Skrevet av Emne: gammeldags gård vs studio?  (Lest 74945 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #75 : 09. april 2011, 19:03 »
Så hvis Skog hadde vokst opp på en rikmannsgård hvor han kunne boltre seg med alt han ville fra dag til kveld. Da ville han endt opp som underernært og ikke hatt noen styrke i hele tatt. Du har tydeligvis ikke fått med deg klasseforskjeller i gamle dager og hvordan noen bønder faktisk levde. De hadde god tilgang på melk, havregryn og kjøttprodukter. Dette er overhodet ikke optimalt for å bygge en sterk kropp.

Eksempelet om Skog var bare for å komme med en mann som er født et beist. Høy, grov rundt kroppen og annlegg for å bygge seg sterk. Kall min versjon bonde Skog.
Det første avsnittet var rettet mot Ryü, og jeg aner ikke hva dere prater om. Men ang. det andre: Så du tror i så fall at Skog hadde sett ut som han gjør i dag, og vært faktisk ENDA sterkere, viss han hadde bodd på en gammeldags gård og gjort slikt arbeid de holdt på med da?

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #76 : 09. april 2011, 19:07 »
Sitat
En sterk bøy, mark, mark = God i strongman?
I 2009 deltok strongman-debutanten Carl Yngvar Christensen (se bilde på forrige side) i Norges Sterkeste Mann, uten å ha trent strongmanøvelser på forhånd. Han kom rett fra styrkeløftverdenen. Han kom på 5. plass.

Svaret er ja. Med strongmantrening blir du så klart enda bedre, bl.a. fordi teknikk og utholdenhet er superviktig i strongman. Strongman-trening slår imidlertid aldri bøy, mark og benk for å bli sterk. Det er det ingen som mener.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #77 : 09. april 2011, 19:12 »
uansett er det svært ofte liten sammenheng mellom maks styrke og utholden styrke.Smiley

Nei, det er det ikke.

Ikke vet jeg hva 80 kg-fyren tar i markløft, men det er definitivt endel.

Det er ikke uten grunn at Strongmen trener mye på maksimal styrke. Om det ikke hadde vært noen korrelasjon ville de heller ikke trent det. (ja jeg vet markløft er en øvelse i strongman)
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #78 : 09. april 2011, 19:18 »
Så hvis Skog hadde vokst opp på en rikmannsgård hvor han kunne boltre seg med alt han ville fra dag til kveld. Da ville han endt opp som underernært og ikke hatt noen styrke i hele tatt. Du har tydeligvis ikke fått med deg klasseforskjeller i gamle dager og hvordan noen bønder faktisk levde.

Hvordan "noen" levde er irrelevant. Poenget mitt er at man ikke kan si at bønder på generelt grunnlag er sterkere enn styrkeløftere. Å bruke et fåtall som eksempel på å bekrefte dette blir feil.

Det er også viktig å påpeke overfor deg at ansetter arbeidere til å gjøre ting for dem, nettopp fordi de er rike. Det er bare de fattige som ikke har råd til dette som må gjøre arbeidet selv. Man kan da konkludere med at jo mer fysisk arbeid man må gjøre selv, jo dårligere kosthold har man.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #79 : 09. april 2011, 19:26 »
Så lenge han hadde holdt seg i kalorioverskudd, noe som hadde vært vanskelig med tanke på kalorier brukt i løpet av en dag. Men teoretisk sett er det mulig, og ja, han hadde kunne vært like stor og i en mye bedre form. Grep styrken hadde vært sterkere også vil jeg tro etter å arbeidet med fysisk arbeid gjennom hele livet. Så jeg forstår ikke hvorfor han skulle vært noe svakere i mange øvelser, men dermed sterkere. Siden Skog er en strongman, er det vanskelig å snakke om styrke, siden han allerede har trent bonde øvelser aka strongman øvelser. Jeg mener vi bør snakke om gymrotter mot hardcore bønder.

En bonde har trent like mye baseøvelser som en som kun driver med benk, mark og bøy. Øvelsene som en bonde gjennomfører er faktisk mye mer komplekse og tar enda større muskelgrupper. Forskjellen blir mengde trening mot opplegget gymrotta har.

All honnør til Carl Yngvar for hva han gjorde. Men hvor godt hadde en hardcore bondre prestrert på øvelsene. Når de faktisk har trent mange av øvelsene gjennom hele livet? Alle vet at øvelse gjør mester. Og for meg blir det ingen hemmelig at en bonde vil ha et stort forsprang kun på dette. Bonden er på hjemmebane, ikke gymrotta.


