Skrevet av Emne: Diett for vegetarianer-jente?  (Lest 9758 ganger)

Utlogget Luv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #15 : 13. juni 2011, 23:58 »
Her beviser du tydelig at det er du som ikke har skjønt at det finnes alternativer. Som jeg påpekte i forrige innlegg hverken trenger eller bør man ha korn til kjøttproduksjon. Korn inngår i produskjonen av kraftfôret, og dette er noe som gir dyrene helseproblemer og vi får mindre næringsrikt kjøtt (spesielt omega 3/6 balansen). Ikke nok med det; en betydelig andel av kraftfôret inneholder soya, og store mengder regnskog hugges ned for å dyrke GMO soya. Synes du dette er greit?
I stedet for å bruke store arealer til kornproduksjon kunne dyrene beitet der. Det hadde vært bedre for alle parter og verdens naturligste ting oppe i dette. Store deler av landet her og andre steder gror jo igjen fordi det ikke lengre finnes beitedyr.

Korn fungerer som mat for oss mennesker, i tillegg som for til dyr. Effektiv dyrkingsareal gjelder ikke bare dyr. Siden korn er energitett er det lettere å fore dyr så de vokser raskt for å opprettholde verdens matproduksjon. Den tilbakestående naive ideen din om at verdens dyr skal beite naturlig kan ikke gjennomføres i stor skala, rett og slett fordi ikke mange land i verden har like godt beite som Norge, i tillegg til at det er for mange dyr i forhold til beiteareal. Gress er heller ikke likte energitett som korn og liknende, så for å matche mengden energiinnhold snakker vi om vanvittige mengder med fantasigress og beite.

Dette er bare tull, og utrolig at du har gått på det argumentet. Verden lider på ingen måte av matmangel. Vi lider av at det er urettferdigheten som rår. Hvis hvert enkelt land hadde satset mer på å være selvforsynt, hadde man enkelt kunnet utryddet all sult og skapt mange flere arbeidsplasser i jordbruket. Dette handler bare om vilje og politikk.

Dette er ikke noe argument, det er en vedtatt sannhet for mennesker som leser og studerer samfunnsfag, samfunnsøkonomi og verden generelt. Som jeg har nevnt tidligere sa jeg at det var ujevn fordeling av mat, ikke matmangel. Siden du ikke forstår forskjellen skal jeg utbrodere det for deg.

Ujevn fordeling vil si at de rike vestlige landene konsumerer og forbruker mat og varer i unødvendig stor skala, mens de fattige landene ikke får det samme. Maten som produseres kunne mettet hele verden om det var likt fordelt mellom alle land. Matmangel vil si at det vi produserer nå til dags ikke kunne mettet verdens befolknings om vi så fordelte det likt. Altså to vesentlig forskjellige ting.

Så dukker naiviteten din opp igjen. Det er få land i verden som er selvforsynt. Dette fordi de fleste land ikke har store nok mengder dyrkbar mark, jordsmonnet og klima er også forskjellig på hvor i verden du er. Å tro at land med store deler uttørket fattig jordsmonn, ørken, eller tele i bakken store deler av året kan ha et selvforsynt jordbruk er en latterlig tanke.

Arbeidsplasser i jordbruket er ikke noe som er viktig i det hele tatt i denne debatten, det er så dumt at jeg ikke skal gå lengre inn på det.

Igjen er dette irrelevant da det baserer seg på kornproduskjon til dyrefôret. Drøvtyggeren kan beite overalt; på enga, i utmarka, skogen, fjellet. Du trenger ikke hugge ned noe som helst, evt. borsett fra å drive skjødsel av eksisterende eng til vinterfôr der dette er nødvendig. Som sagt gror mange land igjen, samtidig som man hugger regnskog for å produsere soya til dyrefôr. Mer idiotisk kan det ikke forbli. I tillegg må denne soyaen fraktes overalt i verden, noe som samtidig er ekstremt ressurskrevende.

Det er nesten så du må få banket inn i hodet at økologisk landbruk er ekstremt lite effektivt og gir små avlinger. På grunn av dette er det nødvendig med større areal av dyrkbar mark for å opprettholde verdens matproduksjon, som igjen betyr at dette går på bekostning av skog og mark.

Igjen kommer denne tilbakestående ideen om en utopi der verdens dyr kan beite fritt, jeg lar det ligge.

Mat; om det er økologisk eller ikke må fraktes rundt, med mindre du har laget en økologisk fe som magisk tryller ting rundt. Svak argument som får meg til å tvile på fornuften din.

