Skrevet av Emne: Kosthold frem mot jeger-opptak  (Lest 15775 ganger)

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Kosthold frem mot jeger-opptak
« : 12. juli 2011, 17:39 »
Heisann.

Jeg trener hardt både styrke og løping frem mot et eventuelt opptak til forsvarets jegervåpen i 2013. Men jeg lurer på en ting.

Hvordan skal jeg legge opp kosthold og eventuelle kosttilskudd sammen med denne treningen. Løpingen er hovedsaklig utholdene trening, altså lange gåturer med sekk, intervall-trening oll. I tilegg svømmer jeg en del.

Det som gjerne er felles for opptaket til alle grenene innen jegervåpenet er at du er nødt til å gå lange turer med fult utstyr (20kg sekk, våpen osv) og utføre meget tunge fysiske oppgaver uten søvn på flere døgn, og gjerne med kun ett knekkebrød om dagen som eneste næring.

Så jeg lurer på hvordan den beste måten å forberede kroppen på dette er? Jeg er redd for å lage en kosthold plan for treningen jeg utfører nå, for om kroppen min er vant til å bli tilført nøyaktig riktig mengde proteiner, kalorier osv i forhold til hva jeg skal trene, så vil den vell bryte sammen når jeg kommer til opptakene og ikke får annen næring enn knekkebrød (f.eks)?

Håper gjerne at noen med militær erfaring kan fortelle litt!
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget OerikO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #1 : 12. juli 2011, 18:03 »
Heisann.

Jeg trener hardt både styrke og løping frem mot et eventuelt opptak til forsvarets jegervåpen i 2013. Men jeg lurer på en ting.

Hvordan skal jeg legge opp kosthold og eventuelle kosttilskudd sammen med denne treningen. Løpingen er hovedsaklig utholdene trening, altså lange gåturer med sekk, intervall-trening oll. I tilegg svømmer jeg en del.

Det som gjerne er felles for opptaket til alle grenene innen jegervåpenet er at du er nødt til å gå lange turer med fult utstyr (20kg sekk, våpen osv) og utføre meget tunge fysiske oppgaver uten søvn på flere døgn, og gjerne med kun ett knekkebrød om dagen som eneste næring.

Så jeg lurer på hvordan den beste måten å forberede kroppen på dette er? Jeg er redd for å lage en kosthold plan for treningen jeg utfører nå, for om kroppen min er vant til å bli tilført nøyaktig riktig mengde proteiner, kalorier osv i forhold til hva jeg skal trene, så vil den vell bryte sammen når jeg kommer til opptakene og ikke får annen næring enn knekkebrød (f.eks)?

Håper gjerne at noen med militær erfaring kan fortelle litt!

Om du skal velge en slik førstegangstjeneste/militærtjeneste vil det være en stor selekteringsprosess. Noe av det som er meninga med selekteringen er nettopp det å se hvem som takler slike forhold best. Da jeg selv var på opptak til fallskjermjeger fikk vi under rekrutten nok mat, men under selve opptaket var det minimalt med søvn og mat som du sier. Jeg tror du uansett skal basere deg på et kosthold med mye riktig  mat slik at du kan bygge opp kroppen mens du trener. 2013 er en stund til, så du har god tid på dette!
Når det gjelder sult er dette mye mer en psykisk belastning enn en fysiologisk. Det er mye mer som preger kroppen enn lite mat på et slikt opptak!
Mitt tips er å gå mye med sekk. Og når du har gjort det går du enda litt til! Bygg opp en kropp som er utholdende, både når det gjelder styrke og kondisjon.. Overnattingsturer i skogen er også å anbefale (ja det er faktisk folk som møter opp på opptak som aldri har sovet i skogen før..).

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #2 : 12. juli 2011, 18:25 »
Takk for godt og fornuftig svar!

Ja jeg vet 2013 er lenge til, opptaket er vel om nøyaktig 2år fra nå, men jeg ønsker å stille best mulig forberedt. Har en sterk vilje-styrke og dette har vert drømmen en god stund nå.

Skjønner det du sier med å bygge opp kroppen. Dette med at det er psykisk kan jeg vell prøve ut og, f.eks gå en 12timer tur med sekk, uten mat. Bare så jeg er forberedt på hvordan jeg reagerer både psykisk og fysisk. Dette er noe jeg har prøvd ut før, bare på andre områder. Sto opp klokken 4 om natten (La meg klokken 12) og gikk ut og tok en svømmetur i sjøen, Iskaldt og helt forferdelig. Men det at jeg nå vet hvordan jeg reagerte på det gjør meg bare bedre forberedt neste gang. (det burde vel og nevnes at min far fulgte meg med båt).

