Skrevet av Emne: Tid, styrketrening  (Lest 5230 ganger)

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: Tid, styrketrening
« #15 : 26. juni 2011, 19:17 »
man kan heller ikke tro at selv om man trener effektivt å flere timer når en har nettopp startet å trene at så lenge det er effektiv trening så er det bra å fører til resultater. Hva er effektiv trening da som dere sier? så lenge pausene ikke er over 5-10 minutter mellom hvert sett, da kan man trene i 3-10 timer? vist du ikke er maratonløper å nybegynner er det ikke til å anbefale uansett om du får en økning i begynnelsen.


Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Tid, styrketrening
« #16 : 26. juni 2011, 19:19 »
Har noen sagt at han vil bli svæær?
Ikke en selvfølge det vettø, kanskje målet hans er å øke i styrke uten å bli en buldoser?
Om man trener 3 timer styrke om dagen betyr det ikke at en gjør noe galt, bare fordi man ikke er 100kg +

Synes ikke folk skal uttale seg om ting de ikke har peil på...

NEI! Det er ikke alle som trener styrke for og bli svære. Går fint å trene styrke for å bli sterkerkest eller sprekest mulig på den størelsen en har. Det er det det er vekt klasser for i styrke konkuranser. Fins mange sinnsykt sterke som kan se ut som fyrstikker uten for løfte plattingen.

Går vel an å se på det dere reagerte på som et eksempel, så å ta helt av er helt unødvendig. Om man ser på det 3sp3n skrev som et eksempel, så bør man se på hvordan man trener om man ikke får fremgang. En fyrstikk gjør antageligvis noe feil om den trener tre timer om dagen uten å ha hatt framgang over tid. En løper gjør også antageligvis noe feil om den løper 2 km én gang i uka med moderat intensitet når målet er New York Maraton. Thor Hushovd hadde ikke vært der han er nå om han ikke hadde moderert seg etter hva han trengte av tid for å bli bedre, enten det var mer eller mindre tid, sett ut ifra intensiteten, frekvensen og hyppighetene av øktene hans.

Går an å se ting fra flere sider og lese mellom linjene i stedet for å bare lese noe som det står. Nå er temaet for tråden tidsramme for styrketrening for resultater. Kan være mye forskjellig, for eksempel muskulær utholdenhet, maksstyrke, funksjonell styrke og så videre. Det viktigste er iallfall øvelsesvalg, pauser, sett, repetisjoner, så får det ta den tiden det tar, og om man ikke blir bedre får man se på hva man gjør. Kanskje man da finner ut at man trener for lenge eller for kort. Kutte øvelser for mindre tid på gymmet, eller holde fast ved de øvelsene en har og prøve å korte ned på pausene. Mulighetene er mange, men å trene noe særlig mer enn halvannen time inkl. oppvarming og uttøying er det nok ikke noe poeng i, ikke med styrke. Bare min mening Smiley
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Tid, styrketrening
« #17 : 26. juni 2011, 19:46 »
Det er ikke optimalt å trene for lite og heller ikke for mye. Jeg gidder ikke å lese hva alle andre har svart, men svarer til trådstarter. Veldig mange sier at rundt 60 minutters trening holder, da dette er langt bak mål. Det spørs jo hva personen som trener vil oppnå med treningen generelt. For og vise til noen eksempler;

En strykeløfter kan trene 2 ganger daglig (selvfølgelig forskjellige øvelser/teknikker)
Eksempel: Markløft (11:00) Teknikk benkpress (13:00)

En sykkel fantom kan trene 1-2 ganger daglig
Eksempel: Bakkesprint (10:00) Langtur (16:00)

En kroppsbygger kan trene 2 ganger daglig
Eksempel: Cardio (09:00) Biceps (14:00)

Anyway, catch my drift!?

Det nytter ikke og sitte å si at 1 time holder, det spørs jo helt på hva personens trening har som mening. Selv trener jeg 1,5 time ca hver trening, da dette er optimalt for meg. Selvfølgelig er det veldig mange faktorer som spiller inn; mat, hvile, trenings frekvenser osv..