Hvis du ikke var klar over det spiser også drøvtyggeren lauv, bark, og bartrær i tillegg til gress og lav. La den gå ute i naturen, og den greier seg selv. At det ikke fins nok å beite på blir et komisk argument all den tid den norske, men også mange andre kulturlandskap, gror igjen. Det er lov å bruke hodet. Norge alene kunne blitt en stor eksportør av kvalitetskjøtt om vi bare utnyttet ressursene våre.
Dette med metangass er et så søkt argument at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Kanskje vi må få slaketet alle verdens dyr snart fordi de fiser litt? Tør forresten påstå at drøvtyggere på kraftfôr produserer vesentlig mer metangass - avføringen lukter i alle fall motbydelig.
Vi må vel snart tette igjen alle myrer også da, så den livsfarlige metangassen ikke slipper ut? Metangass er en helt naturlig del av økosystemet, slik også beitedyrene er.

Igjen kommer dukker den dumme naiviteten din opp. Verden er ikke slik som på våre forfedres tid. Verdens befolkningspopulasjon har økt med flere milliarder siden den tid. Dette igjen krever mer mat og ressurser for å opprettholde befolkningen.

Norge som storeksportør av kvalitetskjøtt med 8 måneder vinter og alle dyrene skal beite fritt uten korn i det harde landskapet vårt? Jeg håper noen andre enn meg ler av denne dumme vitsen.

Metangass forekommer kanskje naturlig, men ikke i så stor skala som nå, med menneskelig påvirkning. Jeg har ikke nevnt om drivhuseffekten er reell eller ikke, men det er nødvendig å være bedre føre var, noe som vi har erfart gang på gang. Økologisk jordbruk med lav produksjon fremmer økt bruk av fruktbar jord på bekostning av skog som binder verdens CO2. Det ville vært lite lurt å hogge ned skog bare for at du skal få bedre samvittighet, for så å finne ut at belastningen på verden plutselig ble mye større.

Man trenger ikke grønngjødsling bare man har nok husdyr og gjødsel derfra. Har uansett ingen tro på lystgass-problematikk. Det er vel bare enda et desperat argument for å forsøke å sabotere øko-bevegelsen. Da burde også ville nitrogenbindere være et problem? Dette blir uansett aldri mer enn flisespikkeri å regne.

Grønngjødsling blir brukt om du vil det ei eller ikke, i noen land i stor skala, siden forbrukere som deg krever økologisk mat. Lystgass fenomenet er forsket på, det er ikke et fenomen der en naiv desperat person uten rot i virkeligeten prøver å avfeie det.

Den økologiske tankegangen bygger å å være selvforsynt. Hvordan du får dette til å gi mer CO2-utslipp enn å frakte fôr og mat over hele verden er for meg en gåte - i tillegg til avhengigheten av ressurskrevende produksjon av kunstgjødsel og sprøytemidler.
At økologsik mat gir mindre avlinger er helt naturlig, da konvensjonell mat gir unaturlig og kunstig store avlinger. Plantene vokser raskere enn naturlig, rekker ikke suge opp samme mengde næring, samtigig som kunstgjødsla ikke inneholder på langt nær alle sporstoffer og humus. Dette gir mindre næring per enhet matvare. I tillegg er kunstgjødsel belastet med tungmetaller, og sprøytemidler bidrar til å forgifte.

Økt CO2 utslipp på grunn hogging av skog som en konsekvens av små økologiske avlinger i forhold til konvensjonell jordbruk. Frakting av for må man gjøre uansett om det er økologisk eller ikke, din trangsynthet og manglende sunn fornuft overrasker meg (fortsatt!)

Mat er nødvendig for å opprettholde verdens befolkning, som betyr at kunstgjødsel også må sameksistere. Teknologi forbedres for hver dag som går, vi er ikke på våre forfedres tid lenger. Det kommer kunstgjødsel som blir bedre for hver dag.

Føle seg bedre? Folk må da få lov til å velge den maten med mest næring, som smaker bedre og som ofte er lokalt produsert? Mye økologisk mat er dessuten Max Havelar sertifisert, dvs. at bonden/produsenten er garantert en rettferdig handel.
At økomat bidrar til fattigdom er stikk i strid med virkeligheten. I fattige lang hvor man tidligere har hatt flere små bønder må disse legge ned fordi de ikke greier å drive moderne. Dermed mister dem inntekstgrunnlaget sitt og blir bare enda fattigere. I India begår lokale bønder selvmord i hopetall etter at Monsanto har gjort det umulig for dem å drive.
Løsningen lokalt og globalt er at flere skulle vært bønder, i stedet for at store globale selskaper tar kontroll over matproduksjonen. Igjen er argumentet ditt fullstendig på jordet.Er den komersielle oppdrettsvirksomheten bedre mener du? I tilfelle må du forklar hvorfor - helst med fornuften i behold denne gangen.

