Skrevet av Emne: ATG eller 90graders knebøy?  (Lest 5523 ganger)

Utlogget larsenen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 69

  • Ikke gjør det du kan gjøre i morgen i dag.
ATG eller 90graders knebøy?
« : 05. juni 2011, 23:51 »
Hva er å foretrekke?
Abs cut like diamonds, come at me.

Utlogget HJH

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #1 : 06. juni 2011, 00:02 »
Desto dypere du går, desto mer må du ekstendere hofta di på vei opp, og desto mer aktiverer du hamstrings og gluteus maximus. Du vil også få økt strekk på quadriceps noe som angivelig skal gi økt treningseffekt.

Dessverre har vi et par ulemper også: Jo dypere du går, jo større blir trykket patella utøver på femur og omvendt. Tenke artroser og slikt.. Dessuten er kne MYE mer ustabilt når det er flektert. Viktig å ha kontroll over beina slik at de ikke vingler ut til sidene! Et annet poeng er at man lettere får en fleksjon i nedre del av ryggen når man går dypt. Kan ende opp med lumbago og annet faenskap.

Så tenker for meg selv at man bør prøve å gå så dypt man klarer uten at det går ut over teknikken din (ryggen) og kontrollen over deg selv og vekta du bærer (knærne). Flere innspill?Smiley

Utlogget larsenen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 69

  • Ikke gjør det du kan gjøre i morgen i dag.
Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #2 : 06. juni 2011, 00:08 »
Desto dypere du går, desto mer må du ekstendere hofta di på vei opp, og desto mer aktiverer du hamstrings og gluteus maximus. Du vil også få økt strekk på quadriceps noe som angivelig skal gi økt treningseffekt.

Dessverre har vi et par ulemper også: Jo dypere du går, jo større blir trykket patella utøver på femur og omvendt. Tenke artroser og slikt.. Dessuten er kne MYE mer ustabilt når det er flektert. Viktig å ha kontroll over beina slik at de ikke vingler ut til sidene! Et annet poeng er at man lettere får en fleksjon i nedre del av ryggen når man går dypt. Kan ende opp med lumbago og annet faenskap.

Så tenker for meg selv at man bør prøve å gå så dypt man klarer uten at det går ut over teknikken din (ryggen) og kontrollen over deg selv og vekta du bærer (knærne). Flere innspill?Smiley

Fordeler og ulemper ja, som med det meste :p Takk for svar!
Abs cut like diamonds, come at me.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #3 : 06. juni 2011, 04:27 »
Hverken eller, i hvert fall hvis man skal følge tankengangen til Mark Rippetoe (og mange styrkeløftere). Rippetoe anbefaler å gå ned til den dybden som styrkeløftere går ned til, altså der toppen av hofta er parallell med toppen av kneskåla. Dette er godkjent styrkeløftdybde. Rippetoe selv skriver:

"Originally Posted by Mark Rippetoe

Dave:

Thanks for bringing this up. Squat depth is critically important, but so is correct form. ATG-level depth most usually requires that the lumbar muscles relax the lordosis and that the hamstrings relax before extreme depth can be reached. It doesn't sound like a good idea to me that anything be relaxed in a deep squat, since doing this kills your good controlled rebound out of the bottom and risks your intervertebral discs. Those rare individuals that can obtain ass-to-ankles depth without relaxing anything might be able to get away with it, but as a general rule you should squat as deep as you can with a hard-arched lower back and tight hamstings and adductors. This depth will be below parallel, but it will not usually be "ATG".

Rip"


Men det er jo mulig å gå enda lenger ned, slik som vektløftere gjør:



Det som står på dette bildet, gjelder for vektløftere. For vektløftere er det kanskje feil å trene som B, men for styrkeløftere er B riktig. A er ass to the grass (nesten). C er aldri riktig.

Ettersom dette er kroppsbyggerforumet, så må det sies at det er litt vanligere for kroppsbyggere å ikke gå helt ned til parallell, men gjerne noe dypere enn 90 grader i kneleddet.

Utlogget burny_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 249
  • Honnør: 178
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 249

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #4 : 06. juni 2011, 04:34 »
Dype..


