Skrevet av Emne: Ufullstendige reps, bare tull?  (Lest 12751 ganger)

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Ufullstendige reps, bare tull?
« : 29. juni 2011, 14:01 »
Jeg driver for tiden med ett BB opplegg, for avveksling fra styrkeløfting. Eller styrkeløftrelatert trening. Flere jeg har snakket med sier at jeg bør kjøre ufullstendige reps på endel øvelser når jeg trener på denne måten. Dette for å forlenge TUT. For meg er det veldig unaturlig å ikke kjøre til lockout. Er det virkelig noe i dette, eller er det bare : "Jeg har sett film av verdens største bodybuildere trene på denne måten, da skal jeg også gjøre det"?
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #1 : 29. juni 2011, 14:16 »
Jeg driver for tiden med ett BB opplegg, for avveksling fra styrkeløfting. Eller styrkeløftrelatert trening. Flere jeg har snakket med sier at jeg bør kjøre ufullstendige reps på endel øvelser når jeg trener på denne måten. Dette for å forlenge TUT. For meg er det veldig unaturlig å ikke kjøre til lockout. Er det virkelig noe i dette, eller er det bare : "Jeg har sett film av verdens største bodybuildere trene på denne måten, da skal jeg også gjøre det"?

Min påstand er at det er mye det siste.... Smiley
Jeg skal ikke si at jeg alltid har lockout på enhver repp, men det er nok mer "slurv" enn bevisst - mest sannsynlig gjør det ikke så mye fra eller til så lenge en får gitt musklene den "julingen" de fortjener Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Nsr160

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 338
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 338

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #2 : 29. juni 2011, 14:26 »
Dersom du holder spennet i muskelen.
Og ikke stopper ved lockout kan du godt kjøre full ut.
Det vil ha samme effekten.
At Pro bodybuildere kjører halvreps, er mange tilfeller at musklene forhindrer dem å bevege seg mer.

En styrkeløfter tar 5 reps.
Og en bodybuilder tar 1 rep med 5 bevegelser i.
(dårlig forklaring men men haha Tongue

AntiXrist

  • Gjest
Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #3 : 29. juni 2011, 14:28 »
Dersom du holder spennet i muskelen.
Og ikke stopper ved lockout kan du godt kjøre full ut.
Det vil ha samme effekten.
At Pro bodybuildere kjører halvreps, er mange tilfeller at musklene forhindrer dem å bevege seg mer.

En styrkeløfter tar 5 reps.
Og en bodybuilder tar 1 rep med 5 bevegelser i.
(dårlig forklaring men men haha Tongue


Legger også til her at ofte skader og ulike ting fører til at bodybuildere utfører repetisjonene annerledes. Det er ihvertfall mye derfor jeg trener litt annerledes enn jeg gjorde i begynnelsen, sier ikke at jeg er noe bodybuilder, men jeg har erfaring med skader og ulike utførelser av øvelser, halv-reps, hel-reps, etc Smiley

Utlogget Bjoennes

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 860
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 860

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #4 : 29. juni 2011, 14:31 »
Hvis du ser på " blood and guts" på youtube, en treningsvideo med Dorian Yates. Så tar han ufulstendige skulderpress reps fordi lockouten tar mest på triceps, og han trener jo skuldre.
Personlig tar jeg alltid lockouts fordi jeg føler det er juks og ikke gjøre det.
21år
115kg
190cm

170 benk 140x2 bøy 170x5 mark

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #5 : 29. juni 2011, 14:45 »
Jason Huh og Jimmy Pellechia sier jeg bare...
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #6 : 29. juni 2011, 14:48 »
Hvis du ser på " blood and guts" på youtube, en treningsvideo med Dorian Yates. Så tar han ufulstendige skulderpress reps fordi lockouten tar mest på triceps, og han trener jo skuldre.
Personlig tar jeg alltid lockouts fordi jeg føler det er juks og ikke gjøre det.
Du har rett, partial reps er for å isolere enn muskelgruppe bedre. Benk = bryst, Militærpress = skuldre osv. Det har ingen ting med at musklene gjør at man ikke klarer en full range.

Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #7 : 29. juni 2011, 15:03 »
He he.Jeg syns også det er litt juks.
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget 3sp3n

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 960
  • Honnør: 69
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 960

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #8 : 29. juni 2011, 15:14 »
He he.Jeg syns også det er litt juks.

I forhold til hva? Å ikke "klare" reppen, eller juks fordi musklene vokser uansett? TUT er nok det som spiller mest rolle uansett.

EmyR

  • Gjest
Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #9 : 29. juni 2011, 15:19 »
Jason Huh og Jimmy Pellechia sier jeg bare...

Har hørt Jason ikke kjører halvreps engang. Var en som snakket om at Triceps ext. hans har en sinnssykt kort range of motion, men finner liksom inger videoer der han trener slik!?

Personlig kjører jeg lockout på alt. Vane? Jeg vet ikke, men føler det er best slik.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #10 : 29. juni 2011, 15:27 »
Jeg driver for tiden med ett BB opplegg, for avveksling fra styrkeløfting. Eller styrkeløftrelatert trening. Flere jeg har snakket med sier at jeg bør kjøre ufullstendige reps på endel øvelser når jeg trener på denne måten. Dette for å forlenge TUT. For meg er det veldig unaturlig å ikke kjøre til lockout. Er det virkelig noe i dette, eller er det bare : "Jeg har sett film av verdens største bodybuildere trene på denne måten, da skal jeg også gjøre det"?

Ja, det er noe i det.

Lavere belastning på CNS og mer TUT. Er jo samme prinsippet som med okklusjonstrening; begrenset blodtilførsel og dermed tidligere tretthet, og ved økt tretthet aktiveres flere muskelfibre enn ved samme belastning i uthvilt tilstand.


Utlogget vitobito

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 650
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 650

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #11 : 29. juni 2011, 15:57 »
I forhold til hva? Å ikke "klare" reppen, eller juks fordi musklene vokser uansett? TUT er nok det som spiller mest rolle uansett.
Juks fordi jeg er opplært som styrkeløfter. Mulig jeg bare må bite det i meg og prøve, ettersom jeg er ute etter mest mulig volum i denne perioden.
Vitobito's Treningslogg!

OHP: 1x95 kg,4x80 kg
Bøy: 3x155 kg 1x160 kg
Benk m/stopp : 1x127,5 kg, 3x115 kg
Mark: 1x190 kg,1x3180 kg, 10x140 kg
Box bøy : 1x5 150 kg

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #12 : 29. juni 2011, 16:54 »
Har hørt Jason ikke kjører halvreps engang. Var en som snakket om at Triceps ext. hans har en sinnssykt kort range of motion, men finner liksom inger videoer der han trener slik!?

Personlig kjører jeg lockout på alt. Vane? Jeg vet ikke, men føler det er best slik.

http://mdtv.musculardevelopment.com/pro-training/jason-huh-pro-supps/3834-jason-huh-week-part-5-arm-workout.html
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #13 : 29. juni 2011, 22:54 »
Synes du skal kjøre det du er mest komfortabel med, egentlig. Vil vel ikke bli fullt konvertert til BB heller? Smiley

For meg personlig så har det gitt mye å stoppe før lockout i press for pecs/delts, og heller holde en "piston like" (tenk stempel i en motor) -bevegelse i gang med eksplosivitet fra bunn og saktere (men ikke overdrevet treg) negativ.

Skaper gjerne litt mindre slitasje i det lange løp også...
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Per Ø

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Ufullstendige reps, bare tull?
« #14 : 30. juni 2011, 04:13 »
Et av hovedproblemene slik jeg ser det både med ufullstendige reps, og juksing (ikke at de to egentlig er relatert) er at måling av progresjon kan være vanskelig.

Da du har en økning, vet du at økningen er som en følge av at du faktisk har blitt sterkere. Eller at du faktisk bare jukset mer i utførelsen, som førte til at du klarte et par reps til.

Som sagt, juksing og partial reps er overhodet ikke det samme, men tilsvarende ved partial reps: Klarte man fler denne gangen rett og slett fordi man kjørte de "enda mer delvis"?

Det eneste dette betyr er at selv om delvise reps antagelig er fornuftig, er det allikevel hensiktsmessig å også kjøre fulle for rett og slett å måle fremgang.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!