Skrevet av Emne: hvordan få best effekt av markløft?  (Lest 9353 ganger)

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #15 : 30. juni 2011, 13:07 »
Det som er latterlig er at alt som kommer fra amerikanske trenere som gidder å lage en webside blir slukt rått av alle forumrotter og blir brukt som fasit i enhver diskusjon. At disse folkene alltid har noe å selge selv om ikke alle reklamerer så veldig for det i artiklene sine ser man ut til å overse /  ikke fatte.

Tror dere ikke at Russland, Ukraina, Kina, Latvia, Norge etc. ikke har gode trenere med mye kunnskap? Disse trenerne har ikke interesse av å publisere enhver tanke på nett da de har en annen jobb: skape utøvere i verdensklasse som vinner titler!. Når var sist gang dere så en amerikaner hevde seg i vektløfting eller IPF? Og var denne personen i så til felle trent av Rippetoe eller Cressey?

Misforstå meg rett, det er flott at det finnes mye informasjon lett tilgjengelig på nett, men så og si alt stammer fra USA uten at de har så mange resultater å vise til i det siste...

Det kommer mye fra det holdet som er svada, det er det vel ingen som har sagt noe på.

Nå gjelder denne tråden forøvrig markløft, og hvordan forbedre den, og rippetoe er vel en av storhetene der, hvem av oss har ikke hatt framgang med programmet hans? Starting strenght er vel ett av de mest brukte og ett av de der de fleste har hatt framgang. Kan ikke si det samme om f.eks german volume training. Jeg stoler mer på rippetoe enn gymnos.

Når det gjelder salg av kosttilskudd i artiklene er jeg helt enig, men jeg kjøper ikke den. Noen som husker det anaconda protocol?  :Smiley

FULLSTENDIG ENIG!

Gratulerer!

elmundox

  • Gjest
Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #16 : 30. juni 2011, 13:34 »
Bestemme seg for å klare et 5x5, og jobbe mot det. Funker hvertfall best for meg!
Kanskje du klarer 1rep pr set, men poenget er å jobbe seg oppover til et 5x5.

Dette er min mening, og hva som funker best for meg. Alle er forskjellige

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #17 : 30. juni 2011, 13:43 »
Litt redd for hva jeg har begitt meg ut på nå med å svare i en tråd og så fortsette, men la gå.

Kommentaren over er også et klassisk eksempel på problemet med nettforum. De aller ivrigste, de som skriver i en hver tråd og "bare kommer med sin mening" er nesten utelukkende de som har trent i kortest tid. Disse er så ivrige fordi de nettopp har funnet gleden med trening og det er bra og bør absolutt oppmuntres, men det blir få gode diskusjoner om trening ut av det.

elmundox

  • Gjest
Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #18 : 30. juni 2011, 13:59 »
Litt redd for hva jeg har begitt meg ut på nå med å svare i en tråd og så fortsette, men la gå.

Kommentaren over er også et klassisk eksempel på problemet med nettforum. De aller ivrigste, de som skriver i en hver tråd og "bare kommer med sin mening" er nesten utelukkende de som har trent i kortest tid. Disse er så ivrige fordi de nettopp har funnet gleden med trening og det er bra og bør absolutt oppmuntres, men det blir få gode diskusjoner om trening ut av det.

Med tanke på at trådstarter er ute etter 'hvordan få best effekt av markløft', tenkte jeg det var særdeles relevant å dele mine erfaringer om hvordan jeg har oppnådd best mulig progresjon med henhold til markløft. Hele konseptet med å starte en forum tråd, er å få innblikk i hvordan andre brukere har oppnådd eventuell progresjon, og hvilke erfaringer de har å dele, slik at trådstarter kan praktisere teori, og andres erfaringer og komme til en egen konklusjon om hva som passer best for seg selv.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #19 : 30. juni 2011, 14:04 »
Løft (med rett teknikk) og øk vektene.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #20 : 30. juni 2011, 14:07 »
ikke mer enn 8 reps er å foretrekke for min del da det som oftest går utover teknikken desto trøttere man blir. Derfor vil jeg sterkt anbefale å ikke løfte 15-20 reps markløft. Skal en trene med feks 50-60% av sitt maksløft, kan en heller løfte 5 reps på den vekta å ha kortere pause feks istedenfor å gå nesten/til failure på 12-15 reps

Utlogget Per Ø

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #21 : 30. juni 2011, 22:37 »
Det er mye mer interessant å si hva som faktisk skjer som fører til økt styrke, og muskelvekst, enn i hvilke rep-områder det skjer mest ifølge en tilfeldig kilde.

