Skrevet av Emne: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)  (Lest 36146 ganger)

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« : 19. april 2011, 22:19 »
Hei alle!

Er en 71-mod. som etter flere år med inaktivitet begynte så smått å trene igjen for ca. 5-6 år sia. I begynnelsen trente jeg mest kondisjon med å gå i bratt terreng, og opplevde raskt at kondisjonen ble bedre. F. eks så gikk jeg ned tiden på ei spesiell løype fra ca 50 min. til 21 min. i løpet av 2-3 år, og har etterpå stabilisert tiden der. Skal dog sies at jeg irriterer meg over at jeg ikke har vært under 20 min. på den løypa, håper å greie dette nå til sommeren Smiley Huh

Det jeg likevel liker best å trene er styrke biggrin  Her begynte jeg på ca. 65 kg i benken for 3 år sia, og har nå greidd 112,5 kg. Kunne sikkert ha greidd endel mer hvis jeg hadde trent "riktigere", men trener mye alene og kunnskapen om styrketrening var vel ikke den største når jeg begynte... Trener også styrke kun fra okt. til april, så må jo trene meg "opp" hver høst. Er også nøye på å trene hele kroppen jevnt, og har i vinter trent ett 4-splittsprogram som har gitt meg den største fremgangen så langt Smiley

Vil også takke alle dere her på Treningsforum som jeg enten har lært noe av, eller som har inspirert meg til å trene videre!! Er viktig for en som kommer fra en liten plass(dog med meget gode treningsmuligheter) å ha ett sted å søke lærdom og inspirasjon fra. Stedet jeg kommer fra heter forresten Beiarn, og ligger ca. 1 1/2 times kjøring fra Bodø.

Blir kanskje ikke den mest aktive her, men skal prøve å skrive litt hvis det skjer noe... Har forresten nettopp kommet inn fra en 40 minutters løpetur i lett regn, beina var tunge men ett deilig vær å løpe i Smiley

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #1 : 22. april 2011, 10:24 »
I går ble det først en rolig joggetur der jeg fikk noe ugreier i høyre legg. Vet ikke helt hva det var, men leggmuskulaturen ble plutselig veldig øm... Måtte gå deler av distansen jeg hadde tenkt å jogge, noe jeg likte svært dårlig Sad  Så da ble det straffetrening etterpå, 300 høydemeter "rett opp" lia i råtten vårsnø, noe som var ganske så tungt... Smiley Burde vel strengt tatt ikke løpe så mye på asfalt, er ca. 98-99 kg, men liker å løpe og helst ute da.

Har ikke fått trent så mye styrke i det siste, har ei skulder som er litt vond... Men håper det retter på seg snart, med fullstendig hvile for skuldra Smiley

Utlogget krazz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #2 : 22. april 2011, 11:40 »
Hei, inspirerende lesning mann. Hvis en på 40 kan klare å trene med konsistens over tid burde jeg også klare det.

Startet selv i januar å har en lang vei å gå til ønsket styrke/vekt. Har selv også fått litt småvodt i skuldra etter benkpress. Har gått over til manualer som føles mer naturlig. Ellers sier folk at hvis du har et greit grunnlag er 4x4 intervaller best for å øke O2 opptaket. Du kan lese om det på tn.no

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #3 : 22. april 2011, 12:03 »
Gøy å høre at jeg kan være til inspirasjon Krazz, da føler jeg at jeg får ytt litt tilbake siden så mange her på forumet har vært til inspirasjon for meg Smiley Skal prøve meg på 4x4, men tenker jeg må ha noen kilometer i beina først, har nesten utelukkende trent styrke i vinter.

Lykke til med treninga, hilsen en som NÆRMER seg 40(har enda noen mnd. igjen på "rette siden") biggrin

Utlogget krazz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #4 : 22. april 2011, 14:42 »
Gøy å høre at jeg kan være til inspirasjon Krazz, da føler jeg at jeg får ytt litt tilbake siden så mange her på forumet har vært til inspirasjon for meg Smiley Skal prøve meg på 4x4, men tenker jeg må ha noen kilometer i beina først, har nesten utelukkende trent styrke i vinter.

