Skrevet av Emne: Løsningen på Norges helseproblemer:  (Lest 6914 ganger)

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Løsningen på Norges helseproblemer:
« #15 : 04. mai 2011, 13:10 »
Kan du utdype det med soya og østrogen? Har hørt om det før, men har aldri tenkt noe særlig over det. Hva er konsekvensen av soya konsum for en som trener mye for eksempel. Østrogen er ikke noe for en mann generelt mer enn hva som er naturlig i kroppen.

Er også enig med deg i at vi skulle hatt bedre produsenter av kjøtt. Dyrene behandles ikke bra nok, det er ikke gode nok kontroller osv. Skulle ønske dette var bedre, og at det ikke ble dumpet tungmetaller i vannet. At bedriftene fremdeles tenkte litt etisk og skapte gode produkter.

Hva tenker du om halal-kjøtt da? Blodet tappes ut, regner med kjøttkvaliteten bedres av det. Er det et godt alternativ? Er også enig i at for eksempel jern ikke taes like lett opp fra grønnsaker. "Heme"(fra kjøtt, vet ikke hva det heter på norsk) jern taes bedre opp enn "non-heme" jern. B12 finnes i grønnsaker, men ikke i sin aktive form, så helt unyttig for mennesker. Her i Norden produserer vi lactase bra, men i andre deler av verden er det større problemer med det, egg kan fremdeles spises da. Vet ikke om så mange som ikke tåler egg. Ost har mye protein og vitamin D blandt annet, som er bra for oss oppe her i nord. Svin er forresten klassifisert som rødt kjøtt, og spises ikke av jøder, adventister eller muslimer. Det må være noe i det. Eneste som påstår at svin er bra er Dr. Eli Gjerlaug Enger som jobber for Norsvin.

Det du nevner vedrørende A-Vitamin må du ta om igjen. Jeg la inn dietten min og testet den for innholdet. På en dag spiste jeg 240 g grov ris, 800 g kylling, 400 g grønne grønsaker, 2 l skummet melk og 120 g havregryn. Det eneste jeg manglet i den dietten var Vitamin A, Vitamin D og Vitamin E. Alt annet var dekket. Finnes ikke vitamin A i gulrøtter for eksempel (beta caroten)?