Overnattingsturer skal jeg og prøve å få fler av. Bor på landet, helt ved sjøen. Så å overnatte på holmer og slikt er jeg vant med, men er vell noe jeg kan gjøre mer av.

Høres dette bra ut? Noe mer jeg kan gjøre eller burde tenke på?
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #3 : 12. juli 2011, 18:35 »
Det jeg kan se for meg du kan "teste deg selv" uten å gjøre for mye skade er ting som proteinsparende modifisert faste

http://myrevolution.no/s/hurtig-vektnedgang-med-psmf/



Andre ting du kan prøve ut er periodisk faste (leangains.com), men istedet for 16 timer kan du prøve alternerende faste der du faster en dag og spiser en dag. Du finner alt om du bare googler litt. Spesielt PSMF vil være en stor test for hvordan det er å spise lite mat. Smiley

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #4 : 12. juli 2011, 18:48 »
Med mat spørs det hvorvidt det kan trenes opp. Du kan vel mer venne deg til det, via faste(må nesten ha litt proteiner på av-dagene for muskelbesparelse) annenhver dag, men da fungerer det jo fordi kroppen er vant til det. En slik rytme er utrolig tungvint å holde i militæret.

Evne til å fungere på søvn-underskudd er ganske individuellt, men kan trens opp. Men usunt er det. Skal du inn til førstegangstjenesten er det en fordel å kunne sove tungt og konsentrert. Jeg bruker litt tid på å sovne og trenger å ha det stille. Under rekrutten ble det derfor bare 5-6 timer natten i ukedagene og 8-9 i helgene, selv om jeg gjorde mitt ytterste for å sove mest mulig, men unntak av å slå telt i skogen.. Anbefaler personlig tilpassede ørepropper + sovemaske.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #5 : 12. juli 2011, 18:49 »
Fram mot opptaket bør du spise bra slik at du går opp i vekt, uten å bli smellfeit. Bedre å ha litt ekstra på kroppen enn for lite på opptak. Slik Børge Ousland som er marinejeger gjør det når han går til sørpolen.

Forsvaret har mange bra treningsprogrammer som forbereder deg på opptak. Følg de programmene, mye push-ups, hang-ups og løping er stikkordene.

Ellers bør du prøve å ta deg noen helvetesturer i skogen uten mat, søvn og lignende. Prøv å forbered deg på det du skal gjennom på opptaket.

Ellers kan jeg si at det er mye pes på utstyr i forsvaret. Du bør lære deg å bruke alt utstyret før du kommer inn til opptak. Snakk med noen som er i HV og spør om en instruksjon i pussing av støvler, demontering/montering av AG3, knepping av sjudukstelt, pakking av sekk og stryking av uniform. Alt det der er utrolig mye pes, og befalene plager vettet av deg med det når du er inne Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #6 : 12. juli 2011, 18:54 »
Ellers kan jeg si at det er mye pes på utstyr i forsvaret. Du bør lære deg å bruke alt utstyret før du kommer inn til opptak. Snakk med noen som er i HV og spør om en instruksjon i pussing av støvler, demontering/montering av AG3, knepping av sjudukstelt, pakking av sekk og stryking av uniform. Alt det der er utrolig mye pes, og befalene plager vettet av deg med det når du er inne Smiley

Dette er nok det viktigste. Form, evnetuelt å bare trene seg opp til den, er ikke noe problem for folk på tf.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #7 : 12. juli 2011, 19:00 »
Tusen takk for gode svar folkens.

Kort oppsummert er da dette noe av det jeg bør fokusere på, eller mer på.

Prøve ut psmf for å se hvordan kroppen reagerer uten mat

Hvordan kan jeg venne meg til å sovne fort og enkelt uansett miljø? F.eks sette på radioen når jeg legger meg eller noe sånt?

Skal ihvertfall ta noen turer i skogen, både med og uten mat!

Skal prøve å trene mer mot de spesifikke treningesprogrammene til forsvaret som innvolverer mer fokus på push-ups, dips, hang-ups. Jeg følger allerede ett løpe-program fra forsvaret.

Jeg børr og lære meg bruk av utstyret jeg får utdelt.
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #8 : 12. juli 2011, 19:11 »
Det man trenger i Forsvaret er motivasjon. Jeg likte ikke forsvaret, enkelt og greit. Sleng deg med på noen hv-øvelser, åpent for alle, så ser du hva du går til. Der lærer du det meste med utstyr, gunner og forstår hva som gjelder i Forsvaret.
http://www.rekruttbatteriet.com/
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #9 : 12. juli 2011, 19:19 »
Ja når du nevner det har jeg og sendt søknad til HVU i Bergen, dette gjorde jeg for 2-3mnd siden, men har ikke hørt noe enda, så får vell bare fortsette å vente. Har prøvd å ringe dem og, men får ikke noe svar.

