Skrevet av Emne: gammeldags gård vs studio?  (Lest 74946 ganger)

Utlogget wablam

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 41

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #105 : 13. april 2011, 22:14 »
det faller jo igjennom på sin egen urimelighet å påstå at generell trening (uavhengig mengde og øvelse) skal være bedre enn spesifikk og målrettet fokus på den gitte oppgaven, nemlig styrke.

Derimot har gårdsbakgrunnen den abnorme fordelen ovenfor "studio" i tidlig stimulans. Det å sette 4-5 åringer til å være med å hjelpe å rydde åker for stein eller liknende, vil jo gi et fundament som kan trenes meget sterkt. 

I tilfelle det skulle være rom for misforståelse, det å spesialisere seg innenfor et område vil, sjokkerende nok, gi bedre resultater innenfor det området i motsetning til "litt av alt"
Alder: 22 år, Høyde: 183 cm, Vekt: 73 kg

Benkpress: 155,5kg, Knebøy: 225kg, Markløft: 215

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #106 : 14. april 2011, 01:31 »
Nils`n: Ta deg en bolle, du er tatt for å trolle med juging.

hvetemel: Hvor tungt trener de såkalte bondegutta dine? Det kan fort hende de løfter litt høy en gang i blandt, og resten av tiden bruker de på å drikke cola og spille Tekken. Å bo på gård gjør deg ikke sterk, alle vet det.

Wablam: Er det forskjell på å løfte en traktor og en stang i gymmet? Det handler om å stimulere kroppen til å bygge seg sterkere. Hvorfor trener de fleste i gym? I nærheten av der de bor, greit, lett å variere vekter og at folk er ubrukelige til å bruke hva naturen har gitt oss. Blir jo bare latterlig å si at den eneste måten å bli sterk på, er å følge en bestemt måte. Siden kanskje verdens sterkeste i dag gjør det, betyr ikke at det er den beste måten. Folk varierer. Se på pudz, se på JPS, se på Anderson. Ingen av dem har trent likt. Ser man på løftene til Kazmaier og med tanke på at han bygde sin styrke på nettopp powerlifting. Så burte jo han være overlegen alle andre. Men neida, selv med den styrken ble han knust av JPS, bonden fra Island, som har løft langt ifra Kazmaier. Dette virker jo bare rart siden Kazmaier, tydeligvis har spesialert seg ypperlig for å bli sterk, men blir fortsatt slått? Er så mange flere variabler inne i bildet her, at du umulig kan trekke konklusjonen din så fort. Kan gjerne finne en link til hvor poundstone snakker om at ingen vet hvordan man faktisk bør trene for å bli god.

Utlogget Nils`n

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 462
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 462

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #107 : 14. april 2011, 06:37 »
Jon Pall drev vel på med styrkeløft før han begynte med strongman han og
Trent høsten 2009-våren 2010. startet opp igjen våren 2011. 22år 120kg 175cm høy
Beste løft: KB 200, BP 140(18/5-2010), ML 220(20/5-2010), MP 2x100(16/4-2011)
LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96042.msg1443388;topicseen#new

Utlogget hvetemel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #108 : 14. april 2011, 10:24 »
hvetemel: Hvor tungt trener de såkalte bondegutta dine? Det kan fort hende de løfter litt høy en gang i blandt, og resten av tiden bruker de på å drikke cola og spille Tekken. Å bo på gård gjør deg ikke sterk, alle vet det.

de såkalte bondegutta har bodd å jobbet på gården hele livet, flere har også overtatt gården etter familien, å de gutta står på til jobben er gjort, altså de jobber hardt.
men problemet med å bli umenneskeli sterk på gård er progresjon, jeg vet at det er veldig variert jobb, og tunge løft hele dagen, men f.eks 2maursyredunker veier 25kg pr stk, å løfter du de nok mange ganger er det ikke tungt lengere.(kan sammenlignes med farmers-walk)
samme i slåtta(når gresset sammles inn:p) så begrenser det seg hvor tungt hvert løft kan være:)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #109 : 14. april 2011, 11:30 »
Dette virker jo bare rart siden Kazmaier, tydeligvis har spesialert seg ypperlig for å bli sterk, men blir fortsatt slått?

Get ur facts straight...
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

ultralars

  • Gjest
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #110 : 14. april 2011, 12:31 »
bestefaren til faren min kunne løfte seg opp i en tre grein med 1 hånd mens han spiste et eple, mens han var 50+ år gammel, han kunne også løfte en veldig tung stein og gå med den, som ingen andre i familien har klart. han jobba altså på en gård, og ble drit sterk av det selv om kostholdet var noe patetisk.

tror ordentlig arbeid, som å jobbe på gård, gir ordtentlig styrke, altså den styrken man trenger for å bære noe over lengre strekninger ikke bare løfte den opp for å så slippe den.

kan være at steroid freakshowan i dag har klart å løfte 440 kg en gang, men folk som jobba på gård før i tida
( 1900-1960) måtte løfte 100 kg mel sekker og bære dem over distanser.

