Skrevet av Emne: 2 split eller mye kardio før sommer?  (Lest 1975 ganger)

Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

2 split eller mye kardio før sommer?
« : 25. april 2011, 19:38 »
Hei! Jeg har lagt et annet innlegg her inne før angående å få bort litt fett på magen. Jeg skjønner dealen med kaloriunderskudd og mye kardio!

Men hva med:
Mandag: Triceps, skyldre og bryst
Tirs: Biceps rygg og bein
Onsdag: samme som mandag
Tors: samme som tirs
Fredag: samme som mandag
Lør: samme som tors

Men nå lurer jeg: Jeg vet jeg forbrenner en god del også når jeg trener styrke, men om jeg gjør dette og tar 30 min kardio før jeg tar styrke disse dagene. Ellers burde jeg fortsette med 3 dager og bare kjøre av kardio 4 dager i uka + 3 dager styrke?

Vet det høres dumt ut dette innlegget, men håper noen skjønner poenget mitt. Anyways, jeg har trent litt over 1 år nå og får ganske bra med resultater og ikke minst har blitt sterkere. Men vil gjerne miste litt av overskudde maten har gitt meg etter trening før sommeren Tongue.

Om jeg burde kjøre av 3 dager styrke bare, noen som har anbefalinger? Har lenge kjørt fullkropp, men tenker jeg vil kanskje skjøre av anderledes denne gangen her.

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: 2 split eller mye kardio før sommer?
« #1 : 25. april 2011, 19:50 »
Jeg går og surrer på samme tanken.

Men opplegget ditt så ut som oppskriften på overtrening!
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: 2 split eller mye kardio før sommer?
« #2 : 25. april 2011, 20:34 »
Dette blir litt for mye trening, hva om du heller kjører en 3-splitt / 2-splitt så får du trent 5 dager i uken - fremdeles får du kjørt kroppen 2 ganger i uken og i tillegg får du mer restitusjon / samt en ekstra treningsdag for å bruke litt kalorier.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/training-frequency-for-mass-gains.html



Sitat
Men nå lurer jeg: Jeg vet jeg forbrenner en god del også når jeg trener styrke, men om jeg gjør dette og tar 30 min kardio før jeg tar styrke disse dagene. Ellers burde jeg fortsette med 3 dager og bare kjøre av kardio 4 dager i uka + 3 dager styrke?

Nå spørs det hvor mye næring du faktisk får i deg, om du har styrke + kardio må du også spise mer for å unngå å ligge for lavt. Jeg ville også tatt kondis etter styrke ettersom jeg antar det er styrketreningen som er viktigst for deg -- ville tatt lett kondis etter styrken og, bare en lett joggetur / rask gåtur. Ikke noe tungt. Personlig liker jeg bedre at kaloritapet kommer fra kosthold / styrketrening.

Sitat
Om jeg burde kjøre av 3 dager styrke bare, noen som har anbefalinger? Har lenge kjørt fullkropp, men tenker jeg vil kanskje skjøre av anderledes denne gangen her.

Skal du kun kjøre 3 dager styrke ville jeg nok fortsatt med fullkropp, rett og slett fordi en 3 splitt ville blitt litt i minste laget. Du kan evt kjøre 2-splitt, 4 dager i uken.

Mandag tirsdag -- onsdag fri -- torsdag fredag og fri i helgen. Kjørte det selv i noen måneder og det var en veldig behagelig treningsmetode.



Å gå ned i vekt krever ikke tonn av kondis trening, ekstremt kosthold eller slikt som det ofte blir fremstilt. Bare pass på kaloriene, tren smart og tren hardt.

Varierende på treningsmengde / intensitet kan du begynne på alt fra 24-28 kcal pr kg, om du trener veldig tungt eller har mye løping i tillegg kan du begynne enda høyere -- 30-38 avhengig av hvor mye du trener.

2-3g pr kg med protein
2-4 (eller mer om du løper veldig mye høy intensitet)g pr kg med karb
0,5-1g fett pr kg

Finn det tallet du tror passer deg, ligg på det i ca 1-2 uker, om du ikke har noen endringer så kutt ned om du har gått ned litt så kutt ørliten grann om du har gått opp kutt en del og se over hvorfor du har gått opp.


Utlogget JohnD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: 2 split eller mye kardio før sommer?
« #3 : 25. april 2011, 21:09 »
Dette blir litt for mye trening, hva om du heller kjører en 3-splitt / 2-splitt så får du trent 5 dager i uken - fremdeles får du kjørt kroppen 2 ganger i uken og i tillegg får du mer restitusjon / samt en ekstra treningsdag for å bruke litt kalorier.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/training-frequency-for-mass-gains.html



Nå spørs det hvor mye næring du faktisk får i deg, om du har styrke + kardio må du også spise mer for å unngå å ligge for lavt. Jeg ville også tatt kondis etter styrke ettersom jeg antar det er styrketreningen som er viktigst for deg -- ville tatt lett kondis etter styrken og, bare en lett joggetur / rask gåtur. Ikke noe tungt. Personlig liker jeg bedre at kaloritapet kommer fra kosthold / styrketrening.

