Skrevet av Emne: gammeldags gård vs studio?  (Lest 75381 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #225 : 21. april 2011, 10:24 »
har dere F''gs som sier at det og være på gym er bedre enn gårds arbeid, noen gang prøvd og høgge ned trær med øks, bære 40kg*20 med drøv, måka tæle(ca 6 tonn med halm og møkk) i en fire-fem timer i strek uten pauser, da blir det og pumpe med hantler det samma som og løfte kvikk lunsj Smiley
Minner veldig om gårdsdriften som Olaf Tufte holder på med det der... han er olympisk utøver, fantastisk genetikk, sponset og stipendiert i øst og vest... og trener 5 timer om dagen ved siden av gårdararbeid.

Han er sannsynligvis så sterk at ingen vanlige mennesker tar ham noe som helst... Men han er fortsatt ikke strongman-sterk i noen øvelser. Fordi han ikke har trent så tungt og spesifikt.

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #226 : 22. april 2011, 16:34 »
Elendig eksempel Egil. Skal du sammenligne tynne Tufte på under 100kg(?) med en 160 kg strongman? Alle vet at jo tyngre man er, jo lettere er det å få opp vektene. Olav Tufte er best i hva han driver med. I tillegg er han rå sterk og leker med hvem som helst på de fleste strongman øvelser, så lenge vektene er senket. Dette utenom å fokusere på å bli sterkest mulig heller. Han er så bra trent at han får hvem som helst til å bli imponert, og samtlige strongman bør se på Tufte og ikke omvendt. I tillegg er mannen ripped og ser ut som en gud, i forhold til å være en fettklump som deg.

Utlogget caremaker

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #227 : 22. april 2011, 17:06 »
Elendig eksempel Egil. Skal du sammenligne tynne Tufte på under 100kg(?) med en 160 kg strongman? Alle vet at jo tyngre man er, jo lettere er det å få opp vektene. Olav Tufte er best i hva han driver med. I tillegg er han rå sterk og leker med hvem som helst på de fleste strongman øvelser, så lenge vektene er senket. Dette utenom å fokusere på å bli sterkest mulig heller. Han er så bra trent at han får hvem som helst til å bli imponert, og samtlige strongman bør se på Tufte og ikke omvendt. I tillegg er mannen ripped og ser ut som en gud, i forhold til å være en fettklump som deg.

Skjønner du er Olaf Tufte fan. Men du tar dette temaet alt for personelig! Egil sa vel ikke at Tufte var en svekling og sa strongman var best osv... Alikevel kaller du han Fettklump.. Ganske frekt spørr du meg..

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #228 : 22. april 2011, 18:11 »
Elendig eksempel Egil. Skal du sammenligne tynne Tufte på under 100kg(?) med en 160 kg strongman? Alle vet at jo tyngre man er, jo lettere er det å få opp vektene. Olav Tufte er best i hva han driver med. I tillegg er han rå sterk og leker med hvem som helst på de fleste strongman øvelser, så lenge vektene er senket. Dette utenom å fokusere på å bli sterkest mulig heller. Han er så bra trent at han får hvem som helst til å bli imponert, og samtlige strongman bør se på Tufte og ikke omvendt. I tillegg er mannen ripped og ser ut som en gud, i forhold til å være en fettklump som deg.

Du får prøve å se med litt andre briller. En manns fettklump er en annen manns gud. Takk og lov at vi har forskjellige utgangspunkt og forbilder. Noen synes Christiano Ronaldo har den perfekte fysikken, mens andre ser en tynn spiker i samme mann.
Jeg synes det er bedre å ha styrke og volum, en å komme inn i str 48 i jakke.
Noen liker å ha spikertynne armer og sixpack, mens jeg liker å være over middels sterk og stor.
Det har sevlfølgelig med genetiske forutsetninger å gjøre også. Jeg sliter ikke med å ha 48cm overarmer, mens andre kan trene hele livet uten å klare det. Med på kjøpet får jeg en litt over middels apetitt og litt mer flesk en nevnte Ronaldo. Jeg lever fint med det.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #229 : 22. april 2011, 20:06 »
Elendig eksempel Egil. Skal du sammenligne tynne Tufte på under 100kg(?) med en 160 kg strongman? Alle vet at jo tyngre man er, jo lettere er det å få opp vektene. Olav Tufte er best i hva han driver med. I tillegg er han rå sterk og leker med hvem som helst på de fleste strongman øvelser, så lenge vektene er senket. Dette utenom å fokusere på å bli sterkest mulig heller. Han er så bra trent at han får hvem som helst til å bli imponert, og samtlige strongman bør se på Tufte og ikke omvendt. I tillegg er mannen ripped og ser ut som en gud, i forhold til å være en fettklump som deg.
Jeg sammenligner ikke Olaf med noen som helst. Og ihvertfall ikke i negative ordelag... Wink

Jeg har ikke startet denne tråden, og jeg har ikke noe behov for å finne bønder som er utrolig sterke. Men av alle sterke bønder, så er Olaf absolutt en av dem... Men selv om han er det, så er han ikke supersterk sammenlignet med noen som trener kun for det...

