Skrevet av Emne: Diett for vegetarianer-jente?  (Lest 9740 ganger)

Utlogget Sohhh1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 27

Diett for vegetarianer-jente?
« : 06. juni 2011, 16:24 »
Hei! Jeg er ei jente som har trent i et år nå (litt "tulletrening", gjort litt forskjellig) men aldri lagt noen spesiell vekt på kosthold, da jeg har fått de resultatene jeg har villet ha Smiley Vil nå bli sterkere og en del mer markert, og tenker da på å gå ned i fettprosent. Må bare nevne at jeg er vegetarianer og spiser alt utenom kjøtt, kylling og fisk. Er redd jeg får i meg alt for lite proteiner.. Noe jeg mest sannsynlig gjør.

165-168 centimeter høy, 57 kilo.
Har som alle andre jenter en tendens til å legge på meg på den nederste delen av magen og på innsiden av lårene. Men det skal ordnes Cheesy
Trener vanligvis styrke (split program, trener armer, rygg, bryst og ben) og liker å løpe ute. Løper gjerne inne også, men foretrekker friluft.

Forresten søkte jeg opp en tråd om dette og fant det, men det var kun 1 svar på den og da tenkte jeg at jeg skulle lage en ny en. Ikke hat meg  Kiss

Takker for alle svar! (Om jeg får noen)

Utlogget peinar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #1 : 06. juni 2011, 16:35 »
Det er masse fint som kjem frå melk om det er lov...

Mager Kesam, Cottage Cheese, Proteinpulver og Skyr er nokke "alle" her eter
Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=109186.0

Det å løfte for tunge vekter slik at ein skader seg beviser ingenting, utover at ein er jææævlig kul!!!

Utlogget Sohhh1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 27

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #2 : 06. juni 2011, 16:40 »
Det er masse fint som kjem frå melk om det er lov...

Mager Kesam, Cottage Cheese, Proteinpulver og Skyr er nokke "alle" her eter
Melk er lov. Og det er en del av kostholdet mitt allerede Smiley Jeg tenker mer på de større måltidene, egentlig. Jeg spiser allerede vegetar-produkter som er laget av sopp, soya osv. Men jeg er ikke sikker på om de er så veldig ideelle på en diett.
Takk!

Utlogget Sigg1

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 318
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 318

  • Go hard or go home
Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #3 : 06. juni 2011, 17:08 »
 - "Bli sterkere" - Logisk tankegang her er å trene tungt og spise masse mat.
 - "Mer markert" - Få ut mer kcal enn du putter i deg.

Kan nok ta en stund å få til en kombinasjon. Man må kjenne kroppen sin ganske godt og være veldig strukturert for å bli sterkere og mer markert på samme tid. Lettere å trene tung styrke + spise masse mat i en periode, og så deffe bort alt fettet etterpå med å f.eks. kutte helt ut karbohydrater i 1 mnd (gjør sistnevnte selv nå, helt konge  Cool )

Men et forslag til kombo:
Tren tungt i perioder, men husk å variere. Vil ikke bli utbrent heller. Prøv å ligge ca. på grensen opp mot DITT dagsbehov inkludert trening selvfølgelig (ikke se på en random tabell, finn det ut!!).

Når det gjelder mat...
Som peinar sier, så er cottage cheese genialt - spesielt om kvelden i og med at det inneholder casein protein (saktevirkende protein).
Ellers tør jeg ikke tenke på hvor mye egg du må spise, staaaakkar deg!! Spiser selv 5-6 egg om dagen, og det er NOK :p
Spis karbohydrater med lav glykemisk indeks, havregryn f.eks.
Dropp alt av junkfood og røyk hasj istedetfor å drikke (haha, neida Tongue)
Coach - Fast Form //
Sigvar@FastForm.no



188 cm
Alt fra 83-100 kg Wink

Dips: 39  44
Pull-ups: 18  23
Roing på 1. min: 334m 363m 374m

2012:
Oslo Grand Prix 4. plass (Beste nordmann Grin)
Sandefjord Open 4. plass
Fredrikstad Open 5. plass
 -Team Toppform

