Skrevet av Emne: Knær i knebøy?  (Lest 7443 ganger)

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Knær i knebøy?
« #15 : 10. mai 2011, 19:47 »
Det jeg lurer på er da om skaden min kan komme av at jeg løfter uten sko på hardt underlag, eller om det kan være overtrening siden jeg ikke har trent mye knebøy før og økte MYE på kort tid, eller om det er pga den lille bevegelsen i knærne.
vill uansett anbefale gode sko for knebøy trening. vektløftersko f.eks, fra Kappi.no.

da kommer du til og stå mye stødigere og det vil da bli lettere og gjennomføre knebøyen riktigere teknisk.

Viktig og tøye sete muskulatur og utside lår. stramme muskler der kan for mange skape problemer i knærne

Utlogget pewpew93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 126
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 126

Sv: Knær i knebøy?
« #16 : 10. mai 2011, 22:18 »
Takker for alle svar! Noen svar var kanskje litt VEL utfyllende, for jeg kan knebøy teknikken (ikke noen ekspert men den sitter), dvs FØR jeg ble redd for at jeg fikk smerter pga bevegelsen i kneet, men uansett takker for gode svar!
Knebøysko er kanskje uaktuelt pga lommeboka akkurat nå, men skal ordne meg med knevarmere. Drar til usa om 2 måneder og blir der i ett år på skole så spørs om jeg kanskje kjøper sko der, vi får se, når feriepengene kommer!

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Knær i knebøy?
« #17 : 10. mai 2011, 22:55 »
Hallo du.
Jeg hadde en del problemer med knær i knebøy før selv. Da er det veldig uheldig at du ikke kommer lengre ned enn parallell i og med at det er en vond vinkel for kneet å bli belastet i.

Mye greie forslag til hvordan du kan utføre knebøy her, men det som kan være en måte å komme dypere på er å stå litt bredere og ikke tenke så mye på at knærne ikke skal bevege seg utover, tenk heller på at rumpa skal ned og for å klare det; plasser føttene så de peker utover og kjør knærne ut i samme retning. Pass på at du ikke krummer ryggen i løftet ved å løfte brystet opp (det kan være lettere å dytte albuene fremover for å klare det bredre - ikke bakover som noen nevne her). Hvis du føler du må lener overkroppen veldig frem under bøyen kan du plassere stangen litt høyere opp mot nakken...

Knevarmere, som King Kim nevner, er tingen!! Du bør få deg noen skikkelige knevarmere!! Jeg har det alltid på i bøy om jeg bare varmer opp eller kjører tungt..

Kan jo sende meg noen filmsnutter av noen knebøy. Det her har litt dårlig vinkel fordi det er filmen neden i fra, da ser ikke bøyen dyp ut. Men som du ser kjører jeg knær ut over (og har knevarmere)
http://www.youtube.com/watch?v=kUzo8P2AhsA&feature=channel_video_title

På denne filmen (etter markløften) der du Tone bøye. Det er lettere å se på hun hva jeg mener:
http://www.youtube.com/watch?v=NPcFnED9ewM&feature=feedu

Eller som f.eks. Jørgen med lette knebind:
http://www.youtube.com/watch?v=PPvHCooZBCQ&feature=channel_video_title
Håper det hjalp litt Cheesy

En god parallell vil ikke utsette knærne mer, men over parallell vil være mer skadelig. Med parallell mener jeg hoftekam i vinkel med kneledd - kneet alltid bak tærne. Og å dytte albuen FREM vil hindre at du får presset skulderbladene sammen, desto mindre vil du få presset brystet ut. Skulderbladene skal sammen, albuene skal bak. Dyp knebøy er noe man kan prøve seg frem på, men ikke alle er bygd for dyp knebøy så er ikke noe man skal anbefale til alle og enhver. Smiley

Sitat
Tight Upper-back. Bring your shoulder-blades together. Tightening the upper-back gives the bar a solid base to rest on.
Elbows Back. Don’t let them come forward. Pushing your elbows back prevents elbows injuries. Back doesn’t mean “up” by the way.

http://stronglifts.com/how-to-squat-with-proper-technique-fix-common-problems/

youtube "so you think you can squat"

og se videoene her

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=59737.0

Albuene frem er på frontbøy, og på overheadpress ikke på knebøy.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Knær i knebøy?
« #18 : 10. mai 2011, 23:08 »
Jeg også stusset veldig over dette... Det er ikke slik vi prakaktiserer det i styrkeløft i alle fall Wink Det vil være lettere å tippe fremover med overkroppen om man ikke kjører albuer fremover for  å spenne opp ryggen.