Det du nevner er et problem, men det er ikke kjernen av debatten, og lite relevant. Store konsern driver rovdrift av fattige i alle fattige land og sektorer, ikke bare jordbruk. Klær, elektronikk, industri generelt, aksjespekulanter som driver råvarepriser opp. Det hadde tatt lang tid å gå inn på dette, og med en slik trangsynt og naiv person som deg vil jeg nødig gjøre det.

Men det ser ut til at du ikke kan ta til deg det jeg sa tidligere. At vi har land med millliardbefolkning som får bedre inntekt, rykker opp, og dermed får økt forbruk. I dette tilfellet er det snakk om behov for kjøtt, som igjen krever store mengder korn og jordareal i forhold til korn alene som kunne mettet mange fler. Hvis vi hadde byttet om fra konvensjonell jordbruk over til økologisk hadde det aldri vært mulig å opprettholde verdens matproduksjon, og de fattige hadde dødd av mangel på mat. Råvareprisene hadde også økt pågrunn av lav produksjon, noe som igjen gjør at de fattige rammes.

Laks er en rovfisk og trenger animalsk protein i kosten. Kvoten for fisking blir satt i forskjellige land med forskjellige grenser, uten at det tas hensyn til at fisken vandrer. Overfisking, lakserømming, utrydding av fiskearter, fisk som kunne blitt solgt som mat blir heller malt opp til fiskefor for en høyere pris. Det var en god kommentar på NRK Brennpunkt om dette, men det er tatt ned. Det er dog mye informasjon angående denne skitne bransjen. Og til slutt smeller noen på økologisk merke på laksen for å få dumme forbrukere til å tro at de gjør noe godt for samfunnet.

------------------------------

At internett globaliserer verden er en god ting, men med dette følger det med ekstremt mye informasjon som er vanskelig å sile ut for enkeltmennesker. Dette gjør at evnen til kritisk sans er noe av det viktigste verktøyet vi har; ikke bare når det kommer til internett, men det som skjer rundt oss generelt.

At en som deg ingreen, en naiv, trangsynt person uten sunn fornuft som ikke vil ta til seg vedtatte sannheter, for så å løpe rundt og formidle usannheter og vranglære synes jeg er veldig uheldig. At du kommer med argumenter uten rot i virkeligheten, i kombinasjon med at du ikke tar til deg det andre sier, gjør at jeg stiller deg i samme klasse som en konspirasjonsteoretiker. Ikke ulik han ene på forumet tidligere som påsto at kreft og sykdom kunne kureres med magisk vann med høyt alkalisk innhold.

Det med næringsinnholdet i økologisk mat har jeg ikke kommentert, da de oppgir forskjellige tall i forsøk, og er en ubetydelig del av det store bildet i denne debatten.

Verden er ikke svart-hvitt, og det jeg har sagt kan hende ikke faller i smak hos folk, men når man velger økologisk mat skal man vite at man støtter en bevegelse som belaster samfunnet og de fattige kraftig. Mitt syn er preget av det store bildet, og ikke den egoitiske enkeltforbrukeren som bare vil ha sunn mat på bekostning av andre. Men dette er fortsatt langt bedre enn det naive, lite gjennomtenkte, og direkte feil tingene som ingreen lirer av seg.

Til sist vil jeg råde deg; ingreen, til å begynne å lese avisen, litt generell samfunnsfag, samfunnsøkonomi hvis du har tid, og banke litt sunn fornuft inn i skallen din. Verden er ikke en utopi der alt fungerer bare fordi man har en naiv ide som høres jævlig smart ut. Denne tråden generelt har gitt deg en stor ripe i lakken.