Skal du kun kjøre 3 dager styrke ville jeg nok fortsatt med fullkropp, rett og slett fordi en 3 splitt ville blitt litt i minste laget. Du kan evt kjøre 2-splitt, 4 dager i uken.

Mandag tirsdag -- onsdag fri -- torsdag fredag og fri i helgen. Kjørte det selv i noen måneder og det var en veldig behagelig treningsmetode.



Å gå ned i vekt krever ikke tonn av kondis trening, ekstremt kosthold eller slikt som det ofte blir fremstilt. Bare pass på kaloriene, tren smart og tren hardt.

Varierende på treningsmengde / intensitet kan du begynne på alt fra 24-28 kcal pr kg, om du trener veldig tungt eller har mye løping i tillegg kan du begynne enda høyere -- 30-38 avhengig av hvor mye du trener.

2-3g pr kg med protein
2-4 (eller mer om du løper veldig mye høy intensitet)g pr kg med karb
0,5-1g fett pr kg

Finn det tallet du tror passer deg, ligg på det i ca 1-2 uker, om du ikke har noen endringer så kutt ned om du har gått ned litt så kutt ørliten grann om du har gått opp kutt en del og se over hvorfor du har gått opp.


Hei igjen. Takk for svar og aner ikke hvordan jeg multisiterer så må gjøre det på denne måten.

Svar på 1 spm:
Ok skjønner. Ja tenkte selv dette ville vært for dumt.  Kan kjøre 2 split og ta pause ons og kjøre av mandag, tirs, tors og fredag. Men ser ut som jeg bare fortsetter med fullkropp da. Jeg så på linken så fikk med meg ekstra info, takk for den!

Svar på spm 2: Ok jeg spiser faktisk en god del, men de dagene jeg har trent cardio denne uka har jeg ikke spist mye før jeg startet å jogge på 1 time. Var en shake, frukt og carbo energi drikke før det. Tenkte kanskje dette er for lite, så skal spise mer før jeg kjører av. Jeg spiser selvsagt og tar en shake rett etter trening også, med mye protein og karbs.
Men kaloritap som du snakket om, kaloritap kommer fra koshold, mener du underskudd eller mye mer sunnere mat da? Fordi jeg spiser bare sunt for tiden.

Og siste svar:
Jeg har alltid gått 2-3 gram per kg på proteiner, så skal ikke være problem. Tar alltid en shake etter trening og en før jeg legger meg og spiser en god del protein rik mat før jeg trener og etter jeg er ferdig.  Så vi sier jeg tar 4 dager cardio og 3 ganger styrke, så må jeg ete mer da, slik jeg ikke går for fort ned?

Hva med kaloriunderskudd de dagene jeg ikke trener styrke? Med bare kondis? Skal jeg spise mindre kal da, eller bare kjøre av det samme som jeg gjør før jeg trener styrke og etter?

Eventuelt om jeg skal gå kaloriunderskudd de dagene jeg trener kardio tenkte jeg dette:

Frokost: 2stk protein pannekaker
> 45 min senere en shake
> lunch salat med kylling
> Litt senere kjøtt, fisk, eller kylling med noe grønt
> Jogging> protein shake med skumma melk (lite fett)
> spise noe sunt her også, feks mye grønt og med fisk.
> en shake til før jeg legger meg?

Hvordan ser dette ut? Jeg kan faktisk få i meg 1-2 smoothies fra frukt kjøper fra butikken, er dette noe du syntes jeg også burde ta med maten? kiwi, banana og bær mikset sammen og bare drikker det sånn.

Styrke dager: Havregrøt/protein pannekaker 2stk
> 45 min senere en shake
> Fisk/kylling/kjøtt med noe grønt
> Ris/fisk/kjøtt med grønt og ris
etter trening
> Banan+shake
> grønt, fisk/kjøtt/kylling med ris eller poteter
> rett før jeg legger meg en shake med skummet melk.

Ser dette bra ut?

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: 2 split eller mye kardio før sommer?
« #4 : 25. april 2011, 21:29 »
Det er lite som tyder på at maratonløpertrening er oppskriften til sommerformen.

Utlogget steinel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: 2 split eller mye kardio før sommer?
« #5 : 29. april 2011, 23:43 »
Jeg kjører 2-splitt, og har 4 styrkeøkter i uken.

Følgende metode:

Mandag: Bryst, skuldre og triceps.
Tirsdag: Bein, rygg og biceps.
Onsdag: 4x4 intervaller.
Torsdag: Som mandag.
Fredag: Som tirsdag.
Lørdag: 1,5 time gå i motbakke.
Søndag: FRI.

Kombinert med et bra kosthold så gir dette meg gode resultater.

 Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!