Hvis du skal trene styrke (som du sier), spørs det veldig på hvordan du trener, spiser, hviler og alt dette, da dette har nesten alt og si. Du bør ikke akkurat valse rundt på trenings senteret i 3 timer med dårlig søvn og hvile (tror dette sier seg selv?). Egentlig burde du vel bare høre på din egen kropp.

Min mening er 1-2 time(r). Dette spørs selvfølgelig også på hvor lange pauser du har mellom hvert sett også. Kroppen har en viss mengde glykogen den kan lagre, som varer rundt 60 minutters aktiv trening. Hvis du har lange pauser, tilsvarer det til 90 minutters trening, derav 40 minutters aktiv trening.

Wink
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Morti

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 48

Sv: Tid, styrketrening
« #18 : 26. juni 2011, 21:06 »
Ja har vel oppimot 40 min totalt med pauser gjennom settene jeg da, så bruker kanskje 60- 70 min på selve øvelsene. Takk for svar alle sammen  Grin

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: Tid, styrketrening
« #19 : 26. juni 2011, 21:12 »
Ja har vel oppimot 40 min totalt med pauser gjennom settene jeg da, så bruker kanskje 60- 70 min på selve øvelsene. Takk for svar alle sammen  Grin

np mister
“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Tid, styrketrening
« #20 : 26. juni 2011, 23:10 »
kortisolnivået blir jo skyhøyt etter 1 time styrketrening. Kortisol=nedbrytende hormon/stresshormon som ikke er bra for muskelveksten.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kortisol
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=55
https://www.tn.no/drivkraft/artikler/optimal-fettforbrenning (kan også lese om kortisol her)

Selvfølgelig har det noe å si hvor lang en styrkeøkt er.

Og hvilke styrkeløftere trener 7-8 timer dagen? det høres tvilsomt ut i mine ører. Er det slik at de trener 7-8timer daglig, er det iallefall ikke sammenhengende.

Men hormoner virker jo over tid? Har det noe å si om kortisolnivåene blir høye mot slutten av en trening?

For øvrig viser det seg at harde styrkeøkter faktisk senker testosteronnivåene i kroppen, gjerne i 48 timer etter treningen (Rippetoe - Practical Programming for Strength Training).

Jeg er meget skeptisk til denne hormonnivåforskningen. At testosteron/kortisol/melatonin/insulin/osv. er høyere eller lavere x tidsenheter før/under/etter treningen ser ikke ut til å henge så sterkt sammen med styrke/muskeløkninger som mange vil ha det til. Jeg har sagt det før, og jeg er ganske lei av å lese studier som måler hormonnivåer i stedet for faktisk prestasjonsøkning eller muskeløkning.

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Tid, styrketrening
« #21 : 27. juni 2011, 00:34 »
Og hvilke styrkeløftere trener 7-8 timer dagen? det høres tvilsomt ut i mine ører. Er det slik at de trener 7-8timer daglig, er det iallefall ikke sammenhengende.

Hvem nevnte styrkeløftere? ?

Da er det godt det ikke er dine ører som avgjør hva som er sant eller ikke Wink

For flere av vektløfterne i verdenstoppen trener 7-8t om dagen, gjerne fordelt på 2 økter, men hva er 8 delt på 2?

Med andre ord;
Det finnes ikke   ett   svar på hvor lenge en økt skal vare, det er avhenig erfaring og mål.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: Tid, styrketrening
« #22 : 27. juni 2011, 01:31 »
Kommer helt an på hva målet er.

Treningstid bør samsvare med resultater. Altså, er du en liten spinkel fyrstikk som trener 3 timer styrke om dagen, og har gjort det i flere år, gjør du noe galt.

Jeg trener selv rundt en time, og det holder for min del.



Helt enig med dere to...

Jo sterkere man blir jo lengere tid tar styrketreningen, skal like å se noen om løfter mye uten å trene ofte\lenge. (Uten å ha falt opp i gryta...)

2-3 timer tar treninga mi, 4 dager i uka. Det folk ikke skjønner er at når man løfter tungt og mye trenger man mer tid mellom hvert sett til å komme seg, tar også desto lengere tid å varme opp. (Føler jeg...)
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Tid, styrketrening
« #23 : 27. juni 2011, 12:37 »
Rett svar er: 30min til 480min.

Avhenger av erfaring og mål.

Altså, det finnes ikke ett fasitsvar på det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!