Og til de som synes jeg virker som en drittsekk; kritisk sans er noe av det viktigste vi har. Ikke ta alt for god fisk, noe jeg ser skjer ofte i dette forumet bare fordi brukeren har mange poster og honnører. Jeg håper så mange som mulig leser alt dette, og tar alt som ingreen sier med en god klype salt fra nå av.
"Shit don't make no sense"
-JegTrenerNaken

EmyR

  • Gjest
Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #16 : 14. juni 2011, 00:08 »
Når jeg leste innlegget ditt fikk jeg en sint hitlerstemme hele veien Smiley Men uansett et veldig bra innlegg, til tross for personangrep (som jeg må innrømme var ganske spot on) Smiley Det er sant det du sier - kritisk sans er viktig. Takk.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #17 : 14. juni 2011, 14:46 »
Luv:
Når min "tilbakeståendehet" blir ditt største motargument sier dette mest om deg som motdebattant og din folkeskikk. Som jeg tidligere var inne på er dette et kalssisk virkemiddel for å på usaklig vis gå seirende ut av en debatt - ad hominem. Derfor fortjener egentlig ikke svaret ditt noen respons, men det er et par ting du har hoppet elegant bukk over, og som du derfor kunne hatt godt av å bli minnet på igjen, og kanskje få litt utdypet.

Selv om korn er energitett mat er nettoeffekten av å gi dette til en drøvtygger langt mindre da korn/kraftfôr er mye mindre fordøyelig enn grass - derav fordøyelsesproblemene som oppstår ved bruk. Dette gjør også at kraftfôr er en dårlig utnyttet ressurs. Videre er ikke korn alene godt nok som kraftfôr, man må inn med soya grunnet aminosyremangel, og videre blir kraftfôr gjerne tilsatt raps, andre oljevekster samt andre kornsorter. I tillegg kommer en masse tilsetninger av vitaminer og mineraler. Resultatet er et langt fra optimalt produkt, men som er meget ressurskrevende å produsere.
Dyr lever utmerket på godt grovfôr alene, selv høgtytene melkekyr kommer langt på godt beite. Fôringsdyr trenger i alle tilfeller ikke mer enn grovfôr da disse raskt vil bli for feite av kraftfôr.
Problematikken med økt omega 6 vs omega 3 i kjøttet synes du ikke å bry deg om, men er enda en grunn til å eliminere eller kraftig redusere bruken av kraftfôr. Dette er forsket på også i norge, og helseeffekten for mennesker ved å velge "bedre" kjøtt kan være betydelig. At vi produserer mat som er mest mulig helsebringene burde være et overordnet mål da kostnadene ved sykelighet i befolkningen er enorm. En kostnad som forøvrig bare øker, og som vi derfor er nødt til å fokusere på. Nok en grunn til at økologisk mat bør konsumeres, da denne er dokumentert sunnere (tidligere vedlegg)

Når du trekker fram korn som menneskeføde er du inne på noe. De enorme kornarealene i verden burde vært kraftig redusert. Både det som er tiltenkt dyr og mennesker. En mest mulig effektiv matproduksjon for mennesker er produksjon av (fett) kjøtt, da animalsk mat er bortimot 100% fordøyelig, ernæringsmessig komplett og ikke allergi-fremkallende. Å gjort om mesteparten av kornarealene om til beite for dyr hadde vært et svært effektivt tiltak. Ekstern gjødsel hadde da vært overflødig, ettersom dyrene selv gjødsler marka. At folkehelsa også hadde blitt bedre av et slikt tiltak ville hatt enormt positive ringvirkninger økonomisk sett.

Du sier at det er få land i verden som er selvforsynt. Det er jo riktig, selv i Norge er vi ikke selvforsynt med mer enn 40%, noe som naturligvis er helt tragisk. Vi kunne selvsagt greid oss selv og i tillegg vært en eksportør av mat til fattige land dersom det hadde vært prioritert. I stedet legger vi ned landbruket og importerer 60% av maten som ellers kunne gått til de som trengte det mest. Det er økonomien som styrer (ødelegger), og dette grunnet de store maktkåte selskapene som bare vil ha mer. Vi plikter å ikke støtte dem.
Uansett er dette med selvforsnynig noe de aller fleste land kan klare langt på vei, da også dette var realiteten før moderne tid. Jeg er klar over at vi har blitt en smule flere mennesker siden den gang, men da må mennesker ganske enkelt spres bedre og bosette seg der naturressursene er størst, framfor å be om mat og vann i ørkenen. Et eksempel er at nedelendere, "sild i tønne"-beboere, bør i større grad ønskes velkommen til Norge som bønder. Bygdene våre dør jo ut og landet gror igjen. Vinn-vinn situasjon.

