Skrevet av Emne: gammeldags gård vs studio?  (Lest 75256 ganger)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #60 : 09. april 2011, 15:31 »

Pendlay har brukt slike øvelser som slededrag, dytting av tunge ting osv. i treningen til sine vektløftere i mange år. Han sier det er en fin måte å få inn mer mengde(hovedsaklig på låra) uten å slite for mye på kroppen med eksentriske bevegelser. Flere og flere trenere bruker dette nå. Men selvfølgelig i tillegg til det andre.

Ser det er noen som nevner at det er den store mengden som gjør bøndene så sterke. Må bare si at en god del styrkeløftere og spesielt vektløftere trener med ekstrem mengde(dog med relativt tunge vekter). Kinesiske vektløftere kan trene vendinger og støt timesvis hver dag.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #61 : 09. april 2011, 15:34 »
akkurat det der jeg snakker om, som det ser ut til at 5% forstår. allsidig trening gir mer, styrke vill følge utholdenhet.

Det er vel ingen som har sagt at tung intervalltrening i tillegg til tung vekttrening gjør deg i dårligere form? Styrken følger ikke utholdenhet, styrke følger størrelse på muskulatur og CNS-effektivitet.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #62 : 09. april 2011, 15:41 »
jeg sier meg ferdig, blir aldrig enighetet uansett.

mann får trene som mann vill, takk for en illter men interessan og morsom diskusjon Wink

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #63 : 09. april 2011, 15:51 »
Det er bare idiotisk å trekke strongman inn i bildet her, siden de faktisk trener på typiske bondeøvelser for å bli sterke i dem. Strongman er nåtidens kjemper/bønder som konkurrerer i typiske løfteøvelser som bønder har utført på gårder for å finne ut hvem som er sterkest. Hvordan ble strongman sterke i å løfte stein, gå farmers, osv? Selvfølgelig ved å trene det, akkurat som bønder gjør dag ut og dag inn. Kan da en styrkeløfter gå rett fra gymet og ut for å klare disse øvelsene? Ikke faen!

Så jeg må spørre deg da paramora: Mener du at en styrkeløfter vil ha større forutsettninger til å gå farmers enn en sterk bonde?

Vil gjerne ha svaret i et ja/nei. OOOOOOOOOOOOOOOOG SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ DAAAAAAAAAAAAAAAAAAA? Gi meg et ja/nei svar på spørsmålet. Så kan du grevle så mye du vil etterpå med å omformulere det.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #64 : 09. april 2011, 15:59 »
Mener du at en styrkeløfter vil ha større forutsettninger til å gå farmers enn en sterk bonde?

Jeg kan svare deg på det, selv om det også kommer an på individene selv:

Ja.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #65 : 09. april 2011, 16:02 »
Tar meg friheten til å spørre om dette også: Hvordan ser du for deg at en sterk bonde ser ut?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #66 : 09. april 2011, 16:44 »
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget ~Arion~

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #67 : 09. april 2011, 17:59 »
dette er det mest lattelige og idiotiske jeg noen gang har vært med på. jeg skal jaggu ta og høre om jeg ikke får tatt et bilde av vedkommende som løftet det olje fatet, både rygg, front og armer. får jeg lov av vedkommende, blir det VELDIG stille hær inne etterpå.




"Mener du at en styrkeløfter vil ha større forutsettninger til å gå farmers enn en sterk bonde?

Jeg kan svare deg på det, selv om det også kommer an på individene selv:

Ja."


NEI.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #68 : 09. april 2011, 18:21 »
dette er det mest lattelige og idiotiske jeg noen gang har vært med på. jeg skal jaggu ta og høre om jeg ikke får tatt et bilde av vedkommende som løftet det olje fatet, både rygg, front og armer. får jeg lov av vedkommende, blir det VELDIG stille hær inne etterpå.




"Mener du at en styrkeløfter vil ha større forutsettninger til å gå farmers enn en sterk bonde?

Jeg kan svare deg på det, selv om det også kommer an på individene selv:

Ja."


NEI.

Hvordan han ser ut har ingenting å si. Jeg kan vise deg bilder av en styrkeløfter, men det har heller ingenting å si. At du svarer nei, og jeg svarer ja blir påstand mot påstand.

Jeg tror ikke du forstår hvor mye maksimal styrke innvirker på utholdende styrke.

