Skrevet av Emne: Trening styrker hjertet!  (Lest 6678 ganger)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Trening styrker hjertet!
« : 05. april 2011, 21:17 »
Hjertesvikt er en av flere kardiovaskulære sykdommer som årlig rammer mange nordmenn. Sykdom i hjertet og resten av sirkulasjonssystemet er i stor grad relatert til livsstil, trening og kosthold, og dette er derfor faktorer som påvirker vår fremtidige helse. I positiv forstand kan disse faktorene som kjent motvirke flere av de livsstilsykdommer som ofte er fremtredende når man blir eldre. Av kjente aldringsprosesser i kroppen er blandt annet redusert muskelmasse, da spesielt skjelettmuskulatur. Forskning viser  at dette også gjelder hjertemuskulaturen, noe som innebærer at tap av muskelmasse og elastisitet vil påvirke hjertets funksjon.

American College of Cardiology har denne uken presentert den første studien av sitt slag, som belyser hvordan hjertemuskulaturen påvirkes av trening gjennom ett helt liv.

Til sammen 121 friske mennesker uten tidligere hjertesykdom, halvparten med regelmessige treningsvaner, og halvparten uten, er inkludert i studien. Av de som trente regelmessig så var alle over 65 år, hvor treningsvanene har blitt dokumentert over en periode på 25 år. Hele gruppen ble delt inn i 4 sub-grupper, basert på treningsfrekvens pr. uke:

Gruppe 1: ingen trening

Gruppe 2: 2-3 ganger pr uke

Gruppe 3: 4-5 ganger pr uke

Gruppe 4: 6-7 ganger per uke

Resultatet viste at de som ikke trente hadde minsket i muskelmasse etter hvert som de ble eldre, mens det hos de som trente regelmessig viste en økt muskelmasse proposjonalt med økt treningsfrekvens. Man så også at veltrente eldre som hadde trent seks til syv ganger i uken over minst 25 år, til og med hadde mer muskelmasse i hjertet enn utrente men friske mennesker i alderen 25-34 år.

Dette betyr at trening kan forebygge visse aldrings- og sykdomsprosesser relatert til hjertet, også hos de som allerede er i risikogruppen rent aldersmessig (45-60 år), ved oppstart av regelmessig trening. Selv om hypertrofi av hjertet også er assosiert med hjertesykdom (da gjerne høyre eller venstre hjertemuskel som følge av f.eks høyt blodtrykk), så er det her snakk om en funksjonell bevaring/økning i hele hjertets muskelmasse og elastisitet, noe som virker positivt på hjertets pumpefunksjon.

Så i tillegg til de mer kortsiktige mål som å prikke inn sommerformen eller stå på en scene, så er regelmessig trening på lang sikt en god investering i din egen helse. Så da gjelder det å få det til å bli ett livslangt prosjekt som drives av ekte treningsglede, slik at motivasjonen opprettholdes Smiley


http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_110575.html
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Dette er 500 kcal!

Sunn proteinrik julebakst

Kosthold05.12.2019247

Er du i gang med bakingen til jul? Prøv dette.
Se studien.
Her ser du 45 forskjellige idretter med trente kropper.

Hvor sunn er egentlig bananen?

Kosthold30.11.2019111

Treningsmat eller sukkerbombe? Det er mange meninger om denne gule frukten.