Skrevet av Emne: Hvordan øker dere vektene?  (Lest 1973 ganger)

Utlogget Hjemmepumper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Hvordan øker dere vektene?
« : 02. juni 2004, 20:10 »
Jeg leser veldig mye om forskjellige treningssplitter, men jeg hører aldri om hvordan noen øker vektene sine. Jeg synes det er mye viktigere enn hvilken dag man trener bicep.

Jeg hadde først et program der jeg kjørte en pyramide og hver gang jeg klarte pyramiden økte jeg med 2,5kg på alle set. Eksempel 12*50, 8*60 og 4*70. Hvis jeg klarte det tok jeg 12*52,5, 8*62,5 og 4*72,5 neste gang.

Etter det byttet jeg til en RYP/HST klone der jeg hadde lette vekter med et rep antall jeg viste jeg ville klare og øket vekten og minsket reppen for hver gang.

Nå tenker jeg på en 5x5 variant der jeg først øker når jeg klarer alle fem settene. Så venter jeg til jeg klarer den nye vekten 5*5 ganger. Kan ikke ha like mye økning som RYP, men jeg føler at hver trenining blir hardere og jeg kaster ikke bort noen dager.

Hva er deres tanker om dette?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Hvordan øker dere vektene?
« #1 : 02. juni 2004, 20:15 »
Skjønner godt ha du mener,  men ikke helt hvorfor. Hvorfor ikke kjøre etter et HST/RyP opplegg med progresjon. Det vil gi deg mer, enn å øke "når du klarer det". En enkel grunn er at du vil etter hvert øke sjelden når du setter det opp slik du vil. Progresjon over tid er veldig viktig.


Skulle jeg kjørt en 5x5 variant, ville jeg nok helt  klart startet så lett at 5x5 gikk greit, å så økt minst hver 14 dag, men aller helst hver trening.

Så strengt tatt føler jeg at du "faller litt mellom to stoler" her.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Afroman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

SV: Hvordan øker dere vektene?
« #2 : 02. juni 2004, 22:39 »
Når man nu først va inne på detta evne hiv æ mæ med, med et lite spørsmål Wink

Trene med 50/55kg i benkpress, og har gjort d ei stund nu uten å økt no spesielt. Bruke og kjøre 3*6 med 55kg, og 3*8 med 50 kg. Men æ lurte på om æ skulle gå litt opp i antall reps, med mindre kg, før å SÅ øke med 2.5 kg etter hver andre økt eller no ? E litt usikker dær... Joda æ at Kosthold og Hvile e 2 viktige faktora vess du skal bli stor å sterk, og æ jobbe med å spise bedre Tongue

Utlogget Hjemmepumper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

SV: Hvordan øker dere vektene?
« #3 : 02. juni 2004, 23:01 »
Skjønner godt ha du mener,  men ikke helt hvorfor. Hvorfor ikke kjøre etter et HST/RyP opplegg med progresjon. Det vil gi deg mer, enn å øke "når du klarer det". En enkel grunn er at du vil etter hvert øke sjelden når du setter det opp slik du vil. Progresjon over tid er veldig viktig.


Skulle jeg kjørt en 5x5 variant, ville jeg nok helt  klart startet så lett at 5x5 gikk greit, å så økt minst hver 14 dag, men aller helst hver trening.

Så strengt tatt føler jeg at du "faller litt mellom to stoler" her.

Er man helt nødt å kjøre i sykluser? Jeg tenker å legge konstant under maxen og aldri gå tilbake til lettere vekter. Jeg vil ta en treningsfri uke i blant derimot.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Hvordan øker dere vektene?
« #4 : 02. juni 2004, 23:10 »
Er man helt nødt å kjøre i sykluser? Jeg tenker å legge konstant under maxen og aldri gå tilbake til lettere vekter. Jeg vil ta en treningsfri uke i blant derimot.
Det må du ikkje gjer. Da blir du aldri særlig mykje sterkere.

ALLE treningssyluser bør starte lett. Starter du med 5*5 så bør du starte på et nivå som er minst 20% under det du klarer vanligvis i 5*5. Dvs klarer du 5*5*50 i benk så starter du på 5*5*40. Gjerne lettere. Deretter øker du 2,5 kg kvar uke. Ikkje før du har trent 5-6 uker bør du nærme deg tidligere nivå. Siste 4-5 ukene bruker du på å nå nye høyder Wink

Mange årsaker til dette:
1. Restitusjon. I en ny treningssylus bør du starte lett. For det første fordi kroppen gjerne akkurat har hatt ei treningspause og bør starte lett så den blir vant til å trene igjen.
2. Du restituerer deg raskere på lette vekter og da blir mykje raskere restituert første ukene. Dette gir økt overskudd til dei tyngre treningene som kommer seinere i programmet.
3. Reduserer skaderisikoen som er til stede ved å alltid trene tungt.
4. Teknikk. Teknikk er lettest å lære ved lette vekter. Alle bør trene litt teknikk inn i mellom. Bruk dei lette treningene til å finpusse teknikken, da blir det lettere å komme seg gjennom dei tunge treningene og med enda tyngre vekter.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Hjemmepumper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

SV: Hvordan øker dere vektene?
« #5 : 02. juni 2004, 23:30 »
Jeg har så store problemer med å akseptere at det er greit å trene godt under max så lenge du trente mere under max før der igjen. Føler at jeg kaster bort tid. Hvis det er restitusjonen det står på kan jeg heller vente lenger mellom hver økt.