En styrkeløfter med 300 kg i markløft kan lett gå med 50 kg i hver hånd over lengre tid og strekninger. En bonde som kan gå med 50 kg i hver hånd over lang tid eller strekninger kan ikke nødvendigvis ta 300 kg i markløft.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #69 : 09. april 2011, 18:29 »
Sitat
hahahaha du er den eneste jeg bare ikke klarer å ta seriøst paramora. du skal være temaets detektiv og skal ha allt inn med teskje, men det er morsomt.
Du gir ingen forklaringer på det du sier som man kan ta seriøst. Du kaster opp spekulasjon på spekulasjon, og det gjør meg fryktelig oppgitt at du ikke merker selv. Så ja, jeg ber deg om å forklare ALT med teskje fra nå av. Jeg vil se hvor godt du lykkes, og du blir "tvunget" til å gjøre det. Det er nemlig mye av det du har sagt som ikke KAN ha en god forklaring slik jeg ser det. Enkelte ting du har sagt, som dette med fiskeren som hadde brekt hånden til enhver vekttrenende person på gymmet i håndbak, kan du fysisk ikke ha belegg for å si. Det har ingen. Så hvordan forklarer du slike påstander, f. eks?

Kjempeinteressant for oss å se, skjønner du vel. Det sier også mye når du IKKE forklarer ting, etter at folk har bedt om det.

Sitat
"At han er typen som, på forhånd, hadde innstilt seg på å ikke fire på meningene sine. Uansett hvor godt folk argumenterer."


henger du pass langt etter egentlig? nå må jeg faktisk le. jeg snakker om allsidig sterk. en på studio vill jo være sterkere i de han driver med, og omvendt. det er ikke jeg som vill ha både pose og sekk, det er du

men nå er jeg lei av at du skriver en hel bok om hvem jeg er, hvor dum jeg er og hvor mye gramatikken min suger. det er ganske morsomt med slike som deg, du får en enkel diskusjon til å spore helt av og er allt for stor i kjeften til at mann i det hele tatt kan diskutere med deg.
Hva faen prater du om!? Pose og sekk? Jeg fatter ikke hvordan du har tolket meg... Dette er HELT på jordet. Ikke si hva du tror jeg mener. Jeg vil ikke at andre skal lese dette uten å ha lest gjennom tråden, og få et kjapt, feilaktig inntrykk av hva jeg mener.

Og jeg var ikke stor i kjeften før du ble det. Merk deg det. Les det som står i begynnelsen, og du vil se at du gradvis får meg mer og mer forbanna. Til slutt koker det over, fordi jeg bruker lang tid på å forklare deg ting i minste detalj, og ingenting fungerer - du blir derimot bare VERRE, og mindre ydmyk (uten at du noen sinne har vært i nærheten av det).

Sitat
"Og der kom det. Av alle ting han ikke burde sagt, er sannsynligvis dette blant de verste tingene han kunne valgt. "


igjenn skal du blåse opp ting igjenn med den store kjeften din. kan du ikke bare diskutere istede for å skrive ting som proviserer og dømmer? hvis du går helt tillbake til starten og ser det første innlegget ditt så sier det mye om holdningen din.
Haha, dette er virkelig ikke å blåse opp ting. Det utsagnet sier UFATTELIG mye om hva du vil med denne tråden. Du har fått alle verdens beste forklaringer og argumenter mot deg, og du blir bare mer og mer arrogant i hvert innlegg. Når du, i praksis, sier at ALLE vi som er uenig med deg, "egentlig bare ikke tåler å vite at de gamle bøndene fra fortiden var sterkere enn oss, tross all tiden vi har lagt ned i å bli sterke... Og de prøvde ikke engang å bli sterke, de bare ble det!", så er det klart at folk har grunn til å reagere voldsomt. Du er jo frekk som bare faen. Og ikke minst ufattelig umoden som virkelig tenker slike tanker oppriktig "om de på Treningsforum".

Du har gitt meg alle grunner til å bli fly forbanna med måten du har skrevet på gjennom hele denne tråden, hvor du insinuerer at de sterkeste folka på alle landets treningssentre ville vært noen "guttevalper" sammenlignet med de store "kjempene fra fortiden". Pisspreiket ditt om "fiskeren som ville knekt hånden på enhver guttunge fra et treningsstudio i håndbak", "gårdskjempen som kunne lagt enhver strongman, bodybuilder og styrkeløfter i bakken, og bestemt når vedkommende skulle få reise seg" osv. er kjempeharry. Så harry som det får blitt.

