Skrevet av Emne: Hodepine/svimmelhet etter trening av nedre rygg  (Lest 2758 ganger)

Utlogget aerobic

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Hodepine/svimmelhet etter trening av nedre rygg
« : 05. april 2011, 00:38 »
Hei.

Jeg har hatt et problem når jeg har trent styrketrening. Dette skjer KUN når jeg trener nedre rygg.

Det jeg gjør er å ligge på en skråbenk og kjører "ryggrull(?)", jeg holder en 10-15 kg vekt på brystet og går ned med magen og "ruller" oppover på en måte. kjører 3x12

Dette er den siste øvelsen jeg tar ettersom det er den jeg kjenner mest, men har noen ganger et problem ved at jeg får hodepine/svimmelhet/kvalme rett etter det andre eller tredje settet. Hva kan dette komme av? Skjer kun ved denne øvelsen.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Hodepine/svimmelhet etter trening av nedre rygg
« #1 : 05. april 2011, 08:48 »
Uten å si noe om årsaken til svimmelhten så anbefaler jeg deg å bytte ut øvelsen. Det finnes mange andre måter og oppnå den samme treningseffekten på, så hovrfor velge en variant som er såpass ubehaglig for deg?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Hodepine/svimmelhet etter trening av nedre rygg
« #2 : 05. april 2011, 14:08 »
Trening utløser hodepine hos mange, spesielt hos de som til daglig sliter med f.eks tensjonshodepine som følge av stress, lite søvn, muskeltensjon, dårlig kosthold etc., men også mange mennesker uten disse faktorene opplever hodepine under/etter trening. Øvelser som ofte utløser hodepine er tunge baseøvelser hvor det er involvert stor vektbelastning sammen med relativt store bevegelser av hodet/overkropp (markløft, roing etc.). Back ext. som du nevner, vil også være en øvelse som medfører hyppige endringer i blodtrykk/perfusjon i hjernen da hodet og overkropp beveges opp og ned, samtidig som det vil være litt gravitasjonskrefter innvolvert (avhengig av hvor fort du utfører øvelsen). Dette kan medføre at du blir svimmel. Hodepinen antas å komme av at blodårene i hodet utvider seg som følge av den fysiologiske effekten trening har på sirkulasjonssystemet, en slik utvidelse kan også forsterkes av endringer i blodtrykket da kroppen hele tiden forsøker å kompensere for disse endringene når du hever hode/overkropp opp og ned . Kvalme er ikke unormalt ved hodesmerter.

Så lenge disse smertene gir seg relativt fort, og du ellers er frisk, så høres ikke dette ut som noe farlig, selv om det er plagsomt. Det man skal være obs på ved hodesmerter er hvis de oppstår akutt, øker i intensitet, medfører oppkast/kvalme, synsforstyrrelser eller nevrologiske endringer (kraft/følelse i bein, armer etc.), da er det greit med ett legebesøk.

Det første du bør tenke på er å sørge for at væskeinntak er godt nok under før/under/etter treningsøktene dine. Også kan du som nevnt over bytte ut øvelsen, eller legge den først i programmet ditt for å se om det hjelper. Dette er kun ment som generell informasjon, hvis hodepinen er noe som vedvarer, øker i omfang etc., så kan det være greit å få sjekket det opp ved en undersøkelse hos en lege og få tatt en blodprøve.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Hodepine/svimmelhet etter trening av nedre rygg
« #3 : 05. april 2011, 14:21 »
Korsrygg/nedre rygg jobber i sammenheng med ryggstrekkerne, som igjen er festet i nakke/kranie. Stivhet kan bre seg fra korsrygg og opp til hodet. Dette kan føles som hodepine/svimmelhet.

Ellers kan det selvfølgelig være at du er sensitiv for det økte blodtrykket du får når hodet ligger lavt.

10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!