Osteopatistudent

Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=110041.0

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #4 : 06. juni 2011, 17:17 »
Ikke hat meg  Kiss
Det skulle bare mangle, men jeg synes det er synd når mennesker blir påvirket (evt. lurt) til å bli vegetarianere.
Kan jeg få spørre hvorfor/hvordan du ble vegetarianer?
Det er klart at du som lakto-ovo vegetarianer kan greie deg helt brukbart helsemessig, da du er avhengig av noe animalsk mat for å holde helsa, men det er i tilfelle avgjørende at du tåler både egg og melk godt.
Hvorfor ikke velge kjøtt og fisk som har hatt et godt liv og humant avlivet? Forskjellige typer kjøtt og fisk danner basisen for et sunt og variert kosthold, og det er dessuten lettere å holde fettprosenten der den skal være. Glem heller ikke at jenter (også de på 16 år) skal ha litt fett på kroppen. Dette er naturlig. Men hvis det legger seg på magen tyder det på ubalanse. Riktig plass er rumpe/lår.
Jeg ville også, om jeg var deg, prøvd å unngå soya. Mye forskning på soya viser at det inneholder stoffer som kan påvirke hormoner og helsa negativt.

Utlogget peinar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #5 : 06. juni 2011, 19:03 »

Jeg ville også, om jeg var deg, prøvd å unngå soya. Mye forskning på soya viser at det inneholder stoffer som kan påvirke hormoner og helsa negativt.

har ingen link, men har lest en professor uttale at han ikkje ville gitt det til rottene sine engong Smiley
Bildelogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=109186.0

Det å løfte for tunge vekter slik at ein skader seg beviser ingenting, utover at ein er jææævlig kul!!!

Utlogget Sohhh1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 27

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #6 : 09. juni 2011, 13:35 »
- "Bli sterkere" - Logisk tankegang her er å trene tungt og spise masse mat.
 - "Mer markert" - Få ut mer kcal enn du putter i deg.

Kan nok ta en stund å få til en kombinasjon. Man må kjenne kroppen sin ganske godt og være veldig strukturert for å bli sterkere og mer markert på samme tid. Lettere å trene tung styrke + spise masse mat i en periode, og så deffe bort alt fettet etterpå med å f.eks. kutte helt ut karbohydrater i 1 mnd (gjør sistnevnte selv nå, helt konge  Cool )

Men et forslag til kombo:
Tren tungt i perioder, men husk å variere. Vil ikke bli utbrent heller. Prøv å ligge ca. på grensen opp mot DITT dagsbehov inkludert trening selvfølgelig (ikke se på en random tabell, finn det ut!!).

Når det gjelder mat...
Som peinar sier, så er cottage cheese genialt - spesielt om kvelden i og med at det inneholder casein protein (saktevirkende protein).
Ellers tør jeg ikke tenke på hvor mye egg du må spise, staaaakkar deg!! Spiser selv 5-6 egg om dagen, og det er NOK :p
Spis karbohydrater med lav glykemisk indeks, havregryn f.eks.
Dropp alt av junkfood og røyk hasj istedetfor å drikke (haha, neida Tongue)

Tror aldri jeg hadde klart en kombinasjon, så jeg tenker mer på å først bli sterk og så deffe, og gjenta Smiley
Cottage cheese spiser jeg allerede om kvelden Tongue Huff, jeg som ikke engang liker egg.. Er det lov å putte 2-3 egg i en sunn fruktsmoothie? bare for å få i meg noe sunt? (man smaker det ikke, så da er det vel like greit å gjøre det?)
Hahah, tror jeg dropper hasjen Tongue Men er det øl som er usunt eller er det all alkohol? Tenker mer på vin, sprit, hjemmebrent osv. Må jeg kutte helt ut å drikke? :O