Det er igjen skuffende at du ikke ser alvoret i kunstgjødsel som ikke-fornybar ressurs. Du kan sitte og tro at "teknologien ordner alt", men faktum er at markedet for kunstgjødsel er usikkert og prisene stiger. Dette blir som med oljen. Når man har gjort seg avhengig av kunstgjødsel sitter man der med skjegget i postkassa den dagen krisen er et faktum. Vi er helt avhengig av å tufte matproduksjon på trygge og fornybare ressurser som det er mulig å oppdrive lokalt.
Igjen er folkehelsa påvirket da kunstgjødsel mangler humus og sporstoffer som er en forutsetning for god matjord. I tillegg inneholder det tungmetaller som har ingenting i matproduksjonen å gjøre. Det værste oppe i dette er at bønder sprøyter kloakk på åkrene for å skape mer humus og liv i jorda igjen. Problemet er bare at dagens kloakk ikke bare er uskyldig piss og drit, men full av gift og tungmetaller. Alt slags dritt havner i kloakken, og selv om det blir tatt prøver av enkelte giftstoffer før bruk er det mange syntetiske gifter som ikke måles, i tillegg til at coctail-effekten av de tusenvis av syntetiske stoffer som havner i kloakken ikke er kjent.
De siste tiårene har næringsinnholdet i konvensjonell mat falt dramatisk, og mengden giftstoffer bare øker. Dette skyldes også betydelig økning av sprøytemidler. Toppen av kransekaka er GMO-mat som i alle uavhengige kretser advares mot. Både av folkehelseprinsipper og sjansespiellet man driver med økosystemet. GMO-drift er koblet til biedøden, noe som er svært alvorlig.
Hvis du ser på summen av dette og fremdeles mener at dagens matvareproduksjon kan fortsette, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, for da er det du som er trangsynt. For å oppsummere: matvareproduksjon handler ikke om kvantitet, men om kvalitet.

Din beskylding om at økologisk produksjon fordrer nedhugging av skog og økning av CO2 er totalt feil - her hiver du faktisk ditt eget problem oppi mitt fang. Hvem er det som hugger ned Amazonas og driver kynisk soyaproduksjon i Sør-Amerika? I hvert fall ikke økologiske aktører, men de som driver matproduksjon etter prinsipper du støtter.
Jeg gjentar at om man hadde lagt om mesteparten av korn- og andre vegetabilske dyrkingasarealer til beite for dyr (som også gir den sunneste maten) hadde mye vært gjort, og igjen må du huske på at beite for dyr inkluderer alt som vokser over bakken, ikke bare grass. Skog og fjell duger også som beite, så man trenger ikke hugge ned en dritt. Spesielt gjelder dette om man bruker rette husdyrraser som i større grad spiser som viltet: lauv, skudd, bark, lav, lyng osv. Slike dyr foretrekker faktisk skog framfor eng. Husk også på at et godt beite effektivt vil binde mye CO2 fra lufta, i motsetning til en mosegrodd urskog. Så hvis det er CO2en som er så viktig for deg burde man jo faktisk hugge en del skog (hovedsakelig innmark) og slippe på beitedyr.

Din avsluttende utbrodering av viktigheten av å "tenke kritisk" blir for meg kronen på ditt fullstendig ukritiske verk.
Du arresterer meg for å ikke ta til meg "vedtatte sannheter" og bettrakter meg nedlatende som "konspirasjonsteoretiker", samtidig som du skriver vakkert om det å tenke kritisk. Haha. Håper du ser selvmotsigelsen i dette.
Hvis det er noen som tenker kritisk så er det nettopp de som ikke nødvendigvis aksepterer de "vedtatte sannheter" som de riktige eller beste. Det du sier om matvareproduksjon, Luv, er overhodet ikke et resultat av kritisk tenking, men en diktering av storindustriens løgner på området. Å lese det du skriver er det samme svadaet man ser overalt og beviser for meg at nettopp du er ukritisk og springer etter saueflokken så fort den endrer retning. Det var derfor jeg i begynnelsen lurte på om du er sponset av Monsanto, Bayer eller andre industridjevler, da de aller fleste i befolkningen ikke interesserer seg for de ting vi nå har diskutert. Folk forstår ikke viktigheten. Det gjør kanskje du, men du har i beste fall misforstått fullstendig og latt deg lure.

