. Uansett vil en nybegynner som er strikt med kostholdet kunne klare en kombinasjon av muskelvekst og ned i fettprosent, selv om mange ikke greier å innse dette.

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #2 : 04. april 2011, 23:54 »
Av egen erfaring kan jeg si følgende.

- Jeg hadde absolutt best fremgang den gangen jeg spiste alt jeg orket og la på meg masse ekstra fett. MEN jeg følte meg fort feit og usunn, så det passet ikke for meg.

- Jeg hadde god fremgang også da jeg spiste sunt (mye grønnsaker, lite sukker, mye protein, mye bra fett osv) og så mye som jeg hadde lyst på. Dvs litt over dagsbehovet. Med slikt kosthold følte jeg meg også bedre.

Så det har jo bare med hvilken pris du er villig til å betale for å bli stor sånn jeg ser det.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #3 : 04. april 2011, 23:57 »
du måå ligge i kcal overskudd for å ha best effekt av muskel byggingen. helt riktig som sagt over her at du kan gjøre begge deler, men det er langt fra best. legg deg i moderat overskudd 200-500 kcal. spis sunn mat, og som du sier kan du spise mye sunn mat. men ikke så mye du orker. men mengdene kan bli ganske store ja. spis gjerne et mellommåltid hvis du ahr lyst, hvis ikke dropper du det.

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #4 : 10. april 2011, 15:01 »
Du trenger ikke engang å "bulke" for å øke i muskelmasse, du kan til og med ligge i underskudd dersom underskuddet ikke går under 10-15% samlet, men det tar litt lengre tid, og du må være nøyere med kostholdet, samt få i deg nok proteiner hver 2,5-3 time.

Utlogget BBflex

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #5 : 14. april 2011, 04:51 »
Du trenger ikke engang å "bulke" for å øke i muskelmasse, du kan til og med ligge i underskudd dersom underskuddet ikke går under 10-15% samlet, men det tar litt lengre tid, og du må være nøyere med kostholdet, samt få i deg nok proteiner hver 2,5-3 time.
Hvor tar du det fra? Makan til idioti. Det er fysiologisk umulig å øke i muskelmasse ved kaloriunderskudd, med mindre du er 1 / 1000000 og har unaturlig høy mengde fritt testosteron. Du kan derimot øke greit i de fleste øvelser rett etter du begynner å trene selv med kaloriunderskudd, men dette har ingenting med muskelvekst å gjøre, men heller forbedret oksygen og blodtilførsel til muskulaturen.  Det er jammen mange selvutnevnte kosthold- og treningseksperter her på forumet man skal passe seg for.

Til OP:
Ja, bulking er enkelt forklart å spise så mye man orker av sunn mat (men som med alle ting er det ikke vits i å overdrive).  Det første du bør gjøre er å gå inn på bodybuilding.com og finne den kalkulatoren de har der hvor du kan regne ut kaloribehov basert på høyde, vekt, aktivitetsnivå, proteininntak og antall treninger i uken. 

Så prøver du legge opp et kosthold der du får i deg ca den mengden kalorier og der du fordeler det til 5-6 måltid med 2-3 timers mellomrom i løpet av dagen.  En god regel er å aldri gå mer enn 3 timer uten proteininntak da dette automatisk fører til at musklene går over i katabol tilstand (altså de blir brutt ned). 

Værre er det ikke! Mange som prøver gjøre det mer avansert enn det egentlig er.

OT: Finnes det virkelig 27 år gamle menn som ender ord med "-ish"? Morsomt:)

Utlogget Marius150

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

  • ‎"Every minute you're not training, some1 does it"
Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #6 : 14. april 2011, 07:45 »
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0 - måltidsfrekvens

og for det andre, du kan selfølgelig øke muskelmasse med å ikke ligge i kcal overskudd, men tar mye lengere tid, kompisen min har som sagt spist dårlig, og har fått utrolige resultater uten noe som helst form for doping..