Utlogget Sohhh1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 27

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #7 : 09. juni 2011, 13:58 »
Det skulle bare mangle, men jeg synes det er synd når mennesker blir påvirket (evt. lurt) til å bli vegetarianere.
Kan jeg få spørre hvorfor/hvordan du ble vegetarianer?
Det er klart at du som lakto-ovo vegetarianer kan greie deg helt brukbart helsemessig, da du er avhengig av noe animalsk mat for å holde helsa, men det er i tilfelle avgjørende at du tåler både egg og melk godt.
Hvorfor ikke velge kjøtt og fisk som har hatt et godt liv og humant avlivet? Forskjellige typer kjøtt og fisk danner basisen for et sunt og variert kosthold, og det er dessuten lettere å holde fettprosenten der den skal være. Glem heller ikke at jenter (også de på 16 år) skal ha litt fett på kroppen. Dette er naturlig. Men hvis det legger seg på magen tyder det på ubalanse. Riktig plass er rumpe/lår.
Jeg ville også, om jeg var deg, prøvd å unngå soya. Mye forskning på soya viser at det inneholder stoffer som kan påvirke hormoner og helsa negativt.
Hvis jeg på noe punkt virker frekk eller lignende i dette innlegget, så er jeg ikke det. Er bare ikke så flink til å formulere meg på en positiv måte Smiley

For det første, vil jeg bare nevne at å bli vegetarianer er noe jeg selv har valgt, uten påvirkning fra noe eller noen andre. Dette er fordi jeg ser hva det at alle spiser kjøtt gjør ved miljøet og jeg bryr meg om dyrenes rettigheter (da tenker jeg på måten mange av dyrene blir behandlet osv). Om du vil ha en grundigere forklaring, så får du si ifra Smiley Så bunn i grunn er det mest politisk og ikke "stakkars-søte-dyr-som-må-dø" måten, som desverre mange andre unge jenter spiser etter.

Jeg har et veldig variert kosthold som inneholder mye egg og forskjellige typer nøtter, bønner osv.
Om mye av laksen ikke hadde vært oppdrettslaks, så hadde jeg kunnet spist det. Som i 2005 fant de også ut at hver fjerde laks i de norske farvann er rømt oppdrettslaks. Oppdrettslaks står mer i ro (som også er veldig feil, da de ikke er fri) og er derfor mer sårbare for å få lus. Dette vil da kunne spre seg. Men desverre er det sånn lakseoppdretten er.

Forresten, for å glede deg, så begynte jeg for to uker siden å revurdere det å være vegetarianer, fordi jeg ikke har tid til å lage maten min selv og kan da ikke bestemme alt (ingen andre i familien min er vegetarianere, utenom søsteren min, men hun er så lat at hun aldri ville lagt mat eller trent. Så hun ville ikke spist det samme som meg engang).
Postet denne for å gi det "en siste sjanse", da jeg ikke pleier å finne noen veldig trenings-relaterte vegetardietter. Og jeg fikk ikke noe som motiverte meg nå, så da regner jeg med at jeg ikke kommer til å forbli vegetarianer for alltid Tongue

Bra du ikke hater meg! Haha Cheesy
                                                                                                               

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #8 : 09. juni 2011, 23:53 »
Hvis jeg på noe punkt virker frekk eller lignende i dette innlegget, så er jeg ikke det. Er bare ikke så flink til å formulere meg på en positiv måte Smiley

For det første, vil jeg bare nevne at å bli vegetarianer er noe jeg selv har valgt, uten påvirkning fra noe eller noen andre. Dette er fordi jeg ser hva det at alle spiser kjøtt gjør ved miljøet og jeg bryr meg om dyrenes rettigheter (da tenker jeg på måten mange av dyrene blir behandlet osv). Om du vil ha en grundigere forklaring, så får du si ifra Smiley Så bunn i grunn er det mest politisk og ikke "stakkars-søte-dyr-som-må-dø" måten, som desverre mange andre unge jenter spiser etter.

Jeg har et veldig variert kosthold som inneholder mye egg og forskjellige typer nøtter, bønner osv.
Om mye av laksen ikke hadde vært oppdrettslaks, så hadde jeg kunnet spist det. Som i 2005 fant de også ut at hver fjerde laks i de norske farvann er rømt oppdrettslaks. Oppdrettslaks står mer i ro (som også er veldig feil, da de ikke er fri) og er derfor mer sårbare for å få lus. Dette vil da kunne spre seg. Men desverre er det sånn lakseoppdretten er.

