Skrevet av Emne: ang. benkpress  (Lest 2136 ganger)

Utlogget gnolreve

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 193

ang. benkpress
« : 02. juni 2011, 18:54 »
når jeg tar benk press tar jeg den ned til brystet, men noen ganger hvis det blir tungt tar jeg den ned og for en slags sprett på stanga for å få den opp. her om dagen sa en fyr til meg at det hindrer vekst i brystet og man kan få skader.... stemmer dette ? Smiley
you gotta eat big, to get big!

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: ang. benkpress
« #1 : 02. juni 2011, 18:58 »
Kanskje det hindrer vekst, ettersom du ikke trener like tungt gjennom hele løftebanen. Teoretisk sett så kan det nok hende at du kan skade deg av en liten sprett, men med mindre den er meget overdrevet, så vil jeg tro brystkassa tåler det. Kompresjonen av en liten benkpress-sprett er mye mindre enn den man får av å bli utført HLR på, f.eks (ikke at det er ufarlig, bare så det er sagt).

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: ang. benkpress
« #2 : 02. juni 2011, 19:30 »
Leste en diskusjon rundt dette med å "bounce" vekten som følge av oppsamlet spenning under den eksentriske fasen. Konklusjonen var at man ikke vet, hvis jeg husker riktig.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: ang. benkpress
« #3 : 02. juni 2011, 20:41 »
Vel, å sprette noe som helst på brystet ser ikke jeg vitsen med. Da er man enten ikke sterk nok eller myk nok for vekten, og man skal være JÆVLI stiv for å ikke få vekten ned.

Jeg syntes iallefall at det er ganske logiskt at man bør kjøre vekten ned kontrollert. De fleste sliter jo uansett på midten av løftet og ikke helt i bunn eller helt på toppen, iallefall fra hva jeg har sett.
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: ang. benkpress
« #4 : 02. juni 2011, 20:43 »
Vel, å sprette noe som helst på brystet ser ikke jeg vitsen med. Da er man enten ikke sterk nok eller myk nok for vekten, og man skal være JÆVLI stiv for å ikke få vekten ned.

Jeg syntes iallefall at det er ganske logiskt at man bør kjøre vekten ned kontrollert. De fleste sliter jo uansett på midten av løftet og ikke helt i bunn eller helt på toppen, iallefall fra hva jeg har sett.

Uti fra et styrkeperspektiv så ville jeg ikke bouncet noen vekter siden man ikke kan gjøre det i konkurranser.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget gnolreve

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 193

Sv: ang. benkpress
« #5 : 02. juni 2011, 22:07 »
tror man ikke gjør det med villje, men hvis man skal makse så senker vekten kontrollert ned til brystet og idet den faktisk treffer brystet , bruker man all den energien man klarer å bruke til å få den vekten opp. så den "bouncen" kommer litt automatisk
you gotta eat big, to get big!

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: ang. benkpress
« #6 : 02. juni 2011, 22:20 »
Ja, den kommer som sagt pga man ikke er sterk nok for den vekten kontrollert. Tren benk med stopp så er det ikke noe problem etter veldig kort tid Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget pudding

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

Sv: ang. benkpress
« #7 : 02. juni 2011, 22:31 »
låner tråden litt:

Når jeg trener benk, hender det at de siste repsa blir skeivt utført. Løfter den lettere på høyre side og har fått et par kommentarer på utførelsen.

Eneste løsningen jeg ser er å gi meg tideligere før den ene siden "svikter". Burde jeg fortsette å gå helt ut? Er ikke noen bounce involvert her men.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: ang. benkpress
« #8 : 02. juni 2011, 22:58 »
Hvis du ser på spydkastere, så trener de med intensjonel sprett i brystet, og der snakker vi om folk som løfter mye mer enn deg.
Bare se på dette klippet av Andreas Thorkilsen
http://www.youtube.com/watch?v=tJzJjIMna5E#noexternalembed
Ser ikke helt bra ut for kassa, men han er jo bare skada i bena.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: ang. benkpress
« #9 : 02. juni 2011, 23:13 »
låner tråden litt:

Når jeg trener benk, hender det at de siste repsa blir skeivt utført. Løfter den lettere på høyre side og har fått et par kommentarer på utførelsen.