Du kan jo lese litt av dette Charles Poliquin har skrevet.

Squatting to parallel (legs bent 90 degrees) not only makes the exercise less effective but, additionally, it increases the risk of injury. First of all, by not squatting the full range of motion, one doesn't maintain proper lumbosacral bodymechanics. When performing the squat movement, the sacrum undergoes a process known as nutation (it tilts forward, relative to the two ilia on either side of it). At approximately 90 degrees of knee bend, the sacrum tilts back (a process known as counternutation) and sets the lifter up for lower back pain.

In order to perform a full squat, flexibility and range of motion must be maintained in the lumbar spine and SI joint, as well as in such muscles as the iliopsoas and hip external rotators ? piriformis, gemelli, etc. If the lifter can't squat past 90 degrees of knee bend without the heels raising or the body bending excessively forward at the waist, but can squat all the way to the floor while holding onto something, we know that there are some muscle imbalances in regard to the pelvis/lumbosacral region (iliopsoas, external hip rotators, erector spinae) as opposed to a knee or foot/ankle dysfunction.

Additionally, since the hip joint is considered by many authors as the "steering mechanism for the leg," improper pelvis, hip, and lumbosacral mechanics could manifest down the kinetic chain as chronic or recurring knee/ankle problems. Thus, regular performance of the full squat offers a "screen" for the athlete of his or her lumbosacral/pelvic flexibility, which may prevent injury or muscle imbalances long before they become chronic.

Parallel squats also may be potentially damaging to the knee joint. The original data on full squats causing ligament laxity was obtained in an uncontrolled manner. Recent attempts to replicate these studies haven't shown any increased laxity or knee pain/dysfunction from doing full squats as opposed to parallel squats.

Furthermore, ask any orthopedic surgeon at what degree of knee bend does one perform the Drawer test ? 90 degrees. Why? Because in this position, the knee joint is the most unstable, and if you were trying to assess the integrity of the cruciate ligaments, you'd want the least amount of interference from other structures as possible. Bend the knee to full flexion. How much does the tibia move on the femur anteriorly or posteriorly? Very little. However, do the same test at 90 degrees of flexion, and you'll get considerably more movement.

Therefore, you can imagine how much force is on the knee ligaments if the athlete is descending with a weight on their shoulders, and then at 90 degrees ? the most unstable point ? reversing the momentum and accelerating in the exact opposite direction. Couple this with the fact that most, if not everyone, are capable of squatting considerably more weight to the parallel position than the full squat position, and you've set your body up for muscular imbalances, yet again.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #5 : 06. juni 2011, 13:30 »
Det må sies her at Poliquin bruker begrepet parallell i en annen betydning enn det som er den veletablerte standarden. 90 grader og parallell er ikke det samme.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #6 : 06. juni 2011, 15:22 »
"ATG" er vel mer et uttrykk enn ment til å tas (100%) bokstavelig, da? Ment til å illustrere at man skal gå dypt, ikke ca 2/3 av bevegelsen e.l. som mange gjør...

Litt sånn "go big or go home", o.l. Wink

Egen erfaring: Dype bøy (omtrent toppen av hofta parallell med toppen av kneskåla, som Andre sier over), eller tom. litt dypere for egen del, er langt snillere mot knærne enn en del høyere bøy.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #7 : 06. juni 2011, 15:57 »
Slik som vektløfterne gjør Wink

Ikke i nærheten av rumpa i gulvet, men allikevel dypere enn styrkeløftsbøy.

http://www.youtube.com/watch?v=3Y8yKSJbpFI#noexternalembed&NR=1&feature=channel_page

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #8 : 06. juni 2011, 17:04 »
I følge professor i medisin ved NTNU, Jan Hoff, skal belastningen på både ledd og muskler være tilnærmet lik enten man går ned til 90º eller til gulvparallellt. Hva han har å si rundt det å gå ned til man er under parallellt vet jeg ikke, men jeg vil tro det ikke vil utgjøre den store forskjellen fra gulvparallellt, og følgelig heller ikke fra 90º.