Når det gjelder rødt kjøtt og smør, så blir vi nok ikke enige så lett. Blir litt sånn påstand mot påstand. Får bare vente en 80 år og se hvem som levde lengst.. Da har vi en vinner. Wink Du har interessante tanker, det må jeg si. Og jeg lever for å lære, så dette er en bra diskusjon. Jeg tror at hvis alle hadde brydd seg så mye om enten det du mener eller det jeg mener, og fulgt det, så ville levestandarden økt betraktelig. Fedme ville blitt redusert, samme med diverse andre kroniske sykdommer. Noen ganger er det flere veier som leder til nirvana. Wink Det handler om å bry seg, mer enn noe annet, tror jeg.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Løsningen på Norges helseproblemer:
« #16 : 04. mai 2011, 18:00 »
Kan du utdype det med soya og østrogen? Har hørt om det før, men har aldri tenkt noe særlig over det. Hva er konsekvensen av soya konsum for en som trener mye for eksempel. Østrogen er ikke noe for en mann generelt mer enn hva som er naturlig i kroppen.
Soya inneholder såkalte planteøstrogener, også kalt isoflavonoider, som virker som hormonhermere. Disse likner veldig på naturlig østrogen i struktur og vil lett forveksles av kroppen. Resultatet er at stoffene fester seg på reseptorer på cellene og forstyrrer virkningen av kroppens naturlige hormonbalanse. Studier har koblet disse stoffene til økt risiko for brystkreft, tidligere pubertet hos jenter og kvinnelig kroppsutvikling/feminisering hos gutter. Det er utvilsomt negativt med en slik påvirkning for de som trener, da planteøstrogenene mer eller mindre vil fortrenge testosteron.
Sitat
Er også enig med deg i at vi skulle hatt bedre produsenter av kjøtt. Dyrene behandles ikke bra nok, det er ikke gode nok kontroller osv. Skulle ønske dette var bedre, og at det ikke ble dumpet tungmetaller i vannet. At bedriftene fremdeles tenkte litt etisk og skapte gode produkter.
Enig. Dessverre er nok ikke etikk det som driver de fleste bedrifter, men målet om mest mulig inntjening. Noen skyr ingen midler for å nå dette målet. I stedet for å kjøpe skadelig industrimat kan man velge å handle fra småprodusenter, f.eks. http://www.bondensmarked.no/
Sitat
Hva tenker du om halal-kjøtt da? Blodet tappes ut, regner med kjøttkvaliteten bedres av det. Er det et godt alternativ?
Jeg vil si at type halal-slakting er den opprinnelige og foretrukne. Fra religiøst hold er jo poenget at dyret skal blø mest mulig (da blodmat ikke er tillatt), og da er det dumt å først gi det et skudd i panna, noe som jo vil ødelegge hjernen og dermed signalene til hjertepumpa.
Å effektivt kutte et dyrs pulsårer i halsen er en human avlivingsmetode etter min syn, da dyret raskt mister bevisstheten pga. blodmangel. I visse kulturer bruker man kjøtt av kvalte dyr, eller dyr som ikke er "stukket", da blodig kjøtt smaker mer og bedre. Kjøttet vil imidlertid ha langt dårligere holdbarhet og blant mange, spesielt religiøse, vekke avsky da blod som nevnt ikke er tillatt som mat.
Sitat
Er også enig i at for eksempel jern ikke taes like lett opp fra grønnsaker. "Heme"(fra kjøtt, vet ikke hva det heter på norsk) jern taes bedre opp enn "non-heme" jern. B12 finnes i grønnsaker, men ikke i sin aktive form, så helt unyttig for mennesker. Her i Norden produserer vi lactase bra, men i andre deler av verden er det større problemer med det, egg kan fremdeles spises da. Vet ikke om så mange som ikke tåler egg. Ost har mye protein og vitamin D blandt annet, som er bra for oss oppe her i nord.
Hemjern er ordet du sikter til. At hemjern er lettere opptakelig, er én ting - et annet poeng er at kjøttmat ikke inneholder fytinsyre som hemmer opptaket, slik korn og bønner gjør.
Sitat
Svin er forresten klassifisert som rødt kjøtt, og spises ikke av jøder, adventister eller muslimer. Det må være noe i det. Eneste som påstår at svin er bra er Dr. Eli Gjerlaug Enger som jobber for Norsvin.
At svin er klassifisert som "rødt kjøtt" er en meningsløs betegnelse fra nyere tid. Alt kjøtt er jo mer eller mindre rødt, generelt er det rødeste kjøttet sunnest. Ser man på viltkjøtt er jo dette noe av det rødeste man får, samtidig som dette er noe av det sunneste.
Forbudet mot svin fra gammelt av har nok ikke noe med såkalt rødt kjøtt å gjøre, men at svinet regnes som et urent dyr. Som alteter kan svinet forsyne seg av både rotter og mus, og fra naturens side er svinet knyttet til trikiner som igjen kan gi mennesker den potensielt dødlige sykdommen trikinose dersom det spises. Enkelte mener dessuten - uavhengig av religion - at svinekjøtt er direkte usunt og en del har rapportert om bedre helse ved å kutte det ut.
Sitat
Det du nevner vedrørende A-Vitamin må du ta om igjen. Jeg la inn dietten min og testet den for innholdet. På en dag spiste jeg 240 g grov ris, 800 g kylling, 400 g grønne grønsaker, 2 l skummet melk og 120 g havregryn. Det eneste jeg manglet i den dietten var Vitamin A, Vitamin D og Vitamin E. Alt annet var dekket. Finnes ikke vitamin A i gulrøtter for eksempel (beta caroten)?
Vitamin A (retinol) er et fettløselig vitamin som kun finnes i animalske kilder. Først og fremst i fettvevet, men også i leveren, da vitaminet lagres der. Betakaroten, også kalt pro-vitamin A, kan omdannes til retinol, men prosessen kan variere individuelt, og ettersom retinol er fettløselig greier ikke kroppen å nyttiggjøre seg vitaminet dersom det ikke spises sammen med fett (produksjon av galle). Faktisk blir vitamin A raskt giftig for kroppen nettopp av denne grunn, men da er det pga tilskudd av isolert vitamin A. Man greier ikke forgite seg på dette når det kommer i sin naturlige form, nemlig gjennom animalsk fett. Da er det faktisk et "super-vitamin" mange i dag lider mangel på.
Ikke rart at dietten din ga mangel på A- og D-vitamin da begge disse fettløselige vitaminene kun finnes i animalske fettkilder. En mager kylling og skummet melk hjelper deg ikke særlig langt. Annerledes hadde det vært om du hadde valgt høne (feitere) og helmelk. Plantefett inneholder ulike karotener og vitamin D2, men dette er av langt mindre biologisk verdi, da kroppen må omdanne disse først - i den grad den klarer.
På verdensbasis er mangel på vitamin A svært utbredt, og årsaken er selvasgt enkel: for lite animalsk fett.
Sitat
Når det gjelder rødt kjøtt og smør, så blir vi nok ikke enige så lett. Blir litt sånn påstand mot påstand. Får bare vente en 80 år og se hvem som levde lengst.. Da har vi en vinner. Wink Du har interessante tanker, det må jeg si. Og jeg lever for å lære, så dette er en bra diskusjon. Jeg tror at hvis alle hadde brydd seg så mye om enten det du mener eller det jeg mener, og fulgt det, så ville levestandarden økt betraktelig. Fedme ville blitt redusert, samme med diverse andre kroniske sykdommer. Noen ganger er det flere veier som leder til nirvana. Wink Det handler om å bry seg, mer enn noe annet, tror jeg.
Diskusjon er bra, for det viser engasjement. Setter pris på at du er av den typen som ikke forholder deg likegyldig Smiley