OG DET VAR POENGET!!! chesus... Olaf er et unikum, som trner og spiser optimalt og som gjør mye av gårdsarbeidet manuelt og er en mye mer aktiv bonde enn mange innbiller jeg meg... likevel er han altså ikke sterkere enn strongmen og styrkeløftere..... rett og slett fordi han ikke trener for det.

og alt dette er kun et svar på tullingspørsmålet til trådstarter. Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #230 : 22. april 2011, 22:44 »
Sitat fra: Alkoholikern
I tillegg er mannen ripped og ser ut som en gud, i forhold til å være en fettklump som deg.
Det er faktisk verdt å tenke over at mennesker som skriver slikt til andre som ikke skriver slikt, i praksis aldri er de som har rett. For å si det sånn, har du noen gang sett en slik situasjon fra utsiden, og faktisk tatt parti med den som snakker slik? Jeg kan ikke huske at det har skjedd meg iallfall. Det motsatte derimot...

Provoserende å høre? Selvsagt. Men jeg sier det ikke "for å provosere". Det går an å si dette uten å ha vonde intensjoner, og jeg vil understreke at jeg ikke har det nå. Det er gått 15 sider, og "hele forumet" er uenig med deg og Arion. Tenk over om det kanskje kan bety noe. Jeg forventer ikke at dette skal endre ditt synspunkt i saken, men jeg må bare spørre: Er du i det hele tatt såpass ydmyk at du mener det kan bety noe? For å provosere litt mer, så mener jeg faktisk at du bør det, noe alle - når de er i så enormt undertall - bør tenke at det kan. I en diskusjon som dette, er det alltid noen som har rett og noen som tar feil. Den som tar feil, vil av selvsagte grunner ikke innse dette selv - og av og til kan man være den personen selv. Om man imidlertid ikke vil anerkjenne dette som en mulig sannsynlighet, kan jeg ikke forstå hvordan man heller kan se på seg selv som en åpen, ydmyk person. Spørsmålet er: Gjør du det?

Du kan også tenke over hvor mye treningslitteratur du har lest, og følgelig hvor mye grunnlag du faktisk har for å uttale deg om hva slags påvirkning gårdsarbeid har på styrkeutvikling kontra styrketrening i et treningsstudio. Er det synsing og føleri du baserer dine påstander på, eller har du faktisk tilstrekkelig med faglig kompetanse på feltet til å kunne si det du sier? Om du kommer frem til at du har det, må du gjerne dele tenkeprosessen din som ledet deg frem til at du må ha dette.

Viss du lurer på hvorfor jeg skriver dette, så er det fordi jeg, som alle andre, ser at du ikke lar deg rikke i meningene dine uansett hvor mange velformulerte svar du får om at du tar feil (som er bombet med forklaringer og holdbare argumenter). Dermed lurer jeg på hvordan en person i din situasjon egentlig tenker. For jeg fatter bare ikke hvordan det er mulig å mene det du mener om du har lest gjennom, og forstått, de svarene du har fått. Jeg vil rett og slett vite hva du tenker om deg selv og din kompetanse.

Utlogget Zuul

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #231 : 22. april 2011, 22:46 »
*svosj* Grin

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #232 : 22. april 2011, 23:38 »
likevel er han altså ikke sterkere enn strongmen og styrkeløftere..... rett og slett fordi han ikke trener for det.

Så Tufte hadde tapt for styrkeløftere på sin egen kroppsvekt i en strongman konkurranse? omg omg omg omg gleder meg til å se dette. Tipper på at Tufte hadde tatt dem i de fleste øvelsene, utenom enkelte gymøvelser. Jeg hadde satset penga mine på Tufte uten tvil.

Utlogget FOG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 189

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #233 : 23. april 2011, 11:02 »
Tufte kan vel strengt tatt ikke brukes i en konkurranse som skal avgjøre hva som er best av gårdsdrift og treningsstudio da han holder på med begge deler. Men det hadde vært morsomt å spurt Tufte hvorfor han trener når han driver gård... (hvis du blir sterkere og seigere av å drive gård så må det være utrolig dumt av ham å trene ved siden av) Kunne også spurt ham om hva han mener har gjort ham til verdensmester i roing. Gårdsarbeid eller dedikert trening?
Du får et sinnsykt bra treningsgrunnlag av å jobbe på gård (Tufte, Haugen, Cutler m.flere) men det er en grunn til at de blir sterkere etter de begynner å trene med vekter... Fordi da trener de for å bli sterkere, ikke for å få jobben unnagjort. Ser det nevnes her at noen strongmen trener nesten som en bonde jobber. Hmm, jeg har enda til gode å se en bonde som jobber knallhardt i 1min, hviler i 3, jobber knallhardt i 1, hviler i 3.  Bønder er muligens seigere, men ikke faen om de er sterkere. Nettopp pga. at de, som nevnt tidligere flere ganger, ikke trener for det.

