Skrevet av Emne: Bedre kondis - Hvordan?  (Lest 3179 ganger)

Utlogget Heiamats

• Litt godt kjent
  • **
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

Bedre kondis - Hvordan?
« : 04. april 2011, 08:30 »
Hei hei alle sammen.

Jeg vil ha bedre må ha bedre kondis. Tingen er at jeg har astma og derfor har redusert oksygen inntak noen ganger. Astmaen min betegnet som ganske ille, og jeg har en lang historie med turer til legevakta, og jeg faktisk også et registert hjertestans på grunn av astmaen min. Lang histore, trenger ikke ta den her.

Uansett, jeg skal nå ta tak i dette og bygge opp kondisen min. Men da trenger jeg litt hjelp. Hva er best for og få bedre kondis? Er det løping/sykling/hoppetau/roing?
Jeg kan nevne at jeg trener et 5x5 program mandag, onsdag og fredag som jeg begynner på i dag. Jeg har ellers trent i en mnds tid nå på et hjemmesnekkra program.

Jeg vet ikke hva som ellers trengs av informasjon, men hvis det er noe som mangler så bare spør. Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette så jeg kan begynne og gå i trapper uten og bli light headed.

- Mats

Utlogget Isostar

• Aktivt medlem
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Kvinne

Sv: Bedre kondis - Hvordan?
« #1 : 04. april 2011, 08:41 »
For å få bedre oksygen opptak vil 4x4 intervall 2 - 3 ganger pr uke gi en markant forbedring iløpet av relativt kort tid (6-8 uker).

Oppvarming: 5 - 10 min (ca 70% av makspuls)
4 drag x 4 min --> puls på 85 - 95 % av makspuls
3 min aktiv hvile mellom dragene (ca 70% av makspuls)
5 min nedtrapping

Sett mølla på 5% stigning.

Står også forklart her: https://www.tn.no/drivkraft/artikler/forbrenn-mest-mulig-fett-for-sommeren

Kondisjonen kan du kjøre dager du ikke trener styrke eller etter styrkeøkta..

Utlogget GunZa

• Litt godt kjent
  • **
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

« #2 : 04. april 2011, 08:46 »
Hadde samme ønske om å øke kondisen min for ca. 3 måneder siden, da gikk jeg over fra å løpe lengre turer på tredemølla på stabil fart, til å løpe 4x4-intervaller. Løp disse 2-3 ganger i uka, med et mål om å være i stand til å løpe 5km på 20 minutter før slutten av mai. Nådde det målet forrige uke, så for meg har løping vært en god løsning. Smiley

Har en kompis som også sliter med astma, og han synes løping går greit. Men slik jeg har forstått det, varierer det litt. Intervaller krever jo et litt høyt oksygenopptak, og man er jo oppe på 85-90% av makspuls på slutten av dragene. Det fine er jo at du kan regulere hvor fort du vil løpe på intervallene, og regulere deg oppover gradvis.

My two cents.
Common sense is not that common...

Utlogget Wanna be fast

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

« #3 : 04. april 2011, 08:52 »
Intervaller vil være det mest effektive på kort sikt, etterhvert trenger du mer langkjøring. Pass på å variere hva du trener da kun løping kan bli hardt for knær og legger.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min

Treningslogg

Utlogget Heiamats

• Litt godt kjent
  • **
  • Utlogget Utlogget

« #4 : 04. april 2011, 09:01 »
Allright. Jeg regna nesten med at 4x4 kom til og bli nevnt her, men kjekt og være på den sikre siden.
Jeg skal ta og lese meg opp på emnet (takk for link Isostar).

Og slik ting er nå er kommer jeg bare til og bli over lykkelig av og komme meg gjennom 4x4. 4 minutter med puls på 85-90% høres rimlig heavy ut, da det lengste jeg har klart og spurte er ca 400 meter :p

Men jeg tar med meg medisinene mine og kjører på. Tror jeg kjører i gang med 4x4 på tirsdager og torsdager + en gang iløpet av helga.

Angående knær/legger: Hvordan kan jeg unngå for stor belastning? Kan gode sko hjelpe, eller burde jeg til tider holde meg unna tredemølla? Det går jo mot varmere tider, så kan jo alltids prøve og ta meg en løpetur ute. Sognsvann for eksempel har jeg hørt mye om (bor i Oslo).

Tusen hjertelig takk for svar. Da er det bare og følge med på loggen min om hvordan dette går :p

Utlogget bjørn`

• .: Aktivutøver :.
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

« #5 : 04. april 2011, 09:12 »
Smiley

Utlogget Isostar

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

Utlogget Andre

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

« #7 : 05. april 2011, 02:12 »
85% av makspuls er ikke så mye. Mange misforstår konseptet med 4x4, og løper alt de greier i 4 minutter på hver intervall. Det er feil. Begynn på 85%, og du vil finne ut at 85% faktisk ikke er så mye, men at du likevel får mye bedre kondisjone av det.

Utlogget Preben35

• Leieboer
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

« #8 : 05. april 2011, 04:59 »
Heisann..
Har selv astma, var veldig ille i barndommen/ungdommen, heldigvis var foreldrene mine av typen, som lot meg holde på til jeg fikk anfall. At jeg ikke ble beskyttet for mye tror jeg har hjulpet meg senere. Bruker fortsatt anfallsmedisin i snitt en gang pr dag så å si at jeg er fri er nok å ta i.
Løping har ikke vært min sterke side, likevel løp jeg Birken ifjor i en alder av 35.
Det som funker for meg er å varme opp skikkelig, ofte må jeg "fremprovosere" pusteproblemer, ta medisin og roe helt ned. Deretter kan jeg kjøre greit på, tror nok ingen lege vil anbefale dette kanskje, men har funket for meg i tunge perioder.