Utlogget marmor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: Løsningen på Norges helseproblemer:
« #17 : 04. mai 2011, 18:07 »
Ta utgangspunkt i skolesystemet i Norge.

Alle skal med, dette går da på bekostning av de flinke som da blir holdt tilbake. Man premierer da indirekte middelmådighet og straffer indirekte de flinke.

Om vi nå hadde premiert de flinke ville ikke dette vært noensomhelst form for straff for de middelmådige, da de får tilgang på den undervisning som passer dem best, uavhengig om de flinke får ett tilbud tilpasset dem.

Det er ikke en "straff" at sjefen min tjener mer penger enn meg. Sjefen har ytet bedre og fortjener tilsvarende. Derimot ville det vært en straff for sjefen om denne skulle få samme lønn som meg, og en premiering av min middelmådighet. aka sosialisme.

Relativt sett er det fremdeles det samme. For de mindre flinke på skolen vil det selvfølgelig oppleves som en straff at de ikke får samme mulighetene/støtten som de som blir premiert.

I det siste avsnittet ditt blander du inn noe annet. At en sjef med mer ansvar/kompetanse/erfaring får mer lønn enn en underordnet kan ikke sammenlignes med det TS starter diskusjonen med her.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Løsningen på Norges helseproblemer:
« #18 : 04. mai 2011, 21:55 »
Relativt sett er det fremdeles det samme. For de mindre flinke på skolen vil det selvfølgelig oppleves som en straff at de ikke får samme mulighetene/støtten som de som blir premiert.

Det er ikke en straff fordi de får den støtten de trenger. En middelmådig elev trenger ikke ett eksepsjonelt studietilbud, og får det heller ikke. Alle får det som er tilpasset dem. Hadde du(om du hadde vært en middelmådig student) sett på det som urettferdig om geniet i klassen ble sendt på ekstra mattekurs og du ikke ble det? Fordi du virkelig har så lyst til å lære mer matte siden du er så middelmådig?

I det siste avsnittet ditt blander du inn noe annet. At en sjef med mer ansvar/kompetanse/erfaring får mer lønn enn en underordnet kan ikke sammenlignes med det TS starter diskusjonen med her.