Takk for tipset likevell Smiley
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #10 : 12. juli 2011, 19:26 »
Forsvaret er ALLTID glad for folk som vil inn. Søknaden din er blitt borte, ring og spør når neste samling er. De sier garantert at det bare er å møte opp. Slik er det i forsvaret, man kan møte opp der det er rekrutt og slenge seg med, Forsvaret stanser aldri de som vil inn Wink
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #11 : 12. juli 2011, 19:32 »
Hehe, faktisk utrolig beroliggende å høre det. Helt siden jeg bestemte meg for å gå forsvar's-veien har jeg faktisk vert nervæs hver eneste dag for å ikke komme inn. Ikke komme gjennom opptakene, men at søknaden min eller noe sånt ikke skal bli godkjent  Embarrassed

Skal gjøre det, må bare få tak i dem først, hmm..
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #12 : 12. juli 2011, 19:41 »
Hehe, faktisk utrolig beroliggende å høre det. Helt siden jeg bestemte meg for å gå forsvar's-veien har jeg faktisk vert nervæs hver (
Hehe, faktisk utrolig beroliggende å høre det. Helt siden jeg bestemte meg for å gå forsvar's-veien har jeg faktisk vert nervæs hver eneste dag for å ikke komme inn. Ikke komme gjennom opptakene, men at søknaden min eller noe sånt ikke skal bli godkjent  Embarrassed

Skal gjøre det, må bare få tak i dem først, hmm..
Hehe, faktisk utrolig beroliggende å høre det. Helt siden jeg bestemte meg for å gå forsvar's-veien har jeg faktisk vert nervæs hver eneste dag for å ikke komme inn. Ikke komme gjennom opptakene, men at søknaden min eller noe sånt ikke skal bli godkjent  Embarrassed

Skal gjøre det, må bare få tak i dem først, hmm..

Håper at du er forbredt på å kanskje ikke få bli jeger, men måtte gjøre noe annet.
Er du veldig sosial, driter litt i søvn, har behov for at noe skjer hele tiden(man får nesten ikke et øyeblikks privatliv på leir) og er praktisk analagt har du grunnlaget for å trives.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget PeteP

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #13 : 12. juli 2011, 19:50 »
Hehe, misforstå meg rett. Jeg er redd for at søknaden skal bli avist for da får jeg ikke vise hva jeg kan. Forberedt på å ikke bli jeger er jeg såklart, fremdeles så ser jeg på det som bare en "drøm", ikke som noe jeg skal bli. Det kreves ekstremt gode ferdigheter og holdniger, og mye av dette mangler jeg. Men jeg tror jeg skal klare å gjøre noe med det i og med at jeg har begynt forberedelsene så tidlig.

Jeg er svært sosial og har en rekord på 72timer uten søvn (vet ikke om dette er mye?). Disse dagene med skolefri står jeg opp klokken 8, lager frokost, går på trening, tar en joggetur på løpebane, så hjem å dusje, så jobb, hjemme fra jobb klokken 22 på kvelden, da hender det jeg treffer venner, kommer ann på hvor trøtt jeg er, men er vanligvis ikke i seng før 1-2tiden på natten, og opp igjen 8 neste morgen.

Jeg kan ikke si jeg er "spesielt" praktisk anlagt. Men som sagt bor jeg på landet, så er vant til å være i båt, dra teiner, sette garn, skru på lett-sykkelen min osv. vi holder og på å bygge nøst nå som jeg hjelper en del til med. Jeg går en linje hvor jeg får spesiell studiespess samtidig som jeg får verkstedfagene og elektro.
Alder: 17år
Høyde: 180cm
Vekt: 74kg

Nøkkelen er å ikke falle bakover, men å feile fremover

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Kosthold frem mot jeger-opptak
« #14 : 12. juli 2011, 20:26 »
Tro meg, man sender ikke en 'søknad' om å få være med i en jeger-tropp. Det jeg gjorde var å ringe til vernepliktsverket og sa at jeg ønsker å bli marinejeger. Det var helt greit sa de på telefon, de ønsker ikke å nekte de som har lyst til å prøve seg. Jeg ble da sendt til Madla utenfor Stavanger på rekrutten der. Jeg gikk to uker vanlig rekrutt, men når opptaket til mjk startet så stilte jeg ikke opp, synes det var nok mas å gå vanlig førstegangstjeneste.

Det beste er å ringe til den leieren, eller til vernepliktsverket og si at du vil til en plass fordi de har jegerutdanning der, de kommer garantert ikke til å nekte deg. Hvis du er inne til vanlig førstegangstjeneste og har lyst til å prøve deg på jegerutdanning er det ingen som nekter deg å prøve Smiley

Har du vært på sesjon?
Education is important, but big biceps are importanter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!