Skrevet av Emne: Skippe??  (Lest 4130 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Skippe??
« #15 : 02. juni 2004, 13:22 »


Det spørsmålet kan jeg vel sende videre vel.... det var du som startet å "rakke" ned på HST/RyP her.
Forøvrig er min erfaring av det jeg ser, at de som trener splitt tar sjeldnere pause enn de som trener HST.  Så jeg tror ikke oppfattelsen er lik nei. De vet jo sikkert om det, men man hører jo om folk som trener splitt i 3-4-5-6 måneder i strekk. Det skjer ikke med HST.

Nei, slik ser jeg ikke på det. Har stilt kritiske spørsmål ved HST, og dette har ført til tildels hysteriske og helt usaklige tilbakemeldinger, "dette er bare tull", jeg er en "HIT-nisse", har "ikke peiling på trening", "sett deg inn i hva vitenskapen sier", stadige henvisninger til "de vitenskapelige prinsippene" ved HST som gjør alle andre treningsformer "gammeldagse"/"ubrukelige"/"tåpelige" etc etc.

Tilsvarende er alle innsigelser automatisk blitt tolket som forsvar for HIT, uten at jeg har inntrykk av at mange av de som rakker ned på denne treningsformen noengang har lest og satt seg grundig inn i denne typen metodikk, i stedet bygger man på hva andre har skrevet om denne konkurrerende treningsformen.

Dette gjør at man ikke er i stand til å imøtegå saklige argumenter, definisjoner, eller vise ved empiriske eksempler noe større antall kropsbyggere som har blitt store ved å trene HST. Det nytter ikke å vise til at enkelte trener etter HST-prinsipper, siden "prinsippene" er så vide at de dekker så og si alle ulike former for trening for muskelvekst.

Hvis jeg skal ta HIT, forstått som Mentzer sin treningsfilosofi som eksempel, anbefalte han 4 til 7 dager pause mellom hver treningsøkt. Med en 3-splitt blir det 16 til 21 hviledager mellom hver gang samme muskelgruppe trenes. likevel maser folk om at man blir "utbrent" eller "overtrent" av denne type trening, at CNS blir utmattet osv. På denne måten spres fordommer som i sin tur blir brukt i den faglige diskusjonen.


Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Skippe??
« #16 : 02. juni 2004, 13:44 »
Alle er vi vel tilbøyelige til å synes at alt annet vårt eget er "dumt", "ineffektivt", "tull" etc.

Så derfor er det bare en ting som gjelder til slutt uansett treningsprinsipp, nemlig hva som fungerer for nettopp deg i din hverdag!

Personlig synes jeg helt ordinær 4-split med en HST vri passer meg utmerket. I pose og sekk med andre ord Wink

Soje

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Skippe??
« #17 : 02. juni 2004, 14:05 »
Ja, jeg tror mange ville kunne bedre egen framgang ved å finne og bruke elementer fra ulike program. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på utøvere, inklusive Olympia-vinnere i kroppsbygging, som har bygget sin suksess på evnen til å forkaste visse sider og godta andre fra ulike skjema. Felles for disse har vært evnen til å tenke nytt, ikke blankt avvise opplegg som virker fremmed eller bryter med opplegg de har fulgt tidligere. Endelig er det også flere fellestrekk i ulike program som tilsynelatende er ulike.

En bør derfor sette seg inn i teorier før man blankt avviser ders gyldighet, eller i alle fall ikke blindt godta en "guru" i ett blad/nettside etc uten å stille kritiske spørsmål ved det opplegget man bruker. Så vidt jeg kan se ville mye unødig stagnasjon vært unngått hvis man var mer bevisst på forholdet egne forutsetninger og valg av treningsopplegg.

Når det er sagt skal jeg slett ikke legge skjul på at jeg har samme preferanse som Soje, et splitt-program er mitt foretrukne alternativ for alle som har et godt treningsgrunnlag. Har man først det på plass, har en riktig forståelse av hva progresjon egentlig innebærer, er det ikke til å unngå at "HST-prinsippene" selvsagt vil bli brukt, siden HST-prinsippene er så allmenne at nær sagt ethvert treningsprogram for muskelmasse bygger på de samme grunn-prinsippene. 


Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Skippe??
« #18 : 02. juni 2004, 14:08 »
I klartekst mener du sikkert PROGRESJON og HVILE

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Skippe??
« #19 : 02. juni 2004, 14:14 »
Når det er sagt skal jeg slett ikke legge skjul på at jeg har samme preferanse som Soje, et splitt-program er mitt foretrukne alternativ for alle som har et godt treningsgrunnlag. Har man først det på plass, har en riktig forståelse av hva progresjon egentlig innebærer, er det ikke til å unngå at "HST-prinsippene" selvsagt vil bli brukt, siden HST-prinsippene er så allmenne at nær sagt ethvert treningsprogram for muskelmasse bygger på de samme grunn-prinsippene. 



