Skrevet av Emne: Ernærings ekspert, seriøst???  (Lest 53681 ganger)

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #45 : 03. mai 2011, 16:59 »
Tja, det finnes vel ingen studier på dette, fordi det er logisk. Selvfølgelig kan man komme like langt så lenge man får i seg samme mengde og like gode proteiner fra vanlig mat, men det er mye enklere å få i seg, samt at det er billigere og mer helselig å drikke en stor shake i forhold til å stappe i seg flere liter melk, hønsekuler, bananer osv. til man nesten spyr.
Det sier litt om hvor dårlige de norske ernæringsekspertene i Norge egentlig er..

Tror du virkelig man produserer et produkt som proteintilskudd uten å gjøre studier på det, fordi det virker logisk? Tenk om man skulle gjøre slikt med legemidler. Nei, cellegift funker nok på kreft, det er jo logisk.

Håpløst utsagn, bmw..

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #46 : 03. mai 2011, 17:02 »
Når det gjelder proteintilskudd er dette ikke helt tilfellet. Jeg utfordrer dere til å finne en studie som kan dokumentere effektene av proteintilskudd (som ikke er publisert av selskaper som har noe å tjene på produktet).

Jeg utfordrer deg å finne en studie som dokumenterer effektene av å spise mat etter trening.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #47 : 03. mai 2011, 17:13 »
jeg sier bare www.pubmed.gov, slutt å tro ting. VIT.

Utlogget ColossusMaximus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 337

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #48 : 03. mai 2011, 17:19 »
Jeg syntes ikke "eksperten" viser  vitenskaplige muskler i sine svar til VGs lesere.

Om proteinpulver:

"...Det er unødvendig, dyrt, smaker ofte vondt og er slett ikke dokumentert noen gunstige helseeffekter av å spise ekstra proteintilskudd...

At proteinpulver smaker vondt er en subjektiv påstand og i tillegg totalt irrelevant. At det er dyrt, som proteinkilde, er demonstrativt galt. Dersom noen hadde spurt ham om pultost var sunt ville han nok svart bekreftende selvom prisen er fæl og smaken desto værre.


Diverse pussige ytringer:

"...På grunn av det økte energiinntaket ved hard styrketrening er ikke nødvendig å spise spesielle kotstilskudd. ..."

Denne  setningen var enten særs dårlig formulert eller helt på jordet.

"...Det viktige er å ha et sunt kosthold (det gir det alt du trenger også under hard trening) og gode treningsvaner. ..."

Velkommen Herr Tautologi.

"...Spis et variert og sunt kosthold, og kutt ut alle kosttilskudd, bortsett fra tran om du spiser lite fet fisk..."

Så vitamintilskudd og proteintilskudd er ikke greit for de som spiser lite vitamin/proteinrik mat, men tran er ok for de som spiser lite fet fisk?

"...Fisk av alle slag, kornprodukter og fisk er eksempler på matvarer som inneholder betydelige proteiner, og som ikke kommer fra kjøtt...."

Velformulert.

"... bruk en sunn blanding av karbohydrater, fett og protein..."

Nok en tautologi.

"...      
Hei, Multivitamintabletter er ikke noen fullgod erstatning for frukt og grønnsaker, fordi tablettene inneholder 10-20 ulike næringsstiffer som vi kjenner til, mens frukt og grønt inneholder tusenvis av stoffer som vi ikke kjenner, men som fører til bedre helse på lang sikt..."

En av mine favoritter. Frukt og grønt inneholder tusenvis av stoffer vi ikke kjenner til men som er bra for oss.  Her uttaler han seg bastant om helsegevinsten av stoffer han ikke kjenner til?!  Artig er det, at det samme argumentet brukes ofte om hvorfor f.eks. snus er helseskadelig. Det inneholder tusenvis av "ukjente" stoffer.


Forøvrig er jeg enig at kosttilskudd sjelden er nødvendig, men det betyr ikke at det ikke kan være gunstig eller praktisk.



Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #49 : 03. mai 2011, 17:37 »
Jeg utfordrer deg å finne en studie som dokumenterer effektene av å spise mat etter trening.

Jeg kan gjerne gjøre det etter du har funnet det jeg ba om først Cheesy

Utlogget Krabbatten

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #50 : 03. mai 2011, 17:49 »
Tror du virkelig man produserer et produkt som proteintilskudd uten å gjøre studier på det, fordi det virker logisk? Tenk om man skulle gjøre slikt med legemidler. Nei, cellegift funker nok på kreft, det er jo logisk.