Lykke til med treninga, hilsen en som NÆRMER seg 40(har enda noen mnd. igjen på "rette siden") biggrin

beklager den, tok en råsjans der. Men sånn sett er du jo heldig. Når 40 års krisa kommer er du allerede i god form... Så du kan du heller kjøpe deg en Porsche ellerno Tongue

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #5 : 25. april 2011, 23:57 »
2-3 rolige dager nå,  kun en liten joggetur og en rolig tur opp lia(men ganske krevende siden jeg bryter igjennom snøen mange ganger). Satser på vekttrening i morra, kjennes ut som om skuldra er bra nå så skal prøve litt forsiktig. Gleder meg Smiley

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #6 : 26. april 2011, 22:57 »
Første vekttrening på ei uke i kveld, var veldig spent på hvordan venstre skulder ville reagere. Etter å ha opplevd nedgang i skulderstyrke i noen økter var jeg nå tilbake til der jeg var før jeg fikk smerter, så var nok lurt å roe ned ei stund Smiley

Utdrag fra dagens treningsøkt:

Skulderpress i maskin:
1x10 90kg
1x10 95kg
1x10 100kg
1x10 105kg
1x8 107,5kg

Gjorde også noen øvelser for bakside skuldre, og sidehev med hantler.

I tillegg trente jeg planken x2, litt sit ups og avsluttet med bicepscurl(kabel).

VELDIG fornøyd med at skuldra kjentes så bra ut Grin

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #7 : 27. april 2011, 21:47 »
Etter 12 min. oppvarming på elipsemaskinen ble det ei grei ryggøkt med markløft, sittende roing og en-arms hantelroing.

Markløftsøkta foregikk som følger:
1x10 80kg
3x10 100kg
1x6 120kg

Hadde håpet at siste settet skulle bli 1x10 på 120kg, men må vel bare innse at jeg har litt vei å gå før jeg er noe i nærheten av sterk i markløft. Begynte å trene markløft først nå rundt nyttår, så kanskje ikke helt uventet Undecided

Avsluttet med to halvslappe planker(er ikke så glad i å trene mage, selv om det er det jeg har trent mest de tre vintrene jeg har trent)...

Har forresten vært gøy å trene disse to dagene, en barndomsvenn av meg er i Beiarn og vi har trent sammen. Gir litt mer motivasjon både foran og under treningsøktene enn vanlig da det ikke er noe særlig miljø for vekttrening her.  Smiley

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #8 : 29. april 2011, 21:24 »
I dag gikk fredagskvelden med til ei treningsøkt, ikke den verste måten å starte helga på Smiley Ble ei økt med hovedsaklig brysttrening, samt litt tricepsøvelser til slutt. Brysttreninga bestod av benkpress med stang og manualer, og flyes med manualer. Triceps tok jeg litt lett trening av, kun nedpress... og noe annet tull Grin

Utdrag fra dagens trening:

Benkpress med stang:
1x12 62,5kg
1x5 92,5kg
4x5 97,5 kg

Trente alene i dag, så tok ikke sjansen på å ta meg 100% ut på benkpressen. Er av typen som liker å ta meg HELT ut på hver eneste øvelse, men nå ble det vel bare 98% på benkpress. I morgen kommer vel treninga til å bestå av dekkskifte på 2 biler, men håper å få tatt en joggetur eller en rask tur på lia Smiley

Ha ei fin helg alle Smiley


Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #9 : 06. mai 2011, 21:52 »
Har vært ganske rolig på treningsfronten de siste dagene, men i går ble det ca. 40 min. på tredemølle og i dag ble det en tur på lia Smiley Brukte 27.30 min opp til "mål", noe jeg var fornøyd med med tanke på at det enda ligger noe snø enkelte plasser samt at jeg gikk med store og tunge fjellsko. Ser lyst på å bryte 20 min. barrieren i løpet av sommeren:-)

Kanskje kan jeg plusse på noen økter med "power-raking" som trening? Var å raka plenen til mine foreldre her om dagen, og min mor sa da "...du ser jo gal ut" når hun skulle beskrive intensiteten på rakinga mi woot Skal prøve å få ei skulderøkt og ei kondisjonsøkt i løpet av helga:-)

God helg til dere som måtte lese dette:-)

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #10 : 09. mai 2011, 22:37 »
Har hatt ei relativt aktiv helg, to fine turer opp lia og masse raking i godværet Smiley I kveld ble det også ei skulderøkt, trente skulderpress i maskin, stående sidehev, nedtrekk foran og en øvelse for bakside skuldre som jeg ikke husker hva heter...

