Skrevet av Emne: Sjekking av pupillrefleks på utesteder  (Lest 6870 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« : 28. april 2011, 17:37 »
En kompis av en kompis av svigerinna til fetteren til han som maler gjerdet vårt fortalte at han ble stoppet ved inngangen til et utested i helgen og ble sjekket pupillene på. Er dette noe som skjer ofte? Og hvor lovlig er det? Jeg har aldri hørt om noe lignende før, ikke i hele verden. Spørsmålet var "har du noe imot at jeg tar en titt på pupillene dine", og så tok karen opp en lommelykt. Vanligvis sier de "få se", men siden fyren visstnok spurte så voldsomt pent om samtykke denne gangen, innbiller jeg meg at det ikke var "like lovlig" som legsjekk f.eks. Hva skjer om man blir tatt, vanlige regler som gjelder?

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #1 : 28. april 2011, 17:40 »
Hvis jeg var dørvakt og det kom en inn som ser ut som om øynene følger en reprise fra VM i pingpong, så ville jeg ikke sluppet han inn...
Mandal Treningssenter.

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #2 : 28. april 2011, 17:43 »
En kompis av en kompis av svigerinna til fetteren til han som maler gjerdet vårt fortalte at han ble stoppet ved inngangen til et utested i helgen og ble sjekket pupillene på. Er dette noe som skjer ofte? Og hvor lovlig er det? Jeg har aldri hørt om noe lignende før, ikke i hele verden. Spørsmålet var "har du noe imot at jeg tar en titt på pupillene dine", og så tok karen opp en lommelykt. Vanligvis sier de "få se", men siden fyren visstnok spurte så voldsomt pent om samtykke denne gangen, innbiller jeg meg at det ikke var "like lovlig" som legsjekk f.eks. Hva skjer om man blir tatt, vanlige regler som gjelder?

Har hørt om dette, men dette er var i sammenheng med razzia på privatfester samt på utesteder.
Aldri bare hørt at folk har spurt helt random.

Hvis jeg var dørvakt og det kom en inn som ser ut som om øynene følger en reprise fra VM i pingpong, så ville jeg ikke sluppet han inn...

Tja, spørs hvor langt du kommer med å ikke sleppe folk inn på det grunnlaget da, mange ser jo rare ut uten videre!

Utlogget ruhl85

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

  • sulten
Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #3 : 28. april 2011, 18:03 »
jo det er fult lovlig. og hvis personen nekter å la seg bli skjekket er dette grunlag for å ikke slippe ham inn,
hvis dørvakten skjekker han å ser at han er ruset kan han også nekte ham inngang, det er noe man lærer når man tar dørvakt beviset
Meldlem av kristiansand Strongteam

7 plass showlift 2010 Smiley
7 plass showlift 2011 :/
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=108172.msg1758783;topicseen#new

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #4 : 28. april 2011, 18:12 »
Helt lovlig så lenge gjesten kan si nei takk og forlate stedet. Blir han holdt nede og sjekket er saken en annen Grin

Høfligheten skyldes vel kanskje en litt høfligere vakt?

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #5 : 28. april 2011, 19:57 »
Har hørt om dette, men dette er var i sammenheng med razzia på privatfester samt på utesteder.
Aldri bare hørt at folk har spurt helt random.

Tja, spørs hvor langt du kommer med å ikke sleppe folk inn på det grunnlaget da, mange ser jo rare ut uten videre!

Jepp, men razzia er liksom noe annet som du sier.
jo det er fult lovlig. og hvis personen nekter å la seg bli skjekket er dette grunlag for å ikke slippe ham inn,
hvis dørvakten skjekker han å ser at han er ruset kan han også nekte ham inngang, det er noe man lærer når man tar dørvakt beviset
Helt lovlig så lenge gjesten kan si nei takk og forlate stedet. Blir han holdt nede og sjekket er saken en annen Grin

Høfligheten skyldes vel kanskje en litt høfligere vakt?
Man kan bli nektet inngang KUN på grunnlag av pupillerefleks? Skal jo som regel urinprøve til før man kan konkludere med noe som helst? what

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #6 : 28. april 2011, 20:01 »
jo det er fult lovlig. og hvis personen nekter å la seg bli skjekket er dette grunlag for å ikke slippe ham inn,
hvis dørvakten skjekker han å ser at han er ruset kan han også nekte ham inngang, det er noe man lærer når man tar dørvakt beviset

Jasså, jeg er ikke dørvakt så om du er det så vet du vel best.
Interessant!