Ryu; Jeg kan ta 90 % av styrkeløftere og argumentere at de ikke er så sykt sterke etter all trening på gymmen. Det er individene som faktisk har potensiale til å løfte mye vi må se på. Vil en bonde med optimalt kosthold og gener ha muligheten til å bli råsterk? Dere mener tydeligvis nei

Utlogget Odd A Mekvik

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 45

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #80 : 09. april 2011, 19:33 »
Nei, det er det ikke.

Ikke vet jeg hva 80 kg-fyren tar i markløft, men det er definitivt endel.

Det er ikke uten grunn at Strongmen trener mye på maksimal styrke. Om det ikke hadde vært noen korrelasjon ville de heller ikke trent det. (ja jeg vet markløft er en øvelse i strongman)

jo det er det, når jeg var på mitt sterkeste på gymtrening hadde jeg myyye større problemer med å gjøre tungt fysisk arbeid enn jeg har nå, snart 20kg lettere og uten gymtrening på 1,5 år, men fremdeles nesten like sterk i markløft, hvordan forklarer du det.? er fysisk arbeid nytteløst i forhold til å bygge styrke.? min erfaring er det stikk motsatte. Jeg jobbet med håndholdt trykklyftboring i 2 år fra jeg var 18-20, mye tung løfting av hammer lodd osv,klatring opp grøftekast med utstyret med mere, vekten min var 55kg, da løftet jeg litt over 190kg i markløft uten markløft trening overhodet, kan det være en sammenheng mellom fysisk arbeid og styrke.?? har du noen egenerfaring og komme med siden du er så påståelig.?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #81 : 09. april 2011, 19:39 »
En bonde har trent like mye baseøvelser som en som kun driver med benk, mark og bøy. Øvelsene som en bonde gjennomfører er faktisk mye mer komplekse og tar enda større muskelgrupper.

Enda større muskelgrupper?

Forskjellen blir mengde trening mot opplegget gymrotta har.

Ser det er noen som nevner at det er den store mengden som gjør bøndene så sterke. Må bare si at en god del styrkeløftere og spesielt vektløftere trener med ekstrem mengde(dog med relativt tunge vekter). Kinesiske vektløftere kan trene vendinger og støt timesvis hver dag.

Ryu; Jeg kan ta 90 % av styrkeløftere og argumentere at de ikke er så sykt sterke etter all trening på gymmen. Det er individene som faktisk har potensiale til å løfte mye vi må se på. Vil en bonde med optimalt kosthold og gener ha muligheten til å bli råsterk? Dere mener tydeligvis nei

Selvfølgelig har bonden mulighet til å bli råsterk. Men bonden hadde blitt enda sterkere om han trente med vekter istedenfor. Om man skal argumentere om individer(noe som ikke beviser noe om hvilken måte som er best) kan man si at enkelte genetiske freaks som aldri har trent i hele sitt liv er sterke, ergo er det bra for styrken å ikke trene.

Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #82 : 09. april 2011, 19:42 »
Så lenge han hadde holdt seg i kalorioverskudd, noe som hadde vært vanskelig med tanke på kalorier brukt i løpet av en dag. Men teoretisk sett er det mulig, og ja, han hadde kunne vært like stor og i en mye bedre form. Grep styrken hadde vært sterkere også vil jeg tro etter å arbeidet med fysisk arbeid gjennom hele livet. Så jeg forstår ikke hvorfor han skulle vært noe svakere i mange øvelser, men dermed sterkere. Siden Skog er en strongman, er det vanskelig å snakke om styrke, siden han allerede har trent bonde øvelser aka strongman øvelser. Jeg mener vi bør snakke om gymrotter mot hardcore bønder.

En bonde har trent like mye baseøvelser som en som kun driver med benk, mark og bøy. Øvelsene som en bonde gjennomfører er faktisk mye mer komplekse og tar enda større muskelgrupper. Forskjellen blir mengde trening mot opplegget gymrotta har.

All honnør til Carl Yngvar for hva han gjorde. Men hvor godt hadde en hardcore bondre prestrert på øvelsene. Når de faktisk har trent mange av øvelsene gjennom hele livet? Alle vet at øvelse gjør mester. Og for meg blir det ingen hemmelig at en bonde vil ha et stort forsprang kun på dette. Bonden er på hjemmebane, ikke gymrotta.


Ryu; Jeg kan ta 90 % av styrkeløftere og argumentere at de ikke er så sykt sterke etter all trening på gymmen. Det er individene som faktisk har potensiale til å løfte mye vi må se på. Vil en bonde med optimalt kosthold og gener ha muligheten til å bli råsterk? Dere mener tydeligvis nei

Å herregud... ÅÅÅÅ HERREGUD!!!

Takk, takk, TAKK! TAKK for at du ga dette svaret! Takk deg, takk Gud, takk naboen din og bonden din! Takk melkemannen!

