Skrevet av Emne: Vondt nede i ryggen...  (Lest 2685 ganger)

Utlogget bob94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Vondt nede i ryggen...
« : 06. juni 2011, 00:02 »
Engang for lenge siden skulle eg løfte tungt over hodet, men det siste biten på militærpressen gjore at eg har veldig vondt i nedre ryggen fortiden:S Hva kan dette vere?Huh
Å hva bør eg gjøre for at det skal bli bedre???
Takk for svar på forhånd.

Utlogget HJH

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: Vondt nede i ryggen...
« #1 : 06. juni 2011, 00:19 »
Tror jeg har gjort det samme selv en gang. Knota da med teknikken på sisteløftet ved at jeg ikke klarte å holde ryggen rett. Kjentes ut som om jeg strakk noe i korsryggen. Smertene gikk over av seg selv etter noen uker.

Antakeligvis vil det gå over etter noen uker. Hold deg i aktivitet, men ikke tren så hardt at du får vondt. Går det ikke over ila 6 uker, så kan du tenke på å oppsøke lege.

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Vondt nede i ryggen...
« #2 : 06. juni 2011, 00:21 »
Vel, det første du må gjøre, er å innse at teknikken din er for dårlig, TERP TEKNIKK.

Det andre du må gjøre, er å hvile. Hva er definisjon av "lenge siden"?
Siden det kommer etter et dårlig løft, så er det nok en muskel, og ingen utenomjordisk invasjon, så du kommer nok til å overleve

eango: det kjentes ut som om du strakk noe, fordi det var nøyaktig det du gjorde. Å belaste ryggen mer enn nødvendig, gjør bare at prossesen med å bli bra igjen, tar lengre tid enn nødvendig.
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget Danni0812

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

Sv: Vondt nede i ryggen...
« #3 : 06. juni 2011, 00:30 »
Antakeligvis vil det gå over etter noen uker. Hold deg i aktivitet, men ikke tren så hardt at du får vondt. Går det ikke over ila 6 uker, så kan du tenke på å oppsøke lege.

For all del ikke gå med vondt i ryggen i 6 uker, dette er den største grunnen til at kroniske ryggskader oppstår! Hold deg i lett aktivitet fremover og oppsøk kiropraktor/annen spesialist innen en uke hvis det ikke blir bedre.

Mvh kiropraktor student
Maksløft:

Knebøy - 155kg
Benkpress - 105kg
Markløft - 165kg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98369.msg1468410;topicseen#new

20 år gammel
79kg tung

Utlogget bob94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Vondt nede i ryggen...
« #4 : 06. juni 2011, 00:33 »
Eg har hatt det va 5  veker. Men det har vert litt av å på, smertene verierer fra dag til dag, det er ikke så vondt i ryggen, men endel irritasjon smerter. Bør eg gå til kiropraktor???

Utlogget B.Solstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 325

  • Power! -Jeremy Clarkson
Sv: Vondt nede i ryggen...
« #5 : 06. juni 2011, 00:34 »
Hold deg i lett aktivitet fremover og oppsøk kiropraktor/annen spesialist innen en uke hvis det ikke blir bedre.

Mvh kiropraktor student


Til dette vil jeg gjerne legge til manuell-terapeut, de koster mye, men var (for min del) verdt det. - Nei, jeg løftet ikke feil, jeg fikk en person på godt over 120kg oppå korsryggen min.
A man who never makes mistakes, rearly makes anything

Utlogget Danni0812

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

Sv: Vondt nede i ryggen...
« #6 : 06. juni 2011, 00:35 »
Eg har hatt det va 5  veker. Men det har vert litt av å på, smertene verierer fra dag til dag, det er ikke så vondt i ryggen, men endel irritasjon smerter. Bør eg gå til kiropraktor???

Hva mener du med irritasjons smerter? Hvor sitter smertene og hvilke bevegelser utløser smerte?
Maksløft:

Knebøy - 155kg
Benkpress - 105kg
Markløft - 165kg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98369.msg1468410;topicseen#new

20 år gammel
79kg tung

Utlogget HJH

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: Vondt nede i ryggen...
« #7 : 06. juni 2011, 00:38 »
Aktiv hvile. Generell anbefaling for alle muskel-, skjelett- og leddrelaterte plager/traumer er å trene eller være i aktivitet, MEN ikke så det gjør vondt. Trene like under smertegrensa. I disse tilfellene er smerten der for å fortelle oss at vi overbelaster. Rehabiliteringsperioden blir faktisk som regel lengre dersom man immobiliseres.

Beklager forresten at det jeg sa om å vente i 6 uker. Oppsøk lege, få en grundig undersøkelse. Dette for å utelukke mer alvorlige ting som skade av brusk, bein og nerver. Imidlertid ligger det antakeligvis kun muskulært.

Utlogget bob94

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Vondt nede i ryggen...
« #8 : 06. juni 2011, 00:38 »
Når eg står i ro og lener meg bakover i ryggen, då kjenner eg det nokså bra, men greier ikke å beskrive smerten...Også når eg tar armene bakover og framover, kjenner eg det litt helt nede i ryggen

Utlogget Danni0812

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 214

Sv: Vondt nede i ryggen...
« #9 : 06. juni 2011, 01:17 »
Med tanke på at det har vart i 5 uker ville jeg absolutt anbefale deg å oppsøke en spesialist. Om det er en kiropraktor, manuell terapeut eller annen spesialist som er best for deg er vanskelig å si, oppsøk en du vet er dyktig så finner han nok ut av det.

Som andre allerede har nevnt så er aktiv hvile å anbefale, all bevegelse som øker blodgjennomstrømningen til området er positivt så lenge det ikke fører til smerte (svømming er å anbefale). God bedring!
Maksløft:

Knebøy - 155kg
Benkpress - 105kg
Markløft - 165kg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=98369.msg1468410;topicseen#new

20 år gammel
79kg tung

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!