Skrevet av Emne: gammeldags gård vs studio?  (Lest 74962 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #285 : 27. april 2011, 18:13 »
Sitat fra: Alkoholikern
1: Strongman tester ut hvem som er verdens sterkeste. Det er her man tester ut hvem som er sterkest, end of case.

2: Siden det er absolut ingen dokumentasjon som du finner godskjent ifølge forskjellige regler. Så har du jo regelmessig lagd en egen lov som sier at alt jeg sier er bullshit. Hvordan kan du si at gammeldagse bønder er relevant her, når det er umulig å bruke eksempler på hvordan dem er? Du har faktisk ingen relevante bevis på at bøndene ikke veide 500 kg og løftet et par tonn i markløft. Forstår du hvor idiotisk tankegangen din er?

3: Hvordan klarte folk som Paul Anderson å være sterkere enn dagens utøvere, når han hadde ingen bøker som veiledet han om styrke, kosthold, bol og trening? Det er ingen fasit i å være sterk. Var vel en som nevnte at ingen strongman trener likt i tråden. Med andre ord er bøkene like riktige som når folk skrev at store mengder egg var livsfarlig for 10 år siden. Nok engang credz!

4: Jeg bryr meg ikke om deg. Du har ikke kroppen som skal til for å overleve en tung dag på gården ved å løfte bly dag inn og dag ut. Har aldri sagt at bondearbeid er optimalt for alle. Sier bare at en liten brøkdel har kapasiteten og kan komme styrket ut av denne arbeidssituasjonen, hvis de klarer påkjenningene.
1: Så det du vil fram til, er at for å kunne finne et svar på det som Arion opprinnelig spurte om, må man finne en gammeldags bonde som har drevet med gårdsarbeid i f. eks 25 år, og som har drevet med sånt typisk gårdsarbeid fra gamle dager som du snakker om, og sammenligne dette med en som har trent på gym i 25 år, og trent optimal styrketrening (etter det lærebøkene sier at er det) - og så sammenligne disse i en strongman-konkurranse for å finne det endelige svaret? Det er den eneste måten du mener at man kan uttale seg om hvem som vil være sterkest av de to?

Det er den eneste måten man kan bevise noe. Men i dette tilfellet går ikke det an, av praktiske grunner. Vi kan imidlertid likevel snakke ut fra det vitenskapen har kommet fram til, og komme frem til det man antar at må være riktig på denne måten. Og det er også sannheter innenfor hva som er riktig å anta. Her er vitenskapen i vår favør, ikke din. Dette er noe du også, uutdannet som du er i dette, burde sett for evigheter siden. Forklaringen på hvorfor vitenskapen er i vår favør, har du fått om og om igjen i denne tråden fra folk som vet hva som gjør en person skikkelig sterk og ikke. Jeg har ikke tenkt å prøve å forklare dette på nytt.

2: Vi må ta utgangspunkt i at de var mennesker akkurat som oss, og reagerte på samme måte på fysiske belastninger som mennesker i dag gjør. Det er fysisk umulig å bli sterk av å løfte en blyant i 50 år, for å si det sånn. Så visse ting vet vi, med andre ord. Ingen her inne, ink. de som har drevet med strongman selv og konkurrerer i det på et høyt nivå, forstår hvordan gårdsaktiviteter skulle kunne gjøre en person i stand til å gjøre det bedre i en strongmankonkurranse enn sterke folk på gymmet som har trent like lenge gymtrening som bønda har "trent gård" (og igjen må vi ta utgangspunkt i at gymfolka har trent smart, og ikke er noen overtrenende duster som står og curler 10 kg). Folk som bare har trent i gym, kan tross alt ofte være sterke nok til å kunne gjøre det middels bra i en strongman-konkurranse, som f. eks Rui eller Randen. Det er utrolig mange slike eksempler. Hvor er indikatorene på at bønder som har drevet med gammeldags gårdsarbeid aldri så lenge, og har aldri så godt genetisk fundament, skulle kunne gjort det samme? Når kommer de i nærheten av de samme vektene som brukes i strongman? I hvilken situasjon gjør de ting som krever den enorme lårstyrken til knebøy? Skulderstyrken til apollons? Markstyrken til bil-løft? Når forklarte du oss dette? Hvordan forventer du å få medhold når du aldri kan forklare sånt?