ALT som står i dette innlegget er feil. Skog ville vært ufattelig mye svakere uansett kcalinntak, baseøvelsene vi har i dag er de beste styrkeøvelsene som finnes og en "hardcore bonde" hadde ikke vært i nærheten av CYC, selvsagt. Og viss du vil ha gymrotter å sammenligne med, så sjekk ut styrkeløfterne i forrige tråd. De har bare trent med vekter.

Grunnen til den enorme takken, er at du nettopp gjorde det veldig enkelt for meg å ikke svare mer på denne tråden. Med dette innlegget gjorde du deg selv til latter. Nå kan selv ikke andre harrytasser som deg selv bli påvirket av tullballet ditt til å tro at det kanskje ligger noe i det du sier, for du viste nettopp at du ikke har PEILING PÅ NOE. Og det viktigste var tross alt at disse meningene ikke fikk spredd seg til noen.

Nå er jeg endelig ferdig.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #83 : 09. april 2011, 19:46 »
jo det er det, når jeg var på mitt sterkeste på gymtrening hadde jeg myyye større problemer med å gjøre tungt fysisk arbeid enn jeg har nå, snart 20kg lettere og uten gymtrening på 1,5 år, men fremdeles nesten like sterk i markløft, hvordan forklarer du det.? er fysisk arbeid nytteløst i forhold til å bygge styrke.? min erfaring er det stikk motsatte. Jeg jobbet med håndholdt trykklyftboring i 2 år fra jeg var 18-20, mye tung løfting av hammer lodd osv,klatring opp grøftekast med utstyret med mere, vekten min var 55kg, da løftet jeg litt over 190kg i markløft uten markløft trening overhodet, kan det være en sammenheng mellom fysisk arbeid og styrke.?? har du noen egenerfaring og komme med siden du er så påståelig.?

Selvfølgelig er fysisk arbeid bra for å bli sterkere... Men å trene med vekter er bedre. Du har blitt mer utholdende pga fysisk utholdende arbeid og vedlikeholdt styrken din i markløft fra du trente vekter..? Du trente muligens dårlig..? Mindre muskulatur som trekker mindre krefter..? Vanskelig for meg å sette meg inn i din situasjon.

Jeg kan vise til empiri. Styrkeløftere er sterkere enn de som jobbet med bondearbeid.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #84 : 09. april 2011, 19:53 »
Haha bra at du har sett lyset. Utrolig spam av takk kom du med også. Er du 15 år gammel?

Forklar hvordan dagens styrkeøvelser er de beste baseøvelsene. Benkpress, mark og bøy du tenker på? Er jo ikke noe baseøvelser i feks steinløft. Bøye seg ned, plukke opp steinen, bære den kanskje i ulike avstander og mulighens kanskje også må push presse den. Nei, selvfølgelig er en benkpress med rumpa i været en mye bedre baseøvelse. Er du som driter deg loddrett ut her. En bonde gjennomfører en haug av baseøvelser. Sett verdens beste i benkpress til å konkurrere i en strongman konkurranse. Og du vil fort se at han vil være altfor treig og ikke allsidig nok. Det betyr bare at styrkeløftere ikke er så sterke?

Hvordan ville Skog blitt ufattelig mye svakere? nei, samma kan det være. Du er endelig ferdig.

Vil gjerne ha forskningen din Ryu. Med sterkest, regner jeg med at vi snakker om strongman. Siden det er her man tester styrken, og ikke hva man klarer i de 3 "store". Hvor fant du forøvrig en av versting bøndene? De dukker ikke opp hver dag

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #85 : 09. april 2011, 20:54 »
Haha bra at du har sett lyset. Utrolig spam av takk kom du med også. Er du 15 år gammel?

Forklar hvordan dagens styrkeøvelser er de beste baseøvelsene. Benkpress, mark og bøy du tenker på? Er jo ikke noe baseøvelser i feks steinløft. Bøye seg ned, plukke opp steinen, bære den kanskje i ulike avstander og mulighens kanskje også må push presse den. Nei, selvfølgelig er en benkpress med rumpa i været en mye bedre baseøvelse. Er du som driter deg loddrett ut her. En bonde gjennomfører en haug av baseøvelser. Sett verdens beste i benkpress til å konkurrere i en strongman konkurranse. Og du vil fort se at han vil være altfor treig og ikke allsidig nok. Det betyr bare at styrkeløftere ikke er så sterke?

Hvordan ville Skog blitt ufattelig mye svakere? nei, samma kan det være. Du er endelig ferdig.