Nevromuskulær adapsjon skjer i alle repetisjonsområder. Det man gjerne er ute etter med tanke på styrkeøkning er i hvilken grad det påvirker din evne til å rekruttere flere motorenheter i en kontraksjon. Og Det tyder på at lavrepetisjonstrening med tett opptil maksimal belastning er effektivt i denne sammenheng.

Hva volumøkning angår (hypertrofi) er det igjen viktig å skille på myofibrillær og sarkoplasmisk hypertrofi. Hva som er effektivt for de forskjellige hva repetisjonsantall angår er en litt kronglete kurve å definere. Myofibrillær hypertrofi vil faktisk økning av kontraktile fibres volum, som en følge av økning av aktin og myosin filamenter. Som fører til økning av mengde kontraktile proteiner som igjen fører til økning av densitet og følgelig økt tverrsnitt på en muskel.
Sarkoplasmisk hypertrofi er økning av en muskels evne til å holde på væske (sarkoplasma -> cytoplasma). Det er da logisk å tenke seg at den "pumpen" man snakker om er en følge av at muskulaturen er svært full av disse væskene.

Naturligvis vil begge føre til en visuell økning av muskelstørrelse, men en gitt kombinasjon av de tre ovennevnte funksjonene er hva man er ute etter. Generelt skjer myofibrillær hypertrofi i stor grad i alt fra lavreps opp til 10-12 repetisjoner, men antagelig i størst grad rundt 5-8. Sarkoplasmisk hypertrofi skjer i størst grad ved høyere repetisjonsantall, opp til 12-15ish. Over 15 reps er man etter min mening over i uinteressant territorie uansett.

ps: jeg tar forbehold om mulige feil, dette er bare fra "the top of my head", så har ikke kilder osv tilgjengelig her nå. Om noen vil korrigere på noe, gjerne gjør det. Men dette er det jeg mener å huske er korrekt :p

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #22 : 01. juli 2011, 13:31 »
Nå gjelder denne tråden forøvrig markløft, og hvordan forbedre den, og rippetoe er vel en av storhetene der, hvem av oss har ikke hatt framgang med programmet hans? Starting strenght er vel ett av de mest brukte og ett av de der de fleste har hatt framgang. Kan ikke si det samme om f.eks german volume training. Jeg stoler mer på rippetoe enn gymnos.

Rippetoe er en av storhetene i markløft? Hva har han gjort som er så revolusjonerende for markløft? Han forklarer hvordan du kan gjøre markløft uten å skade deg selv og forteller deg å spise sykt mye og øke vektene lineært så lenge du kan.

Starting Strength er ett av de mest brukte programmene fordi, som jeg sa tidligere, alt som kommer fra USA er fasit og det er greit program å anbefale nybegynnere. Ethvert strukturert, fornuftig, program ville hatt en effekt på nybegynnere så lenge du spiser nok og øker vektene. Selv uten å spise nok ville det å bare øve på øvelsen gi deg styrkeøkning i begynnelsen. At noen har tredoblet 1 rm fra 40 til 120 kg er ikke akkurat hemningsløst imponerende...

Jeg har ikke lest Gymnos, vet ikke engang hva det er, men Gymnos anbefaler altså 3-6 reps for styrke og volum. Rippetoe sier 5 reps. Allikevel stoler du ikke på Gymnos, men Rippetoe, fordi han er en av storhetene. Henger det på greip?

Med tanke på at trådstarter er ute etter 'hvordan få best effekt av markløft', tenkte jeg det var særdeles relevant å dele mine erfaringer om hvordan jeg har oppnådd best mulig progresjon med henhold til markløft. Hele konseptet med å starte en forum tråd, er å få innblikk i hvordan andre brukere har oppnådd eventuell progresjon, og hvilke erfaringer de har å dele, slik at trådstarter kan praktisere teori, og andres erfaringer og komme til en egen konklusjon om hva som passer best for seg selv.

Men kommentaren din bidro ikke med noe som helst. I følge deg burde jeg bestemme meg for å klare 5x5x300kg i markløft og så bare jobbe mot det.