Er ikke helt sikker på om det var mel sekker men er sikker på at de måtte løfte sekker som veide 100 kg.

noen klarte jo 2 stykk også.

den gjennomsnitlige mannen nå til dags er faens ingenting i forhold till mannen før i tida om vi så har mye større muskle, så er bare det astetisk.

man kan se utviklinga med å se på vekta av melsekan

fram til 1960 så veide de 100 kg, men så ble de satt ned til 60 kg. fram til sånn 1980??, datoen betyr ikke så veldig mye bare se på utviklinga, så ble de satt ned til 40 kg, og nå veier de rundt 20 kg?



Utlogget OD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 123
  • Honnør: 582
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 123

  • Sponset av Proteinfabrikken og Kappi
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #111 : 14. april 2011, 12:34 »


Meistarar koma og fara en godsøgnin mun aldrei deyja

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #112 : 14. april 2011, 12:57 »
bestefaren til faren min kunne løfte seg opp i en tre grein med 1 hånd mens han spiste et eple, mens han var 50+ år gammel, han kunne også løfte en veldig tung stein og gå med den, som ingen andre i familien har klart. han jobba altså på en gård, og ble drit sterk av det selv om kostholdet var noe patetisk.

tror ordentlig arbeid, som å jobbe på gård, gir ordtentlig styrke, altså den styrken man trenger for å bære noe over lengre strekninger ikke bare løfte den opp for å så slippe den.

kan være at steroid freakshowan i dag har klart å løfte 440 kg en gang, men folk som jobba på gård før i tida
( 1900-1960) måtte løfte 100 kg mel sekker og bære dem over distanser.

Er ikke helt sikker på om det var mel sekker men er sikker på at de måtte løfte sekker som veide 100 kg.

noen klarte jo 2 stykk også.

den gjennomsnitlige mannen nå til dags er faens ingenting i forhold till mannen før i tida om vi så har mye større muskle, så er bare det astetisk.

man kan se utviklinga med å se på vekta av melsekan

fram til 1960 så veide de 100 kg, men så ble de satt ned til 60 kg. fram til sånn 1980??, datoen betyr ikke så veldig mye bare se på utviklinga, så ble de satt ned til 40 kg, og nå veier de rundt 20 kg?

At folk generelt var i bedre form før er ingen hemmelighet. At sekkene har blitt lettere er vel mer av praktiske årsaker, det er inget poeng i å løfte sekker på 100 kg, når man heller kan løfte 5x20 kg og slippe mye av ryggplagene og slitasjen som fulgte med store tunge sekker. 
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #113 : 14. april 2011, 16:25 »
Det du sier er at all styrke med tunge vekter bør unngås, for å ikke få ryggplager. honnør!

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #114 : 14. april 2011, 16:50 »
At folk generelt var i bedre form før er ingen hemmelighet. At sekkene har blitt lettere er vel mer av praktiske årsaker, det er inget poeng i å løfte sekker på 100 kg, når man heller kan løfte 5x20 kg og slippe mye av ryggplagene og slitasjen som fulgte med store tunge sekker. 

Vi er ofte enige, Ryü, men denne uttalelsen stusser jeg over. Hvis folk lempet på sekker på 50-100 kg før, så er det åpenbart at dette kunne gjort dem mye sterkere enn dem som lemper på 20-kilos sekker nå. Få en person på 100 kg til å spille død, og så prøver du å løfte ham opp. Det er noe HELT annet enn å løfte 100 kg i markløft. Flere strongman-utøvere som løfter 350 kg + i markløft sliter seg fort ut av å bære sekker på 100 kg, noen så mye at de rett og slett ikke får sekken opp fra bakken.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #115 : 14. april 2011, 17:12 »
Det du sier er at all styrke med tunge vekter bør unngås, for å ikke få ryggplager. honnør!

Hvis man løfter med ræva teknikk over lengre tid ja.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #116 : 14. april 2011, 17:18 »
Vi er ofte enige, Ryü, men denne uttalelsen stusser jeg over. Hvis folk lempet på sekker på 50-100 kg før, så er det åpenbart at dette kunne gjort dem mye sterkere enn dem som lemper på 20-kilos sekker nå. Få en person på 100 kg til å spille død, og så prøver du å løfte ham opp. Det er noe HELT annet enn å løfte 100 kg i markløft. Flere strongman-utøvere som løfter 350 kg + i markløft sliter seg fort ut av å bære sekker på 100 kg, noen så mye at de rett og slett ikke får sekken opp fra bakken.

