Skrevet av Emne: Herregud så komplisert!  (Lest 19269 ganger)

Utlogget FrostMinD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Herregud så komplisert!
« : 30. juni 2011, 18:05 »
Jeg hadde i utganspunktet tenkt å forsøke meg på iform.no sitt 5x5 powerbuilding. Problemet er at hver muskel trenes kun 1 gang i uka. Jeg har tidligere sett Børge Fagerli frarådet å trene hver muskel kun 1 gang i uka, fordi det rett og slett blir for lite. Hva mener dere? Personlig ønsker jeg å kjøre 5x5 2 ganger i uka. Ene dagen med topset.
"Look son, there comes a time in every man's life when he has to make a decision. Do you want to be big, powerful, jacked, yoked-up, have women everywhere want you and men fear you . . . or do you want to do CrossFit?"

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Herregud så komplisert!
« #1 : 30. juni 2011, 18:07 »
Har ikke Børge et 5x5 program?

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Herregud så komplisert!
« #2 : 30. juni 2011, 18:18 »
Jeg kjenner flere store byggere som trener hver muskel en gang på 10 dager.
Første regel: det finnes ingen regler.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Herregud så komplisert!
« #3 : 30. juni 2011, 19:15 »
de kan trene hver tiende fordi de er store og sterke. Små og svake folk har hentet seg inn igjen og er på vei nedover igjen lenge før 10 dager er gått. Dessuten vil det være vanskelig å få nok teknikktrening hvis man bare trener hver øvelse hver 10. Dag.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Herregud så komplisert!
« #4 : 30. juni 2011, 19:20 »
de kan trene hver tiende fordi de er store og sterke. Små og svake folk har hentet seg inn igjen og er på vei nedover igjen lenge før 10 dager er gått. Dessuten vil det være vanskelig å få nok teknikktrening hvis man bare trener hver øvelse hver 10. Dag.

Nei. Det er fordi dei dopar seg og då veks dei uansett kva dei gjer.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Herregud så komplisert!
« #5 : 30. juni 2011, 19:32 »
En liten kommentar. Det er jo slik at innhentingen er relativ til muskelmassen og arbeidsbelastningXintensitetXFrekvens. Dette er opplest og vedtatt. Så kommer "formildene" fakta som energiøkonomisering, kosthold og innhentingsevne som et resultat av treningen.

Jeg trener f.eks meget korte økter på ca 20-30 minutter 5 ganger i uken i femsplitt. At det skulle være for lite med 1 gang per muskelgruppe per uke kan jeg ikke forstå. Du skal overkompensere den aktuelle muskelgruppen, samtidig som du skal gjøre det 5 ganger i løpet av en uke på alle muskelgruppene. Så fremt du trener med riktig intensitet og volum så er det mer en nok med 1 gang per uke. Jeg har selv vært oppe i en muskelgruppe per 10 dager uten noen negativ effekt. Det største problemet som hvermansen har er at de trener på for lav intensitet med for høyt volum og for høy frekvens. Hos meg på elixia ser jeg 13 på dusinet som er på studio 5 dager uka og daffer rundt og trener 2 timers økter. Dette er de samme menneskene som ikke skjønner at noen kan være "store" uten dop. Skal man trekke dop inn i bildet så er jo heller poenget at man da kan trene oftere og med høyre intensitet uten å ødelegge restitusjon grunnet økt proteinsyntese. Vi rene må trene skjeldnere dersom intensiteten skal være høy.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075


Utlogget FrostMinD

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 79

Sv: Herregud så komplisert!
« #7 : 30. juni 2011, 22:49 »
Sjekk ut denne artikkelen om optimal treningshyppighet.
http://www.intense-workout.com/workout_frequency.html

"Look son, there comes a time in every man's life when he has to make a decision. Do you want to be big, powerful, jacked, yoked-up, have women everywhere want you and men fear you . . . or do you want to do CrossFit?"

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Herregud så komplisert!
« #8 : 30. juni 2011, 22:53 »
En liten kommentar. Det er jo slik at innhentingen er relativ til muskelmassen og arbeidsbelastningXintensitetXFrekvens. Dette er opplest og vedtatt. Så kommer "formildene" fakta som energiøkonomisering, kosthold og innhentingsevne som et resultat av treningen.