Håpløst utsagn, bmw..
Proteiner er et must, verken du trener eller ikke. Trener man, er behovet større. Proteinpulver er en enklere, billigere og mer helselig måte å få i seg nok proteiner på, enn å spise bananer til man sitter på den første. Man trenger vel ikke akkurat en studie for å bevise det? Som om man skulle trenge å ha en studie som beviser at det er enklere å ha en lysbryter enn å skrue pæra ut og inn hver gang man skal slå av og på lyset?
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #51 : 03. mai 2011, 17:52 »
Jeg kan gjerne gjøre det etter du har funnet det jeg ba om først Cheesy

Jeg tror ikke du skjønte hva jeg inisuerte.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #52 : 03. mai 2011, 17:57 »
Proteiner er et must, verken du trener eller ikke. Trener man, er behovet større. Proteinpulver er en enklere, billigere og mer helselig måte å få i seg nok proteiner på, enn å spise bananer til man sitter på den første. Man trenger vel ikke akkurat en studie for å bevise det? Som om man skulle trenge å ha en studie som beviser at det er enklere å ha en lysbryter enn å skrue pæra ut og inn hver gang man skal slå av og på lyset?

Helt enig i at proteiner er et must i forbindelse med styrketrening, men man kan ikke bare tro at et produkt fungerer bare fordi det burde gjøre det i teorien.

Studien skal jo ikke bevise at man trenger protein, men at proteinpulver faktisk er en fullverdig proteinkilde.

Ryu: Nei, det du ba meg om er ekstremt enkelt, det jeg ba deg om er ikke like enkelt.

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #53 : 03. mai 2011, 17:57 »
Denne mannen kan trolig mer enn alle som har svart i denne tråden til sammen x 5. Likevel er det ganske tydelig at å være kostholdsekspert ikke nødvendigvis betyr at man vet noe særlig om hvordan man bør spise i forhold til styrketrening.

Det finnes dokumentert effekt ved kreatintilskudd. Når det gjelder proteintilskudd er dette ikke helt tilfellet. Jeg utfordrer dere til å finne en studie som kan dokumentere effektene av proteintilskudd (som ikke er publisert av selskaper som har noe å tjene på produktet).



http://www.ajcn.org/content/89/1/161.abstract?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=protein+post+exercise&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

http://www.hussmanfitness.org/html/TFPostProtein.html

I henhold til den siste studien vil jeg tro at det er vel så gunstig å få i seg proteiner før treningen, men akkurat der er jeg ganske blank. Vet noen om noen gode studier som tar for seg pre vs post workout?


Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #54 : 03. mai 2011, 18:11 »
Ryu: Nei, det du ba meg om er ekstremt enkelt, det jeg ba deg om er ikke like enkelt.

Du skjønte det ikke.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #55 : 03. mai 2011, 18:12 »
Hadde kontakt med en annen Ernæringsdude.. å fytti kato til surr og alt for mye av det norske kostholdet. Det jeg selv har erfart og dette inlegget oser det kvantiet av, fysj av meg!
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Krabbatten

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #56 : 03. mai 2011, 20:04 »
Syns denne "eksperten" heller skal holde kjeft og melde seg på et norskkurs. Finner stadig skrivefeil i svarene hans, og for å si det mildt så suger han til å formulere seg. Smiley
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget Krabbatten

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #57 : 03. mai 2011, 20:14 »
Studien skal jo ikke bevise at man trenger protein, men at proteinpulver faktisk er en fullverdig proteinkilde.
Selvfølgelig er den det. Det står jo beskrevet mengde protein, typer protein osv. som skal være av beste kvalitet. Om beskrivelsene ikke hadde stemt, ville det blitt raskt funnet ut av og folk ville krevd pengene tilbake.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #58 : 03. mai 2011, 20:36 »
Det som faktisk er morsomt her, er at det sitter en gjeng hobbybyggere/løftere på TF som trur de vet bedre enn en som har spesialisert seg på ernæring!!

Ikke nødvendigvis ernæring, men jeg som har trent med vekter rundt 2 år vet jammen meg mer om kosthold ang trening enn denne mannen. Han har en arrogant holdning til pulver, og har tydeligvis bestemt seg for at det er maursyre uten å ha skaffet seg erfaring eller viten. Når han i tillegg sier at en 1 skive etter trening er nok mister man umiddelbart respekten for mannen som eventuell ernæringsekspert innenfor idrett.
Skal vedde mitt legme på at person x1 ville hatt større fremmgang innenfor styrketrening med et kosthold jeg hadde satt opp enn person x2 som Christian A. Drevon hadde satt opp et kostholdsprogram til, gitt at x1 og x2 har lik genetikk og kroppsbygning.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Believe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #59 : 03. mai 2011, 21:13 »
KOSTTILLSKUDD er et et tilskudd til kosten, jeg jobber offshore og i kaffi pausene får vi som regel servert kaker, baguetter, rundstykker, pannekaker, jeg har da med meg proteinpulver og spiser frukt fordi dette "norske" kostholdet inneholder så å si ingenting proteiner og "eksperten" sier kreatin ikke har effekt, det er selvfølgelig noen det ikke virker men for mesteparten funker det...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!