Hvis man skal sammenligne styrken til gårdsarbeidere/anleggsarbeidere idag, med gårds/anleggsarbeidere for 100 år siden, vil man nok finne at den eldre garde var sterkere. Min kommentar var rettet mot en praktisk jobbsammenheng, jeg argumenterer ikke for at man blir sterkere av å løfte 20 kg sekker fremfor 100 kg sekker.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #117 : 14. april 2011, 18:03 »
Måtte bare innom og lese litt av hva dere har sagt i det siste. Ser at jeg har blitt beskyldt for løgn bl.a. siden jeg trakk meg ut av diskusjonen. Smiley

Først var det at jeg manipulerte andre til å mene de samme som meg. Så var det at jeg var altfor pirkete på språket til visse andre (som jeg mener grenset til det uleselige i visse tilfeller). Så var jeg visst den minst seriøse som man visst nok bare måtte le av, og grunnen til det var fordi jeg ble sagt å "leke detektiv" av Arion, da jeg ba om argumenter som kunne backe opp alle de grunnløse påstandene jeg følte at de kastet ut i hytt og gevær. Og nå er det altså løgn. Dette fordi jeg hadde visse faktafeil ang. en styrkeløftutøver i NSM 2008, som jeg trodde at deltok i 2009, samt at jeg ikke visste at han hadde trent strongman et år i forveien. Jeg trodde imidlertid han kom rett fra styrkeløftverdenen. Dette er en feil jeg må beklage, og vil også takke ivar.v for å rette meg. Det var så klart riktig gjort, og jeg er enig i at rett skal være rett, som han selv sa. Dette har imidlertid blitt tolket som en LØGN.

Og merk dere at jeg også beskyldt for å blåse opp ting tidligere i denne tråden! Ironisk? Grin

Jeg mener ikke å "komme tilbake" til diskusjonen med dette innlegget. Til en viss grad gjør jeg det jo, da jeg blander meg igjen, men jeg ble bare så trigget av å kommentere spesielt én ting som Alkoholikern sa. Dette:

Det du sier er at all styrke med tunge vekter bør unngås, for å ikke få ryggplager. honnør!
Her igjen får man bevist hvordan disse tullekoppene tolker oss når vi prøver å forklare på rasjonelt vis enkle ting som det ikke skulle kunne oppstå uenighet rundt.

Altså, ultralars skev dette: "den gjennomsnitlige mannen nå til dags er faens ingenting i forhold till mannen før i tida om vi så har mye større muskle, så er bare det astetisk.

man kan se utviklinga med å se på vekta av melsekan

fram til 1960 så veide de 100 kg, men så ble de satt ned til 60 kg. fram til sånn 1980??, datoen betyr ikke så veldig mye bare se på utviklinga, så ble de satt ned til 40 kg, og nå veier de rundt 20 kg?"


Ryü svarte:

"At folk generelt var i bedre form før er ingen hemmelighet. At sekkene har blitt lettere er vel mer av praktiske årsaker, det er inget poeng i å løfte sekker på 100 kg, når man heller kan løfte 5x20 kg og slippe mye av ryggplagene og slitasjen som fulgte med store tunge sekker."

HVORDAN KAN NOEN VED SINNE FULLE FEM TOLKE DETTE SOM AT RYÜ SIER AT MAN SKAL UNNGÅ ALL TRENING MED TUNGE VEKTER FORDI DET ER SKADELIG FOR RYGGEN?

Jeg blir stum av den slags. Hva skal man si, om ikke DETTE en gang skal være mulig å si uten å bli tolket helt på trynet?

Jeg mener dette indikerer mye. Og jeg tror det er den gjengse oppfatning hos de fleste som leste dette. Jeg våger meg egentlig på å gå så langt som å si at dette nærmest er en ganske grei IQ-test.

Ryü, du har vår støtte. Det virker som jeg snakker på omtrent hele forumets vegne når jeg sier dette. Men vit at ingen vil undre seg om du skulle velge å slutte denne diskusjonen. Du kommer ingen vei med disse gutta.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #118 : 14. april 2011, 19:47 »
de såkalte bondegutta har bodd å jobbet på gården hele livet, flere har også overtatt gården etter familien, å de gutta står på til jobben er gjort, altså de jobber hardt.


haha tull å vås. hadde de jobbet så hardt som du sier så hadde du ikke vært åver dem sjønner du:) men sellfølgeli om det du mener er at de jobber på automatisert gård så er dette noe annet. jeg har et exempel på dette. jeg møtte en 16 år gammel kar som har jobbet på "halveis" gammeldags gårdsbruk, og kommer rett ifra urmarket og inn i sivilisasjonen og er den sterkeste vidregående eleven på hele skolen. naturlig oppbygging er den beste måten enten mann liker det eller ikke. jon pall hadde et forferdelig grep og var råsterk, se byggningen og på hva han var.


"Her igjen får man bevist hvordan disse tullekoppene tolker oss når vi prøver å forklare på rasjonelt vis enkle ting som det ikke skulle kunne oppstå uenighet rundt. " av paramora.

heller hvordan du blir tolket, har kun tolket deg feil isåfall. kan jo være at du bruker mer tid på å gå utåver en person istede for å argumentere, jeg vet ikke:)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #119 : 15. april 2011, 00:00 »
rofl

Her lukter det troll.

Mark Westaby er verdens sterkeste bonde. Alle andre historier og fabler er og foblir tøys inntil det dukker opp et fnugg av dokumentasjon...

Det er jo logisk at suboptimal trening, suboptimal kost, suboptimalt fokus gir...... (trommevirvel) suboptimale resultater. Så bønder i gamle dager som spiste magert og kanskje fattigslig, jobbet for å overleve ikke for å få treningseffekt... og som ikke hadde som primært mål å bli sterke... Det er klart disse ikke er sterkere enn de styrkeatleter som fins idag. Cheesus

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!