Skrevet av Emne: Protein og kreatin  (Lest 1930 ganger)

Utlogget andreasmollhaug

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Protein og kreatin
« : 08. juni 2011, 13:38 »
hei! jeg er en gutt på 17 år som har tenkt å kjøpe nye proteiner og kreatin..det er en masse forskjellige varer å få tak i. så lurte på om noen av dere kunne være så snill å hjelpe meg ved å velge ?

hvilke protein pulver og kreativ annbefaler dere?
Tusen takk for alle svar, setter pris på det!
Mvh Andreas.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Protein og kreatin
« #1 : 08. juni 2011, 13:48 »
Whey protein og kreatin monohydrat.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Protein og kreatin
« #2 : 08. juni 2011, 13:59 »
Whey protein og kreatin monohydrat.

Ikke nødvendigvis feil, Ryu, men jeg tror faktisk jeg ville anbefalt et blandingsprodukt som inneholder større andel kasein enn myse...

http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/what-are-good-sources-of-protein-speed-of-digestion-pt1.html

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Protein og kreatin
« #3 : 08. juni 2011, 14:18 »
Ikke nødvendigvis feil, Ryu, men jeg tror faktisk jeg ville anbefalt et blandingsprodukt som inneholder større andel kasein enn myse...

http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/what-are-good-sources-of-protein-speed-of-digestion-pt1.html

Det eneste jeg fikk ut av å lese den der var at melk er bedre enn soyaprotein Tongue
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Protein og kreatin
« #4 : 08. juni 2011, 14:40 »
Det eneste jeg fikk ut av å lese den der var at melk er bedre enn soyaprotein Tongue

hehe, ja selvsagt Smiley Kort fortalt er det vel to prosesser som er interessante i forbindelse med muskeloppbygning: Hvor mye proteinet bidrar til positiv proteinsyntese og reduksjon av negativ proteinsyntese. Mens whey i denne undersøkelsen viste å ha en stor effekt på positiv proteinsyntese, viste kasein seg å ha en stor effekt på reduksjon av den negative proteinsyntesen (altså hvor fort den brytes ned). To ulike prosesser som skjer samtidig, men som påvirkes av ulike proteiner.

I tillegg har man jo nedbrytningstid av proteinet, konsentrasjon av aminosyrer i blodet pr. time etter inntak og forbrenningspotensialet til proteinet som energi. Myse og Kasein har sådan hver sine fordeler og ulemper, og dermed kan man kanskje grovt si at en blanding vil være det beste.

Dog har kasein en større helhetlig nyttefunksjon, og kroppen vil ha bedre nytte av mer kasein enn myse. Derfor burde proteinsammensetningen fra melkeproteinene bestå av hovedsaklig kasein.

Ren melk har jo de siste årene kommet frem som en "superior post-work-out" drikk, mye grunnet dens naturlige kombinasjon av myse og kasein. (20-80%) Store mengder kasein gir en bedre proteinsyntese over tid, samtidig som det ikke er noen tidsforskjell på når proteinet blir nedbrutt og aminosyrene tas opp i blodbanen.

Så, for å konkludere: En blanding er trolig det beste (med hovedvekt av kasein), til alle døgnets tider, selv om det aldri er feil å innta et isolat heller.  Smiley

Og utover det er det vel overflødig å nevne at det store proteininntaket burde komme fra naturlige matvarer som kjøtt, egg, melkeprodukter og diverse.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Protein og kreatin
« #5 : 08. juni 2011, 14:49 »
Blande whey med melk skulle vel være greit for en 17-åring som vil bygge litt, da?  Smiley

Tar for øvrig (bortsett fra etter trening) ca. 50 g whey sammen med frokosten, som for eksempel består av noe kornblandingsgreier m/melk pluss et par egg. Spørs om det ville hatt noe av betydning å si ifm syntesen, insulin osv om jeg heller tok kasein...

Sier ikke at blandingsproteiner ikke kan være å foretrekke, men whey holder vel mål om ikke proteindrikker utgjør en større del av dietten.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Stoneheart

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 117
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Protein og kreatin
« #6 : 08. juni 2011, 15:02 »
Blande whey med melk skulle vel være greit for en 17-åring som vil bygge litt, da?  Smiley

Tar for øvrig (bortsett fra etter trening) ca. 50 g whey sammen med frokosten, som for eksempel består av noe kornblandingsgreier m/melk pluss et par egg. Spørs om det ville hatt noe av betydning å si ifm syntesen, insulin osv om jeg heller tok kasein...

Sier ikke at blandingsproteiner ikke kan være å foretrekke, men whey holder vel mål om ikke proteindrikker utgjør en større del av dietten.

Altså, som veldig mye annet, blir det som regel flisespikkere når man tar innover seg alle faktorer. Det beste er jo selvsagt sammensatte og varierte måltider som "inneholder litt av hvert". Forskningen som var gjort på myse kontra kasein var jo også gjort på voksne mennesker som hadde fastet fra kvelden før og ikke inntok andre næringsmidler på morgenen. Det var heller ikke tatt hensyn til trening og dens påvirkning på proteinsyntesen.

Allikevel, kan det se ut som det ideelt sett, er bedre å ha et større inntak av kasein enn myse til alle døgnets tider. Dvs at de 50 grammene med myse burde vært erstattet med 30-40 gram kasein. Hvor stor forskjell dette utgjør, regner jeg med er minimal om ingen, eventuelt veldig lite viktig i forhold til alle andre faktorer som utgjør et trenings&kostholdsregime, men rett skal jo være rett Smiley

Jeg tenker at eneste argumentet for å kjøpe et myse-isolat kontra et blandingsprodukt er kostnadene. Myse er jo som regel noe billigere. Utenom det, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe myse når det finnes blandingsprodukter på markedet. Mye mulig noen er uenig i dette, men etter hva jeg har sett av forskning på området, så tyder mye på det som nevnt over.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!