Hvordan kan du spenne opp ryggen om du skiller skulderbladene og da lar brystet gli sammen?? Det er ikke logisk. Smiley

Brystkasse UT betyr skulderblad sammen ettersom det blir motsatt funksjon av en del av brystmuskulaturen (m serratus m.fl).

Og du har jo albuen bak på filmen din?!  Huh

Sitat
hvorfor sier du at albuene skal bakover for og få skulderbladene sammen?

skulderbladene går fint sammen med albuene ned.

og det er ved og holde albuene ned at en lettere klarer og holde brystkassen oppe. se filmen av Jørgen.

Albuene bak, betyr ikke at albuene går opp. Albuene bak betyr jo at albuene er bak kroppen sett fra siden. Så vi mener samme ting, har bare vært misforståelse. Slik albuene blir når man presser skulderbladene sammen, ikke at de er opp ..  Smiley

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Knær i knebøy?
« #19 : 11. mai 2011, 08:32 »
Jeg tror du misforstår hva som menes med albuer frem i knebøy. Selvfølgelig skal ikke albuene opp og frem som i en frontbøy. Med frem menes at albuene peker rett ned i gulvet, lenger frem enn det blir vrient så lenge du har stangen på ryggen blir det ikke? Albuer bakover blir til at albuene peker, tja, rett bakover?!

Hvordan du kan si at Binnas albuer peker bakover blir da en gåte, men kanskje du definerer fremover og bakover annerledes. Da er du i uenighet med all standard terminologi. 

Videre, å bruke stronglifts og en instruksjonsserie rettet mot multi-ply drakt halvbøy konkurranser som referanser er ikke alltid det beste.

Utlogget Anne Marie

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 57

Sv: Knær i knebøy?
« #20 : 11. mai 2011, 11:34 »
Hvordan kan du spenne opp ryggen om du skiller skulderbladene og da lar brystet gli sammen?? Det er ikke logisk. Smiley

Brystkasse UT betyr skulderblad sammen ettersom det blir motsatt funksjon av en del av brystmuskulaturen (m serratus m.fl).

Og du har jo albuen bak på filmen din?!  Huh

Albuene bak, betyr ikke at albuene går opp. Albuene bak betyr jo at albuene er bak kroppen sett fra siden. Så vi mener samme ting, har bare vært misforståelse. Slik albuene blir når man presser skulderbladene sammen, ikke at de er opp ..  Smiley


Ok, men når du sier albuene BAK høres det ut som du presser de bakover... Da skjønner jeg hva du mener. Selvfølgelig må man bøye albuene og presse de litt bakover for å få spent opp ryggen. Men når man har plassert stangen og står med albuene bak, hvis presser de fremover (ikke foran kroppen som frontbøy), men sånn at brystet kommer frem - hvor albuene ender opp, om det er litt bakover, parallell med overkropp eller litt foran kommer ann på hvor myk man er. Man må jo klare å holde spennet i tillegg.

Sånn jeg forstår det når jeg leser ditt innlegg er at man skal la albuene peke bakover. Da vil øvre del rygg automatisk krommes. Derfor var jeg uenig med deg.
Aktiv utøver og leder for Oslo Styrkeløftklubb
Konkurransegodkjente løft: 155 - 100 - 145

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Knær i knebøy?
« #21 : 11. mai 2011, 16:58 »
Hvordan kan du spenne opp ryggen om du skiller skulderbladene og da lar brystet gli sammen?? Det er ikke logisk. Smiley

Brystkasse UT betyr skulderblad sammen ettersom det blir motsatt funksjon av en del av brystmuskulaturen (m serratus m.fl).

Og du har jo albuen bak på filmen din?!  Huh

Albuene bak, betyr ikke at albuene går opp. Albuene bak betyr jo at albuene er bak kroppen sett fra siden. Så vi mener samme ting, har bare vært misforståelse. Slik albuene blir når man presser skulderbladene sammen, ikke at de er opp ..  Smiley

godt hende vi mener det samme, men står mange rundt om kring på studioer med albuene pekende rett bakover, og siden du er en av dem som trener opp folk på studioer så er det fort gjort og missforstå det du mener her


Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Knær i knebøy?
« #22 : 11. mai 2011, 19:38 »
Ser nøyaktig hvor dere misforstår meg. Dere tenker at jeg mente direkte bak, da blir ryggen krummet ja.
Det blir mer "press brystet ut, og se hvor albuen kommer som oftest - sett fra sidene - da vil bli pekende ut og bak".

We are officially on the same page! Smiley

Figuz

  • Gjest
Sv: Knær i knebøy?
« #23 : 13. mai 2011, 14:39 »
Sjekk denne filmen:
http://vimeo.com/4772650

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!