Viss gårdsarbeid hadde vært mer effektivt, ville alle de beste strongmennene, styrkeløfterne, folk på gymmet som bare vil bli litt sterkere osv. trent HELT annerledes enn de gjør i dag. Treningsvitenskapsbøker hadde skrevet helt andre ting om hvordan man skal bli sterk m.m. Tror du virkelig du er den eneste i verden som har forstått dette? Hvorfor er det ingen av de mest anerkjente coachene i verden som har presentert disse revolusjonerende tankene om hvordan man blir sterk før deg?

Alkoholikern: JA, en styrkeløfter vil ha langt bedre forutsetninger for å gå farmers walk enn en bonde! En styrkeløfter har et enormt godt grep fra markløft, en ekstremt sterk kjerne fra markløft og knebøy og en dritsterk underkropp fra knebøy og markløft. Er du klar over hvor mye vekt som brukes i farmers walk-konkurranser? Det brukes gjerne 150 kg i HVER hånd. Du tror en gammeldags bonde som bare har gjort "forefallende gårdsarbeid" har vært borti slike belastninger titt og ofte? Om i det hele tatt?

Sitat
Vil gjerne ha svaret i et ja/nei. OOOOOOOOOOOOOOOOG SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ DAAAAAAAAAAAAAAAAAAA? Gi meg et ja/nei svar på spørsmålet. Så kan du grevle så mye du vil etterpå med å omformulere det.
Morsomt at du gjør narr av "OG SÅ DA?" i en kontekt som nærmest fremstiller det som du nå er i en lignende situasjon som jeg var da jeg skrev det, og at du nå bruker samme mynt tilbake. Når jeg skrev dette, var det et svar på at du hang deg opp i at benkpress ikke er en god styrkeøvelse FORDI bønder ikke pleier å gjøre lignende type arbeid på en bondehverdag!!! Hva har DET med saken å gjøre for om det tester overkroppsstyrke eller ikke???

Gleder meg forresten til bildet. I mellomtiden: Her er et bilde av Asbjørn Randen, Olaf Dahl, Frode Rui og Carl Yngvar Christensen. Alle dopingfrie, selvsagt.

Asbjørn, som bl.a. har 405 kg i knebøy og 280 kg i benkpress. Mener å ha hørt at han har tatt 300 kg i benk på trening også (forøvrig ikke brukt et eneste kosttilskudd i hele sitt liv, bortsett fra litt kreatin etter at han hadde tatt 400 kg i bøy)


Frode


Olaf, som iallfall har 360 kg i markløft. Mener jeg hørte det i 2011 eller 2009. Aner ikke hva han tar nå.


Carl Yngvar - Norges sterkeste knebøyer med 410 kg i øvelsen


Hvilke muskler er det du mener ikke har fått god nok trening på disse atletene?

Som sagt, gleder meg til bilde av bonden din som er representativ for "gammeldags bønder tilbake på 1800-tallet som jobbet og slett for landet vårt"!

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #70 : 09. april 2011, 18:40 »
Ryū: Var det her jeg fryktet Wink At du tar en A4 bonde og sammenligner han med storgutta. Jeg tenker selvfølgelig på monstre fra natur, som Skog. Hardt arbeid hver dag og spiser som en gud slik han hadde vært en 130kg+ bonde. Nei, en person som dette hadde jo tatt 100 kg i mark og bare klart 50 kg i hver hånd. Grepet hadde jo vært helt ubrukelig.


Paramora. Du klarte selvfølgelig å komme med mer dritt og svada istedenfor et ja/nei.


