Skrevet av Emne: Beste kildene til Karbohydrater etc (Hjemmelaget gainer.)  (Lest 11151 ganger)

Utlogget picker

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Enig ang. havremel. Veldig enkelt. Pleier bare å lage en vanlig proteinshake, adde en scoop men havremel og en dæsj med olje, så har jeg et fullverdig måltid. Havremel er heller ikke kokt, sånn som vanlig havregryn.

Utlogget audii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

5 dl melk (H-melk for ekstra kcal)
100g havremel (det får du i enkelte butikker, mye bedre i shaker enn havregryn)
50g proteinpulver
65g maltodextrin

Ca 1000kcal.

jeg tenkte på å lage en slik hjemmelagd gainer, men er litt redd for maltodextrin... jeg får lett kviser av vanlig sukker, så tror du da jeg får kviser av maltodextrin? Tongue

Utlogget Arnie

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Kjempebra svar! Kan jeg ta denne shaken f.eks. til frokost (ved siden av vanlig mat) og etter trening? (2000kcal)
Og hva er og gjør maltodextrin og hvor får jeg kjøpt det? Trenger man en blender for dette (noe jeg ikke har) eller kan dette bare ristes godt i en shaker?

Takk Smiley
Dette er min frokost minst 5 ganger i uken. Metter bra og er relativt enkel å få i seg. Maltodextrin er bare reine karbohydrater. De fleste kosttilskuddsbutikker selger det og det er billig. Ser PF selger 3 kg karbopulver for 169kr. Du kan eventuelt droppe karbopulveret og bruke mer havremel eller bruke olje som noen andre her sier. Det skal sies at selv om du bruker havremel så blir det ikke helt "klumpfritt", men det går fint. Bare bruk nok væske.

Du kan fint bruke shaker. Jeg gjør det i to omganger for å få det blandet skikkelig. Hiver oppi ca halvparten av det tørre, fyller på med halvparten melk, rister, så tilsetter jeg resten og rister igjen. Shakeren blir rimelig full, men det funker fjell.

audii: Det kan jeg ikke svare på. All karbohydrat er "sukker", så du får nesten bare prøve. Evt. droppe maltodextrin og kjøre på med mer havre (masse karbohydrater der da) eller erstatte det med olje (rent fett).
I'll be back( bigger than ever before)!

Utlogget shortyz223

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Dette er min frokost minst 5 ganger i uken. Metter bra og er relativt enkel å få i seg. Maltodextrin er bare reine karbohydrater. De fleste kosttilskuddsbutikker selger det og det er billig. Ser PF selger 3 kg karbopulver for 169kr. Du kan eventuelt droppe karbopulveret og bruke mer havremel eller bruke olje som noen andre her sier. Det skal sies at selv om du bruker havremel så blir det ikke helt "klumpfritt", men det går fint. Bare bruk nok væske.

Du kan fint bruke shaker. Jeg gjør det i to omganger for å få det blandet skikkelig. Hiver oppi ca halvparten av det tørre, fyller på med halvparten melk, rister, så tilsetter jeg resten og rister igjen. Shakeren blir rimelig full, men det funker fjell.

audii: Det kan jeg ikke svare på. All karbohydrat er "sukker", så du får nesten bare prøve. Evt. droppe maltodextrin og kjøre på med mer havre (masse karbohydrater der da) eller erstatte det med olje (rent fett).
Dette er min frokost minst 5 ganger i uken. Metter bra og er relativt enkel å få i seg. Maltodextrin er bare reine karbohydrater. De fleste kosttilskuddsbutikker selger det og det er billig. Ser PF selger 3 kg karbopulver for 169kr. Du kan eventuelt droppe karbopulveret og bruke mer havremel eller bruke olje som noen andre her sier. Det skal sies at selv om du bruker havremel så blir det ikke helt "klumpfritt", men det går fint. Bare bruk nok væske.

Du kan fint bruke shaker. Jeg gjør det i to omganger for å få det blandet skikkelig. Hiver oppi ca halvparten av det tørre, fyller på med halvparten melk, rister, så tilsetter jeg resten og rister igjen. Shakeren blir rimelig full, men det funker fjell.

audii: Det kan jeg ikke svare på. All karbohydrat er "sukker", så du får nesten bare prøve. Evt. droppe maltodextrin og kjøre på med mer havre (masse karbohydrater der da) eller erstatte det med olje (rent fett).

Hvor mange kalorier gir 65gram maltodextrin ca? Får man kjøpt maltodextrin i en vanlig butikk som REMA, ICA osv? Og vet du hvilke butikker som selger havremel?

Takk!
16 år
80 KG +-
185 cm
Benkpress: 100kg x 1

"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow."

Utlogget Arnie

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

65g maltodextrin gir 248kcal. Mengden av karbohydrater justerer du bare etter behov.
Såvidt jeg vet selges det ikke i vanlige matbutikker. Noen butikker fører jo PF sine produkter, så kan jo være. Ellers selges det på Kinsarvik Fruktutsalg i Bergen.

Havremel selges som regel i butikker som har litt utvalg (altså ikke billigbutikkene som Kiwi, Rema osv). Det pleier å være i hyllen sammen med bakevarer. Pakken er helt lik som havremelpakken.
I'll be back( bigger than ever before)!

