Skrevet av Emne: Ernærings ekspert, seriøst???  (Lest 53541 ganger)

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #60 : 03. mai 2011, 21:15 »
Det norske kostholde man hadde 50 år sia eksisterer så si ikke lengere, folk tyr til hurtige løsninger og halvfabrikater. Blir meget irritert når jeg leser slikt for føler han er barnslig og har bestemt seg for at slik er det!! Ser også nesten ut på skrivinga hans at han er sponsa eller har noen i ryggen som pirker og styrer hvordan han skal uttale seg.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #61 : 03. mai 2011, 22:49 »
Studien skal jo ikke bevise at man trenger protein, men at proteinpulver faktisk er en fullverdig proteinkilde.

Tror du proteinpulver er noe kunstig? Man lager proteinpulver utav vanlig mat. Melk er det
vanligste. Med mindre man har en hypotese på hvordan separeringsprosessen ødelegger proteinet når man lager proteinpulver, så ser jeg ikke vitsen i å forske på isolerte proteiner.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #62 : 03. mai 2011, 23:23 »
Selvfølgelig er den det. Det står jo beskrevet mengde protein, typer protein osv. som skal være av beste kvalitet. Om beskrivelsene ikke hadde stemt, ville det blitt raskt funnet ut av og folk ville krevd pengene tilbake.

At det står beskrevet er jo totalt urelevant. Det gjør det på de produktene man ser på tvshop også, kan folk kreve penger tilbake av den grunn? Nei, for det finnes mange smutthull i lovene her.

Altså jeg bruker proteintilskudd og jeg føler jeg har god effekt av det. Men forstå dette:

Det MÅ gjøres studier på kostilskudd, samme som legemidler for og kunne dokumentere effekt. Det er lovpålagt. Proteintilskudd har ikke kommet særlig godt ut på majoriteten av disse studiene. Det er alt jeg prøver å si og det er derfir drevon fraråder bruk av det.

Utlogget polygon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #63 : 03. mai 2011, 23:23 »
Jeg vet ikke hvor seriøs journalen er, men her er iallfall Journal of the International Society of Sports Nutrition sin gjennomgang av kosthold knyttet til idrett i 2010:

http://www.jissn.com/content/7/1/7

Noen sitater om kreatin:

" Creatine monohydrate is the most effective ergogenic nutritional supplement currently available to athletes in terms of increasing high-intensity exercise capacity and lean body mass during training."

"There is no compelling scientific evidence that the short- or long-term use of creatine monohydrate has any detrimental effects on otherwise healthy individuals."

Kreatin listes under kategorien 'Apparently effective'

Protein:

"As previously described, research has indicated that people undergoing intense training may need additional protein in their diet to meet protein needs (i.e., 1.4 - 2.0 grams/day" - Et spørsmål her er vel hva man definerer "intense training" som. Slår utsagnet inn om man trener fullkropp for fulle mugger 3 ganger i uka? De sier også: "For people involved in a general fitness program, protein needs can generally be met by ingesting 0.8 - 1.0 grams/kg/day of protein."

"It is the position stand of ISSN that exercising individuals need approximately 1.4 to 2.0 grams of protein per kilogram of bodyweight per day. This is greater than the RDA recommendations for sedentary individuals. According to the current literature we know that the addition of protein and or BCAA before or after resistance training can increase protein synthesis and gains in lean mass beyond normal adaptation."

Protein listes også under 'Apparently effective'.

Definisjon av apparently effective:
" Apparently Effective. Supplements that help people meet general caloric needs and/or the majority of research studies in relevant populations show is effective and safe."

Det er et lass av kilder i artikkelen om noen vil grave dypere.

Om de (forfatterene) bare ser saken fra den ene siden og om journalen (og flesteparten av de siterte studiene) er kjøpt og betalt av kosttilskuddprodusenter har jeg ikke anelse om.

Edit: her er ISSN sitt standpunkt om proteininntak: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2117006/?tool=pubmed

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #64 : 04. mai 2011, 00:59 »
Jeg har gjort en sjekk på pubmed ( noe egentlig alle bør gjøre om det er noe de lurer på innen trening) Og det ser ut som i mange studier så har ekstra tilskudd av proteiner en positiv effekt på muskelmasse og styrke.
Men i noen studier er det ikke vist en slik effekt. Men altså flertallet av de jeg har funnet viser en liten effekt.

Men dette er sikkert avhengig av utgangspunktet. En underernært vegetarianer vil sannsynnligvis har mindre muskelmasse enn ikke vegetarianere og hvis man setter han på mye proteiner vil han nok få en boost. Spiser man allerede mye proteinrik kost er det ikke sikkert at ekstra proteiner i form av shaker etc gir ytterligere økning i styrke/masse.

Kreatin derimot er noe vi naturlig ikke har så store mengder av i kroppen og tilskudd av kreatin viser å ha en effekt i 70% av studiene som ble gjennomgått i et review.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #65 : 08. mai 2011, 21:21 »
Herlig type. Han burde slå seg sammen med John Gunnar Oppheim... kan se for meg mange episke råd fra den ekspert-duoen.