Forresten, for å glede deg, så begynte jeg for to uker siden å revurdere det å være vegetarianer, fordi jeg ikke har tid til å lage maten min selv og kan da ikke bestemme alt (ingen andre i familien min er vegetarianere, utenom søsteren min, men hun er så lat at hun aldri ville lagt mat eller trent. Så hun ville ikke spist det samme som meg engang).
Postet denne for å gi det "en siste sjanse", da jeg ikke pleier å finne noen veldig trenings-relaterte vegetardietter. Og jeg fikk ikke noe som motiverte meg nå, så da regner jeg med at jeg ikke kommer til å forbli vegetarianer for alltid Tongue

Bra du ikke hater meg! Haha Cheesy
                                                                                                              
Jeg har full forståelse for at folk ikke ønsker å kjøpe kjøtt fra konvensjonelt dyrehold med tanke på dyrevelferden. Jeg har selv en fot innenfor landbruket, og ser hvordan mye av maten vår blir til og hvordan dyrene har det. Det er ikke mye trivelig å se alltid.
Det jeg da mener er løsningen er å være bevisst på hva man velger. Er helt enig i at oppdrettslaksen også bør skippes, men det skyldes også at den er belastet med giftstoffer og medikamenter.
Velger du økologisk kjøtt og fisk vil dyrene ha hatt et bedre liv, nærmere sin naturlige atferd. Dette gjelder både fôr og bevegelsesfrihet. I tillegg er økologisk kjøtt og fisk mer næringsrikt.
Husk at om du spiser vanlige egg og melkeprodukter så er ikke dette noe bedre enn å spise kjøtt egentlig. Dyrene holdes jo nettopp for å produsere egg om melk. Etter noen år blir de slaktet som andre fôringsdyr. Men økologiske egg er jo også å få tak i, samt flere melkeprodukter.

Når det gjelder kjøtt og miljø er mye i den debatten tullete etter min mening. F.eks. sies det at en okse trenger så og så mye kornarealer for å produsere 1 kg kjøtt. Men så trenger hverken storfe, sau eller andre drøvtyggere korn for å vokse - selv om det kanskje skaper litt raskere vekst. Dem trenger kun gress, og har et bedre liv om dem bare får nettopp det. Dyr som spiser mye kraftfôr har gjerne kronisk diaré. Velger du økologisk er det regler som sier at dyrene her skal ha mindre kraftfôr, dermed blir dyrehelsa, livskvaliteten og ikke minst kjøttkvaliteten deretter.

Jeg får bare ønske deg lykke til som kjøttspiser. Det kommer du nok ikke til å angre på. Jeg er sikker på at mer kvalitetskjøtt og fisk framover er noe du vil merke på formen. Og unngå for all del ikke fettet, men bruk masse av det. Melder du deg inn i Oikos får du jevnlige oppdateringer om alt som har med økologisk mat å gjøre Smiley

Utlogget Luv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #9 : 10. juni 2011, 01:01 »
Økologisk mat er ikke noe annet enn en bløff som får folk til å føle seg bedre ved å kjøpe og støtte noe av det mest tilbakestående som har skjedd de siste tiårene.

I tillegg er økologisk kjøtt og fisk mer næringsrikt.

Aldri noen gang blitt bevist. Vær så snill å gi meg en link, ellers så er dette ren propaganda uten noen form for vitenskapelig grunnlag, som resten av økologisk mat bevegelsen.

Når det gjelder kjøtt og miljø er mye i den debatten tullete etter min mening. F.eks. sies det at en okse trenger så og så mye kornarealer for å produsere 1 kg kjøtt. Men så trenger hverken storfe, sau eller andre drøvtyggere korn for å vokse - selv om det kanskje skaper litt raskere vekst. Dem trenger kun gress, og har et bedre liv om dem bare får nettopp det. Dyr som spiser mye kraftfôr har gjerne kronisk diaré. Velger du økologisk er det regler som sier at dyrene her skal ha mindre kraftfôr, dermed blir dyrehelsa, livskvaliteten og ikke minst kjøttkvaliteten deretter.

Det er tydelig at du faktisk ikke har skjønt hva denne debatten faktisk dreier seg om, at du i det hele tatt lirer av deg informasjon er skremmende.

En liten del av debatten går ut på at økologisk mat tar beslag på areal som kunne blitt brukt på konvensjonell dyrking, økologiske avlinger er lite effektivt og man får mye mindre avlinger enn ellers. Kina og India og deres milliardbefolkning som sakte men sikkert rykker opp til middelklassen, og krever mer kjøtt, betyr at man trenger så mye areal som overhodet mulig til dyrking av korn.

