Skrevet av Emne: Ryggproblemer - Hva gjør jeg nå ?  (Lest 1994 ganger)

Utlogget quintriceps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 181

Ryggproblemer - Hva gjør jeg nå ?
« : 17. april 2011, 09:27 »
Hei

Etter 19 fine og smertefrie år var det endelig min tur til å bli med i klubben av folk som syter og klager hver bidige dag over smerter og verk i ryggen Cheesy

Problemet:

For ca 1 måned siden dreiv jeg og flytta på noe greier. Skulle løfte en eske som max veide 10 kg. Hadde rett rygg som alltid men kjente et lite ubehag i nedre halvdel av rygg, som varte ca et halvt sekund bare. Merka ikke til det noe mer den dagen. Morgenen etter derimot våkna jeg med en sinnsyk smerte i hele nedre halvdel av ryggen. Jeg merket smerten konstant, også når jeg lå. Det var ingen bevegelser som gjorde det vondere, bortsett fra når jeg vridde overkroppen til venstre, da gjorde det vondere. Bortsett fra det kunne jeg forsåvidt løfte og bevege meg helt som normalt, bare at jeg hadde en konstant, sinnsykt sterk smerte i hele nedre rygg. Jeg ble hjemme en uke, hvor jeg bare lå og satt hele tiden, men hadde store problemer med å sove ettersom jeg merket smerten godt også når jeg lå. Jeg fikk høre at jeg bare skulle ta tiden til hjelp og vente og se, og heldigvis gikk smertene over etter nøyaktig en uke. Følte et trykk i nedre del av ryggen, samt at jeg følte meg ganske stiv på samme sted, men utover det var smertene på dette tidspunktet veldig svake.

Jeg trodde da at jeg var på bedringens vei og fortsatte som før. Den første dagen i "aktivitet" gikk helt greit, ingen forverring. Den andre dagen, hadde jeg vært på jobb (må stå hele tiden på jobb) i ca 2-3 timer da jeg kjente at jeg begynte å bli veldig stiv i nedre rygg. Dette bare økte og økte til det begynte å verke noe jævlig. Da arbeidsdagen var over gikk jeg rett hjem i sengs, smertene var blitt litt sterkere men det værste var hovedsaklig et voldsomt trykk inne i ryggen samt at jeg var sinnsykt stiv og det verket noe jævlig. Fikk igjen store problemer med å sove men lå nå hele natta. Dagen etter hadde jeg ingen bedringer, og arbeidsdagen var ekstra jævlig, akkurat samme opplegget. Var sinnsykt stiv og ryggen verket med en gang jeg kom på jobb. Siden dette har jeg ikke kunnet jobbe, det var nå 2 uker siden. Har vært hjemme hvor jeg stort sett har sittet og ligget. Ingen forbedringer i symptomer. Kjenner et helt sinnsykt trykk i ryggen, det nekter å slippe tak, og det verker. Er rett og slett for jævlig. Klarer ikke gjøre noe og smertene gjør meg sinnsykt frustrert og er jævlig psykisk.

Har bestemt meg for å dra til fastlegen imorgen, selvom jeg ikke regner med at han har noe spesiellt svar på problemet, men må prøve. Har også tenkt å skaffe meg ryggrehabiliteringsboken til Erik Sandvik, da det virker som et gjennomført opplegg - men med min flaks tørr jeg ikke feste litt til at et par rehabiliterende øvelser skal fikse alt. Så utover dette er jeg forsåvidt rådvill.

Det jeg egentlig lurer på er hva jeg burde gjøre nå ?? Er kanskje et dumt spørsmål, men jeg vet INGENTING om hva man kan gjøre for å behandle slike ting eller hvem man kan gå til. Jeg vet ikke hva en fysioterapaut er engang eller hva de gjør. Jeg vet rett og slett ingenting om noe av behandlingsmetoder. Har lyst til å snakke med noen som kan ryggproblemer og jobber med dette. Hvem skal jeg da gå til Huh? Er det fysioterapaut jeg må til da ? Vet virkelig ingenting. Setter pris på alle slags tips forresten.

Takk på forhånd.