Selv jobber jeg delvis i landbruket, har egne dyr og ser hver dag at mine idéer fungerer. Hvis du ikke har erfaring innen området skal du være forsiktig før du uttaler deg så skråsikkert som du nå har gjort.
Den dagen matvarekrisen i Norge er en realitet, spørs det nok om det er du som ydmykt må ringe meg å spørre om jeg har noe biff til salgs. Og da skal du faktisk få det. Kvalitetsbiff til en rimelig penge. Et naturprodukt som klarner hjernen og som kanskje vil hjelpe deg til å tenke annerledes i framtida.

Utlogget Luv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #18 : 15. juni 2011, 05:52 »
Du skulle spart deg for innlegget, svake argumenter uten noen form for refleksjon. It's like beating a dead horse.

Litt dagsaktuell nytt til deg siden du mangler kunnskap om dagens situasjon og verden generelt.

Sitat
SKANDALE. Norske forbrukere kaster tilsvarende mengde mat som trengs for å hindre underernæring hos nesten fem millioner mennesker.
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4147608.ece

Bare så du får litt perspektiv på hvor viktig KVANTITETEN av mat er.

Og igjen, for å få banke det inn i deg igjen, små (dyre økologiske) avlinger = høyere priser på råvarer, som gjør at de fattige ikke får mat. Og til sist må jeg igjen nevne at det er et fett hva man gjør i en liten skala. En liten bonde som deg som driver økologisk husdyrhold er ubetydelig, så fort det overføres i stor skala kan man fort se at det ikke fungerer like fint som de 20 kyrne du har løpende rundt.
"Shit don't make no sense"
-JegTrenerNaken

Utlogget Luv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #19 : 19. juni 2011, 19:49 »
Hello reality! Kan ikke de i Kina dyrke økologisk, så kan vi rike nordmenn få sunnere mat? For små avlinger betyr jo ingenting!

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7679812

Sitat
Flommen som til nå har kostet mer enn 100 mennesker livet, har også ført til en kraftig økning i matvareprisene i deler av Kina.

Sitat
En direkte følge av katastrofen er at produksjon av grønnsaker har gått ned med 20 prosent, noe som igjen har ført til at matvareprisene har skutt i været.

Sitat
Den dagen matvarekrisen i Norge er en realitet, spørs det nok om det er du som ydmykt må ringe meg å spørre om jeg har noe biff til salgs. Og da skal du faktisk få det. Kvalitetsbiff til en rimelig penge. Et naturprodukt som klarner hjernen og som kanskje vil hjelpe deg til å tenke annerledes i framtida.

Matvarekrise = kvalitetsbiff til BILLIG penge?

Hva skjedde med sunn fornuft?

Økologisk landbruk er det som kommer til å sende verden inn i en matvarekrise.
"Shit don't make no sense"
-JegTrenerNaken

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #20 : 10. juli 2011, 21:43 »
Hello reality! Kan ikke de i Kina dyrke økologisk, så kan vi rike nordmenn få sunnere mat? For små avlinger betyr jo ingenting!

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7679812
Kina kan dyrke økologisk mat og spise denne selv. Nordmenn kan dyrke sin egen økologiske mat for sitt forbruk. Å frakte mat rundt hele kloden er tullete.
Sitat
Matvarekrise = kvalitetsbiff til BILLIG penge?
Hva skjedde med sunn fornuft?
Om ikke du sitter midt i byen, fjernt fra skog og natur, så løft blikket fra PC-skjermen og se ut vinduet. Hva ser du? Jo, GRØNT. Grass og lauv. Da ser du biff. Terrenget står der år etter år og bare venter på å bli spist av dyr som kan gi oss saftig biff og deilig fett.
Ikke kom her og snakk om matvarekrise før fotosyntesen opphører. All den tid vi oversvømmes av beiteressurser er det bare å sette ut dyr. Og husk at det hele er fornybart. Kumøkka blir til jord - god jord - og god jord gir igjen godt gress. Dette gir kjøtt på dyret og når biffen er fortært kunne vår egen kloakk (om den ikke hadde vært blandet med alt mulig annet) blitt ført ut i økosystemet igjen. Slik går syklusen. Med kustgjødsel, sprøytemidler, avansert industri og transport lagt til grunn, blir mattilgangen raskt mer usikker. Dessuten berøres plantedyrking mye hardere av dårlig vær og naturkatastrofer enn beitedyr. Økologisk/tradisjonell kjøttprodusksjon er den tryggeste måten å produsere mat på.
Sitat
Økologisk landbruk er det som kommer til å sende verden inn i en matvarekrise.
Hoveddelen av matproduksjonen kommer aldri til å bli økologisk uansett, så dette blir en utopi. Genmat og den elendigheten som følger med er framtida, så får vi se hvor lenge moder jord holder før økosystemet kollapser.
Jeg får gjenta at økologisk matproduksjon bygger på prinsippet om lokal forsyning, og slik sett kan det ikke overføres til dagens forhold der mat er global handelsvare. Hadde den økologiske modellen vært rådende ville lokale ressurser vært tatt i bruk, og man ville vært selvforsynt helt lokalt. At vi i Norge er "avhengig" av 60% importert mat viser idiotiet i det hele.