I tillegg er ressursene i verden skjevt fordelt, vi trenger ikke denne økologisk bløffen for å føle oss bedre, faktisk bidrar du indirekte til mer fattigdom og elendighet i verden. Store avlinger som kunne mettet fattige familier blir heller dyrket økologisk med små avlinger, som igjen blir kjøpt av selvgode nordmenn med større kjøpekraft enn en fattig bonde fra den tredje verden, alt dette i den tro at man gjør noe godt.

Siden dyrking av økologisk mat krever mer areal per produserte enhet betyr dette at man må rydde skog og myr for å opprettholde dette idiotiet. Ved å hogge ned skog fjerner man karbonbindingen (organiske planter), og man frigjør mer CO2 ut til atmosfæren. Uten at jeg går inn på om drivhuseffekten er reell eller ikke, så er dette uansett unødvendig.

Så kommer man til det argumentet der du sier at husdyr ikke trenger korn (virkelig?). Korn blir brukt siden det er noe av det mest energitette som man kan dyrke med lave kostnader, i tillegg er det ikke nok gress eller kapasitet til at man skal la hele verdens dyr gå rundt og beite gress. Så kommer man ikke utenom det fakta at økologisk landbruk er avhengig av drøvtyggere og deres husdyrsgjødsel, begge to som skaper store mengder metangass.

Sist men ikke minst såkalt "grønngjødsel" som økologiske bønder bruker til å dyrke som binder nitrogen fra luft, og det som ikke blir tatt opp av plantene omdannes til lystgass, altså mer CO2 for de som ikke skjønner.


OPPSUMMERING TIL DE SOM IKKE VIL LESE LANGT:
1. Økologisk landbruk fører til økt CO2 utslipp og mindre avlinger.
2. Man bidrar indirekte til verdens fattigdom når man kjøper økologisk mat for å føle seg bedre.
3. Økologisk mat er ikke mer næringsrikt, punktum.


Økologisk mat er tilbakestående. Økologisk (oppdretts)fisk er faktisk noe av det verste som finnes, ekstremt skitten bransje, men det kan jeg ta en annen gang.

The world wants to be deceived, so let it be deceived.
"Shit don't make no sense"
-JegTrenerNaken