Derfor kommer jeg med et bilde av en bonde.
http://static.beta.pixgallery.com/images/detail/L/R/X/PIX-LRXRNY.jpg

Siden alle du linket til bruker verktøy for å få opp mer i vekter, så må jo bonden ha rett til det samme. 1-0 til bonden. Finner det rimelig latterlig at du faktisk kan komme med tall de har løftet med utstyr. Alle vet at med riktig teknikk så kan man bruke drakta til å få opp en haug av kg, med andre ord er det rett og slett juks og har ikke noe med styrke å gjøre.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #71 : 09. april 2011, 18:49 »
Ryū: Var det her jeg fryktet Wink At du tar en A4 bonde og sammenligner han med storgutta. Jeg tenker selvfølgelig på monstre fra natur, som Skog. Hardt arbeid hver dag og spiser som en gud slik han hadde vært en 130kg+ bonde. Nei, en person som dette hadde jo tatt 100 kg i mark og bare klart 50 kg i hver hånd. Grepet hadde jo vært helt ubrukelig.

Skog har trent vekter hele livet.

Jeg har heller ikke sagt noe om en A4-bonde. Bønder på 130 kg som løfter kuer er unntaket som bekrefter regelen. Hvis du ser på kostholdet til folk på 1800-tallet, samt kroppsbebyggelsen var dette ikke optimalt for å bygge en sterk kropp. Mange var underernærte og døde mye tidligere enn man gjør nå. Man hadde heller ikke AAS på den tiden. På like premisser vil alltid styrkeløfteren være sterkere enn en bonde.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Odd A Mekvik

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #72 : 09. april 2011, 18:49 »
Hvordan han ser ut har ingenting å si. Jeg kan vise deg bilder av en styrkeløfter, men det har heller ingenting å si. At du svarer nei, og jeg svarer ja blir påstand mot påstand.

Jeg tror ikke du forstår hvor mye maksimal styrke innvirker på utholdende styrke.

En styrkeløfter med 300 kg i markløft kan lett gå med 50 kg i hver hånd over lengre tid og strekninger. En bonde som kan gå med 50 kg i hver hånd over lang tid eller strekninger kan ikke nødvendigvis ta 300 kg i markløft.
Her tror jeg nok du tar feil, har selv sett en vanlig mann på ca 80kg bære en 150kilos husafellstein lenger enn selveste Arild haugen, det skal sies at Arild hadde en lang økt på atlassteiner først, men uansett er det svært ofte liten sammenheng mellom maks styrke og utholden styrke.Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #73 : 09. april 2011, 18:50 »
AHAHAHAHAHAHAHA!!!!

Nå prøver dere å bruke SKOG, RICHARD SKOG, til deres fordel! Skog har bygget seg opp med baseøvelser som alle andre. Han er strongman, derfor må han trene strongman-øvelser. Dette har gjort han sterkere, som alt styrkearbeid gjør deg sterkere, men maksstyrken har han - SOM ALLE ANDRE - fått fra baseøvelsene som mark, benk og bøy.

OG JEG GA DEG ET JA/NEI-SVAR. Jeg sa JA. Og jeg forklarte hvorfor jeg svarte det. Hva, du ville ikke la meg forklare meg? Bare slenge ut et "ja" som ingen visste grunnen bak?

Bildet av bonden din... Seriøst? Tror du han der er i nærheten av styrken til erfarne styrkeløftere (som har drevet med styrkeløft like lenge som han der har drevet med gård)?

At de bruker drakt er forresten fair av deg å påpeke. Men det sier seg selv at de ville ha løftet MASSIVE vekter uten utstyr også. IKKE 1-0 til bonden. Hvordan du kan si 1-0 til bonden av å påpeke noe sånt? Så lenge det ikke beviser at bonden er sterkere, er det ikke 1-0 til bonden. Gi den karen der ei bøydrakt og sett han under stanga.

Du må være et troll.

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #74 : 09. april 2011, 18:58 »
Så hvis Skog hadde vokst opp på en rikmannsgård hvor han kunne boltre seg med alt han ville fra dag til kveld. Da ville han endt opp som underernært og ikke hatt noen styrke i hele tatt. Du har tydeligvis ikke fått med deg klasseforskjeller i gamle dager og hvordan noen bønder faktisk levde. De hadde god tilgang på melk, havregryn og kjøttprodukter. Dette er overhodet ikke optimalt for å bygge en sterk kropp.

Eksempelet om Skog var bare for å komme med en mann som er født et beist. Høy, grov rundt kroppen og annlegg for å bygge seg sterk. Kall min versjon bonde Skog.

Blir vel mer at styrkeløfterne må få av seg drakta og teste seg ut i strongman øvelser, hvor man faktisk tester hvem som er sterkest.

En sterk bøy, mark, mark = God i strongman?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!