Utlogget Luv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #21 : 01. februar 2012, 11:52 »
Sitat
Lavkarbo for en befolkning er nemlig økologisk galt og direkte uanstendig i en verden med over en milliard underernærte mennesker. Dessuten er det dyrt og er skadelig på sikt.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Lavkarbo-er-uanstendig-6753310.html#.TykYkFzj6a8
"Shit don't make no sense"
-JegTrenerNaken

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #22 : 02. februar 2012, 23:03 »
Hvorfor linke til påstander fra utdaterte Kaare Norum - påstander som er omhyggelig avfeiet tidligere i tråden?

Og hvorfor har du bilde av en elefant hengene over kloden? Er du med i Noah eller en annen vegetar-fanatisk organisasjon?

Utlogget Big-guns-notrly

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #23 : 02. februar 2012, 23:37 »
too long did'nt read ( i tilfelle noen har poengtert det alt).

Skal sies at jeg generaliserer kraftig nå, men jeg finner det svært ironisk at venstrevridde vegitarianere er så vanvittig pro økologisk mat, da det ikke ville vært mulig å brødfø klodens befolkning på økologisk kost. mine 2 cent

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #24 : 02. februar 2012, 23:54 »
Sitat
Lavkarbokosthold er ikke bærekraftig. Karbohydrater er verdens viktigste matkilde. Om lag 60 prosent av all matenergi til jordens befolkning kommer fra karbohydrater, nemlig fra korn, poteter og andre rotfrukter. Dersom store deler av jordens befolkning skulle leve på et lavkarbokosthold, ville det bare bli nok mat til en fjerdedel!
Ren skremselspropaganda og påstander uten forankring i annet enn sneversyn.
Sitat
• Lavkarbokosthold er økologisk galt. Det er misbruk av verdens dyrkbare jord: Et hektar jord kan fø 20–25 mennesker om det dyrkes korn og rotfrukter, men bare fø ett menneske om det skal produseres kjøtt og melk på samme areal. Det skal 200 ganger så meget vann til for å produsere en kg kjøtt enn for en kg potet. Om lag 80 prosent av alt korn som produseres i verden brukes til dyrefôr. Lavkarbo for mange kan føre til mer sult i verden.
Her ser vi igjen det åpenbare sneversynet i å sammenlikne 1 kg poteter med 1 kg kjøtt. Det er som å sammenlikne 1 enhet råolje med 1 enhet flybensin. Kjøtt er konsentrert næring, poteter består for det meste av unyttig stivelse og minimalt med essensielle næringsstoffer. Slikt kan ikke sammenliknes.
Korn skal dessuten ikke gis hverken dyr eller mennesker i stor grad. Kronarealene bør erstattes til beite for dyr - der har du kjøttproduksjon.
Sitat
• Lavkarbomat er som regel dyrt. Korn, poteter og rotfrukter er billige. Rike nordmenn kan betale for dyr mat som fløte, kjøtt, ost og smør, frukt og grønnsaker. Men fattige befolkninger må ty til billig matenergi. Det er vanligvis usunn søt og fet mat. Sukker og matoljer er billige å produsere og greie å lagre, transportere og selge. Frukt er dyrt; en kalori fra et eple er 50 ganger dyrere enn en kalori fra vegetabilsk olje.
Enda sitter skylappene på. Lavkarbo dyrt? Oksetalg på slakteri kan kjøpes for under 5 kr/kg. Dette er nesten rent fett og meget energi- og næringsrikt. Annen animalsk føde (bl.a. innmat) kan også kjøpes ekstremt billig når man ikke begrenser seg til å tro at kjøttmat omfatter kun biff og entrecôte.
Lavkarbo trenger ikke tuftes på melkefett, men kan med fordel baseres på talg/ister, spekk og marg. Dette var engang førsteklasses mat, i dag betraktet som "avfall", og kan dermed kjøpes til gi-bort-pris. Hva som er billig og dyr mat handler dessuten mye om politikk.
Sitat
• Lavkarbokosthold skader klima. Produksjon, foredling og omsetting av mat fører til utslipp av CO2. Utslipp av CO2 fra en kg hvete svarer til 0,2 kg, fra en kg svinekjøtt 4,5 kg, fra en kg ost, 10,7 kg og fra en kg storfekjøtt 17 kg CO2. Lavkarbokosthold skader derfor klima langt mer enn et variert kosthold med meget poteter, grovt brød og andre vegetabilske matvarer.
Her gis bastante fasitsvar på et ekstremt komplisert regnestykke. Før Norum sier at lavkarbokosthold skader klima må først lavkarbo defineres. Hvis man spiser norsk kjøtt oppalet og slaktet i eget distrikt er CO2-utslippet tilnærmet null. Ingen på lavkarbo fronter biff fra Argentina og importert soya tiltenkt kraftfôr. Folk ønsker lokal kvalitetsmat, og dette er meget forenlig med lavkarbo.
Sitat
• Lavkarbokosthold består for en stor del av fete meieriprodukter og mye kjøtt. I en kort slankekur er det ikke farlig. Men fortsetter man på dette kostholdet en stund, øker risikoen flere sykdommer. Det vil hos mange føre til en økning av kolesterol i blodet, og derved disponere for åreforkalking og hjerteinfarkt. Det er og en klar sammenheng mellom det å spise meget storfekjøtt og risiko for kreft i tykktarm
At lavkarbo/høyfett er farlig er mosegrodde påstander i et opplyst samfunn som ikke skulle være nødvendig å kommentere videre i 2012. Folk får bare gjøre egen research så vil de oppdage at disse dogmene fra 50-tallet har overlevd på forbløffende vis.

