Skrevet av Emne: Magetrening - Hit the core!  (Lest 29983 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Magetrening - Hit the core!
« : 22. april 2011, 11:49 »
Sommeren nærmer seg og svært mange trener magen for et estetisk bedre utseende og jakten på six-packen. Likevel finnes det langt viktigere grunner til å inneha en sterk magemuskulatur.


Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Magetrening - Hit the core!
« #1 : 22. april 2011, 13:23 »
Av de jeg ser som trener planken, så er det langt fra bare 20% som tar den slik som vist på bildet. Inntrykket mitt er på ingen måte at 80% gjør den feil.

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #2 : 22. april 2011, 18:58 »
Av de jeg ser som trener planken, så er det langt fra bare 20% som tar den slik som vist på bildet. Inntrykket mitt er på ingen måte at 80% gjør den feil.

Hvordan det ser ut er en ting - hvordan man faktisk fikserer kroppen på å gjøre oppgaven rett er noe annet. De aller færreste strammer rumpa ved utførelse av planken.
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Magetrening - Hit the core!
« #3 : 22. april 2011, 19:46 »
Hvordan det ser ut er en ting - hvordan man faktisk fikserer kroppen på å gjøre oppgaven rett er noe annet. De aller færreste strammer rumpa ved utførelse av planken.


Sant. Jeg gjør det ikke. Jeg er åpen for at jeg gjør den feil. Skal prøve å stramme rumpa neste gang Smiley

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #4 : 22. april 2011, 21:31 »
Synes denne var snedig:

I en planke skal hele kroppen være strukket ut. Ryggen skal være rett og knærne skal være fullt ekstendert. Videre skal du stramme både magen og setemusklaturen for å både holde bekkenet og hoften helt kontrollert, samt unngå for mye svai.





Håper ikke en ung mann som deg, Martin, har så dårlige ledd at dette er fullt ekstenderte knær og hofter..

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #5 : 22. april 2011, 21:48 »
Hvordan det ser ut er en ting - hvordan man faktisk fikserer kroppen på å gjøre oppgaven rett er noe annet. De aller færreste strammer rumpa ved utførelse av planken.


Dette er jeg heller ikke enig i. Strammer du rumpa og magen når du står oppreist også, Pumpa?

Om det er slik at du er nødt til å gjøre dette aktivt for å utføre planken, så er du etter min mening for dysfunksjonell for øvelsen, og bør heller satse på en lettere variant.

Med en øvelse som planken, så vil det visuelle stort sett fortelle hele historien - og det burde ikke være nødvendig å gjøre det mer avansert enn som så.

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #6 : 23. april 2011, 11:23 »
Dette er jeg heller ikke enig i. Strammer du rumpa og magen når du står oppreist også, Pumpa?

Om det er slik at du er nødt til å gjøre dette aktivt for å utføre planken, så er du etter min mening for dysfunksjonell for øvelsen, og bør heller satse på en lettere variant.

Med en øvelse som planken, så vil det visuelle stort sett fortelle hele historien - og det burde ikke være nødvendig å gjøre det mer avansert enn som så.

Angående bildet så vurderte jeg om jeg skulle bruke det eller ikke, og gikk til slutt for ja fordi jeg forklarer nøye hvordan det skal utføres samt at bilde illustrerer det viktigste - at ryggen skal være rett.

Om jeg strammer rumpa og magen når jeg står oppreist har vel strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre? Poenget her er at du skal stramme gluteus i planken -  og nei man trenger ikke være dysfunksjonell for å gjøre det.

Helt uenig - som  jeg sa over. Du kan være rett i kroppen uten at du spenner opp de respektive musklene. Unngår du å spenne magen og setet vil du etterhvert som det har gått en god stund begynne å "henge" og svaie.

Er forøvrig fascinert og beæret over hvor mye tid og krefter du legger ned i å "ta meg" og indirekte slenge dritt. Har forresten oppdatert loggen min her om dagen,  kanskje du skal ta turen inn for å forklare hvor dårlig holdning jeg har, eller gi meg en fri leksjon på et annet tema?
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #7 : 23. april 2011, 15:49 »
Angående bildet så vurderte jeg om jeg skulle bruke det eller ikke, og gikk til slutt for ja fordi jeg forklarer nøye hvordan det skal utføres samt at bilde illustrerer det viktigste - at ryggen skal være rett.