4x4 funker veldig bra, som nevnt her, puls-spekteret også. Ville nok kuttet ned pausen mellom intervallene til halvparten av draget.
Foruten 4x4, funker pyramider fint. F.eks løp 1min,2min,3min opp til 5min før du kjører motsatt altså fra 5min og ned igjen. pausene mellom er halvparten av draget du nettopp kjørte.
Er disse tunge i begynnelsen kan du jo spurte fra en lyktestolpe til en annen, gå neste, spurte osv..
Snart kjører du 4x4 i motbakke..  Grin

Ang knær osv så løp på variert underlag, skog og stier er fint og ikke bare asfalt og grusveier.
Variasjon er bra!
Skaff deg 2 par med gode sko, gå til en faghandel og få testet føttene dine. dyre sko er ikke nødvendigvis de beste for alle. Sko trenger hvile mellom øktene derfor er 2par en god sak. Og styr unna barfotløping og lettvektsko i begynnelsen.
Lykke til!

Utlogget GunZa

• Litt godt kjent
  • **
  • Utlogget Utlogget

« #9 : 05. april 2011, 07:19 »
Sko trenger hvile mellom øktene derfor er 2par en god sak.
Oi, dette var nytt for meg, hørtes litt rart ut! :p Går det på elastikken i skoa, eller?

Vurderer selv å anskaffe nye sko, da de jeg har nå begynner å bli litt slitt. Tviler på at alle sportforretninger er like ivrige på å finne en spesialtilpasset sko, har du noen gode tips til hvor jeg kan gjøre dette?

Utlogget Isostar

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

« #10 : 05. april 2011, 08:03 »
Oi, dette var nytt for meg, hørtes litt rart ut! :p Går det på elastikken i skoa, eller?

Vurderer selv å anskaffe nye sko, da de jeg har nå begynner å bli litt slitt. Tviler på at alle sportforretninger er like ivrige på å finne en spesialtilpasset sko, har du noen gode tips til hvor jeg kan gjøre dette?
Kan ikke fortelle deg hvorfor det er slik, men det stemmer.. Ved løping blir de lagene i skoen hvor dempingen "trykt" litt sammen og dermed trenger dempingen litt tid for å komme tilbake til normalen.. Det er derfor anbefalt og vente ca 48 timer mellom hver løpeøkt med samme par sko..

Anbefaller deg å ta en tur innom Løpelabbet for å få testet ut hvilke sko du bør ha.. Evt en sportsforetning hvor de har peiling på løpesko.. Viktig med riktige sko til din fot!!

Utlogget GunZa

• Litt godt kjent
  • **
  • Utlogget Utlogget

« #11 : 05. april 2011, 08:18 »
Kan ikke fortelle deg hvorfor det er slik, men det stemmer.. Ved løping blir de lagene i skoen hvor dempingen "trykt" litt sammen og dermed trenger dempingen litt tid for å komme tilbake til normalen.. Det er derfor anbefalt og vente ca 48 timer mellom hver løpeøkt med samme par sko..

Anbefaller deg å ta en tur innom Løpelabbet for å få testet ut hvilke sko du bør ha.. Evt en sportsforetning hvor de har peiling på løpesko.. Viktig med riktige sko til din fot!!
Takk for kjapt svar.

Går egentlig litt off-topic nå, men men. Jeg kjøpte meg et nytt par løpesko for omlag 1 år siden, og disse har virkelig vært verdt pengene. Helt alminnelige adidas climacool-sko, men har aldri opplevd gnagsår/sliteskader eller lignende.

Helt enig i at riktig type løpesko er kjempeviktig. Hadde glemt mine vanlige en dag, og bestemte meg for å låne et par futsalsko(!) av en kompis... Hadde smerter i beina i en uke etterpå.

Utlogget Heiamats

• Litt godt kjent
  • **
  • Utlogget Utlogget

« #12 : 05. april 2011, 09:26 »
Synes ikke det gjør noe at det går litt off topic, det er nesten det samme emnet.

Uansett så har jeg fått mer enn nok info om hvordan bygge opp kondisen. Det eneste som stopper meg nå er at det ikke finnes en mølle der jeg trener. Eller det finnes en, men det er litt... tja... For og si det sånn så klarte jeg og holde den igjen med og presset beinet ned når den skulle gå i 9 km/t. Så tør ikke begynne og løpe på den. Risky saker...

Og når det gjelder sko, så må jeg nok skaffe meg et par. Sånn sett funger det jo perfekt at jeg trener styrke/kardio/styrke/kardio/styrke. Det burde vel være nok hvile for sko? Smiley

Utlogget Preben35

• Leieboer
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

« #13 : 05. april 2011, 23:40 »

Stemmer, det som ble nevnt her. Skoa trenger hvile for å "resette" dempingen. 48timer er oppskrifta. Løplabbet er gode, men får du tak i rette ansatte vil du få hjelp hos Super G, G sport også, men lurt å være kritisk. Sjekk på speilkasse og spørsmål om hvor mye du løper, hvor du løper, vekt osv er ett minimum av informasjon selger bør be om. Sko har en relativt kort levetid, 800-1000km er absolutt max(er litt forskning, som tilsier at dette tallet er altfor høyt, men helt utstyrsfreak trenger man ikke være..). Dette gjelder uansett pris på sko, en billig sko med kun eva demping dør MYE fortere.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!