Ta ut pensjon, Norum, og hold kjeft om ting du ikke forstår deg på.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #25 : 03. februar 2012, 00:29 »
too long did'nt read ( i tilfelle noen har poengtert det alt).

Skal sies at jeg generaliserer kraftig nå, men jeg finner det svært ironisk at venstrevridde vegitarianere er så vanvittig pro økologisk mat, da det ikke ville vært mulig å brødfø klodens befolkning på økologisk kost. mine 2 cent
Jeg skal vedde 100 kg biff på at det siste utsagnet ditt er adoptert og noe du ikke har gått grundig inn på selv.

Det jeg finner ironisk ved den venstrevridde hippie-bevegelsen er at dem har forstått fordelen med å velge økologisk, men nekter å anerkjenne det faktum at animalsk mat er en forutsetning for god helse. Økologiske salatblader konsumeres i stor stil mens B12-sprøyta fylles regelmessig.

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #26 : 03. februar 2012, 00:50 »
Bacon, innmat og marg! Grøntfôr er for kyr.. som vi så spiser!  biggrin

Bare for å vri denne sinna diskusjonen til noe lykkelig. Kommer aldri til å forstå vegetarianere, men forstår ikke kristne heller. Det beste er bare å skyve de under et teppe og klappe de på skulderen en gang i blant.

Utlogget Luv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #27 : 03. februar 2012, 19:15 »
Bacon, innmat og marg! Grøntfôr er for kyr.. som vi så spiser!  biggrin

Bare for å vri denne sinna diskusjonen til noe lykkelig. Kommer aldri til å forstå vegetarianere, men forstår ikke kristne heller. Det beste er bare å skyve de under et teppe og klappe de på skulderen en gang i blant.

Dette har aldri vært en sinna diskusjon. Det har hovedsaklig bare vært diskusjon med en fanatisk person med lav utdanning som mangler evnen til høyere tankevirksomhet, og som ikke er i stand til å se det store bildet.

Alle påstandene hans er enten ikke holdbare, for dumme, eller blitt avfeid.
"Shit don't make no sense"
-JegTrenerNaken

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #28 : 03. februar 2012, 22:17 »
Dette har aldri vært en sinna diskusjon. Det har hovedsaklig bare vært diskusjon med en fanatisk person med lav utdanning som mangler evnen til høyere tankevirksomhet, og som ikke er i stand til å se det store bildet.

Alle påstandene hans er enten ikke holdbare, for dumme, eller blitt avfeid.
Du viser din usakelighet ved å snakke om min utdanning. Hvordan vet du noe om den overhodet? Du kaster skitt ved hjelp av antakelser og løgn. Hvordan forventer du å bli respektert?
Kan du fortelle meg om din utdanning? Det fremstår i alle fall for meg at du er avlært i å tenke selv.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!