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #10 : 10. juni 2011, 14:20 »
Økologisk mat er ikke noe annet enn en bløff som får folk til å føle seg bedre ved å kjøpe og støtte noe av det mest tilbakestående som har skjedd de siste tiårene.
Hvis det er noe som er tilbakestående så er det den moderne matproduksjonen. Takk og lov at det finnes noen med vett til å dyrke økologisk der ute.
Sitat
Aldri noen gang blitt bevist. Vær så snill å gi meg en link, ellers så er dette ren propaganda uten noen form for vitenskapelig grunnlag, som resten av økologisk mat bevegelsen.
En skulle nesten tro noen betalte deg for en slik uttalelse. Du har tydeligvis ikke satt deg inn i dette, evt. har du latt deg bite på argumentene fra de kreftene som taper penger på at folk driver økologisk. Her har du en fin gjennomgang med referanser:
http://www.kolonihagen.no/arch/_img/9077948.pdf
Sitat
Det er tydelig at du faktisk ikke har skjønt hva denne debatten faktisk dreier seg om, at du i det hele tatt lirer av deg informasjon er skremmende.
Vel, det får bli opp til andre å bedømme rimeligheten i denne påstanden.
Sitat
En liten del av debatten går ut på at økologisk mat tar beslag på areal som kunne blitt brukt på konvensjonell dyrking, økologiske avlinger er lite effektivt og man får mye mindre avlinger enn ellers. Kina og India og deres milliardbefolkning som sakte men sikkert rykker opp til middelklassen, og krever mer kjøtt, betyr at man trenger så mye areal som overhodet mulig til dyrking av korn.
Her beviser du tydelig at det er du som ikke har skjønt at det finnes alternativer. Som jeg påpekte i forrige innlegg hverken trenger eller bør man ha korn til kjøttproduksjon. Korn inngår i produskjonen av kraftfôret, og dette er noe som gir dyrene helseproblemer og vi får mindre næringsrikt kjøtt (spesielt omega 3/6 balansen). Ikke nok med det; en betydelig andel av kraftfôret inneholder soya, og store mengder regnskog hugges ned for å dyrke GMO soya. Synes du dette er greit?
I stedet for å bruke store arealer til kornproduksjon kunne dyrene beitet der. Det hadde vært bedre for alle parter og verdens naturligste ting oppe i dette. Store deler av landet her og andre steder gror jo igjen fordi det ikke lengre finnes beitedyr.
Sitat
I tillegg er ressursene i verden skjevt fordelt, vi trenger ikke denne økologisk bløffen for å føle oss bedre, faktisk bidrar du indirekte til mer fattigdom og elendighet i verden. Store avlinger som kunne mettet fattige familier blir heller dyrket økologisk med små avlinger, som igjen blir kjøpt av selvgode nordmenn med større kjøpekraft enn en fattig bonde fra den tredje verden, alt dette i den tro at man gjør noe godt.
Dette er bare tull, og utrolig at du har gått på det argumentet. Verden lider på ingen måte av matmangel. Vi lider av at det er urettferdigheten som rår. Hvis hvert enkelt land hadde satset mer på å være selvforsynt, hadde man enkelt kunnet utryddet all sult og skapt mange flere arbeidsplasser i jordbruket. Dette handler bare om vilje og politikk.
Sitat
Siden dyrking av økologisk mat krever mer areal per produserte enhet betyr dette at man må rydde skog og myr for å opprettholde dette idiotiet. Ved å hogge ned skog fjerner man karbonbindingen (organiske planter), og man frigjør mer CO2 ut til atmosfæren. Uten at jeg går inn på om drivhuseffekten er reell eller ikke, så er dette uansett unødvendig.
Igjen er dette irrelevant da det baserer seg på kornproduskjon til dyrefôret. Drøvtyggeren kan beite overalt; på enga, i utmarka, skogen, fjellet. Du trenger ikke hugge ned noe som helst, evt. borsett fra å drive skjødsel av eksisterende eng til vinterfôr der dette er nødvendig. Som sagt gror mange land igjen, samtidig som man hugger regnskog for å produsere soya til dyrefôr. Mer idiotisk kan det ikke forbli. I tillegg må denne soyaen fraktes overalt i verden, noe som samtidig er ekstremt ressurskrevende.
Sitat
Så kommer man til det argumentet der du sier at husdyr ikke trenger korn (virkelig?). Korn blir brukt siden det er noe av det mest energitette som man kan dyrke med lave kostnader, i tillegg er det ikke nok gress eller kapasitet til at man skal la hele verdens dyr gå rundt og beite gress. Så kommer man ikke utenom det fakta at økologisk landbruk er avhengig av drøvtyggere og deres husdyrsgjødsel, begge to som skaper store mengder metangass.
Hvis du ikke var klar over det spiser også drøvtyggeren lauv, bark, og bartrær i tillegg til gress og lav. La den gå ute i naturen, og den greier seg selv. At det ikke fins nok å beite på blir et komisk argument all den tid den norske, men også mange andre kulturlandskap, gror igjen. Det er lov å bruke hodet. Norge alene kunne blitt en stor eksportør av kvalitetskjøtt om vi bare utnyttet ressursene våre.
Dette med metangass er et så søkt argument at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Kanskje vi må få slaketet alle verdens dyr snart fordi de fiser litt? Tør forresten påstå at drøvtyggere på kraftfôr produserer vesentlig mer metangass - avføringen lukter i alle fall motbydelig.
Vi må vel snart tette igjen alle myrer også da, så den livsfarlige metangassen ikke slipper ut? Metangass er en helt naturlig del av økosystemet, slik også beitedyrene er.
Sitat
Sist men ikke minst såkalt "grønngjødsel" som økologiske bønder bruker til å dyrke som binder nitrogen fra luft, og det som ikke blir tatt opp av plantene omdannes til lystgass, altså mer CO2 for de som ikke skjønner.
Man trenger ikke grønngjødsling bare man har nok husdyr og gjødsel derfra. Har uansett ingen tro på lystgass-problematikk. Det er vel bare enda et desperat argument for å forsøke å sabotere øko-bevegelsen. Da burde også ville nitrogenbindere være et problem? Dette blir uansett aldri mer enn flisespikkeri å regne.

