Skrevet av Emne: 5x5 sett  (Lest 12708 ganger)

Utlogget Gøbben

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

5x5 sett
« : 04. juli 2011, 13:47 »
Hei.
lurte igrunn på om det er sånn at om man skal gjøre 5x5 skal man da feks begynne på 90kg i benk å legge på 5kg per set sånn at det siste settet blir maks vekter for 5 rep?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: 5x5 sett
« #1 : 04. juli 2011, 14:07 »
Hei.
lurte igrunn på om det er sånn at om man skal gjøre 5x5 skal man da feks begynne på 90kg i benk å legge på 5kg per set sånn at det siste settet blir maks vekter for 5 rep?

Nei, du skal begynne lett, kjøre 5x5 på vekter som du klarer minst 10 reps på, så øker du 2,5 kg i uka/eller hver økt.

Men gå på google og søk på 5x5 Stronglifts, så setter du deg ned og leser litt Smiley

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/
Smiley

Utlogget 30årstrening

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: 5x5 sett
« #2 : 14. juli 2011, 20:25 »
Med mindre du er en erfaren bygger vil jeg sterkt fraråde 5x5 programmer. Ikke fordi det ikke virker, men fordi det finnes langt mer effektive treningsprogrammer  Smiley
"wear a baseball cap and have a pissed off face so no one even atempt talking to you because it will take away from your intensity"                         GH15

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: 5x5 sett
« #3 : 14. juli 2011, 20:27 »
Med mindre du er en erfaren bygger vil jeg sterkt fraråde 5x5 programmer. Ikke fordi det ikke virker, men fordi det finnes langt mer effektive treningsprogrammer  Smiley

Hvilken programmer vil du anbefale trådstarteren? Smiley
Smiley

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: 5x5 sett
« #4 : 14. juli 2011, 20:27 »
Med mindre du er en erfaren bygger vil jeg sterkt fraråde 5x5 programmer. Ikke fordi det ikke virker, men fordi det finnes langt mer effektive treningsprogrammer  Smiley

Sa brura...?
Mandal Treningssenter.

Utlogget Edguy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: 5x5 sett
« #5 : 16. juli 2011, 14:15 »
Ser egentlig ikke en veldig god grunn for å fraråde 5x5. Den beste grunnen vil være evt. skader tung vekter kan medføre om man ikke har løfteteknikk, sterke sener og kjernemusklatur.

Om man derimot trener skadeforebyggende øvelser for skuldre, samt core-øvelser utenom så vil man nok med forsiktighet unngå skader og få meget stor fremgang på et 5x5 program

Utlogget parad0x

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: 5x5 sett
« #6 : 17. juli 2011, 14:04 »
Hadde tenkt å begynne på et 5x5-program selv (som nybegynner), så da må jeg bare spørre:
Hva mener du, Edguy, med skadeforebyggende øvelser for skuldre?

Utlogget sstian

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 189
  • Honnør: 130
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 189

Sv: 5x5 sett
« #7 : 17. juli 2011, 14:08 »
ser ingen grunn til å ikke starte med 5x5, men man kan jo eventuelt kjøre et mengdeprogram med 8-15 reps så man får inn den grunnleggende styrken.. og kjøre 5x5 deretter
“Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.”

Utlogget Edguy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: 5x5 sett
« #8 : 18. juli 2011, 18:10 »
Hadde tenkt å begynne på et 5x5-program selv (som nybegynner), så da må jeg bare spørre:
Hva mener du, Edguy, med skadeforebyggende øvelser for skuldre?

Inn og utoverrotasjon med strikk, kabel, eller liggende med manual. Dette trener opp viktige muskler i rotatormansjetten som er vesentlig for å holde skulderen i riktig posisjon. (Spør noen på treningssenteret, slik at de kan vise deg rett utførelse av disse øvelsene)

Fikk nemlig selv en infeksjon eller en rift i skulderen under et 5x5 program for en del år siden. Hadde trent i noen få mnd da. Siden den gang har eg trent de nevnte øvelsene for å unngå flere skulderskader.

Sstian kommer med et godt tips også! Litt mengdetrening for å få inn teknikk i starten er nok lurt.


Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: 5x5 sett
« #9 : 18. juli 2011, 22:00 »
Det å trene 5x5 programmer er et lurt valg, da dette øker muskelmasse og styrke betraktelig. Skjønner ikke helt hvorfor fyren over ikke syns 5x5 programmer er optimalt.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Edguy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

Sv: 5x5 sett
« #10 : 20. juli 2011, 11:27 »
Det å trene 5x5 programmer er et lurt valg, da dette øker muskelmasse og styrke betraktelig. Skjønner ikke helt hvorfor fyren over ikke syns 5x5 programmer er optimalt.

Tror du har misforstått posten min. Eg kan på det sterkeste anbefale 5x5. Som du sier så er det en fantastisk måte å øke muskelmasse og styrke.

Men for at dette skal være tilfelle er det viktig å unngå skader. Skadeforebyggende trening i tilleg sørger for dette.

Utlogget 30årstrening

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: 5x5 sett
« #11 : 04. november 2011, 23:15 »
5x5 introduserer et systematisk treningsopplegg. For dem som har trent usystematisk er det derfor et framskritt.

For dem som vil ha et opplegg som gir maksimal muskelvekst, er 5x5 dårlig, siden det gi vil gi minimal hypertrofi
"wear a baseball cap and have a pissed off face so no one even atempt talking to you because it will take away from your intensity"                         GH15

Utlogget sugo yo 오

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: 5x5 sett
« #12 : 27. januar 2012, 23:54 »
5x5 introduserer et systematisk treningsopplegg. For dem som har trent usystematisk er det derfor et framskritt.

For dem som vil ha et opplegg som gir maksimal muskelvekst, er 5x5 dårlig, siden det gi vil gi minimal hypertrofi

Kan du ikke gi ett eksempel på ett bra treningsprogram da mr.SmartyPants?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!