Skrevet av Emne: Utførelse av skråbenk  (Lest 1380 ganger)

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Utførelse av skråbenk
« : 25. april 2011, 17:28 »
Har trent vanlig benkpress med minimal variasjon i snart et år, så jeg tenkte og ta en 8 ukers runde med skråbenk som hovedøvelse og tradisjonell benkpress som støtteøvelse.

Spørsmålet er som følger.
Skal jeg ta skråbenk ned til brystkassen, eller stoppe et litt over?

Og er det en huskeregel for hvor mye over jeg skulle stoppe?
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget TehKris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Utførelse av skråbenk
« #1 : 25. april 2011, 17:33 »
Som ved alle andre øvelser, er det viktigste (og kanskje det mest neglisjerte) at utførelsen står til kroppens bevegelighet. I dette tilfellet vil det si at dersom du har god nok mobilitet i skulderleddet til å la stangen touche brystkassen kan du selvsagt gjøre dette. Hvis ikke går du så langt ned mobiliteten tillater (og med perfekt teknikk).

Problemer med dette tipset/tankemåten:

1. Din egen kunnskap om kroppen din kan være ufullstendig og dermed føre til at feil teknikk utføres.

2. Du kan ha feil kunnskap om kroppen din og/eller riktig teknikk som medfører økt fare for skade (enten akutt eller feilbelastning over lang tid).

3. Tankemåten over tar også høyde for at du har nok selvinnsikt og kan hindre at egoet tar overhånd (altså kjøre for tunge vekter).

Utlogget Luxer

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 432
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 432

Sv: Utførelse av skråbenk
« #2 : 02. mai 2011, 23:30 »
Jeg fikk høre av en som har peiling at å holde stanga med rette håndledd er bra. Altså å ikke bøye håndleddene under løftet for å legge stanga der, men holde de rett. Jeg merket iallefall enn mye bedre aktivering i brystet. Ellers tror jeg iallefall at tempo, grepsbredde, hvor langt ned man går osv er ganske individuelt.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Utførelse av skråbenk
« #3 : 02. mai 2011, 23:48 »
Skal jeg ta skråbenk ned til brystkassen, eller stoppe et litt over?

Og er det en huskeregel for hvor mye over jeg skulle stoppe?

Hvor på brystet stanga skal tøtche er bestemt av vinkelen på armene dine og enkel biomekanikk.

Du vil tøche lenger ned jo nærmere albuene er inntil kroppen.

Det blir også bestemt av at albuene må være under stanga, dvs. at jo større vinkel på benken, jo lengre ned treffer stanga uavhengig av om albuene er inntil kroppen eller ikke.(OH press går til toppen av brystet, Benkpress går til nederst, skrå går ett sted imellom.)

Det enkleste er at du prøver deg frem, ser hva som føles riktig, men jeg vil ihvertfall si at personlig liker jeg ikke å "flare" albuene på brystpressøvelser, siden det setter skulderleddet i en potensielt skadelidende posisjon.

Du stopper der du vil stoppe. Om du vil gå helt ned til brystet(om du er fleksibel nok) gjør du det.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!