Skrevet av Emne: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger  (Lest 18809 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Det ble flust av nye verdensrekorder da verdensmesteren i -93 kg skulle kåres

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Tabloidiseringen av Treningsforum fortsetter. :-/

Men ellers artikkelen finfin den. Artig med nyheter Smiley

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #2 : 01. juni 2011, 11:55 »
Hei!

Takk for tilbakemelding!

Kan du utdype hva du mener med dette?

Mvh
Artikkelforfatter






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #3 : 01. juni 2011, 13:38 »
Jeg synes det blir litt misvisende å skrive "verdensrekorden i benkpress", siden det jo er blitt løftet mer i andre vektklasser. Jeg skal gå med på at det er et problem hvordan man skal fremstille rekorder etter at rekordene ble nullstilt. Det er riktignok sant at det er en ny offisiell verdensrekord i IPF, men jeg synes ikke rekordene har noe særlig legitimitet før de har blitt konkurrert om i en del stevner. Nå i begynnelsen vil det trolig bli satt veldig mange rekorder. Men om noen å, så vil det være mye større å sette verdensrekord, for da vil rekordene ha "satt" seg. Jeg er imot at overskrifter skal være sannheter med modifikasjoner.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #4 : 01. juni 2011, 15:23 »
Hei!

Jeg synes det blir litt misvisende å skrive "verdensrekorden i benkpress", siden det jo er blitt løftet mer i andre vektklasser.
Her er nok vi prinsipielt uenige. Verdensrekord er verdensrekord uansett hvilken vektklasse det er satt, ihvertfall slik det er nå. Jeg syns ikke man skal diskriminere på vekt, det blir litt som å diskriminere på kjønn, å si at siden menn løfter mer enn kvinner så teller ikke rekorder for kvinner.

Når det gjelder det at rekordene ble "nullstilt" så er jeg til en viss grad enig i deg, men syns at rekordene har en viss legitimitet ettersom det ble satt en grense på hvor tungt en må løfte for å ette ny verdensrekord (som ikke var bare-bare). Det er sant at det kanskje kan ta noen år (spørs på nivået på de som konkurrerer nå) før rekordene har fått "satt seg" skikkelig i ulike vektklasser, men jeg som nyhetsformidler kan nesten ikke vente noen år før jeg formidler nyheter om ny verdensrekord.

PS: I tillegg ble det "bare" satt 5 verdensrekorder såvidt jeg ser i de ulike øvelsene (kb, bp, ml og total) og vektklassene på EM, ergo an de jo til en viss grad ha satt seg. (Sjekket resultatlista for menn helt kjapt nå).

Det er faktum at verdensrekorden ble høynet fem ganger i ett og samme stevne, og alle løftene var høyere enn det som noen gang har blitt løftet i klasse -93 kg (ihvertfall i et gyldig stevne), ergo er det ikke en sannhet med modifikasjoner, men er med på at dette neppe hadde skjedd om ett års tid.

Alt i alt, jeg er klar over at det blir noen sensasjonsartikler (har hittil to slike "nye rekorder" artikler hittil i år), enkelte ser nyhetsverdien av det, enkelte ikke. Jeg beklager om du ble skuffet når du klikket deg inn på artikkelen. Om problemet er at det ikke ble opplyst at det høyst sannsynlig er på grunn av resettingen av rekordene (I tillegg til jevnt og høyt nivå, dette var jo stevnets beste løftere) - så kan jeg legge til det.

Siden du sa at det var en fortsettelse av tabloidiseringen av TF, har du noe mer du vil komme på tilbakemelding på (helst mine artikler for min del) så ønskes det veldig velkommen!

Takk for den konstruktive tilbakemeldingen.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #5 : 01. juni 2011, 16:55 »
Jeg synes det blir litt misvisende å skrive "verdensrekorden i benkpress", siden det jo er blitt løftet mer i andre vektklasser. Jeg skal gå med på at det er et problem hvordan man skal fremstille rekorder etter at rekordene ble nullstilt. Det er riktignok sant at det er en ny offisiell verdensrekord i IPF, men jeg synes ikke rekordene har noe særlig legitimitet før de har blitt konkurrert om i en del stevner. Nå i begynnelsen vil det trolig bli satt veldig mange rekorder. Men om noen å, så vil det være mye større å sette verdensrekord, for da vil rekordene ha "satt" seg. Jeg er imot at overskrifter skal være sannheter med modifikasjoner.

Her må eg sei meg enig.... Det er ikkje spesielt bra med 300kg i -93 kg klassen so dette burde Treningsforum halde seg for god til å skrive om. Makan til tabloid!!

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #6 : 01. juni 2011, 22:14 »
Her må eg sei meg enig.... Det er ikkje spesielt bra med 300kg i -93 kg klassen so dette burde Treningsforum halde seg for god til å skrive om. Makan til tabloid!!

Det handler ikke om det er bra eller ikke. Det handler om at overskriften er misvisende. Blir som at VG skriver i en overskrift "Verdens beste klubblag på plass i Oslo". Når man åpner artikkelen, så viser det seg at det var verdens beste kvinnelige klubblag som var på plass i Oslo. Ikke helt det samme...

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #7 : 01. juni 2011, 23:23 »
Det får være din mening, akkurat når det gjelder verdensrekorder i forskjellige vektklasser er det absolutt ingen kultur innad i styrkeløften på å bare regne den tyngste verdensrekorden som "verdensrekord", verdensrekord er verdensrekord, uansett vektklasse.  Overskriften er altså ikke missvisende i den forstand.