Utlogget shortyz223

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

65g maltodextrin gir 248kcal. Mengden av karbohydrater justerer du bare etter behov.
Såvidt jeg vet selges det ikke i vanlige matbutikker. Noen butikker fører jo PF sine produkter, så kan jo være. Ellers selges det på Kinsarvik Fruktutsalg i Bergen.

Havremel selges som regel i butikker som har litt utvalg (altså ikke billigbutikkene som Kiwi, Rema osv). Det pleier å være i hyllen sammen med bakevarer. Pakken er helt lik som havremelpakken.

Havremel selges som regel i butikker som har litt utvalg (Jeg var på Centra og fant ingenting, jævlig stor matbutikk med alt mulig!)
"Havremel selges som regel i butikker som har litt utvalg"
"Pakken er helt lik som havremelpakken"
De to siste setningene hadde ikke noen mening Tongue
16 år
80 KG +-
185 cm
Benkpress: 100kg x 1

"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow."

Utlogget Arnie

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Jeg har kjøpt havremel hos Coop Obs, Spar og Coop Mega.
Det skulle stå "Pakken er lik havregrynpakken".
I'll be back( bigger than ever before)!

Utlogget shortyz223

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Slik ser shaken ut nå:

50g proteinpulver
150g havregryn
4dl HEL melk
TOTALT
70,3 gram protein
1016,5 gram kcal
30,1 gram fett

Hva syns dere? (har ikke prøvd den enda, tenkte jeg skulle gjøre det i morgen etter trening)
16 år
80 KG +-
185 cm
Benkpress: 100kg x 1

"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow."

Utlogget Arnie

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Det ser bra ut. Bare prøv deg frem til noe som funker. En dæsj olje gir deg litt ekstra kcal også.
I'll be back( bigger than ever before)!

Utlogget shortyz223

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Det ser bra ut. Bare prøv deg frem til noe som funker. En dæsj olje gir deg litt ekstra kcal også.
Startet med shaken i dag, tok en i dag tidlig og sitter med nr 2 nå etter treningen!

3 scoops havremel
1,5 scoops proteinpulver
4dl HEL melk.

Syns havremelen forsvant fort, er bare litt over 600 gram igjen. og har tatt 2 og en halv shaker (testet en halv shake på søndag!) Holder det med 1000kcal ekstra om dagen eller burde jeg holde meg til to stk?

Takk igjen Cheesy
16 år
80 KG +-
185 cm
Benkpress: 100kg x 1

"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow."

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Startet med shaken i dag, tok en i dag tidlig og sitter med nr 2 nå etter treningen!

3 scoops havremel
1,5 scoops proteinpulver
4dl HEL melk.

Syns havremelen forsvant fort, er bare litt over 600 gram igjen. og har tatt 2 og en halv shaker (testet en halv shake på søndag!) Holder det med 1000kcal ekstra om dagen eller burde jeg holde meg til to stk?

Takk igjen Cheesy

Koster ikke havremel fletta?

Det du kan gjøre - billig alternativ - er å bruke stavmikser(/blender/kjøkkenmaskin) enten oppi shaken eller på selve havregrynene. Vips, så har du eget havremel (så godt som) til 9-10 kr.
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget shortyz223

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Koster ikke havremel fletta?

Det du kan gjøre - billig alternativ - er å bruke stavmikser(/blender/kjøkkenmaskin) enten oppi shaken eller på selve havregrynene. Vips, så har du eget havremel (så godt som) til 9-10 kr.
Har ikke blender fortiden Tongue Og havremel (1kg) kostet 22 kroner på ICA rett oppi veien. Havregryn koster vel 15 eller noe sånt? Usikker på prisen på havregryn.

"Det du kan gjøre" Hva svarte du til akkurat der?

Og evt om jeg tar en halv shake til frokost og en hel en etter trening! (1500kcal) Men, siden det er litt vanskjelig å få med seg hel melk på treningen uten at den blir lunken å fæl, er det mulig å ta shaken 30+ min etter trening?
16 år
80 KG +-
185 cm
Benkpress: 100kg x 1

"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow."

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Har ikke blender fortiden Tongue Og havremel (1kg) kostet 22 kroner på ICA rett oppi veien. Havregryn koster vel 15 eller noe sånt? Usikker på prisen på havregryn.



Havregryn koster 10 kr. Var faktisk på butikken og så etter noe greier, så kom jeg over havremel. Kostet 24 på mega. Uansett, er noen penger å spare dersom du hadde hatt blender. Siden du ikke har det blir det nesten dyrere å kjøpe blender og havregryn enn å ikke kjøpe blender og fortsette med havremel.
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget shortyz223

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Havregryn koster 10 kr. Var faktisk på butikken og så etter noe greier, så kom jeg over havremel. Kostet 24 på mega. Uansett, er noen penger å spare dersom du hadde hatt blender. Siden du ikke har det blir det nesten dyrere å kjøpe blender og havregryn enn å ikke kjøpe blender og fortsette med havremel.
I lengden blir vel en blender billigere Cheesy Var dette Bjørn Havregryn som du så til 10 kroner?
16 år
80 KG +-
185 cm
Benkpress: 100kg x 1

"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow."

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
I lengden, ja Wink Riktich!
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!