Jeg trener f.eks meget korte økter på ca 20-30 minutter 5 ganger i uken i femsplitt. At det skulle være for lite med 1 gang per muskelgruppe per uke kan jeg ikke forstå. Du skal overkompensere den aktuelle muskelgruppen, samtidig som du skal gjøre det 5 ganger i løpet av en uke på alle muskelgruppene. Så fremt du trener med riktig intensitet og volum så er det mer en nok med 1 gang per uke. Jeg har selv vært oppe i en muskelgruppe per 10 dager uten noen negativ effekt. Det største problemet som hvermansen har er at de trener på for lav intensitet med for høyt volum og for høy frekvens. Hos meg på elixia ser jeg 13 på dusinet som er på studio 5 dager uka og daffer rundt og trener 2 timers økter. Dette er de samme menneskene som ikke skjønner at noen kan være "store" uten dop. Skal man trekke dop inn i bildet så er jo heller poenget at man da kan trene oftere og med høyre intensitet uten å ødelegge restitusjon grunnet økt proteinsyntese. Vi rene må trene skjeldnere dersom intensiteten skal være høy.


This
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Herregud så komplisert!
« #9 : 30. juni 2011, 23:04 »
Kanskje fordi de trener etter andre prinsipper? Total failure feks.
Synes strengt tatt de trener veldig lett og strickt...men de bruker naturligvis steroider.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Herregud så komplisert!
« #10 : 30. juni 2011, 23:24 »
Nei. Det er fordi dei dopar seg og då veks dei uansett kva dei gjer.
Enhver aktiv kroppsbygger har trent lenge. Å bygge konkurranse-muskler tar flere år, uansett hva du stapper i deg. I løpet av denne tiden har de sannsynligvis prøvd ut alle prinsipper som finnes. Den treningsstrukturen de ender på er gjerne hva som funker for de. Det resultatet man ser i speilet trumfer forskning og vedtatte regler en lang gang.

Å avskrive deres lave treningsfrekvens med at 'de vokser uansett fordi de doper seg' blir derfor feil. De fleste doper seg, men de trener også på en måte som gir resultater.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Herregud så komplisert!
« #11 : 30. juni 2011, 23:31 »
Nei. Det er fordi dei dopar seg og då veks dei uansett kva dei gjer.
Hvis du tror det er så enkelt så utfordrer jeg deg til å prøve. Tror du blir rimelig skuffet når du skjønner at det er desikasjonen disse har som gir hoveddelen av resultatene de skaper.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Herregud så komplisert!
« #12 : 01. juli 2011, 00:20 »
Hvis du tror det er så enkelt så utfordrer jeg deg til å prøve. Tror du blir rimelig skuffet når du skjønner at det er desikasjonen disse har som gir hoveddelen av resultatene de skaper.

Det ville eg aldri ha utsatt kroppen min for. Det fins plenty av folk som har gjort det før meg uansett Wink

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Herregud så komplisert!
« #13 : 01. juli 2011, 01:21 »
Nei. Det er fordi dei dopar seg og då veks dei uansett kva dei gjer.
De som doper seg trener dobbelt så mye, protein syntesen kan dobles og for å utnytte dette må man trene masse, det er ikke lett å være bygger.

Utlogget Edguy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: Herregud så komplisert!
« #14 : 16. juli 2011, 15:30 »
HIT eller SHIT (super high intensity training Tongue) er tingen Cheesy

Tilbake til trådstarter: Alt er relativt. Så om trening av en muskelgruppe 1 gang hver uke er nok er avhengig av intensiteten på økta. Selv ser eg vekk i fra faste ukedager og trener kroppen 2 ganger over 10 dager.

Dag 1: Bein og skuldre
Dag 2: Bryst og biceps
Dag 3: Pause
Dag 4: Rygg og triceps
Dag 5: Pause
Så om igjen.

Dette er en tresplitt eg har kjørt i lengre tid med veldig gode resultater. Variasjon av programmene, som 5x5, pyramider, toppsett + intensitetsøvelser som dropset, superset, cheat reps osv hjelper meg alltid videre til et nytt nivå.

Som sagt tidligere så er daffing rundt på senteret i to timer bortkastet tid. Det er mange faktorer som spiller inn på hvor lange økter du kan ha som; kroppstype, treningserfaring, kosthold osv... Men det betyr derimot ikke at lange økter er nødvendig for optimal muskelvekst.



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!