I tillegg må jeg jo legge til at etter wilks summen var dette de beste løfterene i stevnet (tatt ut av hukommelsen).

VG kan ikke bare rapportere resultatet når de to beste lagene i tippeligaen møtes.

Takker fremdeles for tilbakemelding, men ser ikke at dette er en "fortsettelse" av tabloidiseringen av TF når det egentlig er du som mener at det fins bare en ekte verdensrekord i hver øvelse. Vi er mange andre som setter stor pris på verdensrekorder gjort i lavere vektklasser.

Kan hende jeg har missforstått deg, og setter selvfølgelig pris på din mening, endrer nå ingressen så det fremkommer hvilken vektklasse det er snakk om. Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #8 : 02. juni 2011, 02:41 »
300kg i -93kg woot  Er skjortene blitt mye bedre eller er sporten invadert av super mutant humans?
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #9 : 02. juni 2011, 08:53 »
Det handler ikke om det er bra eller ikke. Det handler om at overskriften er misvisende. Blir som at VG skriver i en overskrift "Verdens beste klubblag på plass i Oslo". Når man åpner artikkelen, så viser det seg at det var verdens beste kvinnelige klubblag som var på plass i Oslo. Ikke helt det samme...


Hehe.... Eg veit ikkje om eg skal le eller gråte... Du er jo fullstendig på bærtur med det du skriver!
Kanskje du mangler evnen til logisk tenking?  Smiley

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #10 : 02. juni 2011, 15:15 »

Hehe.... Eg veit ikkje om eg skal le eller gråte... Du er jo fullstendig på bærtur med det du skriver!
Kanskje du mangler evnen til logisk tenking?  Smiley


Du finner nok mange logiske brister i innlegget mitt.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #11 : 02. juni 2011, 15:18 »
Du finner nok mange logiske brister i innlegget mitt.

Ja.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #12 : 02. juni 2011, 15:50 »
300kg i -93kg woot  Er skjortene blitt mye bedre eller er sporten invadert av super mutant humans?

Har vel vært de samme skjortene et par år, og er bestemt at de skjortene som var da skulle fryses frem til 2013/14 om jeg ikke tar helt feil.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #13 : 02. juni 2011, 15:57 »
Når folk leser "verdensrekordEN" så tenker de det tyngste løftet noensinne. Ettersom konkurranse-benkpress er synonymt med doptestet IPF-benkpress i Norge, så tenker man at dette er det tyngste løftet gjort under IPF med doptesting etter dagens standarder. Fotball i Norge er synonymt med FIFA-fotball i Norge, selv om "fotball" kan bety noe annet hvis prøver å være vrang. På samme måte som ovenfor forventer du at noen har slått Usain Bolts verdensrekord hvis du leser "Verdensrekorden i 100-meter sprint senket med fem hundredeler" i en overskrift. Hvis det viser seg når du åpner artikkelen at det var verdensrekorden for kvinner eller verdensrekorden for juniorer som er senket med fem hundredeler, så blir følelsen noe antiklimatisk. Det blir det samme her også.

Dette har ingenting med selve prestasjonen å gjøre. Det handler om at tabloide aviser bruker misvisende overskrifter for å lokke til seg lesere. Ettersom dette er en misvisende overskrift, så kaller jeg det en tabloidisering.

Jeg kan egentlig ikke si noe mer enn dette.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Verdensrekorden i benkpress høynet fem ganger
« #14 : 02. juni 2011, 16:47 »
På samme måte som ovenfor forventer du at noen har slått Usain Bolts verdensrekord hvis du leser "Verdensrekorden i 100-meter sprint senket med fem hundredeler" i en overskrift. Hvis det viser seg når du åpner artikkelen at det var verdensrekorden for kvinner eller verdensrekorden for juniorer som er senket med fem hundredeler, så blir følelsen noe antiklimatisk. Det blir det samme her også.


Nå er du bare vanskelig. Det er bare en verdensrekord i 100 meter sprint, det er dobbelt så mange verdensrekorder i benkpress som det er vektklasser i styrkeløft, pr kjønn (for senior). Det går ikke an å sammenligne.

Når det i tillegg er en ingress under overskriften som presiserer både vekta på verdensrekorden (300 kg) og vektklassen (-93) kan jeg ikke gå med på at det er en missvisende overskrift. Begge disse peker klart til hva saken handler om.

Du er en av veldig få som mener det er bare en verdensrekord i benkpress, vi andre skjønner at "ny verdensrekord" kan bety ny verdensrekord i mange vektklaser. I styrkeløft har vi fem øvelser (bøy, benk mark, sammenlagt og benkpress enkeltløft), mange aldersklasser (ungdom, junior, senior, yngre veteran, eldre veteran, superveteran), og mange vektklasser, det er INGENTING som heter den endelige verdensrekorden i IPF styrkeløft, for hver øvelse er det fem verdensrekorder i hver vektklasse.

Valget av overskrift var ikke for å lokke lesere til å lese artikkelen da jeg trodde alle var inneforstått med dette, at alle vektklasser har hver sin verdensrekord, og alle disse har hver sin nyhetsverdi.

Det er det at en rekord ble satt/høynet fem ganger på samme stevne som er nyheten, og det har ingenting med vekten som ble løftet - eller vektklassen å gjøre.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!