Her er en kjapp infotekst om hvem Jan Hoff er:

"Jan Hoff
PhD

Tech Nutrition har et tett samarbeid med Jan Hoff, som er professor i Medisin ved NTNU. Han er også Dr.Philos. i Fysiologi/Trening av styrke. Jan Hoff har drevet med forskning på området effektiv styrketrening og utholdenhetstrening for toppidrett og for pasienter. Han har cirka 50 publikasjoner i internasjonale forskningstidsskrifter, hvorav en rekke inviterte artikler. I tillegg har han drevet omfattende forskning innen fotball. Han er også tidligere leder for Alpint i Norges Skiforbund, Landslagstrener i friidrett og sprint, konsulent for Rosenborg BK, Molde FK og Celtic FC. Har også hatt konsulentoppgaver for Barcelona FC, Olympiakos FC, Leeds FC, Norges Fotballforbund, Sveriges Fotballforbund, Englands FA og en rekke andre fotballag. Ellers fungerer han som rådgiver for Norges landslag i langrenn damer og for Canadas langrennsdamer, samt en rekke individuelle idrettsutøvere i verdenstoppen i sine idretter."

Kilde: http://www.tn.no/kundesenter.aspx?id=kundesenter+om+oss

Uten å påberope meg noen ekspertise, vil jeg likevel føye til at jeg tror man absolutt er tjent med å trene med fullt leddutslag pga. den ekstreme ryggbelastningen som oppstår ved 90º bøy. En person som trener med 150 kg i kvartbøy, må kanskje helt ned til 90 - 100 kg i vanlige knebøy. Da har man fjernet ekstremt mye av påkjenningen på ryggen. Jan Hoff har også selv sagt at det var vanlig under hans tid som leder for Alpint i Norges Skiforbund, å heller anbefale alpinistene om å trene med fult leddutslag pga. dette.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #9 : 06. juni 2011, 23:32 »
Rart at disse 4x4-studiene han har organisert handler om 90-graders knebøy, da. Med fotballspillere i en studie gikk de jo opp til 200 kg i det de kaller 90-graders knebøy. Jeg har imidlertid litt vondt for å tro at de faktisk gikk så dypt som 90-grader. Jeg så et innslag med Hoff og Helgerud på NRK, hvor de snakket om testlaboratoriene i Trondheim, og den knebøyen de viste der var langt fra 90% (de man kan kalle halvbøy). Knebøyen de viste der var kvartbøy.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #10 : 07. juni 2011, 00:41 »
Fotball-studien du nevner her kjenner jeg ikke til, men uansett: Den eneste grunnen til at han anbefaler å gå ned til parallelt, har å gjøre med at det er mindre skaderisiko for ryggen (siden man kan trene med mindre vekt og oppnå like mye, som nevnt i forrige innlegg). Om han har valgt å teste disse fotballspillerne i 90 graders knebøy, kan det være grunner til det som vi ikke kjenner til.

Jeg har også sett innslaget du refererer til. Dette var, om jeg ikke husker feil, et svært kort glimt av en utøver som tok én repetisjon. Jeg husker at flere kritiserte dette på Treningsforum i etterkant av innslaget, og jeg er enig i at dette ikke var en reptisjon som kvalifiserte til å kalles "90 graders knebøy". Men det blir uansett kun spekulering om man skal begynne å snakke om at mannen ikke vet hvordan et 90 graders knebøy ser ut, noe som er heller tvilsomt mtp. utdanningen han sitter på, samt yrkene han har hatt. Hva vet vi om at alle repetisjonene til alle testpersonene så slik ut? Prøver ikke å forsvare Hoff, men heller forklare at det ikke går an å bruke dette mot ham pga. at vi vet altfor lite om det. Det sier ingenting om ham så lenge dette er alt vi har å snakke om.