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #66 : 09. mai 2011, 03:56 »
At det står beskrevet er jo totalt urelevant. Det gjør det på de produktene man ser på tvshop også, kan folk kreve penger tilbake av den grunn? Nei, for det finnes mange smutthull i lovene her.

Altså jeg bruker proteintilskudd og jeg føler jeg har god effekt av det. Men forstå dette:

Det MÅ gjøres studier på kostilskudd, samme som legemidler for og kunne dokumentere effekt. Det er lovpålagt. Proteintilskudd har ikke kommet særlig godt ut på majoriteten av disse studiene. Det er alt jeg prøver å si og det er derfir drevon fraråder bruk av det.

Har holdt meg langt unna denne tråden, men jeg bør vel komme med et innlegg. Dessverre er dette enda et godt eksempel på hvordan kommentarer og diskusjoner fra medlemmer uten god kunnskap forpester forumet med ugrunnede, unyanserte og ignorante kommentarer. Foreslår at du leser litt av det som er diskutert her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?board=36.0, i tillegg til noen av artiklene som har vært på treningsforum. Et hint om proteintilskuddets gyldighet i dietten til de som trener er hvordan diskusjon har blitt mer nyansert, og fokus har involvert tema som timing av proteininntak, mengde protein per kg kroppsvekt, ulik effekt av de ulike aminosyrene osv.

Derfor blir det litt tynt å få servert argumenter "for og imot" protein som tilskudd, både fra deg eller "ernæringseksperten" som det vises til. Protein i seg selv er selvsagt noe ingen klarer seg uten (merk deg ordet essensielle i "essensielle aminosyrer), og behovet varierer ut ifra individers mål og status. Klarer du å dekke inn ditt optimale inntak av protein med sunne matvarer, og muligens til rett tid, da vil effekten av å legge til protein i form av kosttilskudd være mindre.

Men for noen så vil proteintilskudd både være praktisk (lettere å ha i seg, lettere å ta med...) og økonomisk (billigere per gram protein enn andre proteinkilder). Derfor blir det for dumt at proteintilskudd kategorisk avvises både av deg og herr "ernæringsekspert".

Her er en liten artikkel angående optimalt inntak av protein i forhold til målsetning: http://fitnessbloggen.no/blogg/2011/4/11/dette-er-det-optimale-inntaket-av-protein/ Om du klarer å innta de mengdene du har behov for (gitt optimalisering av kostholdet) så trenger du selvsagt ikke å tilføre proteintilskudd.

Jeg har gjort en sjekk på pubmed ( noe egentlig alle bør gjøre om det er noe de lurer på innen trening) Og det ser ut som i mange studier så har ekstra tilskudd av proteiner en positiv effekt på muskelmasse og styrke.
Men i noen studier er det ikke vist en slik effekt. Men altså flertallet av de jeg har funnet viser en liten effekt.


"Et søk på pubmed" kan være så mangt, og tolkningen og forståelsen av de studiene som du har gransket (sett over abstract?) krever mye mer enn hva de fleste forstår eller er villige til å investere i. Jeg skal ikke si at du gjør/har gjort det, men å bruke "et sjekk på pubmed" blir litt unyansert som et argument i en diskusjon. Spesielt om en tar innover seg det at studiene gjerne bygger på hverandre gjerne som en vanlig diskusjon gjør. Fra det oppstår det ulike vinklinger og måter å angripe problemstillinger på, og forståelsen vokser suksessivt. Nye studier vil gjerne nyansere eksisterende kunnskap, og slik vokser det videre.

Måten du presenterer de unevnte studiene du har satt deg inn i får det til å virke som at studiene oppstår utav intet, og at du derfor kan forsvare å si at "mange studier har vist en effekt" og "noen studier viste ingen effekt". Dette blir for unyansert og jeg mener det ikke tilfører diskusjonen noe.

Utlogget Krabbatten

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #67 : 29. mai 2011, 00:27 »
Noen som har testa metoden med èn brødskive etter trening? Smiley
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #68 : 29. mai 2011, 00:53 »
Noen som har testa metoden med èn brødskive etter trening? Smiley
Ja. I tillegg følger jeg rådet til denne eksperten og tar 5 pushups i uka, deretter øker jeg med èn pushup i uka. Om et år håper jeg på å kunne ta 52 pushups. Har stor tro på at jeg skal klare det ved hjelp av èn-brødskive-etter-trening-dietten.

Utlogget Morrille

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 323
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 323

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #69 : 29. mai 2011, 00:56 »
Ja. I tillegg følger jeg rådet til denne eksperten og tar 5 pushups i uka, deretter øker jeg med èn pushup i uka. Om et år håper jeg på å kunne ta 52 pushups. Har stor tro på at jeg skal klare det ved hjelp av èn-brødskive-etter-trening-dietten.
Med mindre du får litt vondt - da må du holde pause i 2 måneder og starte med 5 pushups i uka igjen

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #70 : 29. mai 2011, 01:01 »
Med mindre du får litt vondt - da må du holde pause i 2 måneder og starte med 5 pushups i uka igjen

Ja, det er det da. Vanvittig mye overtrening ute og går, som Oppheim skriver i den artikkelen. Kanskje jeg skal safe ved å starte på 3 pushups, og øke med èn annenhver uke?

