Skrevet av Emne: Skadet korsrygg.  (Lest 2551 ganger)

Utlogget articulo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Skadet korsrygg.
« : 28. april 2011, 12:41 »
Hei!
For rundt 3 uker siden nå drev jeg å tricka med noen venner av meg, dvs backflips osv.
Og alltid før vi begyner med tricking så varmer vi alltid opp, og det med jogging og generelt rygg og mage øvelser. Dette har aldri tidligere slått feil, med tanke på at jeg har gjort dette ganske ofte de siste 6 månedene, men så som sagt for 3 uker siden klarte jeg på en eller annen måte å få på meg en plage/skade. Det var den siste flipen, og når jeg landet kjente jeg litt smerter i korsryggen, og tenkte at dette ville sikkert gå over etterhvert. Det ble sent så jeg gikk for å legge meg, og når jeg da våknet igjen klarte jeg såvidt å komme meg opp av sengen, men kom meg nå omsider opp da. Gikk rundt hele dagen med smerter, så etter skolen gikk jeg i dusjen, tok på varmt vann og fikk varmet opp korsryggen ved hjelp av vannet, og prøvde samtidig å bøye meg fremover med fingrene mot tåtillene mine, og det gikk veldig fint, fikk strekt ordentlig fint ut, og det føltes veldig bra, og dette fortsatte jeg en del med, men enda er jeg ikke bedre. Prøvde også å finne rehabiliteringsøvelser på nett, siden jeg ikke har så veldig mye peiling på slikt, men fant lite utenom forskjellige sentere, men svært få artikkler. Så jeg lurte på om det er noen her som kan komme med eventuelle tips på rehabiliterings øvelser, eller råd. Har tenkt til å dra til legen, men jeg gidder ikke før jeg har prøvd mere selv. Fordi det blir jo ingen kronisk skade før etter 12 uker? Uansett, jeg takker så mye på forhånd og håper på god respons Smiley


- Mvh Tommy, the guy with the pain in the back.
Alder: 17 år
Vekt: 86 Kg
Høyde: 183 CM

BP: 105 Kg
ML: 210 Kg

Get fit or die trying ;-)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Skadet korsrygg.
« #1 : 28. april 2011, 19:04 »
Som lege synes tankegangen din er litt snodig, hvis du allerede har gått 3 uker med smerter så bør du sjekke opp ryggen din i stedet for å søke råd her inne. Ryggen din får du bare utdelt èn av, og ryggplager er noe som står for en stor andel av kroniske smerter/plager blandt befolkningen, så det er verdt å koste på seg ett legebesøk for å få litt faglig hjelp. Det er ingen tidsregel på når en skade eller tilstand blir kronisk, kronisk defineres som en tilstand som er tilbakevennende, noe skaden din allerede kan ha blitt. Smerter i korsryggen kan både være muskulært som er strukket og betent, og/eller kompresjonsskader etter akrobatikken din som klemmer på nerver i ryggraden, dette må undersøkes og kan ikke sees utifra ett innlegg på treningsforum. Og for alt du vet så kan "selvhjelpen" din gjøre ting værre, for det som funket for en med ryggplager i Karasjokk, trenger nødvendigvis ikke å være til hjelp for en med ryggplager i Molde. Og hvordan skal du kunne utføre "rehabiliteringsøvelser", når du overhodet ikke har peiling på hva du skal rehabilitere?  Wink

-Mvh Glucifer, the guy with the brain in the head.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget articulo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Sv: Skadet korsrygg.
« #2 : 03. mai 2011, 09:24 »
Jeg er litt snodig av meg, men ja.. Bestilte lege time i dag, og så får jeg håpe at det går bra, men takk for respons, skal ta dette til meg og skjerpe meg her etter ! Smiley







- Mvh Tommy, the joke is really on me >:
Alder: 17 år
Vekt: 86 Kg
Høyde: 183 CM

BP: 105 Kg
ML: 210 Kg

Get fit or die trying ;-)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Skadet korsrygg.
« #3 : 03. mai 2011, 13:19 »
hehe...ja jeg håper ikke signaturen min ble tatt veldig ille opp, men den passet så bra med din første;-) Det er selvfølgelig opp til hver enkelt hvordan man griper fatt i sine vondter og plager, men akkurat ryggen kan fort bli veldig invalidiserende hvis den slår seg vrang. Og ofte så er bildediagnostikk (f.eks MR) viktig i en utredning av langvarige plager, også i ditt tilfelle hvis man kan utelukke en muskulær årsak, slik at du kan unngå å gjøre vondt verre med dine akrobatiske aktiviteter. Da er det bedre å bearbeide legen din, enn å forsøke seg på google-diagnoser Wink

God bedring!
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget articulo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

Sv: Skadet korsrygg.
« #4 : 05. mai 2011, 12:26 »
Neida, er ikke så nærtagen av meg Smiley Tusen takk for hjelpen, og jeg har legetime i morgen, så får håpe dette ordner seg.  Smiley
Alder: 17 år
Vekt: 86 Kg
Høyde: 183 CM

BP: 105 Kg
ML: 210 Kg

Get fit or die trying ;-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!