Sitat
OPPSUMMERING TIL DE SOM IKKE VIL LESE LANGT:
1. Økologisk landbruk fører til økt CO2 utslipp og mindre avlinger.
Den økologiske tankegangen bygger å å være selvforsynt. Hvordan du får dette til å gi mer CO2-utslipp enn å frakte fôr og mat over hele verden er for meg en gåte - i tillegg til avhengigheten av ressurskrevende produksjon av kunstgjødsel og sprøytemidler.
At økologsik mat gir mindre avlinger er helt naturlig, da konvensjonell mat gir unaturlig og kunstig store avlinger. Plantene vokser raskere enn naturlig, rekker ikke suge opp samme mengde næring, samtigig som kunstgjødsla ikke inneholder på langt nær alle sporstoffer og humus. Dette gir mindre næring per enhet matvare. I tillegg er kunstgjødsel belastet med tungmetaller, og sprøytemidler bidrar til å forgifte.
Sitat
2. Man bidrar indirekte til verdens fattigdom når man kjøper økologisk mat for å føle seg bedre.
Føle seg bedre? Folk må da få lov til å velge den maten med mest næring, som smaker bedre og som ofte er lokalt produsert? Mye økologisk mat er dessuten Max Havelar sertifisert, dvs. at bonden/produsenten er garantert en rettferdig handel.
At økomat bidrar til fattigdom er stikk i strid med virkeligheten. I fattige lang hvor man tidligere har hatt flere små bønder må disse legge ned fordi de ikke greier å drive moderne. Dermed mister dem inntekstgrunnlaget sitt og blir bare enda fattigere. I India begår lokale bønder selvmord i hopetall etter at Monsanto har gjort det umulig for dem å drive.
Løsningen lokalt og globalt er at flere skulle vært bønder, i stedet for at store globale selskaper tar kontroll over matproduksjonen. Igjen er argumentet ditt fullstendig på jordet.
Sitat
3. Økologisk mat er ikke mer næringsrikt, punktum.
Ikke bare er det mer næringsrikt (som linket til ovenfor), men økologisk mat smaker av samme grunn mye bedre. Mange bevisste kokker velger økomat av denne grunn, og flere forbrukere kjenner forskjellen. Enkelte ganger kan man også se forskjellen, i forhold til fargeintensitet.
Økologisk matproduksjon og filosofi er faktisk det eneste som kan redde verden fra krise. Dette kan alene begrunnes i tilgangen på kunsgjødsel (fosfor) som er en ikke fornybar-ressurs, og noe man har gjort seg avhengig av i konvensjonell drift. Her brukes dessuten GMO frø som er satt i sammenheng med biedøden og potesielt kan fremme til kollaps av hele økosystemet.
Sitat
Økologisk mat er tilbakestående. Økologisk (oppdretts)fisk er faktisk noe av det verste som finnes, ekstremt skitten bransje, men det kan jeg ta en annen gang.
Er den komersielle oppdrettsvirksomheten bedre mener du? I tilfelle må du forklar hvorfor - helst med fornuften i behold denne gangen.
Sitat
The world wants to be deceived, so let it be deceived.
Verden bedras nettopp pga. slike innlegg som du akkurat leverte.

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #11 : 10. juni 2011, 14:22 »
Hvorfor er du vegetarianer?

Hvis du vil fortsette å være vegetarianer, så får du ta å drikke melk og proteinshaker, samt spise egg.

Utlogget Luv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #12 : 10. juni 2011, 16:07 »
Det er tydelig at vi sitter med en person som ikke har noen form for utdanning utover ungdomsskolen her, det eneste fornuftige du kom med var PDF filen din.


1. Du er altfor opphengt i at dyr skal beite fritt. Det i seg selv kan ikke gjennomføres i stor skala.

2. Jeg har aldri nevnt at vi lider av matmangel, det ble nevnt skjev fordeling av verdens ressurser, lær deg å lese.

3. At du faktisk ikke tar til deg at metangass bidrar stort til CO2, og at du ikke forstår at organiske planter binder opp CO2 på denne planeten er skummelt, kom deg på benken og lær litt fotosyntese fra ungdomsskolen. Uten plantene hadde CO2 nivået vært mye høyere.