Og de fleste "dette funker best for meg, jeg sier dette bare av egen erfaring" er folk som har kommet fra 50 til 100 kg i mark.

Dette er forøvrig ikke direkte kritikk av dere to, men generelt for mange, eksemplifisert av dere i akkurat denne tråden.

Jeg vet også på forhånd at dere er fullstendig uenig og blir mektig provosert og vil få lyst til å forfatte et lengre innlegg med fosvar og kanskje litt angrep også, men hvis dere tar vare på diskusjonen et par år så tror jeg dere ser på det med et annet syn.

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #23 : 05. juli 2011, 12:36 »
Jeg stagnerte i markløft, da senket jeg vektene og lå på 12 reps. Etter noen uker gikk jeg tilbake til 6 reps, og dermed fikk ny økning.¨

Du mr trådstarter: Markløft er en typisk øvelse hvor det har vært vanlig å kjøre lav reps på. De fleste gjør jo det. Og med erfaring gjennom siste årene, har jeg skjønt hvorfor, menlig at det går utover teknikken og man blir helt utmattet.

Mitt forslag er enkel som jeg vet har fungert på mange. Holde repitisjonene lavt 4-8. Men av og til kan det være greit å senke vektene betraktelig og kjøre mange reps som feks 12 reps. I tillegg vil jeg råde deg til å ligge på overskudd når du trener markløft, med det mener jeg ikke kjøre til failure. Er det en øvelse du vil unngå skader i, er markløft et av dem Smiley

Prøv deg frem, hver kropp er forskjellig. Og ta en del av dette som blir sagt på forumet med et kritisk øye. Men for all del, det finnes utrolig mange gode erfarne treningsfolk her på forumet. Men igjen, uten uenigheter, hadde dette forumet vært kjedelig.

lykke til
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #24 : 05. juli 2011, 12:43 »
Lurer forøvrig på hvem som trener markløft for utholdenhet...

Crossfitters :p

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #25 : 05. juli 2011, 12:50 »
Når var sist gang dere så en amerikaner hevde seg i vektløfting eller IPF? Og var denne personen i så til felle trent av Rippetoe eller Cressey?

Mange overdriver trenernes betydning og undervurderer talentenes betydning. Et dårlig talent kommer aldri på landslaget i noe som helst som det er mer enn 10 utøvere i, uansett hvor bra de trener. Et godt talent kan komme på et landslag på et hvilket som helst treningsprogram. De største idrettstalentene i USA går ikke til vektløfting.

Et klassisk eksempel som kommer opp i en slik diskusjon er Bjørn Dæhlie. "Men han var ikke så talentfull; han trente seg god" sies det. Han er kanskje ikke det største langrennstalentet Norge noensinne har hatt, men han var likevel et veldig stort langrennstalent som selv med "normal" disiplin og trening ville vært blant de ti beste i Norge.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #26 : 05. juli 2011, 15:35 »
Det jeg har kommet frem til mpt markløft etter en del utprøvinger, er å trene det 3 dager på rad, til du besvimer, for så ta en pause på minst en uke, og gjøre det samme igjen.

Dette høres sikkert helt latterlig teit ut, men jeg fant at dette funka mye bedre enn å trene det 2-3 ganger i uka med jevne mellomrom, eller tungt kun en gang i uka (som de fleste promoterer)
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #27 : 06. juli 2011, 07:40 »
Det jeg har kommet frem til mpt markløft etter en del utprøvinger, er å trene det 3 dager på rad, til du besvimer, for så ta en pause på minst en uke, og gjøre det samme igjen.

Dette høres sikkert helt latterlig teit ut, men jeg fant at dette funka mye bedre enn å trene det 2-3 ganger i uka med jevne mellomrom, eller tungt kun en gang i uka (som de fleste promoterer)

Lol, første gang jeg hører det. Med hvor tunge vekter trener du da? og hvor mange reps og sets hver dag?
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: hvordan få best effekt av markløft?
« #28 : 06. juli 2011, 14:21 »
Sist uke var det 3x3 på 140 på de 2 første dagene, orka ikke mer enn 130 på den siste, det er vel RPE 10 som man kaller det, uten hjelpemidler Tongue

Er ikke akuratt supersterk i mark, men har økt bra på å trene som dette
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!