Utlogget Sitronsaft

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 505
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 505

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #71 : 29. mai 2011, 01:11 »
Ja, det er det da. Vanvittig mye overtrening ute og går, som Oppheim skriver i den artikkelen. Kanskje jeg skal safe ved å starte på 3 pushups, og øke med èn annenhver uke?

Tja, da vil du havne på 5 pushups etter 1 måned, så jeg ville tatt det litt mer med ro.
What does it feel like? It feels amazing, and i encourage anyone.. anyone out there, who ever had an idea, a tought about something that they'd like to acomplish, that they know that with the best off their effort and most of their concentration, and everything that they had inside them in order to get there, i encourage you to do it, and when you do.. you will know excactly how i feel right now.

- Kai greene

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #72 : 29. mai 2011, 01:56 »
"Du kommer meget bra ut av det om du spiser en brødskive når du kommer hjem etter trening. Lykke til" Christian A. Drevon"


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA:D:D:D:D:D

Av å til tror jeg det kostholde disse såkalte "ernæringsfysiologene" spiser gjør at dem mister noen få hjerneceller.

1: Ser "Christian A. Drevon" ut som en muskuløs, thight, eller ut som en eller annen idrettsutøver? nei, absolutt ikke. Hvorfor?,nei  det kan man jo lure på, eller kanskje lese hvilke svar han har.

2: Jeg vil også si at erfaring ALLTID er bedre enn vitenskap, spesielt da alle er ulike.

3: Da en får i seg all protein kroppen ens trenger så vil kanskje ikke et ekstra proteintilskudd ha noe spesielt å si utenom at du tilfører kroppen ekstra kalorier.
Ellers er jeg enig i at mat er bedre enn tilskudd, men proteintilskudd kan ofte være lurt økonomisk å være en god løsning i en hektisk hverdag.

4: han anbefaler ikke å legge på deg mer enn 10 kg muskelmasse fordi?Huh hva i ALLE DAGER Christian A. Drevon??

5: selv om jeg ikke er ernæringsfysiolog så UTFRODRER JEG HER OG NÅ! Christian A. Drevon!!! TIL! å trene 2 personer med ca like utgangspunkt og gi dem kostholdsveiledning Så skal vi se hvem som får de beste resultatene. Jeg kan til og med starte med en som har dårligere utgangspunkt om ønskelig.

6: han sier, vanlig norsk kosthold, hva er vanlig norsk kosthold!!?? kjøttkaker fra Fjordland aka fettkaker med 1 liter saus? 2 brødskiver med 1 glass karbojuice? og kanskje noe FREAKIN sjokoladekake til kvelds?
FYSJ!

7: Fysj!!

Utlogget kapzi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #73 : 09. januar 2013, 04:26 »
Faen så folk disser norsk mat ??
Torsk har 20 g protein per 100 g (altså en avg filet gir 40g) og ish 0 g fett 0 g karb - og fisk bygger mer muskler enn kylling.. Skjønner ikke problemet med rådene hans jeg - eneste er at nytten i å HA MED seg proteinshake er at man får det i seg rett etterpå, som er viktig mtp restitusjon (bør ha det innenfor 15min).. Men er en grunn til at Northug kvøller i grovskive med tjukke lag leverpostei rett etter konkurranse, det er for å opprettholde musklene.

Men proteinshake er jo veldig enkelt og greit!

Utlogget g0trice

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 454
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 454

Sv: Ernærings ekspert, seriøst???
« #74 : 09. januar 2013, 05:15 »
Faen så folk disser norsk mat ??
Torsk har 20 g protein per 100 g (altså en avg filet gir 40g) og ish 0 g fett 0 g karb - og fisk bygger mer muskler enn kylling.. Skjønner ikke problemet med rådene hans jeg - eneste er at nytten i å HA MED seg proteinshake er at man får det i seg rett etterpå, som er viktig mtp restitusjon (bør ha det innenfor 15min).. Men er en grunn til at Northug kvøller i grovskive med tjukke lag leverpostei rett etter konkurranse, det er for å opprettholde musklene.

Men proteinshake er jo veldig enkelt og greit!

Det er ikke "viktig mtp restitusjon" å få i seg proteiner rett etter trening, spesielt ikke innen 15 min. Med mindre du trener fastende har du allerede sirkulerende aminosyrer i blodet fra det forrige måltidet du spiste både under og etter trening, det tar mange timer å fordøye protein. Det eneste som har noe å si mtp næring er at man får i seg nok iløpet av dagen, om du får i deg protein nøyaktig innen så og så mange minutter etter trening vil ikke gi deg noe bedre resultater.
kom hit for å drepe myter og tygge tyggegummi, og jeg er helt tom for tyggegummi...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!