Utlogget torfdog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 152
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 152

SV: Hvordan øker dere vektene?
« #6 : 02. juni 2004, 23:36 »
Skjønner godt de tankene dine der as. Sliter med det samme selv, og har en tendens til å kline på for mye vekt for fort!
10RM før RYP: Bøy 110, mark 100, benk db 70
MÅL 10 RM etter RYP: bøy 150, mark 140, benk db 80
mål for vinteren (1RM) : bøy 200, mark 200, benk 150

2strong

  • Gjest
SV: Hvordan øker dere vektene?
« #7 : 02. juni 2004, 23:42 »
Jeg trener alltid "tungt" og har aldri periodisert noe når det kommer til trening.
Føler jeg meg svak / dårlig en dag så går jeg bare ned på vektene og øker rep antallet.

Har trent på denne måten siden 93' og synes den fungerer bra !
Har hatt rellativt lite skader og brukbar fremgang siden jeg startet.

Men når det er sagt så er jeg nok i et knusende mindretall når det kommer til denne "trenings filosofien", spesiellt med tanke på styrketrening.

Utlogget Kjartan Nilsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

  • Medisinstudent
SV: Hvordan øker dere vektene?
« #8 : 02. juni 2004, 23:42 »
Når man nu først va inne på detta evne hiv æ mæ med, med et lite spørsmål Wink

Trene med 50/55kg i benkpress, og har gjort d ei stund nu uten å økt no spesielt. Bruke og kjøre 3*6 med 55kg, og 3*8 med 50 kg. Men æ lurte på om æ skulle gå litt opp i antall reps, med mindre kg, før å SÅ øke med 2.5 kg etter hver andre økt eller no ? E litt usikker dær... Joda æ at Kosthold og Hvile e 2 viktige faktora vess du skal bli stor å sterk, og æ jobbe med å spise bedre Tongue

Ja, det synes jeg du burde gjøre.
Prøv et HST-basert program. Der begynner du på 15 reps den første uka, og det er progressiv belastning i hele programmet (økning i vekter minimum hver 2. økt). Absolutt verdt å prøve!

Lykke til
Chins: 31 Dips: 41 Knebøy: 185kg x 5

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

SV: Hvordan øker dere vektene?
« #9 : 03. juni 2004, 00:09 »
Hvis du har lyst til å øke i benkpress burde du starte lavt å høyne sakte men sikkert hver uke. 5x5 programmet slår sjelden feil hvis du har stagnert litt. Hør på Bamse Bjørn Smiley
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Hvordan øker dere vektene?
« #10 : 03. juni 2004, 08:51 »
Jeg har ikke peil på dette og har bare gjort det jeg har følt var riktig, derfor lurer jeg på om noen har gode svar... Selv har jeg ligget på 60kg. som treningsvekt en periode... kjørt 4 sett à 10x60... og det har blitt litt lettere for hver gang for så å øke nå gradvis  til 10x64 10x60 10x60 10x60 til 8x68 8x64 10x60 10x60 neste gang blir det kanskje 10x68 10x64 10x60 10x60 og slik trener jeg frem til jeg greier alle 4 settene på 10x68 først da begynner jeg å øke igjen. Blir dette helt feil? Det skal nevnes at jeg innimellom etter settene har gjort noen negative løft som ligger godt over min maks... men det er sjeldent jeg tester slikt.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Hvordan øker dere vektene?
« #11 : 03. juni 2004, 20:15 »
Jeg trener alltid "tungt" og har aldri periodisert noe når det kommer til trening.
Føler jeg meg svak / dårlig en dag så går jeg bare ned på vektene og øker rep antallet.

Har trent på denne måten siden 93' og synes den fungerer bra !
Har hatt rellativt lite skader og brukbar fremgang siden jeg startet.

Men når det er sagt så er jeg nok i et knusende mindretall når det kommer til denne "trenings filosofien", spesiellt med tanke på styrketrening.

Ja, men opplegget du kjører innbærer en god del variasjon fra dag til dag i motsetning til det mange andre kjører som har sine faste rutiner i uker av gangen.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Hjemmepumper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

SV: Hvordan øker dere vektene?
« #12 : 04. juni 2004, 12:13 »
Akkuratt nå har jeg lyst å ta en killer markløft og benkpress trening. Skal det liksom ødelegge min neste trening fordi jeg trente så hardt nå? Det er det jeg ikke kan forstå. Så lenge jeg gir alt og varier øvelser regner jeg med å vokse uansett. Vil denne treningsøkten være skadelig for min fremgang?

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Hvordan øker dere vektene?
« #13 : 04. juni 2004, 13:54 »
Akkuratt nå har jeg lyst å ta en killer markløft og benkpress trening. Skal det liksom ødelegge min neste trening fordi jeg trente så hardt nå? Det er det jeg ikke kan forstå. Så lenge jeg gir alt og varier øvelser regner jeg med å vokse uansett. Vil denne treningsøkten være skadelig for min fremgang?
Les svaret mitt over du Wink

At du varierer øvelser har ingen betydning. Det kan heller ha negativ innvirkning da det gir for liten kontinuitet i treninga med hensyn på teknikk. Variasjonen bør først og fremst ligge i antall sett og reps i programmet så kan en variere mellom øvelsene i dei ulike programma.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!