Eneste løsningen jeg ser er å gi meg tideligere før den ene siden "svikter". Burde jeg fortsette å gå helt ut? Er ikke noen bounce involvert her men.

Jeg ville bra trenet vanlig videre, jeg løftet helt skeivt i førsten men det lignet seg ut etterhvert. Veldig normalt...

Hvis du ser på spydkastere, så trener de med intensjonel sprett i brystet, og der snakker vi om folk som løfter mye mer enn deg.
Bare se på dette klippet av Andreas Thorkilsen
http://www.youtube.com/watch?v=tJzJjIMna5E#noexternalembed
Ser ikke helt bra ut for kassa, men han er jo bare skada i bena.

Kan umulig være mye bra for kassa, skal ikke så veldig mye til å ødelegge seg der tror jeg. Mulig det går bra, men den dagen du er i dårlig form og har lite luft i lungene og slipper vektene ned vil ikke jeg stå bak Smiley

Spydkastere ja, men ser ikke helt relasjonen. Thorkilsen løfter sykt mye, jeg husker jeg ikke trodde på det før jeg så han løftet selv. Visst det var meg du mente så blir det litt dumt å sammenligne en som har trenet i rett over 2 år som hobby, kontra proffe spydkastere.

For min del blir egentlig det hele en litt dum diskusjon. Greier man ikke å løfte uten sprett, ja da bør man ta lettere vekter. Samme gjelder knebøy og andre øvelser hvor man feks "ikke greier å gå helt ned i (godkjent) bøy". Da må man trene mer og med lettere vekter.

Og da sier mange: "ja, men jeg skal jo ikke konkurrere i dette da". Er det noen unnskyldning for å ikke utføre øvelsen riktig da ? Nope...
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: ang. benkpress
« #10 : 02. juni 2011, 23:16 »
Nei jeg mente trådstarteren, siden han er nybegynner og redd for å ødelegge kassa, så ser du en som har trent med sprett dritlenge, og på toppen av det hele trener med 180 kilo, så tror jeg ikke det er så altfor farlig.

Unødvendig er det jo, men det er vel ikke noe å være fryktelig redd for.

Angående sprettrefleks, så blir det anbefalt å utnytte seg av den i knebøy for generel styrke, om det gjelder i benkpress aner jeg ikke, men det er vel få som vil anbefalle det.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: ang. benkpress
« #11 : 02. juni 2011, 23:20 »
Nei jeg mente trådstarteren, siden han er nybegynner og redd for å ødelegge kassa, så ser du en som har trent med sprett dritlenge, og på toppen av det hele trener med 180 kilo, så tror jeg ikke det er så altfor farlig.

Unødvendig er det jo, men det er vel ikke noe å være fryktelig redd for.

Tja, enig. Men hvorfor ? Jeg ser ikke helt hvorfor man skal lføte med sprett, muligens bare for å si at man tar mer i benk Smiley Går nok helt bra å trene slik, men større sjanse for at noe galt skjer e det jo, so why do it then ?

Blir litt det samme som å holde selvmordsgrep i benk, det går bra helt til det går til helvete. Mener jeg leste engang at 80 eller 90 % av skadene i benk kom pga det idiot grepet.

Litt offtopic kanskje men... Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: ang. benkpress
« #12 : 02. juni 2011, 23:23 »
Ja, folk har dødd av det, så det er vaffal ikke noe vits.

Når det går utover i settet og du blir dritsliten, så er det utrolig fristende og sprette litt for å få inn et par ekstra rep (skyldig)..prøver å unngå det da løftebanen ofte blir helt rævkjørt.
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!