Utlogget ruhl85

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

  • sulten
Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #7 : 28. april 2011, 20:08 »
dette lærte jeg da jeg tok dørvakt beviset for noen år tilbake. så regner med det er samme regler for det i dag
Meldlem av kristiansand Strongteam

7 plass showlift 2010 Smiley
7 plass showlift 2011 :/
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=108172.msg1758783;topicseen#new

Utlogget TehKris

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #8 : 28. april 2011, 20:14 »
Jepp, men razzia er liksom noe annet som du sier.Man kan bli nektet inngang KUN på grunnlag av pupillerefleks? Skal jo som regel urinprøve til før man kan konkludere med noe som helst? what

De fleste uteplassene har private eiere, og kan dermed nekte inngang av hvem de vil, uansett om de er påvirket eller ikke. I tillegg så har de selvsagt ikke lovt å slippe inn personer som er synlig ruset, av samme grunn som de ikke har lov å servere alkohol til slike personer (De kan miste skjenkebevilgningen hvis de gjør det).

Så kort fortalt, om dørvakten ser ekstra nøye på pupillene dine før han slipper deg inn/nekter deg inngang så har han selvsagt ikke brutt noen lov.

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #9 : 28. april 2011, 20:16 »
De fleste uteplassene har private eiere, og kan dermed nekte inngang av hvem de vil, uansett om de er påvirket eller ikke. I tillegg så har de selvsagt ikke lovt å slippe inn personer som er synlig ruset, av samme grunn som de ikke har lov å servere alkohol til slike personer (De kan miste skjenkebevilgningen hvis de gjør det).

Så kort fortalt, om dørvakten ser ekstra nøye på pupillene dine før han slipper deg inn/nekter deg inngang så har han selvsagt ikke brutt noen lov.

I see!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #10 : 28. april 2011, 20:25 »
De fleste uteplassene har private eiere, og kan dermed nekte inngang av hvem de vil, uansett om de er påvirket eller ikke. I tillegg så har de selvsagt ikke lovt å slippe inn personer som er synlig ruset, av samme grunn som de ikke har lov å servere alkohol til slike personer (De kan miste skjenkebevilgningen hvis de gjør det).

Så kort fortalt, om dørvakten ser ekstra nøye på pupillene dine før han slipper deg inn/nekter deg inngang så har han selvsagt ikke brutt noen lov.
Aha Smiley Mange takk for svar!

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #11 : 28. april 2011, 20:27 »
Man kan bli nektet inngang KUN på grunnlag av pupillerefleks? Skal jo som regel urinprøve til før man kan konkludere med noe som helst? what

Man kan bli nektet inngang på ALLE grunnlag. Du er for høy, lav, brun, stygg, feit, kvinne, mann..

Men de sier jo ikke dette, de sier bare at du er for full eller at det er fullt.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #12 : 28. april 2011, 23:12 »
ER utrolig vanskelig å spørre om å sjekke pupillene uten at folk blir forbanna, så det beste er ofte å la være og heller komme på en annen unnskyldning

Utlogget Mr.LT

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 706
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 706

Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #13 : 29. april 2011, 10:39 »
Hvis man har litt aktivitet i barken så klarer man å sjekke pupillene uten å spørre om det og uten at personen merker det!

Utlogget Heiamats

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 64

Sv: Sjekking av pupillrefleks på utesteder
« #14 : 29. april 2011, 10:54 »
Jeg ble nektet inngang på et utested i Oslo engang, på grunn av øyne mine. Jeg hadde på meg farge linser (blå) og har generelt store pupiller. På den gitte dagen hadde jeg to øl i blodet, men allikevel ble jeg nektet inngang.

Som andre sier her: Eier av et utested kan nekte hvem som helst inngang på hvilket som helst grunn lag. Det er deres private eie, og derfor kan de gjøre som de vil (innenfor norsk lov). Det er som oftest diskrimineringsloven somm blir brukt mot utestder/vakter dersom det oppstår en form for sak.

Her i Oslo er det mange utesteder som har 20+ aldersgrense for eksempel. Dette er da satt av eier, som oftest for og sile ut klientelet. Det er ingen norsk lov som "støtter" at det skal være 20+ årsgrense på noen utesteder. Er personen over 20 år kan personen kjøpe sprit, kort og greit. Dog om du skulle begynne og "krangle" med vakta for og komme inn på det grunnlaget at du er over 20, men allikevel ikke er eldre enn den fastsatte grensen vil du fremdeles ikke komme inn. Belive me, prøvde det et par ganger. Fikk dog noen morsomme samtaler med vakta da :p

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!