Poenget er uansett: Hoff sier at begge deler gir tilnærmet lik effekt. Mange liker å tro at det er farlig å gå ned til gulvparallelt, eller lavere. Andre elsker derimot å skape dramatikk ved å påstå at det faktisk er dødsfarlig å gå til 90 grader, og at folk flest tar feil, har blitt lurt, at folk flest er dumme og late etc. Hoff sier at det ikke er noen forskjell, mer eller mindre, hverken på muskler eller sener og ledd. Og han har en rimelig grei utdanning å støtte seg på i tillegg, og jobber tross alt ved NTNU. Når jeg heller aldri har hørt om noen som har skadet seg som en direkte konsekvens av å ha trent 90 graders bøy fremfor parallelt, samt sett tonnevis av folk som har bygd enorme lår med begge varianter, velger jeg dermed å høre på ham. Det ville være det eneste fornuftige å gjøre slik jeg ser det.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #11 : 07. juni 2011, 00:45 »
Studien var en av pensumartiklene for MFEL1050 på NTNU for to år siden, da jeg tok det. Jeg tror den fortsatt er del av pensum. En av dem som ligger på linken her er det nok: http://www.ntnu.no/isb/mfel1050/pensum

Edit: Her er den: Endurance and Strength Training for Soccer Players - Physiological Considerations

http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=ffe28646-4fa7-4618-a577-e6965dbe8a15&groupId=10301 (7. Strength Training for Soccer Players).

Edit 2: Jeg kom tilfeldigvis over en tekst som var kritisk til Helgerud og Hoffs artikkel ovenfor: http://www.gesundestraining.de/download/Strength%20training%20for%20Soccer.pdf

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #12 : 07. juni 2011, 01:36 »
Knebøy og bruken av ordene "90 grader" er et mysterium for meg. Hva er 90 grader i knebøy? Det virker som om mange tror de vet dette, men nesten samtlige tar jo feil. 90 grader i knebøy kan være tusen forskjellige dybder ; det gir ingen mening overhodet å prate om 90 grader. Hvis det skulle gitt mening å nevne 90 grader i knebøy så må det først spesifiseres at det gjelder forholdet mellom leggbein og lårbein. Videre må vinkelen på overkroppen defineres. Hvis overkroppen er 90 grader i forhold til bakken så blir enten bøyen SÆRDELES kort eller så blir det utført en bøy som er praktisk umulig å gjennomføre (man faller bakpå). Så, vær så snill, slutt å bruk uttrykket "90 grader" i forbindelse med knebøy.

Når det kommer til dybden i knebøy er det en veldig fin artikkel om dette her:
http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1_english.html

Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Tricker

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #13 : 07. juni 2011, 02:24 »
Knebøy og bruken av ordene "90 grader" er et mysterium for meg. Hva er 90 grader i knebøy? Det virker som om mange tror de vet dette, men nesten samtlige tar jo feil. 90 grader i knebøy kan være tusen forskjellige dybder ; det gir ingen mening overhodet å prate om 90 grader. Hvis det skulle gitt mening å nevne 90 grader i knebøy så må det først spesifiseres at det gjelder forholdet mellom leggbein og lårbein. Videre må vinkelen på overkroppen defineres. Hvis overkroppen er 90 grader i forhold til bakken så blir enten bøyen SÆRDELES kort eller så blir det utført en bøy som er praktisk umulig å gjennomføre (man faller bakpå). Så, vær så snill, slutt å bruk uttrykket "90 grader" i forbindelse med knebøy.

Når det kommer til dybden i knebøy er det en veldig fin artikkel om dette her:
http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1_english.html


Jeg tror nok alle som sier 90grader mener da lår ligger paralelt med gulvet. uanvhengig av vikel mellom legger og lår. 



Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: ATG eller 90graders knebøy?
« #14 : 07. juni 2011, 02:39 »
Jeg tror nok alle som sier 90grader mener da lår ligger paralelt med gulvet. uanvhengig av vikel mellom legger og lår.
Da burde de ha sagt det. Lår paralellt med gulvet har lite med 90 grader å gjøre Smiley Likevel er det misvisende, for hva er paralellt med gulvet? Oversiden? Undersiden? Lårbeinet?

Folk bør altså slutte å bruke terminologien "90 grader". Det er en innarbeidet terminologi som ikke hører hjemme noen plass.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!