Utdrag fra dagens økt:

Skulderpress i maskin:
1x10 90kg
1x10 95kg
2x10 105kg
1x8 110kg

Bra form til meg å være, og grei økning fra forrige skulderøkt biggrin


Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #11 : 12. mai 2011, 22:16 »
Siden sist jeg logget har det blitt to kondisjonsøkter, ca. 30 min varighet pr. økt. Prøver å få kjøre ganske hardt og intensivt når jeg springer, men bør vel snart legge inn noen lengre økter også. Har lyst til å melde meg på noen løp her i Beiarn og kanskje også i Bodø, og vil jo helst ikke dumme meg ut selv om jeg ikke tar dette så veldig seriøst... Merker at kondisjonen blir bedre og bedre nå Smiley

I dag trente jeg også styrke(bryst) rett etter en tur opp lia...men orker ikke å skrive noe om det siden jeg nok var for "kjørt" til å løfte det jeg vanligvis greier. Vet jo at jeg ikke greier normal vektbelastning etter ei relativt hard kondisjonsøkt, men hadde lyst til å trene styrke likevel... Smiley

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #12 : 21. juni 2011, 21:10 »
Har hatt en pause fra trening med vekter i ca. 2 mnd. nå. Har heller trent kondisjon ute, både jogging, sykling og masse turer "på lia" og til fjells. Har faktisk greidd å presse ned tiden på ei løpye jeg har trent i nå over flere år fra 20 min. 30 sek. til 20 min. 13 sek., men vil enda ned minimum 14 sekund før jeg er fornøyd  Smiley

Regner med å starte vekttreninga ca. sept./okt. Til dere som har erfaring, hvor mye er det realistisk for meg å håpe på i fremgang fra sept./okt. frem til midten av april 2012 hvis jeg trener vekter 4 ganger i uka? Tenker da på følgende øvelser(med nåværende max 1RM i parentes):

-Benkpress(112,5 kg)

-Markløft(140 kg)

-Knebøy(ca. 120 kg, men litt usikker da jeg aldri har testet her, men vet jeg har greidd 10x5 på 90 kg)


Håper på svar Smiley

Kan føye til at jeg er 187 cm, veier ca. 97 kg, er 39 år. Blir tredje vinteren min med vekttrening, og jeg har hatt lite eller intet fokus på kosthold annet enn å prøve å spise litt rett etter trening. Og har nå også kjøpt proteinpulver og kreatin etter råd fra en på Gymgrossisten(forøvrig veldig spent på om jeg kommer til å få noen effekt av dette ::smile:Smiley

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #13 : 10. oktober 2011, 20:20 »
Da er jeg startet opp med styrketrening igjen etter den sedvanlige sommerpausen... Synd å si det, men er litt deprimerende å starte opp igjen etter ett såpass langt opphold, ser at i noen øvelser så har jeg tapt oppmot 20% styrke Sad

Meeen... kjenner at jeg har glede av treningen igjen, er motivert for å "gi jernet" og er ett stort smil etter endt trening biggrin  Så satser jeg på at jeg snart er tilbake der jeg var i vår, og at en gammel kropp kan ha ytterligere fremgang utover vinteren...

Utdrag fra dagens økt:

Benkpress:
1x10 60 kg
3x5 75 kg
2x5 80 kg

Utlogget Tony71

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 167

Sv: Tony71 trener styrke og kondisjon:-)
« #14 : 13. oktober 2011, 23:21 »
Fikk ikke trent tirsdag, men i dag ble det ei ryggøkt. Trente markløft, sittende roing og enhåndsroing. Fortsatt noe frustrert over tapt styrke, men sånn er det jo når en tar lang pause... Gleder meg over at vi snart får muligheten til å ta chins og dips, greit å kunne variere øvelsene:-)

Utdrag dagens trening:

Markløft:
1x10 60 kg
5x10 90 kg

Kjenner jeg har mer å gå på, men vært litt plaget med vondt i korsryggen så kjører ikke på for fullt enda. Prøver imidlertid å være max fokusert på riktig teknikk i løftingen. Neste uke begynner jeg med beintrening også. Kommer til å kjøre en 4-splitt som følger:

Dag 1: bryst og triceps
Dag 2: bein og mage
Dag 3: rygg og biceps
Dag 4: skuldre og mage

Tar gjerne imot innspill ift. denne splitten! Trener i utgangspunktet man., tirs., tors. og fre.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!