Skrevet av Emne: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene  (Lest 17471 ganger)

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #15 : 20. april 2011, 21:21 »
For det første;
Studiedesignet var så dårlig, at det strengt tatt ikke kan konkluderes noe som helst.

For det andre;
Overflate-EMG er veldig uspesifikk, ergo man kan ikke konkludere noe særlig på det

For det tredje;
Stuart McGill er dygtig han, men han er langt fra verdens førende forsker innen ryggforskning. Han har vært med på biomekaniske lavkvalitets-studier. Det er kun Personlige Trenere som mener han er verdens førende, fordi han har vært med på studier om styrkeøvelser.

For det fjerde;
Kompresjonskrefter i ryggen er ikke ensbetydende med farlig. Ryggen er mer kompleks enn som så.

For det femte;
Til pumpaholic;
Sitat
Det som idag regnes som grenseverdien for gjentatt belastning er 3300 N i kompresjon (National institue of occupational safety and health).

Dette gjelder for _gjentatt_ belastning, ikke 10-50 repetisjoner når man er på trening. Ett eksempel kan være en murer, som bøyer seg ned for å plukke opp mursten x antall ganger i løpet av en dag.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 955
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 955

  • Gammel kødd
Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #16 : 20. april 2011, 23:27 »
Problemet med denne studien er at den kun beskriver en variant av rygghev. Kan ikke konkludere generelt på grunn av det. Man man variere hvor på leggen man fester beina, hoftekammens posisjon over "kanten", horisontal vinkel på underkropp, armenes posisjon bl.a. I tillegg vil evne til å rekruttere muskler i korsrygg og teknisk utførelse påvirke noe.
Finnes studier som viser ulik aktivering av ryggmuskler ved endring av noen av ovenfornevnte variabler.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 748
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 748

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #17 : 20. april 2011, 23:53 »
Er tusenvis av personer der ute som trener og trener, de løfter vekta som bare det men trener ikke muskelen. Selv om jeg syns det brenner av å kjøre øvelsen slik så kan det være at treningspartneren min ikke syns det og liker det på en annen måte, vi må alle tilpasse oss og passe på at vi trener muskelen og ikke bare løfter vekta. All forskning ska taes med ei knype salt, som det på en måte er understreket i flere innlegg ovenfor.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 619

Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #18 : 21. april 2011, 00:20 »
Utførelse må vel være alfa og omega her, som mange er inne på... Er vel en grunn til at øvelsen ble kalt hyperextension i utgangspunktet, hvilket senere ble endret til back extension.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #19 : 21. april 2011, 00:46 »
Sitat

Det sies ikke noe om dette nei, men om den egner seg for deg er jeg heller usikker på. Det interessante her var at muskelaktiviteten i erector spinae var lav. Men jeg er også enig med deg - gluteus har definitivt en vesentlig rolle i rehabilitering av diverse ryggproblemer! Smiley





men ikke bare det, er erector spina lite aktiv kan jo dette vær en ypperlig mulighet til å trene den opp med liten belastning, la gluteus ta en del av støyten så det blir "lettere" for ryggen Smiley

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 307
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 307

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #20 : 22. april 2011, 13:15 »
Dette var en svada undersøkelse. Når hadde ryggstrekkere no med hofte strekking å gjøre da.

Skal man ha maksimalt utbytte av rygghev som ryggøvelse må hofta være i ro og store deler av hofta hvile og være fiksert (les stram rumpe) under hele utførelsen. Det er mange som ikke er bevist dette.

Men helt ærlig så er dette A-kurs pensum.

Utlogget payn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

  • No payn no gain
Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #21 : 24. november 2011, 00:28 »


Flere som har lest adress avisen de siste dagene??
Der blandt annet en kiropraktor skrev att back exstension og sittende rotasjons øvelse rett og slett er skadelig for ryggen og kan føre til prolaps.
Den påfølgende artikkelen var ett svar fra rygg poliklinikken ved st olavs hospital,
der de sa att det er umulig å utløse en skiveprolaps under trening.
Jeg personlig er meget undrende til begge uttalelsene!!!!! Tongue
No payn no gain
  Sande kk

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 696
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 696

  • Drømmekroppen?
Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #22 : 24. november 2011, 00:37 »
Alltid hatet rygghev. Nå har jeg enda en grunn til det. Synes det tar alt for mye på rumpe/lår.

Nå har ikke jeg lest denne artikkelen med den hensyn å se om det finnes vitenskapelig feil, men bare overskriften Tongue
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 307
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 307

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #23 : 05. desember 2011, 12:49 »
Kan jo hende journalisten ikke klarer å sitere rett heller.. den er jo vanlig.


Flere som har lest adress avisen de siste dagene??
Der blandt annet en kiropraktor skrev att back exstension og sittende rotasjons øvelse rett og slett er skadelig for ryggen og kan føre til prolaps.
Den påfølgende artikkelen var ett svar fra rygg poliklinikken ved st olavs hospital,
der de sa att det er umulig å utløse en skiveprolaps under trening.
Jeg personlig er meget undrende til begge uttalelsene!!!!! Tongue

Utlogget DannY GuettA

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 434
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 434

  • Raw power & Natural Strength
Sv: Rygghev lite spesifikk på ryggmusklene
« #24 : 05. desember 2011, 12:54 »
skjønner ikke att rygghev uten ekstravekt kan være noe skadelig i det hele tatt for en normalt trent person.. det vil jo bli myye større påkjenning i de fleste sporter der man f.eks bryter og må bruke ryggen i alle mulige forskjellige vinkler.
Stats:                      
Høyde - 176cm         
Vekt - 180 pounds of muscle, steel and sex appael! ^^
Alder - 26.08.89

Beste løft: (film - "Danielsel" youtube)
Benkpress: 145kg (@ 82kg, 19år -skade) (137,5@17år)
Styrkevending: 125kg
Frontbøy: 150kg
Markløft: 200kg
Push press: 106kg*2 (fra bakken og opp)

TRENINGSLOGG: Litt av alt.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=89118.0

Gå til:  

Michael Sullivan (23) fra Irland var et mobbeoffer.

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201943

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!

Sunn proteinrik julebakst

Kosthold05.12.2019249

Er du i gang med bakingen til jul? Prøv dette.