Hvis du allikevel skulle brukt Tufte da så måtte du vel satt ham opp mot styrkeløftere da det er langt mellom seriøse strongmen som veier 80kg (regner med Tufte ligger et sted rundt der) Det er sikkert noen her inne som har noen tall fra de beste rundt 80 kg i bøy, mark og benk?

Du kan ikke bruke vanlige styrkeløftere i en strongmankonkurranse da de er trent for 1rm. og ikke for å jobbe i 1min.

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #234 : 23. april 2011, 11:58 »
Det er jo akkurat styrkeløftere vi må bruke i en strongmankonkurranse for å se om de er sterke eller ikke. Strongman måler styrken, ikke de tre store. Hvis styrkeløftere ikke klarer strongman, da har de rett og slett trent feil og er ikke sterke nok.

Peace out

Utlogget FOG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 189

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #235 : 23. april 2011, 12:59 »
Dust! Du kan ikke mene at en styrkeløfter trener feil hvis han ikke er trent for strongman..?
Sett Tufte til å sykle da. Tror jaggu han vil få problemer opp fjellene i Frankrike. Men det betyr ikke at han er trent feil, bare at han er trent til noe annet.

Du skjønner at toppidrett i dag har blitt sånn at man må gjerne ofre noe for å bli best i noe annet. En fotballspiller kan ikke hoppe rett inn på landslaget i håndball. En skiløper kan ikke bli verdensmester i sykling. En sprinter kan ikke bli verdensmester i roing. Det finnes 1000 eks. men regner med at du skjønte poenget (eller, egentlig så tror jeg ikke du gjør det)

Nå er vi plutselig inne på å definere styrke, noe som blir en helt annen sak.  Noen mener at man er sterk hvis man klarer 20 repitisjoner av en gitt vekt, andre mener man er sterk hvis man klarer 1 rep. av en tyngre vekt. Begge er selvfølgelig sterke, men det er jaggu han med det beste enkeltløftet som er sterkest mens han med beste 20reppern er seigest.

Strongman måler ikke bare ren styrke. Å være strongman innebærer også å være utholdende. 
Nå tror jeg fortsatt Tufte kunne fått alvorlige problemer med å løfte de samme atlassteinene (en signaturøvelse i strongman) som de beste styrkeløfterne.

Det blir uansett feil å bruke Tufte til å representere gårdsarbeid da mannen trener vesentlig mer enn andre bønder. For å finne ut hvem som er sterkest av bønder og styrkeløftere (hadde aldri trodd jeg skulle bli nødt til å skrive en sånn setning Smiley ) må vi bruke, ja nettopp, bønder og styrkeløftere!

Er det troll på ferde eller? Kan ikke mene det som skrives her?

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #236 : 23. april 2011, 14:09 »
Tidligere i tråden ble vi enige i at man finner ut hvem som er verdens sterkeste mann, i strongman. Så la oss holde oss til det.

Så hvordan kan man måle hvem som er sterkest av en bonde og en typisk gymrotte. For 10 gang, sier jeg at man må slenge dem inn i en strongman konkurranse. Virker så logisk at jeg ikke forstår hvorfor folk faktisk ikke forstår dette. Jeg sier ikke at en bonde skal bli med i wsm og vinne, eller at en styrkeløfter skal klare samme prestasjonen. Vi snakker om gymrotta mot bonden i strongman konkurranse for å se hvem som er sterkest av treningen de har gjort tidligere.

Må spørre deg, hvorfor kommer du med argumentet om at en skiløper kan bli verdensmester i sykling etc? Det er jo helt meningsløst å ta opp i denne diskusjonen

Utlogget FOG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 189
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 189

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #237 : 23. april 2011, 15:06 »
Var et svar på det du skrev om at en styrkeløfter er feil trent hvis han ikke kunne prestere noe særlig mot en strongman.

Greit nok med gymrotte mot bonde, men da kan ikke Tufte stille på et bondelag da fysikken hans hovedsaklig er bygd opp ved hjelp av trening. (med gårdsarbeid som et meget bra grunnlag) Så gi meg en bonde som ikke er trent.

Så får vi se hvor langt han kommer mot f.eks Olaf Dahl i en strongmankonk... (vet Olaf har konkurert litt i strongman, men han har vel aldri trent det)

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #238 : 23. april 2011, 16:08 »
Har du lest igjennom tråden, har vi allerede et eksempel med han engelske bonden. Nå er det din oppgave å få en styrkeløfter til å teste ut styrken. Er jo såpass mange styrkeløftere, så bør vel ikke være vanskelig å finne en frivillig?

Utlogget caremaker

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #239 : 23. april 2011, 16:46 »
Tufte veier 95 kg bare så du vet det xD

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!