Om jeg strammer rumpa og magen når jeg står oppreist har vel strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre? Poenget her er at du skal stramme gluteus i planken -  og nei man trenger ikke være dysfunksjonell for å gjøre det.

Helt uenig - som  jeg sa over. Du kan være rett i kroppen uten at du spenner opp de respektive musklene. Unngår du å spenne magen og setet vil du etterhvert som det har gått en god stund begynne å "henge" og svaie.

Er forøvrig fascinert og beæret over hvor mye tid og krefter du legger ned i å "ta meg" og indirekte slenge dritt. Har forresten oppdatert loggen min her om dagen,  kanskje du skal ta turen inn for å forklare hvor dårlig holdning jeg har, eller gi meg en fri leksjon på et annet tema?

Om ikke magen spenner seg av seg selv under en planke så er du jo for dysfunksjonell. Og ryggen vil synke til slutt uansett, men her skal man jo som du vet gi seg før det skjer.

Jeg har ikke gått inn for å "ta deg" eller å "slenge drit". Tro meg, det hadde vært klinkende klart for deg om det var min hensikt. Smiley

Angående loggen din så har jeg jo bare kommet med noe tips du åpenbart trengte. Men jeg gidder ikke bruke mer tid på å hjelpe deg med den holdningen.

Forresten, når du får artikler publisert her så må du regne med kritikk.. du slipper kanskje unna med hva som helst hos klientene dine på Elixia men det gjelder ikke nødvendigvis her.

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #8 : 23. april 2011, 21:53 »
Om ikke magen spenner seg av seg selv under en planke så er du jo for dysfunksjonell. Og ryggen vil synke til slutt uansett, men her skal man jo som du vet gi seg før det skjer.

Jeg har ikke gått inn for å "ta deg" eller å "slenge drit". Tro meg, det hadde vært klinkende klart for deg om det var min hensikt. Smiley

Angående loggen din så har jeg jo bare kommet med noe tips du åpenbart trengte. Men jeg gidder ikke bruke mer tid på å hjelpe deg med den holdningen.

Forresten, når du får artikler publisert her så må du regne med kritikk.. du slipper kanskje unna med hva som helst hos klientene dine på Elixia men det gjelder ikke nødvendigvis her.

Hva med setet da? Er man for dysfunksjonell hvis man ikke gjør det automatisk også?

Jeg henger helt med på at man må regne med kritikk når man skriver her og andre steder - det har jeg til og med sagt at jeg ønsker og synes er ok. Det er korrekt - mange av kundene på et treningssenter er ikke i stand til å diskutere pga lavt kunnskapsnivå, men jeg tåler likevel å få kritikk her. Jeg er bare opptatt av at det ikke skal være sånn at man bevisst går etter folk. Men skjønner nå at det ikke er det du er ute etter, og at jeg har hatt et feil inntrykk av deg!

Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Magetrening - Hit the core!
« #9 : 24. april 2011, 11:00 »

Er forøvrig fascinert og beæret over hvor mye tid og krefter du legger ned i å "ta meg" og indirekte slenge dritt. Har forresten oppdatert loggen min her om dagen,  kanskje du skal ta turen inn for å forklare hvor dårlig holdning jeg har, eller gi meg en fri leksjon på et annet tema?
Er veldig imponert over hvor dårlig du tar til deg kritikk egentlig!


Angående bildet så vurderte jeg om jeg skulle bruke det eller ikke, og gikk til slutt for ja fordi jeg forklarer nøye hvordan det skal utføres samt at bilde illustrerer det viktigste - at ryggen skal være rett.


Men når det gjelder bilde å filmen er du akkurat helt lik når det gjelder utstrekningen Huh Så da burde du kanskje ikke brukt filmen heller?
http://www.youtube.com/watch?v=rzSZIBVjvj4#noexternalembed&feature=player_embedded&feature=channel_page

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #10 : 24. april 2011, 21:51 »
Er veldig imponert over hvor dårlig du tar til deg kritikk egentlig!

Jaha? Hva baserer du det på? Kom gjerne med eksempler.

Men når det gjelder bilde å filmen er du akkurat helt lik når det gjelder utstrekningen Huh Så da burde du kanskje ikke brukt filmen heller?