Utlogget quintriceps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 181

Sv: Ryggproblemer - Hva gjør jeg nå ?
« #1 : 17. april 2011, 12:49 »
Bump Sad

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Ryggproblemer - Hva gjør jeg nå ?
« #2 : 17. april 2011, 13:13 »
FysioPatrick - Spør en fysioterapeut!

Høres ikke særlig bra ut.. Hadde selv noe lignende etter et løft på jobb som gikk skeis. Det jeg holdt i røk, og sto igjen med all vekta i den ene armen. Medførte et rykk som antageligvis gjorde at noe låste seg. Jeg hadde problemer med å ligge og sitte uten at det skulle gjøre vondt. Å komme meg ut av bilen var veldig ubehagelig. Problemet mitt var lenger oppe i ryggen, ved skulderbladet et sted, så jeg hadde ikke problemer med å stå, gå og jobbe, men problemet ditt høres verre ut. Jeg løste opp igjen ved hjelp av trening.

Du burde ha oppsøkt en lege for lenge siden, siden det var så ille at du var sengeliggende en uke. Legen kan undersøke deg og henvise deg videre til en kiropraktor eller en fysioterapeut. Er bedre å bruke litt penger enn å sitte igjen med en stadig forverret rygg som du skal ha resten av livet!  Smile
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget quintriceps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 181

Sv: Ryggproblemer - Hva gjør jeg nå ?
« #3 : 17. april 2011, 13:36 »
Tusen takk for svar! Vet det var dumt å ikke dra til legen med en gang men uten å gå videre inn på det så fikk jeg det veldig hardt psykisk og bare håpet så inderlig det skulle forsvinne Sad men skal slutte å være idiot og kommer meg til legen imorgen  Embarrassed Grin

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Ryggproblemer - Hva gjør jeg nå ?
« #4 : 17. april 2011, 13:46 »
Da håper jeg du har lært noe av dette Wink Lykke til!
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Ryggproblemer - Hva gjør jeg nå ?
« #5 : 17. april 2011, 13:49 »
Skit i å gi pengene til legen din, han kan mest sannsynelig ikke gjøre mer enn å trykke på deg og si " er det vondt? og da ska jeg henvise deg til...blabla". Stikk til en fysio/naprapat/manuelterapaut right away!

Utlogget TehKris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Ryggproblemer - Hva gjør jeg nå ?
« #6 : 17. april 2011, 14:18 »
Hei,

Det er vanskelig å stille en korrekt og presis diagnose uten å gjøre en fullstendig undersøkelse av deg, men jeg skal prøve å komme med noen innspill. Det hadde vært bra om du kunne beskrive om du har merket noen forskjell på kraft eller følelse i beina/korsrygg etter smertene kom. Har du merket nummenhet, nedsatt kontroll/styrke eller andre forandringer fra korsryggen og nedover til føttene?

Du beskriver at mulig skademekanisme kommer etter et løft du foretok, men at smertene ikke kom før dagen etter. Smertene var da stort sett konstante uavhengig av bevegelsen du utførte (bortsett fra noe verre når du roterte mot venstre). At smertene kom såpass konstant indikerer at det har skjedd noe akutt (mulig forårsaket av løftet du foretok dagen før). Mulige diagnoser kan være prolaps eller akutt lumbago (dette er en uspesifikk diagnose som bare indikerer at man har fått akutte ryggsmerter). Jeg ville gjerne utført en rekke tester for å se på bevegelsen i ryggsøylen, nevrologiske undersøkelser for å kartlegge evt. funn, samt se på muskelstyrke og -kontroll.

Når du beskriver at smertene er konstante og at det verker hele tiden (og at smertene ikke forandrer seg nevneferdig utifra hvilken bevegelse du utfører) er dette noe jeg blir ekstra oppmerksom på. I slike tilfeller vil vi gjerne at legen (primærkontakten) henviser til evt. MR for å utelukke andre potensielle diagnoser. Derfor vil jeg råde deg til å ta kontakt med lege, eller aller helst manuellterapeut / kiropraktor som også har autoritet til å henvise videre til slike radiologiske undersøkelser.

Lykke til videre!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!