4. "Den økologiske tankegangen bygger å å være selvforsynt". Det verste og dummeste du har kommet med. Den forsyner kanskje bonden selv på det meste.

Jeg kommer med svar imorgen da jeg skal ut i dag. Skal plukke hele posten din i filler med mindre noen faktisk ser eller bryr seg hvor dum den er.
"Shit don't make no sense"
-JegTrenerNaken

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #13 : 10. juni 2011, 20:02 »
Det er tydelig at vi sitter med en person som ikke har noen form for utdanning utover ungdomsskolen her, det eneste fornuftige du kom med var PDF filen din.
En PDF-fil som i hovedtrekk spenner beina under din slakt av øko-filosofien?
Sitat
1. Du er altfor opphengt i at dyr skal beite fritt. Det i seg selv kan ikke gjennomføres i stor skala.
Naturligvis er jeg opptatt av at dyr skal beite fritt da dette er det naturlige og beste på alle måter.
Kan ikke dette gjennomføres i stor skala sier du? Her vitner du i beste fall om null erfaring med hold av dyr i praksis, og derfor lukter det svidd når du uttaler deg så skråsikkert om noe du tydeligvis ikke har greie på. Våre forfedre greide dette utmerket ved å jobbe som gjetere. I dag har vi eletriske gjerder med flere mils kapasitet, GPS og annen nyttig teknologi som gjør at dette ikke handler om evne, kun om vilje.
Sitat
2. Jeg har aldri nevnt at vi lider av matmangel, det ble nevnt skjev fordeling av verdens ressurser, lær deg å lese.
Dette er typisk ad hominem-argumentasjon. Hvis du ikke har annet å arrestere meg på kan debatten likegodt legges død. Skjev fordelig av ressurser og matmangel er da uansett i 99% av tilfellene én og samme sak.
Sitat
3. At du faktisk ikke tar til deg at metangass bidrar stort til CO2, og at du ikke forstår at organiske planter binder opp CO2 på denne planeten er skummelt, kom deg på benken og lær litt fotosyntese fra ungdomsskolen. Uten plantene hadde CO2 nivået vært mye høyere.
Slik barnslig argumentasjon er ingen vits å svare på. Jeg kjenner til fotosyntesen, men uansett er dette hovedsakelig ingen debatt om CO2, men hva som er best av okologisk vs. konvensjonell mat i et helhetsperspektiv.
Sitat
4. "Den økologiske tankegangen bygger å å være selvforsynt". Det verste og dummeste du har kommet med. Den forsyner kanskje bonden selv på det meste.
Nå mente jeg at bonden er selvforsyntrent driftsmessig, det dvs. såfrø, gjødsel, fôr osv. - i motsetning til konvensjonell drift der alt av dette er mer eller mindre importert. Jeg snakket ikke om selvforsyning i den forstand at bonden har en egen kjøkkenhage så han slipper å gå i butikken, skjønt han kan ha det i tillegg.
Sitat
Jeg kommer med svar imorgen da jeg skal ut i dag. Skal plukke hele posten din i filler med mindre noen faktisk ser eller bryr seg hvor dum den er.
Lykke til. Du har allerde bragt debatten ned på et lavmål, og om du får noen respons på morgendagens innlegg vil du være heldig.
Du svarer ikke for de vesentlige momentene jeg trakk fram i debatten, og om du fortsatt har tenkt å ignorere det konvensjonelle landbrukets åpenbare dødfødsel - og i stedet bruke spalteplass på å spekulere i min relevante utdannelse - ser jeg liten vits i å diskutere mer.

Hold deg til sak og ta deg en økologisk pils i kveld. Kanskje det hjelper.

Utlogget Sohhh1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 27

Sv: Diett for vegetarianer-jente?
« #14 : 11. juni 2011, 01:13 »
Hvorfor er du vegetarianer?

Hvis du vil fortsette å være vegetarianer, så får du ta å drikke melk og proteinshaker, samt spise egg.
Det gjør jeg allerede Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!