Da hjelper det ikke å peke på ett enkeltindivid, og si: "Se på han da! Han er jo stor!". Det forklarer ikke hvordan gammeldags gårdsarbeid, som aktivitet i seg selv, uansett hvem som utfører den, vil påvirke en kropp. Det kan man derimot gjøre ved å peke på styrkeløft, ved å forklare hvordan de tre øvelsene markløft, knebøy og benkpress (samt støtteøvelser som roing, chins, dips og curl) vil gjøre en person klar for en slik konkuranse.

Når du peker på enkeltindivider, kan vi peke på samme person og si: "Han hadde trolig, om du skal lytte til vitenskapen som ingen av oss har rett til å motsi, vært sterkere om han hadde trent smart på gym like lenge."

3: Her høres det ut som om du kommer inn på samme sak som jeg selv var innom i mitt svar på punkt 2. Du mener altså at gårdsarbeid ikke generelt er bedre for folk for å bli sterke, men at enkeltindivider som Paul Anderson beviser at det må være det for noen? Siden Paul tross alt ble skikkelig sterk av det?

Oppfølgingsspørsmålet her, igjen, i så fall: Hva om Paul Anderson hadde trent styrketrening på et gym, og lært hvordan man bør trene av lærebøkene? Hva vet du om at han ikke hadde blitt sterkere av det?

4: Snakk om å ikke ta poenget. Jeg kunne like godt skrivd "Vil gårdsarbeid være bedre for Arild Haugen for å bli sterk, enn gymtrening vil?". Om jeg skriver "Arild Haugen", "meg", "Oddbjørn" eller "naboen din" er irrelevant.

Edit: Og jeg trekker meg ut av diskusjonen med dette innlegget. Jeg orker ikke å diskutere med deg mer. 20 sider og du er fremdeles uenig med hele forumet. Point taken.

Utlogget Alkoholikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 61
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #286 : 27. april 2011, 18:28 »
Du argumenterer som ei gammel mann, det er jo alltid de gamle som vet best! DU er faktisk så latterlig at jeg aldri mer vil svare i denne tråden. Hvis en sjel faktisk synes at synsingen din i posten over er genialt, så fortjener dem å råtne i helvete. Du har ikke et eneste bevis som bekrefter noe, bare antakelser som har gjort. Hvorfor i svarte endrer trening seg fra år til år? Ifølge deg har jo vitenskapen et universialt svar på hva som er optimalt. Er vitenskapen som du snakker om oppdatert til per dags dato alltid?

Svaret til paramora:

Løsningen på den ultimate treningen er allerede løst, så det vil i fremtiden ikke bli noe endring i tanke på alt rundt trening. Du som snakker om utdannelse og vitenskap, bør vite at det endres hele jævla tida.

Skal jeg nevne all vitenskap i verden som er bekreftet feil, eller delvis feil? Vil faen meg få en liste lengre enn du noen gang kan lese. Men du ser vel bort ifra det, og synes at artikkelen som er oppdatert til dagens dato er løsningen må hvordan universet ble skapt, hvorfor du har rødt hår på kukken og blør blod ut av ræva hver dag.

Peace out 4ever.
Alkoholikern!

Faen meg ikke rart jeg drekker for mye, når folk er så latterlig dumme!

AntiXrist

  • Gjest
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #287 : 27. april 2011, 18:34 »
Honnør for trangsyntheten Alkoholikern, og den siste linjen du skrev i innlegget ditt.

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #288 : 27. april 2011, 19:07 »
Du argumenterer som ei gammel mann, det er jo alltid de gamle som vet best! DU er faktisk så latterlig at jeg aldri mer vil svare i denne tråden. Hvis en sjel faktisk synes at synsingen din i posten over er genialt, så fortjener dem å råtne i helvete. Du har ikke et eneste bevis som bekrefter noe, bare antakelser som har gjort. Hvorfor i svarte endrer trening seg fra år til år? Ifølge deg har jo vitenskapen et universialt svar på hva som er optimalt. Er vitenskapen som du snakker om oppdatert til per dags dato alltid?