Men bedre å ligge i kcal overskudd Smiley trenger mer protein hvis du ligger i kcal underskudd og mindre protein når du er i kcal overskudd

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #7 : 14. april 2011, 13:25 »
Hvor tar du det fra? Makan til idioti. Det er fysiologisk umulig å øke i muskelmasse ved kaloriunderskudd, med mindre du er 1 / 1000000 og har unaturlig høy mengde fritt testosteron. Du kan derimot øke greit i de fleste øvelser rett etter du begynner å trene selv med kaloriunderskudd, men dette har ingenting med muskelvekst å gjøre, men heller forbedret oksygen og blodtilførsel til muskulaturen.  Det er jammen mange selvutnevnte kosthold- og treningseksperter her på forumet man skal passe seg for.

Til OP:
Ja, bulking er enkelt forklart å spise så mye man orker av sunn mat (men som med alle ting er det ikke vits i å overdrive).  Det første du bør gjøre er å gå inn på bodybuilding.com og finne den kalkulatoren de har der hvor du kan regne ut kaloribehov basert på høyde, vekt, aktivitetsnivå, proteininntak og antall treninger i uken. 

Så prøver du legge opp et kosthold der du får i deg ca den mengden kalorier og der du fordeler det til 5-6 måltid med 2-3 timers mellomrom i løpet av dagen.  En god regel er å aldri gå mer enn 3 timer uten proteininntak da dette automatisk fører til at musklene går over i katabol tilstand (altså de blir brutt ned). 

Værre er det ikke! Mange som prøver gjøre det mer avansert enn det egentlig er.

OT: Finnes det virkelig 27 år gamle menn som ender ord med "-ish"? Morsomt:)

Takk for råd. Skal sjekke ut siden Smiley

Og klart det finnes 27 år gamle men som ender ordet med "ish". Allment kjent ord det Wink

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #8 : 14. april 2011, 17:03 »
Så prøver du legge opp et kosthold der du får i deg ca den mengden kalorier og der du fordeler det til 5-6 måltid med 2-3 timers mellomrom i løpet av dagen.  En god regel er å aldri gå mer enn 3 timer uten proteininntak da dette automatisk fører til at musklene går over i katabol tilstand (altså de blir brutt ned). 
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget BBflex

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25


Utlogget BBflex

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #10 : 14. april 2011, 18:44 »
Men bedre å ligge i kcal overskudd Smiley trenger mer protein hvis du ligger i kcal underskudd og mindre protein når du er i kcal overskudd
hahaha waat?


og poenget ditt er? Står kun om måltidsfrekvens i forhold til forbrenning der, og du har vel fått med deg at det er ikke det det er snakk om her?Smiley) hahah maaan.

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #11 : 14. april 2011, 19:32 »
hahaha waat?


det er faktisk helt sant det Smiley

Utlogget BBflex

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #12 : 14. april 2011, 20:28 »
det er faktisk helt sant det Smiley
Så to personer som trener helt likt, der den ene får i seg la oss si 3000kcal dagen og den andre 4000kcal dagen trenger førstnevnte feks bare 100g protein for å bygge opp musklene igjen, mens sistnevnte trenger 200g? Det visste ikke jeg! 

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #13 : 15. april 2011, 21:57 »
Så to personer som trener helt likt, der den ene får i seg la oss si 3000kcal dagen og den andre 4000kcal dagen trenger førstnevnte feks bare 100g protein for å bygge opp musklene igjen, mens sistnevnte trenger 200g? Det visste ikke jeg! 

nei de trenger lik menge proteiner for å bygge opp musklene, men når du ligger i kcal underskudd går ikke proteiner utelukkende til muskeloppbygging, men også "drivstoff" mens ligger du i kcal overskudd er du sikker på at kroppen har nok drivstoff uten å bruke opp proteiene til dette Smiley

Utlogget Marius150

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

  • ‎"Every minute you're not training, some1 does it"
Sv: Bulking: Et par spørsmål
« #14 : 16. april 2011, 15:14 »
BBflex les her
   
Kroppen vil heller ikke begynne å bryte ned muskelprotein i større mengder bare fordi man ikke spiser ofte (12,18), man må ikke tilføre protein ofte for å bygge muskler, og det finnes ingen direkte begrensninger på hvor mye protein kroppen kan ta opp ved et måltid (13,14). Et større måltid med mer protein bruker bare lengre tid på å fordøyes enn et mindre måltid.

MEN er bare å ligge i overskudd om du vil bygge muskelmasse
da trenger du ikke fullt så mye proteiner som du ville gjort om du hadde ligget i ett underskudd.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!