Her er vi utrolig enige !!! Å kunne se kombinasjonene, og bruke det man får best utbytte av selv, er det som burde være målet. Går selv over til en 2-splitt nå, men alikevel etter RyP. Fordi det passer meg ypperlig, og fremgangen er upåklagelig.

Det mange desverre går glipp av, er når man når stagnasjon, og ikke tør prøve noe annet. Når stagnasjonen kommer, bør varsellampene blinke kraftig!!!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget reidar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 464
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 464

SV: Skippe??
« #20 : 02. juni 2004, 14:24 »
For min egen del, kan jeg aldri få til å abonnere på et enkelt treningsopplegg, og bare det. Jeg må tilpasse det etter min egen disposisjon og hva jeg liker. Jeg trener ikke bare på en spesiell måte, men liker å forandre av og til. Jeg tror grunnen til at det eksisterer så mange forskjellige måter å trene på og at de fleste gir resultater for mange, er at kroppen responderer på forandring. Det var Vince Gironda som først introduserte konseptet "Muscle Confusion" selv om han aldri fikk kreditt for det. Han listet opp en rekke med forskjellige måter å trene på og sa at alle kan gi resultater alt etter hva utganspunktet var. Man bør følge visse "regler" i oppsett av treningen, men det fine med bodybuilding er at man deretter står utrolig fritt til å trene på nye måter og faktisk få en ny fremgang etter å ha nådd et platå. Det er sannsynlig at det er forandringen i seg selv som skaper denne nye fremgangen, ikke at det aktuelle programmet er bedre enn det man brukte tidligere. Så, man kan trene tungt i en periode, så kan man bytte om og trene pumping en periode og få ny fremgang, eller motsatt. Man kan trene øvelser både med få og mange reps i en og samme trening, up and down the rack, superset, patial reps, kortere eller lengre pauser mellom settene osv osv. De fleste mennesker trenger variasjon og med variasjon er det mere moro å trene og man vil få bedre resultater på lang sikt, enn hvis man følger bare et opplegg og blir lut lei og tar en lengre pause.

Så, mine venner, ikke kritiser hverandres preferanser altfor mye. De har alle noe for seg. Hadde det eksistert "et" opplegg som var alle andre overlegent, ville det blitt oppdaget forlengst og blitt adoptert av alle. Jeg føler at så lenge man har et godt kosthold og trener hardt nok over tid, vil man komme så langt som de genetiske forutsetningene man har, tillater.

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Skippe??
« #21 : 02. juni 2004, 14:50 »
Vet ikke hvor mange som er enige med meg, så derfor spør jeg.

Hvorfor forandre noe som virker??

Soje

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Skippe??
« #22 : 02. juni 2004, 14:53 »
Vet ikke hvor mange som er enige med meg, så derfor spør jeg.

Hvorfor forandre noe som virker??

Soje

Skjønner godt hva du mener. Men jeg vil nå likevel beundre de som tør å satse bort fra det som virker, for kanskje å finne noe som virker BEDRE. Slikt skal det mot til for å gjøre.

Poenget blir vel heller; hvorfor forandre noen man er fornøyd med ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Skippe??
« #23 : 02. juni 2004, 14:55 »
Man er vel alltid ute etter det beste da vel?

MEn det er UTROLIG mange som trener måned etter måned, tilog med år etter år med veldig lite resultater. Det burde jo ringe en bjelle for dem.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Skippe??
« #24 : 02. juni 2004, 15:18 »
MEn det er UTROLIG mange som trener måned etter måned, tilog med år etter år med veldig lite resultater. Det burde jo ringe en bjelle for dem.
Har spurt meg selv om det samme flere ganger og faktisk kommet frem til at det ikke er alle som er som meg.....det er faktisk ikke alle som er ute etter best mulige resultater altså....! De trives med slik de er og vil bare holde ved like.

Verden er med andre ord ikke bare enten eller, men mange nivåer i mellom også.

Soje

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Skippe??
« #25 : 02. juni 2004, 17:26 »

Har spurt meg selv om det samme flere ganger og faktisk kommet frem til at det ikke er alle som er som meg.....det er faktisk ikke alle som er ute etter best mulige resultater altså....! De trives med slik de er og vil bare holde ved like.

Verden er med andre ord ikke bare enten eller, men mange nivåer i mellom også.

Soje
Ja folk er jaggu rare... Grin
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget HelltON

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

SV: Skippe??
« #26 : 02. juni 2004, 21:01 »
Det hva svært så mange som begynnte å svare å skrive her da.. kom hjem no og såg det her og liksom WOW biggrin   

takker for mange gode svar.

Utlogget reidar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 464
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 464

SV: Skippe??
« #27 : 02. juni 2004, 21:17 »
Vet ikke hvor mange som er enige med meg, så derfor spør jeg.

Hvorfor forandre noe som virker??

Soje

If it ain't broken, don't fix it, mener du? Ja, selvfølgelig trenger en ikke forandre treningsopplegget sitt når det fungerer og man trives med det. Det jeg mente er at før eller senere møter man stagnasjon i alle opplegg og da er det lurt å gjøre noe helt nytt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!