Skrevet av Emne: Tilbakemelding på kosthold?  (Lest 1865 ganger)

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Tilbakemelding på kosthold?
« : 28. april 2011, 05:56 »
Trenger noen med peiling til å se over kostholdet mitt, og komme med forslag for mulig forbedring. Honnør for gode svar.

Litt om meg, er 26 år, 178 cm, 73-74 kg. Har trent i 2-3 år, som regel 2-4 ganger i uken. Har aldri vært spesielt opptatt av kosthold, men planen nå er å trene 6-7 ganger i uken fremover, og jeg skjønner at jeg må ta dette mer seriøst. Målet med treningen er å bli både sterke og få bedre kondisjon... er ikke så opptatt av å bygge masse, få markeringer, whatever, bare komme i generelt god form og holde meg der. Har link til treningsloggen i signaturen min.

Dette er da kostholdet mitt...

Måltid 1

Enten... en bolle med Axa 4-korn (100% fullkorn av rug, hvete, havre og bygg), blandet med Axa Go`Dag Energi og helmelk.

Eller... 3-4 grove brødskiver med pålegg, som regel peanøttsmør og syltetøy, noen ganger leverpostei eller makrell i tomat.

Eller... 2 grove brødskiver med speilegg og bacon.


Måltid 2

Enten... ferdigmat, type Fjordlan eller lignende, eller (sunn) frossenpizza med kylling og spinat.

Eller... spaghetti med karbonadedeig, kyllingbryst med ris, eller tunfiskgryte.

Eller... junkfood, som regel burger eller kylling med pommes frites eller ris.


Måltid 3

Som regel... 3-4 grove brødskiver med pålegg, som regel leverpostei eller makrell i tomat, noen ganger peanøttsmør og syltetøy.

Eller... ferdigmat, type Fjordlan eller lignende, eller (sunn) frossenpizza med kylling og spinat.


Av og til har jeg også et lite mellommåltid mellom måltid 1 og 2, for eksempel Skyr-yoghurt, en boks tunfisk eller litt frukt. Spiser også en banan før og etter trening. I tillegg bruker jeg følgende kosttilskudd og vitaminer...

* Tran, flytende multivitaminer, samt B, C og E vitamin hver dag.
* Whey-protein med helmelk etter trening.

Har nettopp også begynnt å bruke følgende...

* BCAA før og etter styrketrening med vekter.
* Kreatin Monohydrat hver dag.
* Kasein-protein med helmelk før leggetid hver dag.
* ZMA før leggetid hver dag.
* Koffeinpiller før trening.

Drikker mye helmelk, vann og som regel 1 boks cola hver dag. Spiser aldri snop, potetgull og den slags (ikke fordi det er usunt, jeg liker det bare ikke).



Er dette akseptabelt, eller er det noen matvarer eller kosttilskudd jeg bør bytte ut? Har som sagt ikke mye greie på kosthold... tror jeg spiser relativt sunt, men jeg kan jo ta feil, så jeg setter stor pris på tilbakemeldinger.

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Tilbakemelding på kosthold?
« #1 : 30. april 2011, 03:52 »
Ikke for å være ekkel, men dette høres ut som et typisk norsk og usunt kosthold.

For å få bedre kondisjon er det bare å trene kardio, og da spiller det egentlig ikke så mye rolle hva du spiser. Kondisjonen blir å øke uansett.

Når det gjelder styrketreningen er kostholdet mye viktigere. Du kan selvfølgelig kjøre på med et usunt kosthold (som dette), og du vil øke i styrke så lenge du får i deg nok proteiner, dvs 2-2,5 gram per kilo du veier er optimalt. Problemet med et usunt kosthold er bare at du vil øke masse i fett, selv om du øker i musklatur. Du kan f.eks tilfredstille proteinbehovet ved å spise 5 burger hver dag, men du vil til slutt se ut som en sumobryter selv om du er sterk. Derfor vil jeg ikke kalle dette å være i god form.

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Tilbakemelding på kosthold?
« #2 : 30. april 2011, 09:15 »
Ikke for å være ekkel, men dette høres ut som et typisk norsk og usunt kosthold.

Allright. Kan du peke ut hva som er usunt, og eventuelt hva jeg kan bytte det ut med?

Utlogget Citius-altus-fortius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 120
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 120

  • øh..
Sv: Tilbakemelding på kosthold?
« #3 : 30. april 2011, 09:38 »
Allright. Kan du peke ut hva som er usunt, og eventuelt hva jeg kan bytte det ut med?

skipp følgende: Fjordland, "sunn" ferdigpizza og junkfood. Ta deg en spisedag i uka der du kan spise slikt (med måte). Du har mange gode rene næringskilder her, overnevnte kan desverre ikke kategoriseres som noen av de.


Enten... ferdigmat, type Fjordlan eller lignende, eller (sunn) frossenpizza med kylling og spinat.
Eller... spaghetti med karbonadedeig, kyllingbryst med ris, eller tunfiskgryte.
Eller... junkfood, som regel burger eller kylling med pommes frites eller ris.
Her burde som sagt valget vær lett.


Du har næringskilder som : fugl, svin, meieri-relaterte varer (melk,skyr,cottagecheese,kesam), nøtter, fisk, frukt, grønnsaker og mange flere.



Mvh C.M

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!