Svaret til paramora:

Løsningen på den ultimate treningen er allerede løst, så det vil i fremtiden ikke bli noe endring i tanke på alt rundt trening. Du som snakker om utdannelse og vitenskap, bør vite at det endres hele jævla tida.

Skal jeg nevne all vitenskap i verden som er bekreftet feil, eller delvis feil? Vil faen meg få en liste lengre enn du noen gang kan lese. Men du ser vel bort ifra det, og synes at artikkelen som er oppdatert til dagens dato er løsningen må hvordan universet ble skapt, hvorfor du har rødt hår på kukken og blør blod ut av ræva hver dag.

Peace out 4ever.
Alkoholikern!

Faen meg ikke rart jeg drekker for mye, når folk er så latterlig dumme!
 
Du minner meg om det der eventyret med ho dama som på død og liv skulle klippe gresset med saks.

Hva var det det het?  Kjerringa mot straumen?
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #289 : 27. april 2011, 20:34 »
CARE?Huh

Må også sies at enkelte av bondene var blandt de rikeste og mektigste. Selvom de har fått tittelen adel, så er de fortsatt bønder.

d er helt feil! De kjøpe opp enkeltmannsstander og hadde bønder som arbeidet for seg. Bare for å si hvordan føydalismen var så var det: kongen, kronvasller, Vasallenes vasaller og helt neders bøndene. Iogmed at bøndene stod for all den fysiske jobben så hadde de nok med å overleve og de var ingen energimannfolk så vet du det.

Du er såpass uviten om hvordan hverdagen til disse var så du burde egentlig snakke om noe annet:) Dette har jeg eksamen i til mandag så eg vet at bøndene ikke var noen arild haugen visst det er det du tror

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #290 : 27. april 2011, 20:41 »
d er helt feil! De kjøpe opp enkeltmannsstander og hadde bønder som arbeidet for seg. Bare for å si hvordan føydalismen var så var det: kongen, kronvasller, Vasallenes vasaller og helt neders bøndene. Iogmed at bøndene stod for all den fysiske jobben så hadde de nok med å overleve og de var ingen energimannfolk så vet du det.

Du er såpass uviten om hvordan hverdagen til disse var så du burde egentlig snakke om noe annet:) Dette har jeg eksamen i til mandag så eg vet at bøndene ikke var noen arild haugen visst det er det du tror

Mulig noen andre har gjort det, men jeg har i hvert fall ikke snakket om bøndene i middelalderen når jeg har postet i denne tråden. Jeg har snakket om bønder på 1800 og 1900-tallet.

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #291 : 27. april 2011, 20:45 »
Mulig noen andre har gjort det, men jeg har i hvert fall ikke snakket om bøndene i middelalderen når jeg har postet i denne tråden. Jeg har snakket om bønder på 1800 og 1900-tallet.

Dette varte helt til den indstrielle revuolusjonen på begynnelsen av 1900.

Du må nesten snakke om bønder den dag i dag

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #292 : 27. april 2011, 23:55 »
Dette varte helt til den indstrielle revuolusjonen på begynnelsen av 1900.

Du må nesten snakke om bønder den dag i dag

Det er vel ingen tradisjon for å snakke om noe føydalsamfunn i Norge, i hvert fall ikke så sent som frem til 1900-tallet? Vi har jo en parallell i husmannsvesenet, men gårdbrukeren hadde vel sjelden et så omfattende eieforhold til sine husmenn som var vanlig under føydalsystemet i andre deler av Europa?

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #293 : 28. april 2011, 09:35 »
Det er vel ingen tradisjon for å snakke om noe føydalsamfunn i Norge, i hvert fall ikke så sent som frem til 1900-tallet? Vi har jo en parallell i husmannsvesenet, men gårdbrukeren hadde vel sjelden et så omfattende eieforhold til sine husmenn som var vanlig under føydalsystemet i andre deler av Europa?

Det var lite føydalsamfunn i bla. norge, sverige og sveits.