Ja, akkurat som at en bedre trent/sunnere skattebetaler blir premiert for å være nettopp det.

Om noe så blir dette rettferdig.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Løsningen på Norges helseproblemer:
« #19 : 01. juni 2011, 17:39 »
Soya inneholder såkalte planteøstrogener, også kalt isoflavonoider, som virker som hormonhermere. Disse likner veldig på naturlig østrogen i struktur og vil lett forveksles av kroppen. Resultatet er at stoffene fester seg på reseptorer på cellene og forstyrrer virkningen av kroppens naturlige hormonbalanse. Studier har koblet disse stoffene til økt risiko for brystkreft, tidligere pubertet hos jenter og kvinnelig kroppsutvikling/feminisering hos gutter.
Har studert litt videre angående dette her nå, fant en studie på pubmed gjort på rotter som ikke utelukket muligheten for lavere testosteron, dette var ved høyt inntak fra før de var født til seksuell modenhet.

Når du nevner disse plante østrogenene også kalt pytoøstrogen lurer jeg på hva du tenker om dette. Hadde faktisk sluttet med soya, men når hvitløk, erter, linfrø, pomegranater, grønne bønner og humus innholdet samme shit begynner jeg å lure, klarer umulig å la hver og spise alt det bare på grunn av en såpass lite dokumentert påstand.

Det har også kommet flere studier som tyder på at soya kan ha motsatt effekt på brystkreft. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21357380) Det er vanskelig å vite dette nøyaktig, men ville bare involvere dette i debatten.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Løsningen på Norges helseproblemer:
« #20 : 07. juni 2011, 15:29 »
Har studert litt videre angående dette her nå, fant en studie på pubmed gjort på rotter som ikke utelukket muligheten for lavere testosteron, dette var ved høyt inntak fra før de var født til seksuell modenhet.

Når du nevner disse plante østrogenene også kalt pytoøstrogen lurer jeg på hva du tenker om dette. Hadde faktisk sluttet med soya, men når hvitløk, erter, linfrø, pomegranater, grønne bønner og humus innholdet samme shit begynner jeg å lure, klarer umulig å la hver og spise alt det bare på grunn av en såpass lite dokumentert påstand.
Tror heller ikke du skal ta det så innover deg. Selv om mye plantekost kan inneholde "kjipe" stoffer kommer du langt ved å bruke dem med måte, samt variere. Noe brytes dessuten ned ved bløtlegging, koking og ikke minst spiring eller gjæring. Nå vil jeg også tro at soya har et spesielt høyt innhold planteøstrogener sammenliknet med f.eks. hvitløk (som det tross alt foreligger mye positiv erfaring med).
Det vi heller ikke må glemme oppe i dette er at man tradisjonelt sjelden spiste mye av plantekosten rå. Ubehandlet soyabønner regnes som uspiselig, men ved fermentering (gjæring) brytes mye av de problematiske stoffe ned. Det er bare i nyere tid at vi bruker idusrialisert fremstilte ekstrakter av soya, og bedre blir det ikke at mesteparten av soyaen er genmodifisert og kraftig sprøytet.
Det eneste jeg selv bruker av soya er soyasaus. Saus som er naturlig gjæret over lang tid på økologiske ikke-modifiserte bønner. I moderate mengder vil en ekte soyasaus kunne grense mot sunn. Prøv den fra Clearspring.
Sitat
Det har også kommet flere studier som tyder på at soya kan ha motsatt effekt på brystkreft. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21357380) Det er vanskelig å vite dette nøyaktig, men ville bare involvere dette i debatten.
Når det gjelder forskning på soya tror jeg vi skal være ekstra kritiske til hvem som er involvert i studien. Her er en veldig mektig industri som ligger bak og presser på. Jeg er veldig skeptisk til at moderne soyaprodukter eller tilskudd skal kunne forebygge brystkreft eller noen annen sykdom overhodet. Snarere tvert imot.
Min konklusjon er: bruk gjerne litt soya, men kun på tradisjonelt vis!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!