Skrevet av Emne: Gåing/jogging på tredemølle  (Lest 5621 ganger)

Utlogget freekazoid

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Gåing/jogging på tredemølle
« : 17. juni 2011, 12:27 »
Er det noen her som vet hvorfor eg får så vondt i leggen når eg går/jogger på tredemølla?
Når eg går ute i naturen kjenner eg ikke noe.

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: Gåing/jogging på tredemølle
« #1 : 17. juni 2011, 12:51 »
Tredemøllen har et mye hardere underlag, så det kan være årsaken (så fremst du ikke sammenligner naturen med å jogge på asfalt). Årsaken kan også være en begynnelsen på en senehinnebetennelse, symptomer på det er i alle fall smerter på skinnleggen/fremside av leggen.

Vekta kan også være en faktor, hvis du er tung, vil det si ekstra belastning for leddene dine.

Du kan prøve å senke farten litt, og heller løpe med incline (stigning), det vil redusere presset på knær og legger.

Ellers er jo styrketrening veldig effktivt for å bygge om muskulaturen, slik at du er bedre utrustet for slike skader.

Hvis smertene vedvarer, bør du uansett oppsøke lege/terapeut, slik at du får riktig diagnose/behandling. Å fortsette trening når du har smerter, kan fort bare gjør vondt verre.

God bedring  Smiley

Utlogget freekazoid

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Gåing/jogging på tredemølle
« #2 : 17. juni 2011, 12:56 »
kan godt vere det at eg er litt for tung. er 93 kg, og det tar på ja, og at eg er nybegynner i jogging.
så eg skal prøve litt mer stigning, og roligere tempo + prøve å trene opp disse musklene på leggene.

Takk for svar :-)

Utlogget treningkosthold

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Gåing/jogging på tredemølle
« #3 : 17. juni 2011, 14:15 »
Årsaken til smerte i fremsiden av leggene (nå forutsetter jeg at vi ikke snakker om en beinhinnebetennelse, ..noe som er lite trolig) skyldes for mye stress på muskelene.

Dette skyldes nok en eller flere av disse årsakene:
  • svak muskulatur
  • for lange skritt
  • du starter med for høyt tempo
  • skotøy - såler eller evt. for høy hæl

Å starte relativt rolig de første minuttene vil sikkert hjelpe, samtidig som du kan ha en svak stigning på tredemøllen.

Ikke glem å strekke muskulaturen på fremsiden av leggene


Utlogget Liinnii

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 735
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 735

Sv: Gåing/jogging på tredemølle
« #4 : 17. juni 2011, 14:23 »
Som nevnt tidligere her, er underlaget på mølla veldig hardt - og er nok antakeligvis årsaken til at du kjenner smerter i leggene dine. Hadde selv en periode for et par år siden, hvor jeg brukte mye tid på mølla, og fikk - i likhet med det som du beskriver, smerter i leggene. Løsningen for min del ble å utelukke mølla i en periode, og heller benytte meg av apparater som ellipsemaskina, da denne gir mindre belastning for leggene dine. Etter hvert som jeg merket at smertene ble borte, kunne jeg benytte meg av mølle igjen. Så du får heller løpe mer ute, hvis du ikke merker noe til smertene da. Eventuelt sykle eller bruke ellipsemaskin. Og etter hvert er du nok klar for mølla igjen, bare pass på at du ikke overdriver det og vær flink å varier. Det var ihvertfall min erfaring og årsaken til mine legg-smerter.... Smiley
‎"the results you achieve will be in direct proportion to the effort you apply"

Bilde og treningslogg

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Sv: Gåing/jogging på tredemølle
« #5 : 12. juli 2011, 22:33 »
Jogger du mye så pass på å ha to forskjellige gode par med joggesko, gjerne med custom såle, så får du mindre slitasje og mindre belasting for kneet.

EDIT: Skal du ha ordentlige sko så dra til løplabet, for jogge sko er det eneste de driver med og kan best. anton sport skal bare tjene penger og har ikke peiling, lærte dette når jeg kjøpte meg skistøvler til 6 laken, så det var en dyrkjøpt erfaring:)

Utlogget Preben35

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Gåing/jogging på tredemølle
« #6 : 12. juli 2011, 22:44 »
Forsåvidt enig med forrige mann. kjekt med to par sko hvis de ikke får "hvile" mellom øktene. Sko trenger optimalt sett 48 timer på å komme seg.. Uansett er det viktig at du har rett sko til dine bein. Gå til en faghandel og få sjekket beina. Gjorde underverker for meg når jeg endelig fant rette skoene. Ikke godta kun speilkasse for å sjekke. Fult mulig å overpronere med hulfot f.eks selvom det er høyst uvanlig.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!