Det er ingen ting i veien med utførelsen av øvelsen Bodysaw i det klippet. To forskjellige øvelser. I planken står bena ned i bakken for å stabilisere og sørge for spennet i kroppen. I bodysaw er føttene i luften og kroppen må stabilisere på en annen måte fordi det kun er to kontaktpunkter med bakken(albuene). Øvelsen foregår i tillegg dynamisk og ikke statisk og er derfor  mere krevende

Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #11 : 24. april 2011, 21:57 »
Hva med setet da? Er man for dysfunksjonell hvis man ikke gjør det automatisk også?



Kvifor skal ein stramme setet når ein gjer planken?

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #12 : 24. april 2011, 23:54 »
Kvifor skal ein stramme setet når ein gjer planken?

Sitat
Videre skal du stramme både magen og setemusklaturen for å både holde bekkenet og hoften helt kontrollert, samt unngå for mye svai.
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Halvmetern

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 206
  • Honnør: 471
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 206

Sv: Magetrening - Hit the core!
« #13 : 25. april 2011, 01:12 »
Jaha? Hva baserer du det på? Kom gjerne med eksempler.

Det er ingen ting i veien med utførelsen av øvelsen Bodysaw i det klippet. To forskjellige øvelser. I planken står bena ned i bakken for å stabilisere og sørge for spennet i kroppen. I bodysaw er føttene i luften og kroppen må stabilisere på en annen måte fordi det kun er to kontaktpunkter med bakken(albuene). Øvelsen foregår i tillegg dynamisk og ikke statisk og er derfor  mere krevende


Hvis den er for krevende for deg er det gjerne ikke noe vits i å vise den til folk. Du sier du kun har to kontaktpunkter, men du har faktisk tre. For beina dine er faktisk festet i slyngen, selvom du kan bevege deg! Å du skal være like utstrekt i kroppen selvom beina er i slyngen. Det betyr ikke at du skal krøke deg sammen som en gammel mann! Dette burde jo du vite som skal være personlig trener på elixia  :Smiley



Syns dette var en tynn artikkel og forventet mer av treningsforum!Håper at kvaliteten i framtiden vil være høyere på de neste artiklene de publiserer!



Er forøvrig fascinert og beæret over hvor mye tid og krefter du legger ned i å "ta meg" og indirekte slenge dritt. Har forresten oppdatert loggen min her om dagen,  kanskje du skal ta turen inn for å forklare hvor dårlig holdning jeg har, eller gi meg en fri leksjon på et annet tema?
Og når du spør om jeg kan komme med eksempler på at du tar dårlig kritikk så er jo dette et. At du begynner å snakke til Evis om at han kun er ute etter å ta deg. Ser jo kun at han kommer med innspill til deg, og forklarer sine meninger om innleggene dine! Noe du tydeligvis tar deg veldig nær av!

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Magetrening - Hit the core!
« #14 : 25. april 2011, 01:35 »
Hvis den er for krevende for deg er det gjerne ikke noe vits i å vise den til folk. Du sier du kun har to kontaktpunkter, men du har faktisk tre. For beina dine er faktisk festet i slyngen, selvom du kan bevege deg! Å du skal være like utstrekt i kroppen selvom beina er i slyngen. Det betyr ikke at du skal krøke deg sammen som en gammel mann! Dette burde jo du vite som skal være personlig trener på elixia  :Smiley



Syns dette var en tynn artikkel og forventet mer av treningsforum!Håper at kvaliteten i framtiden vil være høyere på de neste artiklene de publiserer!
Og når du spør om jeg kan komme med eksempler på at du tar dårlig kritikk så er jo dette et. At du begynner å snakke til Evis om at han kun er ute etter å ta deg. Ser jo kun at han kommer med innspill til deg, og forklarer sine meninger om innleggene dine! Noe du tydeligvis tar deg veldig nær av!


Ok, du får ha den oppfatningen av artikkelen og meg. I dont care.. Bruker heller tiden på noe fornuftig(soving) enn å prate til en person som ikke evner å komme med et saklig innspill..

Hadde du ikke vært retardert og faktisk sett tidligere diskusjoner med Evis, hadde du kanskje skjønt at dette ikke dreier seg om et enkelt-tilfelle, og at grunnen til at jeg skrev det jeg skrev var pga det.

Over og ut.
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!