Vil gjerne ha forskningen din Ryu. Med sterkest, regner jeg med at vi snakker om strongman. Siden det er her man tester styrken, og ikke hva man klarer i de 3 "store". Hvor fant du forøvrig en av versting bøndene? De dukker ikke opp hver dag

Blir du eid av fjortiser i benkpress og markløft på ditt lokale gym, eller er du bare et troll? Smiley

Utlogget Nils`n

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 462
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 462

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #86 : 10. april 2011, 08:30 »
Det er bare idiotisk å trekke strongman inn i bildet her, siden de faktisk trener på typiske bondeøvelser for å bli sterke i dem. Strongman er nåtidens kjemper/bønder som konkurrerer i typiske løfteøvelser som bønder har utført på gårder for å finne ut hvem som er sterkest. Hvordan ble strongman sterke i å løfte stein, gå farmers, osv? Selvfølgelig ved å trene det, akkurat som bønder gjør dag ut og dag inn.


Kan da en styrkeløfter gå rett fra gymet og ut for å klare disse øvelsene? Ikke faen!



Di trener på gymmet for å bli sterk, men trener "bondeøvelser" for å få teknikken i det

Ja Carl Yngvar deltok på nsm 07 eller 08 og han kom ganske høyt i konken. og han trener kun styrkeløft så...
Trent høsten 2009-våren 2010. startet opp igjen våren 2011. 22år 120kg 175cm høy
Beste løft: KB 200, BP 140(18/5-2010), ML 220(20/5-2010), MP 2x100(16/4-2011)
LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96042.msg1443388;topicseen#new

Utlogget Nils`n

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 462
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 462

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #87 : 10. april 2011, 08:49 »
Øvelsene som en bonde gjennomfører er faktisk mye mer komplekse og tar enda større muskelgrupper.


Og hvilke øvelser skulle det være, som rekruterer flere og større muskelgrupper enn mark og bøy. Er spent
Trent høsten 2009-våren 2010. startet opp igjen våren 2011. 22år 120kg 175cm høy
Beste løft: KB 200, BP 140(18/5-2010), ML 220(20/5-2010), MP 2x100(16/4-2011)
LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96042.msg1443388;topicseen#new

Utlogget Nils`n

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 462
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 462

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #88 : 10. april 2011, 08:55 »
Haha bra at du har sett lyset. Utrolig spam av takk kom du med også. Er du 15 år gammel?

Forklar hvordan dagens styrkeøvelser er de beste baseøvelsene. Benkpress, mark og bøy du tenker på? Er jo ikke noe baseøvelser i feks steinløft. Bøye seg ned, plukke opp steinen, bære den kanskje i ulike avstander og mulighens kanskje også må push presse den. Nei, selvfølgelig er en benkpress med rumpa i været en mye bedre baseøvelse. Er du som driter deg loddrett ut her. En bonde gjennomfører en haug av baseøvelser. Sett verdens beste i benkpress til å konkurrere i en strongman konkurranse. Og du vil fort se at han vil være altfor treig og ikke allsidig nok. Det betyr bare at styrkeløftere ikke er så sterke?

Hvordan ville Skog blitt ufattelig mye svakere? nei, samma kan det være. Du er endelig ferdig.

Vil gjerne ha forskningen din Ryu. Med sterkest, regner jeg med at vi snakker om strongman. Siden det er her man tester styrken, og ikke hva man klarer i de 3 "store". Hvor fant du forøvrig en av versting bøndene? De dukker ikke opp hver dag

En baseøvelse er vel en øvelse som er en flerledds øvelse. dvs ikke en isolasjonsøvelse
Trent høsten 2009-våren 2010. startet opp igjen våren 2011. 22år 120kg 175cm høy
Beste løft: KB 200, BP 140(18/5-2010), ML 220(20/5-2010), MP 2x100(16/4-2011)
LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=96042.msg1443388;topicseen#new

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #89 : 10. april 2011, 09:27 »
I 2009 deltok strongman-debutanten Carl Yngvar Christensen (se bilde på forrige side) i Norges Sterkeste Mann, uten å ha trent strongmanøvelser på forhånd. Han kom rett fra styrkeløftverdenen. Han kom på 5. plass.

Svaret er ja. Med strongmantrening blir du så klart enda bedre, bl.a. fordi teknikk og utholdenhet er superviktig i strongman. Strongman-trening slår imidlertid aldri bøy, mark og benk for å bli sterk. Det er det ingen som mener.

Carl Yngvar Christensen kom på delt 5. plass på NSM 2008, ikke 2009. Og han deltok i sin første strongmankonkurranse våren 2007, hvor mye strongman han hadde trent før dette - vet jeg ikke, men han trente en del strongman mellom 2007 og 2008. Dette året la han på seg 40 kg også.
Så akkurat der tar du feil..  Ville bare ha fakta rett.

Men enig i resten du har sagt i tråden Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!