Skrevet av Emne: Mengden på proteiner i måltider  (Lest 1926 ganger)

Utlogget Tord92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 71

Mengden på proteiner i måltider
« : 23. juni 2011, 13:05 »
Jeg lurte på om hvor mye proteiner kan man spise på en gang? Kan jeg spise nesten hele dagsbehovet på et måltid? Jeg spiste akkurat et måltid på 300g kylling filet + 6 store egg laget som eggerøre + 1 halv boks mager kesam, det blir ca 150g proteiner, jeg bruker å spise et måltid på ca 120-140g protein når jeg kommer hjem fra jobb, og resten av proteinene spiser jeg etter trening. Jeg veier 86 kilo og skal ha ca 180g protein.
Tar kroppen opp all proteinene som jeg inntar på det måltidet?

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Mengden på proteiner i måltider
« #1 : 23. juni 2011, 13:15 »
Du får ikke mer enn 120g protein i det måltidet, men for å svare på spørsmålet ditt, så tar du opp alt du spiser uavhengig av hvor mange måltider du sprer det utover.

Utlogget Tord92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 71

Sv: Mengden på proteiner i måltider
« #2 : 23. juni 2011, 13:27 »
24g pr 100g kylling
12g pr 100g egg ( hver egg ca 73-83) ca 10g pr egg
12g pr 100g kesam

Blir ca 150g proteiner

Utlogget DoItNow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

Sv: Mengden på proteiner i måltider
« #3 : 23. juni 2011, 13:38 »
Du får ikke mer enn 120g protein i det måltidet, men for å svare på spørsmålet ditt, så tar du opp alt du spiser uavhengig av hvor mange måltider du sprer det utover.

Feil, kroppen lagrer proteine som fett hvis den får i seg for mange på en gang. Den tradisjonelle treningslæren sier 30g maks per måltid, men hvor lang tid imellom hvert måltid er en annen sak.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mengden på proteiner i måltider
« #4 : 23. juni 2011, 14:10 »
Jeg lurte på om hvor mye proteiner kan man spise på en gang?

Så mye du føler for. Regn med at tarmen klarer å spalte proteinet du spiser til aminosyrer ut i blodet med en hastighet av opptil 10 g i timen. 150 g protein kan med andre ord ta 15+ timer å fordøye.


Feil, kroppen lagrer proteine som fett hvis den får i seg for mange på en gang. Den tradisjonelle treningslæren sier 30g maks per måltid, men hvor lang tid imellom hvert måltid er en annen sak.


Feil. Et totalt overskuddsinntak av energi er hva som lagres som fett. Hvor mye man får i seg av hva i et måltid har fint lite å si.

At rundt 30 g protein er hva som trengs i et måltid for å stimulere proteinsyntesen maksimalt der og da har ikke noe med fettlagring å gjøre.


Utlogget GunZa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 47

Sv: Mengden på proteiner i måltider
« #5 : 23. juni 2011, 18:07 »
Feil. Et totalt overskuddsinntak av energi er hva som lagres som fett. Hvor mye man får i seg av hva i et måltid har fint lite å si.

At rundt 30 g protein er hva som trengs i et måltid for å stimulere proteinsyntesen maksimalt der og da har ikke noe med fettlagring å gjøre.

Litt off topic, og kanskje litt dumt spørsmål, men:


Hva er det som gjør at vi bruker kalorier per døgn som tidsramme når vi snakker om energibalanse? Har det noe med søvn å gjøre?

Om man spiser 200g protein på en time, så ligger man jo i overskudd akkurat den timen, og om man da ser bort ifra tidsrammefaktoren, vil et slikt energiinntakk føre til lagring i form av fett, etter din logikk.
Common sense is not that common...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mengden på proteiner i måltider
« #6 : 23. juni 2011, 19:32 »
Hva er det som gjør at vi bruker kalorier per døgn som tidsramme når vi snakker om energibalanse? Har det noe med søvn å gjøre?

Fordi det er enkelt å forholde seg til. Kortere tidsrammer blir meningsløst, og lengre blir uoversiktlig.


Om man spiser 200g protein på en time, så ligger man jo i overskudd akkurat den timen, og om man da ser bort ifra tidsrammefaktoren, vil et slikt energiinntakk føre til lagring i form av fett, etter din logikk.

"Etter min logikk" så vil man om man spiser 200g protein på en time bare ha mye mat i magesekken som tar mange timer å fordøye. Maten du spiser tar fort et halvt døgn eller mer for å passere igjennom systemet. Det er ikke slik at næringen fra maten du spiser er ute i blodstrømmen sekundet etter du har puttet den inn i munnen og svelget den ned. Les det jeg skrev i mitt forrige innlegg, over det du siterte.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!