Vikingene hadde det desto bedre:) he he

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #294 : 28. april 2011, 12:59 »
Du ville vært sterkere om du jobbet som viking, og ikke samurai eller sjørøver f.eks.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: gammeldags gård vs studio?
« #295 : 29. april 2011, 02:30 »
Du ville vært sterkere om du jobbet som viking, og ikke samurai eller sjørøver f.eks.

Helt enig.  Vikinger var jo primært bønder, og de fikk dermed det meste av fordelene ved gårdsarbeid når de var off season, kan se på det som mengde delen av treningen.  Når de så dro på tokt besto arbeidet av mye tyngre løft, de måtte f.eks bære med seg store øltønner, damene til fienden, og andre godsaker tilbake til båten.  Denne fasen innebærte tyngre løft og færre repetisjoner da det gikk ut på og få med seg det de skulle ha for deretter og komme seg for helvete hjem igjen før fienden samlet nok folk til og ta rotta på dem.  Se gjerne på denne fasen som oppkjørings perioden hvor formen toppes pga lavere mengde, færre reps og tyngre løft.

Samuraier dreiv jo kun og vifta med sverd, løftet vel knapt noe i det heletatt, ville ikke hatt nubbtjangs i NSM.  En sjørøver ville heller ikke hatt sjangs til og hevde seg i strongman.  Og drive rundt på havet uten mat med sjørbuk, rotte pest og råtne poteter en gang i uka som næringsgrunnlag ville ha ført til en 100% garantert fiasko ved ett forsøk på f.eks enten farmers eller atlas steiner, sjørøveren ville nok ikke hatt mulighet til og kvalle en gang.

Det er uten tvil viking som er best når det kommer til strongman, en viking ville nok ha gjort det til og med bedre enn en bonde da treningen til vikingene er mer variert pga at de alternerer mellom både mengde og oppkjørings perioder.
There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #296 : 29. april 2011, 10:50 »
For mange som jobber som sjørøvere for tiden. Og kanskje for få vikinger. Status for dagens samuraier kjenner jeg lite til.
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #297 : 29. april 2011, 11:06 »
Du ville vært sterkere om du jobbet som viking, og ikke samurai eller sjørøver f.eks.

Du argumenterer som ei gammel mann, det er jo alltid de gamle som vet best! DU er faktisk så latterlig at jeg aldri mer vil svare i denne tråden. Hvis en sjel faktisk synes at synsingen din i posten over er genialt, så fortjener dem å råtne i helvete. Du har ikke et eneste bevis som bekrefter noe, bare antakelser som har gjort. Hvorfor i svarte endrer trening seg fra år til år?

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #298 : 29. april 2011, 11:59 »
Du argumenterer som ei gammel mann, det er jo alltid de gamle som vet best! DU er faktisk så latterlig at jeg aldri mer vil svare i denne tråden. Hvis en sjel faktisk synes at synsingen din i posten over er genialt, så fortjener dem å råtne i helvete. Du har ikke et eneste bevis som bekrefter noe, bare antakelser som har gjort. Hvorfor i svarte endrer trening seg fra år til år?

Grunnen til det er at vikinger også var mye bønder, mens samuraiene kun bar på de lette sverda sine + at vikingene bolet seg på fleinsåpp.

Tror du f,eks, en ninja som kun går med ett tynt klesplagg og som bærer et par små kaste stjerner tar mye i benkpress og mark eller?
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: gammeldags gård vs studio?
« #299 : 29. april 2011, 12:22 »
Grunnen til det er at vikinger også var mye bønder, mens samuraiene kun bar på de lette sverda sine + at vikingene bolet seg på fleinsåpp.

Tror du f,eks, en ninja som kun går med ett tynt klesplagg og som bærer et par små kaste stjerner tar mye i benkpress og mark eller?

Tror ikke du veit hvor mange ganger de hever den ninjastjerna , før i tiden så bandt de sammen 4-5 små ninjaer og laget stjerne av de før metallindustrien kom!
De spise masse ris hunder og katter for å holde vekten oppe og treningen oppe.! Jeg skal vedde på at tar du en hvem som helst gymrotte å sammenligner med en ninja så vil alltid ninjaen være sterkere.
Skulle likt å se en gymrotte heve 4-5 kinesere rundt slik de gjorde i gamle dager.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!